23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2018/S 005-006316
Offentliggjort
09.01.2018
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Spørgsmål

Til
29.01.2018

Addresse
NIRAS A/S
Kontaktperson: Jakob Lind Pedersen
E-mail: FO_PQ@4projectsmail.com

Indlevering af tilbud

Til
07.02.2018 Kl. 12:00

Addresse
NIRAS A/S
Kontaktperson: Jakob Lind Pedersen
E-mail: FO_PQ@4projectsmail.com

Udbyder

Region Midtjylland

Vindere

Valgt totalentreprenør

(05.02.2019)
KPC Herning A/S
Dalgasgade 21, 1.
7400 Herning

Opdateringer

Rettelse
(20.01.2018)

III.1.3
I stedet for:
Ansøger bør som led i sin ansøgning om prækvalifikation udvælge referencer med henblik på at opstille de for Forum-projektet mest betydelige gennemførte eller igangværende opgaver, som ansøger har udført i total-, hoved- eller storentrepriser inden for de seneste 5 år. Hver reference bedes indeholde følgende oplysninger, der vil indgå i bygherres evt. udvælgelse. Manglende oplysninger fører således ikke nødvendigvis til ukonditionsmæssighed (jf. dog nedenfor op det opstillede mindstekrav), men vil kunne komme ansøgere til skade i forbindelse med vurderingen. Referencerne bør derfor medtage:
• Beskrivelse af projektet som helhed.
• Beskrivelse af ansøgers ydelse, herunder hvilken enhed på totalentreprenørteamet, der har udført ydelsen.
• Bygherre.
• Udførelsestidspunkt (start og evt. sluttidspunkt).
• Projektets samlede entreprisesum hhv. ansøgers vederlag.
Referencerne bør være udvalgt som relateret til Forum-projektet og om muligt opdelt indenfor følgende kategorier, der vil indgå i udvælgelsen:
• Forskningsbyggeri og klassificerede R&D laboratorier.
• Hospitalsbyggeri.
• Etagebyggeri på mere end 8 etager.
• Entreprenørens/rådgivernes øvrige byggeri efter eget valg.
Ansøger må samlet (dvs. både entreprenør- og rådgiverreferencer) maksimalt vedlægge 10 referencer, hvoraf ca. 1/3 ønskes at være entreprenørreferencer og ca. 2/3 ønskes at være rådgiverreferencer.
Mindst 6 af de 10 referencer bør omhandle de tre øverste kriterier (Forskningsbyggeri og R&D-laboratorier, hospitalsbyggeri samt etagebyggeri på mere end 8 etager). Det er tilladt for ansøgerne at vedlægge referencerne som bilag til ESPD-dokumentet, og dermed at henvise til disse bilag.
Bygherre forventer ikke, at en reference fylder mere end ca. 2 A4-sider. Såfremt en ansøgning er vedlagt mere end 10 referencer vil bygherre alene inddrage de første 10 ved vurderingen.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Ansøger skal inden for de seneste 5 år have én gennemført eller igangværende totalentreprise med en samlet entreprisesum på minimum 300 mio. kr.
Læses:
Ansøger bør som led i sin ansøgning om prækvalifikation udvælge referencer med henblik på at opstille de for Forum-projektet mest betydelige gennemførte eller igangværende opgaver, som ansøger har udført i total-, hoved- eller storentrepriser inden for de seneste 5 år samt gennemførte eller igangværende totalrådgiverreferencer indenfor de seneste 3 år. Hver reference bedes indeholde følgende oplysninger, der vil indgå i bygherres evt. udvælgelse. Manglende oplysninger fører således ikke nødvendigvis til ukonditionsmæssighed (jf. dog nedenfor op det opstillede mindstekrav), men vil kunne komme ansøgere til skade i forbindelse med vurderingen. Referencerne bør derfor medtage:
• Beskrivelse af projektet som helhed.
• Beskrivelse af ansøgers ydelse, herunder hvilken enhed på totalentreprenørteamet, der har udført ydelsen.
• Bygherre.
• Udførelsestidspunkt (start og evt. sluttidspunkt).
• Projektets samlede entreprisesum hhv. ansøgers vederlag.
Referencerne bør være udvalgt som relateret til Forum-projektet og om muligt opdelt indenfor følgende kategorier, der vil indgå i udvælgelsen:
• Forskningsbyggeri og klassificerede R&D laboratorier.
• Hospitalsbyggeri.
• Etagebyggeri på mere end 8 etager.
• Entreprenørens/rådgivernes øvrige byggeri efter eget valg.
Ansøger må samlet (dvs. både entreprenør- og rådgiverreferencer) maksimalt vedlægge 10 referencer, hvoraf ca. 1/3 ønskes at være entreprenørreferencer og ca. 2/3 ønskes at være rådgiverreferencer.
Mindst 6 af de 10 referencer bør omhandle de tre øverste kriterier (Forskningsbyggeri og R&D-laboratorier, hospitalsbyggeri samt etagebyggeri på mere end 8 etager). Det er tilladt for ansøgerne at vedlægge referencerne som bilag til ESPD-dokumentet, og dermed at henvise til disse bilag.
Bygherre forventer ikke, at en reference fylder mere end ca. 2 A4-sider. Såfremt en ansøgning er vedlagt mere end 10 referencer vil bygherre alene inddrage de første 10 ved vurderingen.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Ansøger skal inden for de seneste 5 år have én gennemført eller igangværende totalentreprise med en samlet entreprisesum på minimum 300 mio. kr.

