Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Anmodning om deltagelse
Addresse
http://www.rib-software.dk
Indlevering af tilbud
Udbyder
Bygningsstyrelsen
Vindere
Valgt OPP-team
(13.12.2018)
A. Enggaard. A/S og Henning Larsen Architects A/S
Østre Landsret - OPP
(06.01.2020)
A. Enggaard A/S
Marathonvej 5
9230 Svenstrup J
Opdateringer
De tre tilbudsgivere er
Østre Landsret
Bygningsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Bygge- og anlægsarbejder
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
5798009814227
Carl Jacobsen Vej 39
Valby
2500
Danmark
Kontaktperson: Rikke Krarup Hansen
Telefon: +45 41701192
E-mail: rkh@bygst.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.bygst.dk
Del II: Genstand
Østre Landsret.
Bekendtgørelsen vedrører udbud af Østre Landsret - OPP.
Tilrådighedsstillelse, herunder finansiering, projektering, anlæg, drift, vedligeholdelse, forsyning, rengøring af en ny Østre Landsret på ca. 16.000 m2, samt kælder areal. Landsretten skal indrettes med veldisponeret og funktionelle retssale, ventearealer, administrative lokaler, café samt kantine med produktionskøkken mv., beliggende på Trælastholmen i Københavns Nordhavn.
Fra tidspunktet for ibrugtagning af bygningen vil kontrakten løbe i 20 år.
Bygningen skal opføres på en grund, den vindende tilbudsgiver lejer af den ordregivende myndighed.
Ved udløb af kontraktperioden skal den ordregivende myndighed kunne erhverve byggeriet til en på forhånd aftalt pris.
Ved udløb af kontraktperioden vil OPP-leverandøren kunne vælge at sælge byggeriet til en på forhånd aftalt pris.
Det vil være muligt for parterne at aftale, at den ordregivende myndighed efter kontraktperiodens udløb lejer byggeriet på markedsvilkår.
Der henvises i øvrigt til udbudsmaterialet.
Bygningsstyrelsen vil ud fra en helhedsvurdering lægge vægt på kvaliteten og relevansen af de under punkt III.1.3) nævnte referencer i forhold til den udbudte opgave.
Inventar i forhal og ventearealer ønskes som en option i tilbuddet.
Forhal og venteområder indrettes med møbelgrupper svarende til 20% af siddepladserne i retssalene.
Herudover møbleres forhal med yderligere siddemøbler til 30 personer.
Der henvises i øvrigt til udbudsmaterialet.
Der henvises til udbudsmaterialet.
Ansøger skal udfylde og indsende et ESPD.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Den økonomiske aktør skal udfylde og aflevere ESPD'et som afleveringskrav nr. 1.
Ansøgere vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt de er omfattet af en eller flere af de i udbudslovens § 135-136 obligatoriske udelukkelsesgrunde og de i § 137, stk. 1, nr. 1-7 nævnte frivillige udelukkelsesgrunde. Der henvises i det hele til ESPD'et hvor ansøger skal oplyse hvorvidt de er udelukket fra deltagelse efter nogen af de nævnte grunde.
Erklæringer som er givet på anden vis end via ESPD'et tages ikke i betragtning. Går flere tilbudsgivere sammen i et konsortium skal hver tilbudsgiver i konsortiet vedlægge en individuel ESPD. Såfremt en tilbudsgiver baserer sig på andres økonomiske/finansielle formåen og/eller teknisk/faglige formåen skal hver enkelt af disse vedlægge en individuel ESPD.
Den økonomiske aktør skal udfylde følgende i ESPD'et del IV, afsnit B:
Øvrige økonomiske og finansielle krav:
Ansøgeren skal angive sin egenkapital for hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøgeren har eksisteret i mindre end 3 år, skal ansøgeren angive egenkapital for de tilgængelige disponible regnskabsår.
Ansøgeren skal angive soliditetsgrad for hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøgeren har eksisteret i mindre end 3 år, skal ansøgeren angive soliditets grad for de tilgængelige disponible regnskabsår.I ESPD`et skal soliditetsgraden fremgå af boksen ”Nøgletal”. I boksen "Beskrivelse" skal ansøger både oplyse, hvilken egenkapital ansøger har samt værdien af de samlede aktiver, således at ordregiver kan se soliditetsgradens beregningsgrundlag.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Den økonomiske aktør skal minimum have en egenkapital på minimum dkk 100 mio. i hvert af de 3 seneste,disponible regnskabsår. Hvis den økonomiske aktør har eksisteret i mindre end 3 år, skal egenkapitalen være minimum dkk 100 mio. i de tilgængelige disponible regnskabsår. Såfremt den økonomiske aktør er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. konsortium), skal minimum en af de økonomiske aktører der indgår i konsortiet have en egenkapital på minimum dkk 100 mio. i hvert af de 3 seneste, disponible regnskabsår.
Den økonomiske aktør skal have en soliditetsgrad på mindst 15% i hvert af de seneste 3 disponibleregnskabsår. Hvis den økonomiske aktør har eksisteret i mindre end 3 år skal soliditetsgraden være mindst 15% i de tilgængelige disponible regnskabsår. Soliditetsgraden opgøres som forholdet mellem egenkapital og totale aktiver. Såfremt den økonomiske aktør er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. konsortium),opgøres soliditetsgraden som forholdet mellem den samlede egenkapital og samlede totale aktiver blandt de økonomiske aktører der indgår i sammenslutningen.
