Fakta om udbudet
Udbyder
A/S Storebælt
Udbud af tjenesteydelseskoncession – etablering, drift, vedligehold og finansiering af ladestation på rasteplads ved Storebæltsforbindelsen
A/S Storebælt
Bekendtgørelse om tildeling af koncession
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
Vester Søgade 10
København V
1601
Danmark
Kontaktperson: Lotte Lindeloff
Telefon: +45 33416251
E-mail: udbud@sbf.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.sundogbaelt.dk
Del II: Genstand
Udbud af tjenesteydelseskoncession – etablering, drift, vedligehold og finansiering af ladestation på rasteplads ved Storebæltsforbindelsen
Storebælt igangsætter konkurrenceudsættelse om etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestationer ved Storebæltsforbindelsen. Ved konkurrenceudsættelse udbydes følgende to delaftaler:
- Delaftale A: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Halskov ved Storebæltsforbindelsen,
- Delaftale B: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Knudshoved ved Storebæltsforbindelsen.
Konkurrenceudsættelsen gennemføres efter en procedure, der ligner udbud med forhandling, men uden gennemførelse af en forudgående prækvalifikation. Alle interesserede tilbudsgivere kan således afgive et indledende forhandlingstilbud, og proceduren vil herefter gennemføres som udbud med forhandling. Tilbudsgiver kan dog ikke nødvendigvis forudsætte, at der vil blive indledt et egentligt forhandlingsforløb. Se nærmere herom i udbudsmaterialet.
Delaftale A: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Halskov ved Storebæltsforbindelsen.
Korsør Markjorder, matrikelnummer 357a, ca. 850 m2.
Den vindende koncessionshaver af hver delaftale opfører i henhold til den udbudte kontrakt for egen regning og risiko en ladestation på det til delaftalen udbudte areal og forestår drift og vedligeholdelse heraf i kontraktens 10-årige løbetid. Koncessionshaveren betaler en årlig lejeafgift til Storebælt for arealet, hvorpå ladestationen opføres, ligesom der til Storebælt betales en omsætningsbaseret afgift målt pr. kWh.
Storebælt ønsker at fremme en teknologineutral løsning, der fremadrettet opfylder kravene i direktiv 2014/94/EU om etablering af infrastruktur til alternative brændstoffer. Koncessionshaveren er derfor forpligtet til at anvende ladere, der understøtter de mest benyttede ladeløsninger i Danmark, og som understøtter direktiv 2014/94/EU.
- Kriterie: Ladeeffekt
- Kriterie: Serviceniveau
- Kriterie: omsætningsafgift
Delaftale B: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Knudshoved ved Storebæltsforbindelsen.
Juelsberg Hgd Nyborg, matrikelnummer 16, ca. 850 m2.
Den vindende koncessionshaver af hver delaftale opfører i henhold til den udbudte kontrakt for egen regning og risiko en ladestation på det til delaftalen udbudte areal og forestår drift og vedligeholdelse heraf i kontraktens 10-årige løbetid. Koncessionshaveren betaler en årlig lejeafgift til Storebælt for arealet, hvorpå ladestationen opføres, ligesom der til Storebælt betales en omsætningsbaseret afgift målt pr. kWh.
Storebælt ønsker at fremme en teknologineutral løsning, der fremadrettet opfylder kravene i direktiv 2014/94/EU om etablering af infrastruktur til alternative brændstoffer. Koncessionshaveren er derfor forpligtet til at anvende ladere, der understøtter de mest benyttede ladeløsninger i Danmark, og som understøtter direktiv 2014/94/EU.
Der er i dag etableret en ladestation til person- og varebiler på rastepladsen ved Knudshoved/Nyborg ved Storebæltsforbindelsen. Ladestationen er etableret og drives i dag af Clever A/S (tidligere ChoosEV A/S). Kort over den eksisterende ladestation fremgår af kontraktens bilag 1.