AUH Forum


Region Midtjylland

Udbudsbekendtgørelse

Bygge- og anlægsarbejder

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Region Midtjylland
Projektafdelingen for DNU, Palle-Juul Jensens Boulevard 99
Aarhus N
8200
Danmark
Kontaktperson: Kaspar Bo Laursen
E-mail: bigm@niras.dk
NUTS-kode: DK042

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.dnu.rm.dk/

I.1) Navn og adresser
Aarhus Universitets Forskningsfond v/AUFF Invest P/S eller ordre (herefter AUFF)
Finlandsgade 14
Aarhus N
8200
Danmark
Kontaktperson: Jørgen Lang
E-mail: bigm@niras.dk
NUTS-kode: DK042

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://auff.au.dk/

I.2) Fælles udbud
Kontrakten omfatter fælles udbud
I.3) Kommunikation
Yderligere oplysninger fås på anden adresse:
NIRAS A/S
Ceres Allé 3
Aarhus C
8000
Danmark
Kontaktperson: Jakob Lind Pedersen
Telefon: +45 30787592
E-mail: jlpn@niras.dk
NUTS-kode: DK042

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://niras.dk/

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til følgende adresse:
NIRAS A/S
Aarhus C
Danmark
Kontaktperson: Jakob Lind Pedersen
E-mail: FO_PQ@4projectsmail.com
NUTS-kode: DK042

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.niras.dk/

I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Sundhed

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

AUH Forum

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
45000000 - IA01 - LA21 - LA23 - LA52 - LA55 - EA26
II.1.3) Kontrakttype
Bygge- og anlægsarbejder
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

Region Midtjylland og Aarhus Universitets Forskningsfond v/AUFF Invest P/S eller ordre, udbyder hermed AUH Forum i en totalentreprise. Se punkt II.2.4 for en uddybende beskrivelse af projektet.

 

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 457 100 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
71000000
71200000
71300000
71400000
33100000
38000000
39180000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042
Hovedudførelsessted:

 

Aarhus Universitetshospital.

Palle Juul-Jensens Boulevard 99.

8200 Aarhus N

 

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Region Midtjylland og Aarhus Universitets Forskningsfond v/AUFF Invest P/S eller ordre, udbyder hermed AUH Forum (Forum) i en totalentreprise. Baggrunden for Forum-projektet er, at Region Midtjylland, Aarhus Universitetshospital (AUH) og Aarhus Universitet i fællesskab ønsker at samle nogle funktioner i Forum i umiddelbar tilknytning til AUH. Ved at samle funktionerne skabes der optimale forhold for tværgående forskning samtidig med, at man opnår et tættere samarbejde mellem bl.a. hospital og universitet. Den del af Forum, hvori universitetet skal være, opføres af Aarhus Universitets Forskningsfond på vegne af og som udlejer til universitetet.

