23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
09.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Danmarks Nationalbank

Rammeaftale på prøvetagning


Danmarks Nationalbank

664132-2025 - Resultater
Danmark – Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning – Rammeaftale på prøvetagning
OJ S 194/2025 09/10/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Danmarks Nationalbank
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Økonomiske anliggender
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Rammeaftale på prøvetagning
Beskrivelse På Havnegade 5 i København ligger Danmarks Nationalbanks ikoniske hovedsæde. Det skal over en længere årrække gennemgå en større og nødvendig restaurering. Bygningen er tegnet af arkitekten Arne Jacobsen og opført i årene 1965­ til 1978, og i 2009 blev bygningen fredet. Alle opgaverne i projektet skal derfor løses i tæt dialog med Slots­ og Kulturstyrelsen under hensyntagen til, at bygningen er fredet. Nationalbanken og projektets totalrådgiver varetager denne dialog. Nationalbanken har opdelt det samlede restaureringsprojekt i tre delprojekter, og hvert delprojekt forventes udbudt i flere entrepriser: • DN300. Opdriftssikring (bygningen skal opdrifts­ og klimasikres);• DN200. Udvendige Arbejder (facader, tag og haver skal restaureres); og • DN100. Indvendige Arbejder (som er et omfangsrigt delprojekt, hvor der skal arbejdes med en række opgaver. Bl.a., skal en del af bygningen PCB-saneres og udvalgte dækforkanter asbestsaneres, brandsikkerheden og inde­ og arbejdsklimaet skal forbedres, og så skal bygningens indretning gøres mere tidssvarende). Denne kontraktindgåelsesbekendtgørelse vedrører en rammeaftale på prøvetagning, som omfatter miljøundersøgelser af bygning og bygningsdele i forbindelse med nedrivning og renovering af Havnegade 5. Opgaverne er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Der indgås én rammeaftale med én leverandør. Den anslåede mængde omfatter følgende: 7.000 asbestprøver, 400 PCB­-prøver og 150 materialeprøver/luftprøver. Derudover giver rammeaftalen mulighed for at købe separate rådgivertimer, hvor den anslåede volumen udgør 150 timer. Dette giver en samlet estimeret mængde på 7.700 "styk". Den maksimale volumen er skønsmæssigt fastsat til +30 % oveni de anslåede mængder. Udbuddet er udarbejdet af Nationalbanken i samarbejde med projektets Totalrådgiver, et konsortium bestående af EKJ Rådgivende Ingeniører samt Rørbæk og Møller Arkitekter, og Byggeledelsen, bestående af Børthy • Schriver • Lundemann. Opgaverne i henhold til denne rammeaftale skal planlægges og udføres i tæt samarbejde med blandt andre Nationalbankens totalrådgiver, byggeledelsen og Nationalbankens projektchef.
Identifikator for proceduren c6b274af-5d9b-49d9-85e3-1e4c168b65f7
Tidligere bekendtgørelse 326271-2025
Intern ID DN101, E101.21
Udbudsprocedure Begrænset
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71600000   Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  90650000   Tjenesteydelser i forbindelse med fjernelse af asbest, 71632000   Teknisk prøvning, 71610000   Undersøgelser og analyser til bestemmelse af sammensætning og renhed, 71900000   Laboratorieundersøgelser
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Havnegade 5    
By København K
Postnummer 1058
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 7 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger De obligatoriske udelukkelsesgrunde fandt anvendelse. Derudover fandt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. nr. 1­­-5 anvendelse, dvs. alle udelukkelsesgrunde bortset fra udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 6 om ubetalt forfalden gæld til det offentlige under 100.000 kr. Som dokumentation for, at tilbudsgiveren (inkl. eventuelle støttende enheder og konsortiedeltagere) ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, har ordregiver for danske virksomheder krævet en serviceattest, som udstedes af Erhvervsstyrelsen. For tilbudsgivere (eller den støttende enheder eller konsortiedeltageren) fra andre medlemslande har ordregiver krævet den dokumentation, som er angivet i eCertis for det land, tilbudsgiveren (eller den støttende enheder eller konsortiedeltageren) er etableret i. For tilbudsgivere (eller den støttende enhed eller konsortiedeltageren) uden for EU har ordregiver krævet dokumentation i henhold til udbudslovens § 153 og således et af følgende (i prioriteret rækkefølge): 1) Uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiverenikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i § 135, stk. 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7 nævnte tilfælde. 2) Erklæring under ed. 3) Erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiverens er etableret.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0001
Titel Rammeaftale på prøvetagning
