1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danmarks Nationalbank
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Økonomiske anliggender
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Rammeaftale på prøvetagning
Beskrivelse
:
På Havnegade 5 i København ligger Danmarks Nationalbanks ikoniske hovedsæde. Det skal over en længere årrække gennemgå en større og nødvendig restaurering. Bygningen er tegnet af arkitekten Arne Jacobsen og opført i årene 1965 til 1978, og i 2009 blev bygningen fredet. Alle opgaverne i projektet skal derfor løses i tæt dialog med Slots og Kulturstyrelsen under hensyntagen til, at bygningen er fredet. Nationalbanken og projektets totalrådgiver varetager denne dialog. Nationalbanken har opdelt det samlede restaureringsprojekt i tre delprojekter, og hvert delprojekt forventes udbudt i flere entrepriser: • DN300. Opdriftssikring (bygningen skal opdrifts og klimasikres);• DN200. Udvendige Arbejder (facader, tag og haver skal restaureres); og • DN100. Indvendige Arbejder (som er et omfangsrigt delprojekt, hvor der skal arbejdes med en række opgaver. Bl.a., skal en del af bygningen PCB-saneres og udvalgte dækforkanter asbestsaneres, brandsikkerheden og inde og arbejdsklimaet skal forbedres, og så skal bygningens indretning gøres mere tidssvarende). Denne kontraktindgåelsesbekendtgørelse vedrører en rammeaftale på prøvetagning, som omfatter miljøundersøgelser af bygning og bygningsdele i forbindelse med nedrivning og renovering af Havnegade 5. Opgaverne er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Der indgås én rammeaftale med én leverandør. Den anslåede mængde omfatter følgende: 7.000 asbestprøver, 400 PCB-prøver og 150 materialeprøver/luftprøver. Derudover giver rammeaftalen mulighed for at købe separate rådgivertimer, hvor den anslåede volumen udgør 150 timer. Dette giver en samlet estimeret mængde på 7.700 "styk". Den maksimale volumen er skønsmæssigt fastsat til +30 % oveni de anslåede mængder. Udbuddet er udarbejdet af Nationalbanken i samarbejde med projektets Totalrådgiver, et konsortium bestående af EKJ Rådgivende Ingeniører samt Rørbæk og Møller Arkitekter, og Byggeledelsen, bestående af Børthy • Schriver • Lundemann. Opgaverne i henhold til denne rammeaftale skal planlægges og udføres i tæt samarbejde med blandt andre Nationalbankens totalrådgiver, byggeledelsen og Nationalbankens projektchef.
Identifikator for proceduren
:
c6b274af-5d9b-49d9-85e3-1e4c168b65f7
Tidligere bekendtgørelse
:
326271-2025
Intern ID
:
DN101, E101.21
Udbudsprocedure
:
Begrænset
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
71600000
Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
90650000
Tjenesteydelser i forbindelse med fjernelse af asbest,
71632000
Teknisk prøvning,
71610000
Undersøgelser og analyser til bestemmelse af sammensætning og renhed,
71900000
Laboratorieundersøgelser
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Havnegade 5
By
:
København K
Postnummer
:
1058
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
7 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
De obligatoriske udelukkelsesgrunde fandt anvendelse. Derudover fandt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. nr. 1-5 anvendelse, dvs. alle udelukkelsesgrunde bortset fra udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 6 om ubetalt forfalden gæld til det offentlige under 100.000 kr. Som dokumentation for, at tilbudsgiveren (inkl. eventuelle støttende enheder og konsortiedeltagere) ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, har ordregiver for danske virksomheder krævet en serviceattest, som udstedes af Erhvervsstyrelsen. For tilbudsgivere (eller den støttende enheder eller konsortiedeltageren) fra andre medlemslande har ordregiver krævet den dokumentation, som er angivet i eCertis for det land, tilbudsgiveren (eller den støttende enheder eller konsortiedeltageren) er etableret i. For tilbudsgivere (eller den støttende enhed eller konsortiedeltageren) uden for EU har ordregiver krævet dokumentation i henhold til udbudslovens § 153 og således et af følgende (i prioriteret rækkefølge): 1) Uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiverenikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i § 135, stk. 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7 nævnte tilfælde. 2) Erklæring under ed. 3) Erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiverens er etableret.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0001
Titel
:
Rammeaftale på prøvetagning
Beskrivelse
:
Det gennemførte udbud vedrører en rammeaftale på prøvetagning, som omfatter miljøundersøgelser af bygning og bygningsdele i forbindelse med nedrivning og renovering af Havnegade 5. Opgaverne er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Der indgås én rammeaftale med én leverandør. Den anslåede mængde omfatter følgende: 7.000 asbestprøver, 400 PCB-prøver og 150 materialeprøver/luftprøver. Derudover giver rammeaftalen mulighed for at købe separate rådgivertimer, hvor den anslåede volumen udgør 150 timer. Dette giver en samlet estimeret mængde på 7.700 "styk". Den maksimale volumen er skønsmæssigt fastsat til +30 % oveni de anslåede mængder. Udbuddet er udarbejdet af Nationalbanken i samarbejde med projektets Totalrådgiver, et konsortium bestående af EKJ Rådgivende Ingeniører samt Rørbæk og Møller Arkitekter, og Byggeledelsen, bestående af Børthy • Schriver • Lundemann. Opgaverne i henhold til denne rammeaftale skal planlægges og udføres i tæt samarbejde med blandt andre Nationalbankens totalrådgiver, byggeledelsen og Nationalbankens projektchef.
Intern ID
:
DN101, E101.21
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
71600000
Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
90650000
Tjenesteydelser i forbindelse med fjernelse af asbest,
71632000
Teknisk prøvning,
71610000
Undersøgelser og analyser til bestemmelse af sammensætning og renhed,
71900000
Laboratorieundersøgelser
Valgmuligheder
:
Beskrivelse af optioner
:
Nationalbanken er berettiget til at forlænge rammeaftalen med 4 x 6 måneder, således at rammeaftalen kan forlænges med i alt 24 måneder, jf. rammeaftalens pkt. 20.5.
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Havnegade 5
By
:
København K
Postnummer
:
1058
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
2
År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
7 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Der blev modtaget fem tilbud. Fire af tilbuddene var fra små eller mellemstore virksomheder, hvilket omfatter det accepterede tilbud fra Dansk MiljøAnalyse ApS. Der blev ikke modtaget tilbud fra et andet EU-land end Danmark eller fra et tredjeland, og alle tilbud blev modtaget elektronisk, hvilket ligeledes omfatter det accepterede tilbud fra Dansk MiljøAnalyse ApS.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Teamet - organisation, samarbejde og nøglepersoner
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
60,00
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
40,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov nr. 953 af 2.6.2016 (Lov om Klagenævnet for Udbud m.v.) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstillperioden, skal klageren tillige angive, om klagen skal tillægges opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Konkurrence og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danmarks Nationalbank
6.
Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0001
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
3 947 750,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Dansk MiljøAnalyse ApS
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Dansk MiljøAnalyse ApS
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0001
Værdien af tilbuddet
:
3 947 750,00
DKK
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Rammeaftale på prøvetagning
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
18/09/2025
Dato for indgåelse af kontrakten
:
07/10/2025
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danmarks Nationalbank
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
5
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danmarks Nationalbank
Registreringsnummer
:
61092919
Postadresse
:
Langelinie Allé 47
By
:
København Ø
Postnummer
:
2100
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Louise Elling Hansen
Telefon
:
+4541763581
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+4572405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+4541715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Dansk MiljøAnalyse ApS
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
26333423
Postadresse
:
Skelstedet 3-5
By
:
Vedbæk
Postnummer
:
2950
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Dansk MiljøAnalyse ApS
Telefon
:
+4545662095
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0001
8.1.
ORG-0000
Officielt navn
:
Publications Office of the European Union
Registreringsnummer
:
PUBL
By
:
Luxembourg
Postnummer
:
2417
Landsdel (NUTS)
:
Luxembourg
(
LU000
)
Land
:
Luxembourg
Telefon
:
+352 29291
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
603566d8-434d-45b3-be7a-39dccda97948
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
08/10/2025
08:30:25 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
664132-2025
EUT-S-nummer
:
194/2025
Offentliggørelsesdato
:
09/10/2025