Steno Diabetes Center Aarhus opføres som en del af Forum på baggrund af en aftale mellem Region Midtjylland og Novo Nordisk Fonden om en donation til bygningsopførelse og drift.

Endelig bliver Folkekirken en del af Forum med et mindre areal til kirkerum og videnscenter.

Forum's funktioner vil - ud over SDCA og Folkekirkens arealer - bl.a. bestå af dyreeksperimentelle forskningsarealer med tilhørende dyrestald, laboratoriefaciliteter samt et patienthotel.

Det bemærkes, at udbuddet gennemføres på vegne af flere ordregivere, idet Region Midtjylland udbyder på vegne af sig selv og Folkekirken, mens AUFF udbyder på vegne af Aarhus Universitet. Det bemærkes endvidere, at AUFF ikke selv er underlagt udbudsreglerne, men der vil i projektet bl.a. skulle etableres skræddersyede lejemål for Aarhus Universitet. Uanset, om det måtte være påkrævet efter udbudsreglerne, har AUFF (og Region Midtjylland) for at undgå tvivl om, hvorvidt en eventuel udbudspligt er afløftet, valgt at følge EU's udbudsprocedurer.

Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling i en omvendt licitation, således at ordregiverne har fastsat prisen i totalentreprisen, mens tilbudsgiverne herefter konkurrerer på udførelsen. Der henvises i det hele til udbudsmaterialets beskrivelser herom.

Det samlede Forum forventes at udgøre et areal på ca. 21.500 m2 og med en option på yderligere 25 hotelværelser med birum (ca. 1.000 m2) til patienthotellet. Der henvises herom til udbudsmaterialets beskrivelser. AUH Forum opføres på et areal mellem det nordlige og det sydlige spor af AUH.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 457 100 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 40
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

 

Er der flere egnede blandt de konditionsmæssige ansøgere, vil bygherre foretage en udvælgelse af de bedst egnede. Udvælgelse vil blive foretaget med hovedvægten på de bedste og mest relevante referencer i forhold til den udbudte opgave, herunder under inddragelse af de kategorier, som bygherre har fremhævet i Konkurrencebetingelsernes afsnit 5.4.3, og særligt de tre første kategorier:

— Forskningsbyggeri og klassificerede R&D laboratorier,

— Hospitalsbyggeri,

— Etagebyggeri på mere end 8 etager.

 

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

 

Projektet udbydes med en option for bygherren til at udvide projektet med yderligere 25 hotelværelser med tilhørende birum til patienthotellet. Optionen og forudsætningerne for denne er beskrevet nærmere i udbudsmaterialet. Tilbudsgiverne har pligt til at give tilbud på optionen, og indarbejdelse af optionen vil indgå i vurderingen af tilbudsgivernes tilbud.

 

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Ansøger bedes angive følgende regnskabsoplysninger for de tre seneste disponible (dvs. afsluttede) regnskabsår, under hensyntagen til, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed:

1. Årlig omsætning,

• Mindstekrav: Ansøgers årlige omsætning skal i hvert af de seneste tre disponible (dvs. afsluttede) regnskabsår være mindst 500 mio. kr.

2. Egenkapital med tillæg af en eventuel ansvarlig lånekapital,

• Mindstekrav: Ansøgers egenkapital skal i det seneste disponible (dvs. afsluttede) regnskabsår været mindst 70 mio. kr.

3. Soliditetsgrad,

• Mindstekrav: Ansøgers soliditetsgrad skal i det seneste disponible (dvs. afsluttede) regnskabsår være mindst 15 %.