Til orientering skal Bygningsstyrelsen gøre ansøgeren opmærksom på, at der i ESPD'ets Del II, afsnit A,e »Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre« tænkes på den situation, hvor ansøgeren indgår i en sammenslutning som et konsortium, et joint venture eller lignende. Der er ikke tale om den situation, hvor der anvendes underentreprenører til løsning af opgaven (uanset om ansøgeren baserer sig på underentreprenøren).
Desuden skal Bygningsstyrelsen gøre opmærksom på, at Ansøgeren skal svare »ja« i ESPD'ets Del II, afsnit C, hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders kapacitet for at opfylde udvælgelseskriterierne (ønsker at fremsende referencer fra underentreprenører). Såfremt ansøgeren baserer sin ansøgning på andres formåen (f.eks. en underleverandør), skal ansøgeren på kontraktindgåelses tidspunktet kunne godtgøre, at ansøgeren råder over den pågældendes ressourcer under et eventuelt kontraktforløb (eksempelvis ved en støtteerklæring), jf. udbudslovens § 144, stk. 2. Støtteerklæring eller anden dokumentation indhentes senest inden kontraktindgåelse.
Ansøgeren skal udfylde følgende i ESPD'et, del IV, litra C:
Ansøgeren skal levere en referenceliste over de væsentligste bygge- og anlægsopgaver, der er udført indenfor de seneste 5 år inden ansøgningsfristens udløb indenfor følgende kategorier:
(a) arkitektur/projektering/styring af byggearbejder i forbindelse med fleksible kontorbygninger,
(b) drift og vedligeholdelse af kontorbygninger og
(c) sammentænkning af de i litra (a) og (b) nævnte forhold fx OPP eller lignende.
Max 5 referencer i alt.
Såfremt ansøgeren baserer sin ansøgning på andres formåen (fx en underleverandør), skal ansøgeren godtgøre, at ansøgeren råder over den pågældendes ressourcer under et eventuelt kontraktforløb (eksempelvis ved en støtteerklæring), jf. udbudslovens § 144, stk. 2. Støtteerklæring eller anden dokumentation indhentes senest inden kontraktindgåelse. Det vil ikke være muligt at udskifte den pågældende underleverandør uden Bygningsstyrelsens forudgående skriftlige tilladelse.
Der henvises til udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Prækvalifikation afholdes digitalt via internetportalen RIB, (tidligere Byggeweb). Dette medfører, at anmodninger om prækvalifikation og opfyldelse af udvælgelseskriterierne alene kan ske via RIB. Spørgsmål vedrørende anvendelse af Byggeweb Udbud kan rettes til RIB A/S, tlf. 32245250, support@rib-software.dk.Udbudsnr i RIB er TN332014.
Har ansøgeren allerede et RIB login:
1. Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg »login« og følg vejledningen
2. Login ved at taste dine personlige brugerkoder
3. I »Personligt område« vælg boksen »Søg efter udbud«
4. Indtast RIB udbudsnummer TN332014 og tryk »søg«
5. Udbuddet »Prækvalifikation - OPP Østre Landsret fremkommer, og vælg »OK«
6. Åbn udbuddet ved at vælge »rib-software udbud« og udbudsnavn » Prækvalifikation - OPP Østre Landsret« i oversigten
7. Følg anvisning på skærmen, som guider fra starttidspunkt og frem til færdig ansøgning om prækvalifikation.
Mangler du et RIB login:
1. Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg »Udbud« og følg vejledningen
2. Vælg »Ny bruger« og følg vejledning.
Har du mistet dine personlige brugerkoder:
1. Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg »Login«, og tryk »Glemt brugernavn/password?«og følg vejledning.
Support:
Såfremt der er tekniske spørgsmål til afvikling af udbuddet i rib-software udbud, kan rib support vederlagsfrit kontaktes på enten +45 35 245 250 eller support@rib-software.dk.
Ansøger skal være opmærksom på, at det er på ansøgers eget ansvar, i god tid og indenfor afleveringsfristen at sikre sig adgang til udbudsportalen samt orientere sig om kravene for konditionsmæssig aflevering af ansøgningen.
Udbudsportal og aflevering:
Udbudsportalen består af udbuddets supplerende materiale, og et sæt afleveringskrav.
Ansøges der som et konsortie, hvor dokumentation fra flere virksomheder skal indgå som en del af den fællesansøgning, er det nødvendigt i forhold til RIB, at konsortiet udpeger en repræsentant, som uploade rmateriale/dokumenter for samtlige konsortiemedlemmer eller. lign.
ESPD:
Ansøgerne skal udfylde og uploade ESPD'et (Det fælles europæiske udbudsdokument) i RIB. Ansøgeren skal downloade ESPD'et (Xml-fil) i RIB. Xml-filen kan kun åbnes via eESPD-hjemmesiden(https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/welcome). Som ansøger skal man først vælge »Jeg er en økonomisk aktør«, og dernæst »Importere ESPD«. Herefter uploader man xml-filen som afleveringskrav 1, der udgør ordregiverens ESPD, som ansøgeren har downloadet i RIB. Hvis ansøgeren forsøger at åbne xml-filen ved at dobbelt klikke på filen, virker den ikke. For nærmere oplysninger omkring anvendelsen af ESPD henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning »Det elektroniske ESPD — sådan virker det:
http://www.kfst.dk/Indhold%20KFST/Publikationer/Dansk/2016/20160916 %20ESPD%20 %20saadan%20virker%20det
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@klfu.dk
Klager over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor Bygningsstyrelsen har afsendt en underretning til berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen angiver en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.I andre tilfælde er klagefristen 45 dage fra dagen efter, at Bygningsstyrelsen har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at der er indgået kontrakt.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41711500
E-mail: kfst@kfst.dk