Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Indlevering af tilbud
Udbyder
Clever A/S
Vindere
Delaftale B: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Knudshoved ved Storebæltsforbindelsen.
(22.03.2018)
Clever A/S
Støberigade14, 3. sal
2450 København
Delaftale A: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Halskov ved Storebæltsforbindelsen.
(22.03.2018)
E.ON Danmark A/S
Dirch Passers Alle 76
2000 Frederiksberg
Totalentreprenør
(22.03.2018)
Clever A/S
Støberigade 14
2450 København SV
Udbud af tjenesteydelseskoncession — etablering, drift, vedligehold og finansiering af ladestation på rasteplads ved Storebæltsforbindelsen
Clever A/S
Koncessionsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/23/EU
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
Vester Søgade 10
København V
1601
Danmark
Kontaktperson: Lotte Lindeloff
Telefon: +45 33416251
E-mail: udbud@sbf.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.sundogbaelt.dk
Del II: Genstand
Udbud af tjenesteydelseskoncession — etablering, drift, vedligehold og finansiering af ladestation på rasteplads ved Storebæltsforbindelsen.
Storebælt igangsætter konkurrenceudsættelse om etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestationer ved Storebæltsforbindelsen. Ved konkurrenceudsættelse udbydes følgende 2 delaftaler:
— Delaftale A: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Halskov ved Storebæltsforbindelsen.
— Delaftale B: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Knudshoved ved Storebæltsforbindelsen.
Konkurrenceudsættelsen gennemføres efter en procedure, der ligner udbud med forhandling, men uden gennemførelse af en forudgående prækvalifikation. Alle interesserede tilbudsgivere kan således afgive et indledende forhandlingstilbud, og proceduren vil herefter gennemføres som udbud med forhandling. Tilbudsgiver kan dog ikke nødvendigvis forudsætte, at der vil blive indledt et egentligt forhandlingsforløb. Se nærmere herom i udbudsmaterialet.
Delaftale A: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Halskov ved Storebæltsforbindelsen.
Korsør Markjorder, matrikelnummer 357a, ca. 850 m².
Den vindende koncessionshaver af hver delaftale opfører i henhold til den udbudte kontrakt for egen regning og risiko en ladestation på det til delaftalen udbudte areal og forestår drift og vedligeholdelse heraf i kontraktens 10-årige løbetid. Koncessionshaveren betaler en årlig lejeafgift til Storebælt for arealet, hvorpå ladestationen opføres, ligesom der til Storebælt betales en omsætningsbaseret afgift målt pr. kWh.
Storebælt ønsker at fremme en teknologineutral løsning, der fremadrettet opfylder kravene i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU om etablering af infrastruktur til alternative brændstoffer. Koncessionshaveren er derfor forpligtet til at anvende ladere, der understøtter de mest benyttede ladeløsninger i Danmark, og som understøtter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU.
Yderligere oplysninger omkring udbuddet fremgår af udbudsmaterialet, der er tilgængeligt på hjemmesiden http://sundogbaelt.dk/udbud/
Delaftale B: Etablering, drift, vedligeholdelse og finansiering af ladestation på rastepladsen ved Knudshoved ved Storebæltsforbindelsen.
Juelsberg Hgd Nyborg, matrikelnummer 16, ca. 850 m².
Den vindende koncessionshaver af hver delaftale opfører i henhold til den udbudte kontrakt for egen regning og risiko en ladestation på det til delaftalen udbudte areal og forestår drift og vedligeholdelse heraf i kontraktens 10-årige løbetid. Koncessionshaveren betaler en årlig lejeafgift til Storebælt for arealet, hvorpå ladestationen opføres, ligesom der til Storebælt betales en omsætningsbaseret afgift målt pr. kWh.
Storebælt ønsker at fremme en teknologineutral løsning, der fremadrettet opfylder kravene i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU om etablering af infrastruktur til alternative brændstoffer. Koncessionshaveren er derfor forpligtet til at anvende ladere, der understøtter de mest benyttede ladeløsninger i Danmark, og som understøtter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU.
Der er i dag etableret en ladestation til person- og varebiler på rastepladsen ved Knudshoved/Nyborg ved Storebæltsforbindelsen. Ladestationen er etableret og drives i dag af Clever A/S (tidligere ChoosEV A/S). Kort over den eksisterende ladestation fremgår af kontraktens bilag 1.
Yderligere oplysninger omkring udbuddet fremgår af udbudsmaterialet, der er tilgængeligt på hjemmesiden http://sundogbaelt.dk/udbud/
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
N/A.
N/A.
N/A.