Beskrivelse Det gennemførte udbud vedrører en rammeaftale på prøvetagning, som omfatter miljøundersøgelser af bygning og bygningsdele i forbindelse med nedrivning og renovering af Havnegade 5. Opgaverne er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Der indgås én rammeaftale med én leverandør. Den anslåede mængde omfatter følgende: 7.000 asbestprøver, 400 PCB­-prøver og 150 materialeprøver/luftprøver. Derudover giver rammeaftalen mulighed for at købe separate rådgivertimer, hvor den anslåede volumen udgør 150 timer. Dette giver en samlet estimeret mængde på 7.700 "styk". Den maksimale volumen er skønsmæssigt fastsat til +30 % oveni de anslåede mængder. Udbuddet er udarbejdet af Nationalbanken i samarbejde med projektets Totalrådgiver, et konsortium bestående af EKJ Rådgivende Ingeniører samt Rørbæk og Møller Arkitekter, og Byggeledelsen, bestående af Børthy • Schriver • Lundemann. Opgaverne i henhold til denne rammeaftale skal planlægges og udføres i tæt samarbejde med blandt andre Nationalbankens totalrådgiver, byggeledelsen og Nationalbankens projektchef.
Intern ID DN101, E101.21
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71600000   Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  90650000   Tjenesteydelser i forbindelse med fjernelse af asbest, 71632000   Teknisk prøvning, 71610000   Undersøgelser og analyser til bestemmelse af sammensætning og renhed, 71900000   Laboratorieundersøgelser
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Nationalbanken er berettiget til at forlænge rammeaftalen med 4 x 6 måneder, således at rammeaftalen kan forlænges med i alt 24 måneder, jf. rammeaftalens pkt. 20.5.
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Havnegade 5    
By København K
Postnummer 1058
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 2   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 7 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Der blev modtaget fem tilbud. Fire af tilbuddene var fra små eller mellemstore virksomheder, hvilket omfatter det accepterede tilbud fra Dansk MiljøAnalyse ApS. Der blev ikke modtaget tilbud fra et andet EU-land end Danmark eller fra et tredjeland, og alle tilbud blev modtaget elektronisk, hvilket ligeledes omfatter det accepterede tilbud fra Dansk MiljøAnalyse ApS.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Teamet -­ organisation, samarbejde og nøglepersoner
Beskrivelse Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 60,00
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov nr. 953 af 2.6.2016 (Lov om Klagenævnet for Udbud m.v.) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill­perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill­perioden, skal klageren tillige angive, om klagen skal tillægges opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Konkurrence­ og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten Danmarks Nationalbank
6. Resultater
Rammeaftalernes anslåede værdi 3 947 750,00   DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0001
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
Revurderet værdi af rammeaftalen 3 947 750,00   DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Dansk MiljøAnalyse ApS
Tilbud
Tilbud – Identifikator Dansk MiljøAnalyse ApS
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0001
Værdien af tilbuddet 3 947 750,00   DKK
Koncessionsværdi
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten Rammeaftale på prøvetagning
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 18/09/2025
Dato for indgåelse af kontrakten 07/10/2025
Organisation, der underskriver kontrakten Danmarks Nationalbank
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 5
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Danmarks Nationalbank
Registreringsnummer 61092919
Postadresse Langelinie Allé 47
By København Ø
Postnummer 2100
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Louise Elling Hansen
Telefon +4541763581
Internetadresse www.nationalbanken.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +4572405600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence­ og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed www.kfst.dk
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +4541715000
Internetadresse https://kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Dansk MiljøAnalyse ApS
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer 26333423
Postadresse Skelstedet 3-5
By Vedbæk
Postnummer 2950
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Enhed Dansk MiljøAnalyse ApS
E-mail lab@dma.nu
Telefon +4545662095
Internetadresse https://dma.nu/
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0001
8.1.
ORG-0000
Officielt navn Publications Office of the European Union
Registreringsnummer PUBL
By Luxembourg
Postnummer 2417
Landsdel (NUTS) Luxembourg  ( LU000 )
Land Luxembourg
Telefon +352 29291
Internetadresse https://op.europa.eu
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 603566d8-434d-45b3-be7a-39dccda97948   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 08/10/2025   08:30:25 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 664132-2025
EUT-S-nummer 194/2025
Offentliggørelsesdato 09/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|