 

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Ansøger bør som led i sin ansøgning om prækvalifikation udvælge referencer med henblik på at opstille de for Forum-projektet mest betydelige gennemførte eller igangværende opgaver, som ansøger har udført i total-, hoved- eller storentrepriser inden for de seneste 5 år. Hver reference bedes indeholde følgende oplysninger, der vil indgå i bygherres evt. udvælgelse. Manglende oplysninger fører således ikke nødvendigvis til ukonditionsmæssighed (jf. dog nedenfor op det opstillede mindstekrav), men vil kunne komme ansøgere til skade i forbindelse med vurderingen. Referencerne bør derfor medtage:

• Beskrivelse af projektet som helhed.

• Beskrivelse af ansøgers ydelse, herunder hvilken enhed på totalentreprenørteamet, der har udført ydelsen.

• Bygherre.

• Udførelsestidspunkt (start og evt. sluttidspunkt).

• Projektets samlede entreprisesum hhv. ansøgers vederlag.

Referencerne bør være udvalgt som relateret til Forum-projektet og om muligt opdelt indenfor følgende kategorier, der vil indgå i udvælgelsen:

• Forskningsbyggeri og klassificerede R&D laboratorier.

• Hospitalsbyggeri.

• Etagebyggeri på mere end 8 etager.

• Entreprenørens/rådgivernes øvrige byggeri efter eget valg.

Ansøger må samlet (dvs. både entreprenør- og rådgiverreferencer) maksimalt vedlægge 10 referencer, hvoraf ca. 1/3 ønskes at være entreprenørreferencer og ca. 2/3 ønskes at være rådgiverreferencer.

Mindst 6 af de 10 referencer bør omhandle de tre øverste kriterier (Forskningsbyggeri og R&D-laboratorier, hospitalsbyggeri samt etagebyggeri på mere end 8 etager). Det er tilladt for ansøgerne at vedlægge referencerne som bilag til ESPD-dokumentet, og dermed at henvise til disse bilag.

Bygherre forventer ikke, at en reference fylder mere end ca. 2 A4-sider. Såfremt en ansøgning er vedlagt mere end 10 referencer vil bygherre alene inddrage de første 10 ved vurderingen.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Ansøger skal inden for de seneste 5 år have én gennemført eller igangværende totalentreprise med en samlet entreprisesum på minimum 300 mio. kr.

 

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

 

Der henvises til kontraktvilkår, som fremgår af udbudsmaterialet, bl.a. ABT 93. Herunder sikkerhedsstillelse på 15 % af entreprisesummen, potentielt solidarisk ansvar for konsortiedeltagere hhv. økonomiske rådighedsaktører, krav om anvendelse af praktikanter og arbejdsklausul.

 

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
Anvendelse af etapeopdelt procedure for gradvis at reducere det antal løsninger, der skal drøftes, eller tilbud, der skal forhandles
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 07/02/2018
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

 

Ansøgning om prækvalifikation skal sendes til mailadressen FO_PQ@4projectsmail.com.

Såfremt der måtte være spørgsmål i forbindelse med prækvalifikationen, skal disse stilles skriftligt via mailadressen FO_PQ@4projectsmail.com senest den 29. januar 2018. Besvarelse af spørgsmål under prækvalifikation, herunder eventuelle rettelsesbreve m.v., der måtte være en følge af de fremsendte spørgsmål, vil løbende blive uploadet til View-point: https://n3g.4projects.com/document/publicfiles.asp. PQ ansøgerne opfordres derfor til løbende at holde sig orienteret om udbuddet inde på Viewpoint.

Ad. punkt IV.2.4: Bilag kan i et vist omfang accepteres på engelsk.

Ansøger skal anvende Fælles Europæisk Udbudsdokument (ESPD) som foreløbigt bevis for, at ansøger ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde samt opfylder minimumskrav vedrørende egnethed. Udfyldelse sker ved import af den i udbudsmaterialet vedlagte skabelon via: https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/welcome.

Se i øvrigt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning om udfyldning af ESPD.

Der henvises til udbudsmaterialet Konkurrencebetingelser for krav til udfyldelse af ESPD.