Tilbudsgiver skal benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiveren opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, jf. udbudslovens § 148, stk. 1, jf. § 145, stk. 2, jf. bekendtgørelse nr. 1625 af 15.12.2015 § 4. Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Tilbudsgiver skal vedlægge sit tilbud det fælles europæiske udbudsdokument med angivelse af følgende oplysninger:
Tilbudsgiver skal dokumentere erfaring med gennemførelse af opgaver, som er sammenlignelige med den udbudte jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4). Referencerne må gerne være ældre end 3 år.
Dette angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). Tilbudsgiver bør udfylde alle relevante felter idet fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), del IV, afsnit C.
Følgende bør angives:
— Beskrivelse af leverancen, herunder omfang og gennemførelsesmåde
— Information om ordregiver, evt. begrænset til branche, hvori referencen er udført
— Information om, hvornår leverancen blev gennemført
— Information om kontraktsum.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det alene er på baggrund af beskrivelsen i feltet »beskrivelse« i ESPD'en del IV afsnit C, at Sund og Bælt Holding kan vurdere, om de indgivne referencer opfylder mindstekravet. Tilbudsgiver opfordres derfor til at udarbejde en udførlig beskrivelse. Tilbudsgiver skal ikke fremlægge yderligere dokumentation for referencerne. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at kontakte de enheder, der er angivet som modtager af leverancerne med henblik på at verificere det i det fælles europæiske udbudsdokument angivne.
Tilbudsgiverne skal med minimum 1 reference dokumentere erfaring med at etablere og drifte en ladestation med 50 kW CCS-ladestandere med DC-ladning gennem Type 2 Combo-stik i overensstemmelse med CCS (Combined Charging System) standarden DS/EN 62196-3. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, eller såfremt der er tale om en sammenslutning af virksomheder, er det tilstrækkeligt, at der samlet set er mindst 1 reference, som opfylder mindstekravet.
Der henvises til koncessionskontrakten, der indgår som en del af udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Konkurrenceudsættelsen gennemføres efter en procedure, der ligner udbud med forhandling, men uden gennemførelse af en forudgående prækvalifikation. Alle interesserede tilbudsgivere kan således afgive et indledende forhandlingstilbud, og proceduren vil herefter gennemføres som udbud med forhandling. Tilbudsgiver kan dog ikke nødvendigvis forudsætte, at der vil blive indledt et egentligt forhandlingsforløb. Se nærmere herom i udbudsmaterialet.
Tilbudsgiver skal udfylde og fremsende det fælles europæiske udbudsdokument som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold, jf. bekendtgørelse nr. 1625 af 15.12.2017 § 4. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælles europæiske udbudsdokument. En tilbudsgiver, der deltager alene, skal kun udfylde 1 fælleseuropæisk udbudsdokument. En tilbudsgiver, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere andre enheders kapacitet, skal sikre, at ordregiver modtager vedkommendes eget fælles europæiske udbudsdokument sammen med et separat fælleseuropæisk udbudsdokument med de relevante oplysninger for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Endelig, når grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren som tilbudsgiver sammen, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et særskilt fælleseuropæisk udbudsdokument med de oplysninger, der kræves i del II-V.
Før beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælleseuropæiske udbudsdokument, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152, jf. bekendtgørelse nr. 1625 af 15.12.2017 § 4. Nærmere herom fremgår af udbudsmaterialet. Ordregiver forbeholder sig endvidere mulighed for på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at anmode en tilbudsgiver om at fremlægge dokumentation, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at proceduren gennemføres korrekt. I denne situation vil ordregiver fastsætte en passende tidsfrist for fremlæggelse af dokumentation.
Ordregiveren skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis denne er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136, nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. bekendtgørelse nr. 1625 af 15.12.2017 § 3. Tilbudsgiver og eventuelle deltagere i sammenslutninger og/eller støttende enheder skal anføre oplysningerne herom i det fælles europæiske udbudsdokument. Der gøres særligt opmærksom på, at visse af disse frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsdirektivet er gjort obligatoriske i udbudsloven § 136. Der henvises til Konkurrence-og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælleseuropæiske udbudsdokument om korrekt udfyldelse af formularen.
Yderligere oplysninger:
I relation til punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum.
Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med udbuddet vil blive offentliggjort på: www.sundogbaelt.dk/udbud/ Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden. I udbudsmaterialet er angivet, hvordan og i hvilket tidsrum der kan stilles spørgsmål.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Der er ikke noget organ med ansvar for mæglingsprocedurerne i Danmark
Danmark
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., jf. bekendtgørelse om tildeling af koncessionskontrakter § 8, (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens §185,stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715001
Internetadresse:www.kfst.dk