- Kriterie: Ladeffekt
- Kriterie: Serviceniveau
- Kriterie: Omsætningsafgift
Del IV: Procedure
Konkurrenceudsættelsen gennemførtes efter en procedure, der ligner udbud med forhandling, men uden gennemførelse af en forudgående prækvalifikation. Alle interesserede tilbudsgivere har således kunne afgive indledende forhandlingstilbud, og proceduren blev herefter gennemført som udbud med forhandling.
Del V: Tildeling af koncession
Delaftale A: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Halskov ved Storebæltsforbindelsen.
25215680
Dirch Passers Alle 76
Frederiksberg
2000
Danmark
NUTS-kode: DK011
Opgørelsen af kontraktens værdi er behæftet med usikkerhed, da kontraktværdien vil være et resultat af omfanget af kunder ved ladestationen og el solgt herved.
Del V: Tildeling af koncession
Delaftale B: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Knudshoved ved Storebæltsforbindelsen.
32468349
Støberigade14, 3. sal
København
2450
Danmark
NUTS-kode: DK011
Opgørelsen af kontraktens værdi er behæftet med usikkerhed, da kontraktværdien vil være et resultat af omfanget af kunder ved ladestationen og el solgt herved.
Del VI: Supplerende oplysninger
Konkurrenceudsættelsen gennemføres efter en procedure, der ligner udbud med forhandling, men uden gennemførelse af en forudgående prækvalifikation. Alle interesserede tilbudsgivere kan således afgive et indledende forhandlingstilbud, og proceduren vil herefter gennemføres som udbud med forhandling. Tilbudsgiver kan dog ikke nødvendigvis forudsætte, at der vil blive indledt et egentligt forhandlingsforløb. Se nærmere herom i udbudsmaterialet.
Tilbudsgiver skal udfylde og fremsende det fælles europæiske udbudsdokument som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold, jf. bekendtgørelse nr. 1625 af 15.12.2017 § 4. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælles europæiske udbudsdokument. En tilbudsgiver, der deltager alene, skal kun udfylde ét fælleseuropæisk udbudsdokument. En tilbudsgiver, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere andre enheders kapacitet, skal sikre, at ordregiver modtager vedkommendes eget fælles europæiske udbudsdokument sammen med et separat fælles europæisk udbudsdokument med de relevante oplysninger for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Endelig, når grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren som tilbudsgiver sammen, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et særskilt fælles europæisk udbudsdokument med de oplysninger, der kræves i del II-V.
Før beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152, jf. bekendtgørelse nr. 1625 af 15.12.2017 § 4. Nærmere herom fremgår af udbudsmaterialet. Ordregiver forbeholder sig endvidere mulighed for på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at anmode en tilbudsgiver om at fremlægge dokumentation, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at proceduren gennemføres korrekt. I denne situation vil ordregiver fastsætte en passende tidsfrist for fremlæggelse af dokumentation.
Ordregiveren skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis denne er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136, nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. bekendtgørelse nr. 1625 af 15. 12.2017 § 3. Tilbudsgiver og eventuelle deltagere i sammenslutninger og/eller støttende enheder skal anføre oplysningerne herom i det fælles europæiske udbudsdokument. Der gøres særligt opmærksom på, at visse af disse frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsdirektivet er gjort obligatoriske i udbudsloven § 136. Der henvises til Konkurrence-og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælles europæiske udbudsdokument om korrekt udfyldelse af formularen.
Yderligere oplysninger:
I relation til punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum.
Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med udbuddet vil blive offentliggjort på: www.sundogbaelt.dk/udbud/. Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden. I udbudsmaterialet er angivet, hvordan og i hvilket tidsrum der kan stilles spørgsmål.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
x
Danmark
Præcise oplysninger om klagefrist(er):
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., jf. bekendtgørelse om tildeling af koncessionskontrakter § 8, (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens§171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens §185, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715001
Internetadresse:www.kfst.dk