Såfremt tilbuddet afgives af en sammenslutning af virksomheder (konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk ansvar samt solidarisk hæftelse for alle forpligtelser. Der skal udpeges en ansvarlig befuldmægtiget tilbudsgiver, der tegner sig for alle de bydende ved tilbuddet og i det efterfølgende aftaleforhold. Alle konsortiedeltagere skal aflevere særskilt udfyldt ESPD. Såfremt særskilt udfyldt ESPD ikke er afleveret for hver deltager i konsortiet, indebærer det ikke, at ansøgningen er ukonditionsmæssig, men manglende oplysninger kan have betydning for vurderingen af konsortiets egnethed og udvælgelse af tilbudsgivere. Alternativt kan der efter ordregivers vurdering indhentes manglende ESPD.

Udvalgte ansøgere kan blive bedt om at fremlægge dokumentation iht. Udbudslovens § 152 for de oplysninger,der er afgivet i ESPD'et, inden for en passende frist, når det vurderes nødvendigt.

Ansøgning om prækvalifikation afgivet af et konsortium skal vedlægges en udfyldt og underskrevet konsortieerklæring (Bilag 1.4 - Konsortieerklæring), hvori konsortiedeltagerne erklærer, at de hæfter solidarisk og direkte i forhold til bygherre. Samtidig skal det fremgå af erklæringen, hvilken konsortiedeltager, der med bindende virkning, kan føre afklarende drøftelser og indgå aftaler med bygherre. Såfremt erklæringen mod forventning ikke er vedlagt, vil bygherre indhente den med kort frist forud for udvælgelse/prækvalifikation.

Såfremt ansøger er et konsortium må der fortsat alene vedlægges 10 referencer, jf. ovenfor.

Hvis ansøger - under henvisning til udbudslovens § 144, stk. 1 - i forbindelse med afgivelse af ansøgning baserer sig på andre enheders finansielle og økonomiske formåen og/eller tekniske og faglige formåen, skal der udfyldes særskilte ESPD’er for sådanne ressourceaktører. Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen være ansøgerteamets samlede egnethed, der vurderes. Hvis de krævede oplysninger ikke afgives af alle virksomheder i ansøgerteamet, er ansøgningen ikke nødvendigvis ukonditionsmæssig, men det kan have betydning for egnethedsvurderingen.

Ansøgningen skal vedlægges en erklæring, hvor de enheder, som ansøger baserer sin formåen på, binder sig til at stille de angivne ressourcer til rådighed for ansøgeren (Bilag 1.5 - Rådighedserklæring), og hvori den eller de enheder, der stiller økonomisk og/eller finansiel kapacitet til rådighed for ansøger, erklærer at hæfte solidarisk og direkte med ansøger i forhold til bygherre. Såfremt erklæringen mod forventning ikke er vedlagt, vil bygherre indhente den med kort frist forud for udvælgelse/prækvalifikation.

Såfremt ansøger gør brug af sådanne ressourceaktører/-enheder må der fortsat alene vedlægges 10 referencer, jf. ovenfor ordregiver vil straks orientere alle berørte ansøgere, når beslutningen om hvem der opfordres til at afgive tilbud er truffet.

 

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Nævnenes Hus
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095

Internetadresse:http://www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Klage over udbudsproceduren skal indgives til Klagenævnet for Udbud i henhold til lov nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud. Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være modtaget i Klagenævnet inden 20 kalenderdage fra dagen efter ordregivers underretning om, hvem der er blevet prækvalificeret.

Klagen skal vedlægges et klagegebyr på 20.000 DKK. Andre klager skal være modtaget i Klagenævnet for Udbud inden 45 dage fra dagen efter offentliggørelsen af ordregivers tildelingsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med indgivelse af klage til Klagenævnet, skal klager skriftligt underrette ordregiver om klagens indbringelse for Klagenævnet, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden. Såfremt klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Der henvises i øvrigt til Klagenævnet for Udbuds hjemmeside http://klfu.dk.

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:http://www.kfst.dk/

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
05/01/2018

Send til en kollega

0.064