23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
26.09.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Energinet Eltransmission A/S

Rådgivningsydelser til miljøovervågning af KONTEK-elektrode


Energinet Eltransmission A/S

631378-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Miljømonitering for andet end bygge- og anlægsarbejder – Rådgivningsydelser til miljøovervågning af KONTEK-elektrode
OJ S 185/2025 26/09/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Energinet Eltransmission A/S
Køberens retlige status Offentlig virksomhed
Den ordregivende enheds aktiviteter Elektricitetsrelaterede aktiviteter
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Rådgivningsydelser til miljøovervågning af KONTEK-elektrode
Beskrivelse Ordregiver ønsker at anskaffe Rådgivningsydelse til miljøovervågning af KONTEK-elektroden. Ordregiver ønsker bistand til at overvåge udledningen af miljøfremmede stoffer til havmiljøet fra elektrodestation på KONTEK-kabel (HVDC). Overvågningen vil skulle varetages i en 4-årig periode. Elektrodeanlægget har været i drift siden 1994. Den udbudte kontrakt har en løbetid på 4 år. Kontrakten indeholder 12 optioner. Disse er nærmere beskrevet i bilag 2, Ydelsesbeskrivelsen.
Identifikator for proceduren 7281901a-4b4c-4809-b203-5a1e89e8e78b
Intern ID 25/10891
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Tilbudsgiver skal vedstå sit tilbud i 6 måneder fra den anførte tilbudsfrist. Såfremt tilbudsgiver i forbindelse med forhandlingsfasen udarbejder og indleverer reviderede tilbud, skal disse tilbud tillige vedstås i 6 måneder fra tilbudsfristen for disse. Vedståelsesfristen for det økonomisk mest fordelagtige tilbud forlænges, hvis tilbudsgiver ikke inden udløb af vedståelsesfristen har opnået de nødvendige tilladelser. I dette tilfælde forlænges vedståelsesfristen indtil tilladelser er opnået, tillagt nødvendig tid til kontraktunderskrift.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  90711500   Miljømonitering for andet end bygge- og anlægsarbejder
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  90711300   Analyse af miljøindikatorer for andet end bygge- og anlægsarbejder, 90711400   Miljøkonsekvensvurdering for andet end bygge- og anlægsarbejder, 90713000   Rådgivning i forbindelse med miljøspørgsmål
2.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger KONTEK elektrodestation ude i Køge Bugt ved Stevns. Herudover arbejde hos tilbudsgivers eget kontor samt ved akkrediteret analyseinstitut. Der kan forekomme enkelte møder på Energinets lokationer.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 8 400 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Det bemærkes, at der er tale om et udbud med forhandling. Med undtagelse af grundlæggende elementer kan der, som konsekvens heraf, ske ændringer til udbudsmaterialet og dets indhold som en del af forhandlingsprocessen. Der stilles ikke krav til tilbudsgiverens retlige form. Såfremt det ønskes at ansøge om deltagelse i denne udbudsproces, skal det tilhørende ESPD udfyldes. ESPD’et til denne udbudsproces kan findes i EU-Supply. ESPD’et skal udfyldes i EU-Supply, hvorefter det afleveres via ”Min besvarelse”. Vejledning til udfyldelse af ESPD kan findes på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, www.kfst.dk (Ordregiver tager ikke ansvaret for indholdet af vejledningen). Bemærk venligst følgende: - En ansøger, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere andre enheders kapacitet (f.eks. et moderselskab eller søsterselskab eller en underleverandør), skal sikre, at der til ansøgningen vedlægges, såvel ansøgerens eget ESPD, samt et separat ESPD for hver af de enheder, som denne ønsker at basere sig på med en udfyldt del II: ”Oplysninger om den økonomiske aktør” og del III: ”Udelukkelsesgrunde” samt relevant information vedrørende del IV: ”Udvælgelseskriterier” og Del V: ”Begrænsning af antallet af kvalificerede ansøgere”. Det vedlagte ESPD fra disse andre enheder bør være behørigt udfyldt og underskrevet. Herudover skal der i forbindelse med fremlæggelse af endelig dokumentation yderligere vedlægges dokumentation for disse enheders/underleverandørers forpligtelse i så henseende i form af støtteerklæring. - Når grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, ansøger sammen, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et fuldt ESPD særskilt med de krævede oplysninger. Herudover skal der i forbindelse med den endelige dokumentation yderligere vedlægges Konsortieerklæring, hvormed parterne erklærer at udgøre et konsortium eller anden form for sammenslutning, som hæfter solidarisk, ubetinget og direkte for opfyldelse af den udbudte opgave.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/25/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør. For danske ansøgere/tilbudsgivere er dokumentationen indeholdt i "Serviceattesten", der kan erhverves via Erhvervsstyrelsen. Tidshorisonten for indhentelse af en serviceattest fra anmodning til modtagelse er normalt to uger. For udenlandske ansøgere/tilbudsgivere er det Ordregivers erfaring, at tidshorisonten for modtagelse af denne dokumentation er meget forskellige i de enkelte medlemslande. Som følge heraf opfordrer Ordregiver kraftigt udenlandske ansøgere/tilbudsgivere til at indhente denne dokumentation så tidligt som muligt. Det anbefales at have dokumentationen klar og tilgængelig allerede i forbindelse med prækvalifikationen. EU har lanceret e-Certis, en gratis, online-baseret tjeneste med oplysning til virksomheder og ordregivende myndigheder om forskellige former for dokumentation ved udbud af offentlige kontrakter. Oplysninger om relevante certifikater kan hentes via: https://ec.europa.eu/tools/ecertis/#/search
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48). For danske ansøgere/tilbudsgivere er dokumentationen indeholdt i "Serviceattesten", der kan erhverves via Erhvervsstyrelsen. Tidshorisonten for indhentelse af en serviceattest fra anmodning til modtagelse er normalt to uger. For udenlandske ansøgere/tilbudsgivere er det Ordregivers erfaring, at tidshorisonten for modtagelse af denne dokumentation er meget forskellige i de enkelte medlemslande. Som følge heraf opfordrer Ordregiver kraftigt udenlandske ansøgere/tilbudsgivere til at indhente denne dokumentation så tidligt som muligt. Det anbefales at have dokumentationen klar og tilgængelig allerede i forbindelse med prækvalifikationen. EU har lanceret e-Certis, en gratis, online-baseret tjeneste med oplysning til virksomheder og ordregivende myndigheder om forskellige former for dokumentation ved udbud af offentlige kontrakter. Oplysninger om relevante certifikater kan hentes via:https://ec.europa.eu/tools/ecertis/#/search
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15). For danske ansøgere/tilbudsgivere er dokumentationen indeholdt i "Serviceattesten", der kan erhverves via Erhvervsstyrelsen. Tidshorisonten for indhentelse af en serviceattest fra anmodning til modtagelse er normalt to uger. For udenlandske ansøgere/tilbudsgivere er det Ordregivers erfaring, at tidshorisonten for modtagelse af denne dokumentation er meget forskellige i de enkelte medlemslande. Som følge heraf opfordrer Ordregiver kraftigt udenlandske ansøgere/tilbudsgivere til at indhente denne dokumentation så tidligt som muligt. Det anbefales at have dokumentationen klar og tilgængelig allerede i forbindelse med prækvalifikationen. EU har lanceret e-Certis, en gratis, online-baseret tjeneste med oplysning til virksomheder og ordregivende myndigheder om forskellige former for dokumentation ved udbud af offentlige kontrakter. Oplysninger om relevante certifikater kan hentes via: https://ec.europa.eu/tools/ecertis/#/search
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42). For danske ansøgere/tilbudsgivere er dokumentationen indeholdt i "Serviceattesten", der kan erhverves via Erhvervsstyrelsen. Tidshorisonten for indhentelse af en serviceattest fra anmodning til modtagelse er normalt to uger.For udenlandske ansøgere/tilbudsgivere er det Ordregivers erfaring, at tidshorisonten for modtagelse af denne dokumentation er meget forskellige i de enkelte medlemslande. Som følge heraf opfordrer Ordregiver kraftigt udenlandske ansøgere/tilbudsgivere til at indhente denne dokumentation så tidligt som muligt. Det anbefales at have dokumentationen klar og tilgængelig allerede i forbindelse med prækvalifikationen. EU har lanceret e-Certis, en gratis, online-baseret tjeneste med oplysning til virksomheder og ordregivende myndigheder om forskellige former for dokumentation ved udbud af offentlige kontrakter. Oplysninger om relevante certifikater kan hentes via: https://ec.europa.eu/tools/ecertis/#/search
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.For danske ansøgere/tilbudsgivere er dokumentationen indeholdt i "Serviceattesten", der kan erhverves via Erhvervsstyrelsen. Tidshorisonten for indhentelse af en serviceattest fra anmodning til modtagelse er normalt to uger. For udenlandske ansøgere/tilbudsgivere er det Ordregivers erfaring, at tidshorisonten for modtagelse af denne dokumentation er meget forskellige i de enkelte medlemslande. Som følge heraf opfordrer Ordregiver kraftigt udenlandske ansøgere/tilbudsgivere til at indhente denne dokumentation så tidligt som muligt. Det anbefales at have dokumentationen klar og tilgængelig allerede i forbindelse med prækvalifikationen. EU har lanceret e-Certis, en gratis, online-baseret tjeneste med oplysning til virksomheder og ordregivende myndigheder om forskellige former for dokumentation ved udbud af offentlige kontrakter. Oplysninger om relevante certifikater kan hentes via: https://ec.europa.eu/tools/ecertis/#/search
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1). For danske ansøgere/tilbudsgivere er dokumentationen indeholdt i "Serviceattesten", der kan erhverves via Erhvervsstyrelsen. Tidshorisonten for indhentelse af en serviceattest fra anmodning til modtagelse er normalt to uger. For udenlandske ansøgere/tilbudsgivere er det Ordregivers erfaring, at tidshorisonten for modtagelse af denne dokumentation er meget forskellige i de enkelte medlemslande. Som følge heraf opfordrer Ordregiver kraftigt udenlandske ansøgere/tilbudsgivere til at indhente denne dokumentation så tidligt som muligt. Det anbefales at have dokumentationen klar og tilgængelig allerede i forbindelse med prækvalifikationen. EU har lanceret e-Certis, en gratis, online-baseret tjeneste med oplysning til virksomheder og ordregivende myndigheder om forskellige former for dokumentation ved udbud af offentlige kontrakter. Oplysninger om relevante certifikater kan hentes via: https://ec.europa.eu/tools/ecertis/#/search
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Tilsidesættelse af forpligtelser i henhold til rent nationale udelukkelsesgrunde § 134 a. En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land.
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet? For danske ansøgere/tilbudsgivere er dokumentationen indeholdt i "Serviceattesten", der kan erhverves via Erhvervsstyrelsen. Tidshorisonten for indhentelse af en serviceattest fra anmodning til modtagelse er normalt to uger. For udenlandske ansøgere/tilbudsgivere er det Ordregivers erfaring, at tidshorisonten for modtagelse af denne dokumentation er meget forskellige i de enkelte medlemslande. Som følge heraf opfordrer Ordregiver kraftigt udenlandske ansøgere/tilbudsgivere til at indhente denne dokumentation så tidligt som muligt. Det anbefales at have dokumentationen klar og tilgængelig allerede i forbindelse med prækvalifikationen. EU har lanceret e-Certis, en gratis, online-baseret tjeneste med oplysning til virksomheder og ordregivende myndigheder om forskellige former for dokumentation ved udbud af offentlige kontrakter. Oplysninger om relevante certifikater kan hentes via: https://ec.europa.eu/tools/ecertis/#/search
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet? For danske ansøgere/tilbudsgivere er dokumentationen indeholdt i "Serviceattesten", der kan erhverves via Erhvervsstyrelsen. Tidshorisonten for indhentelse af en serviceattest fra anmodning til modtagelse er normalt to uger. For udenlandske ansøgere/tilbudsgivere er det Ordregivers erfaring, at tidshorisonten for modtagelse af denne dokumentation er meget forskellige i de enkelte medlemslande. Som følge heraf opfordrer Ordregiver kraftigt udenlandske ansøgere/tilbudsgivere til at indhente denne dokumentation så tidligt som muligt. Det anbefales at have dokumentationen klar og tilgængelig allerede i forbindelse med prækvalifikationen. EU har lanceret e-Certis, en gratis, online-baseret tjeneste med oplysning til virksomheder og ordregivende myndigheder om forskellige former for dokumentation ved udbud af offentlige kontrakter. Oplysninger om relevante certifikater kan hentes via:https://ec.europa.eu/tools/ecertis/#/search
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Rådgivningsydelser til miljøovervågning af KONTEK-elektrode
Beskrivelse Ordregiver ønsker at anskaffe Rådgivningsydelse til miljøovervågning af KONTEK-elektroden. Ordregiver ønsker bistand til at overvåge udledningen af miljøfremmede stoffer til havmiljøet fra elektrodestation på KONTEK-kabel (HVDC). Overvågningen vil skulle varetages i en 4-årig periode. Elektrodeanlægget har været i drift siden 1994. Den udbudte kontrakt har en løbetid på 4 år. Kontrakten indeholder 12 optioner. Disse er nærmere beskrevet i bilag 2, Ydelsesbeskrivelsen.
Intern ID 25/10891
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  90711500   Miljømonitering for andet end bygge- og anlægsarbejder
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  90711300   Analyse af miljøindikatorer for andet end bygge- og anlægsarbejder, 90711400   Miljøkonsekvensvurdering for andet end bygge- og anlægsarbejder, 90713000   Rådgivning i forbindelse med miljøspørgsmål
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Kontrakten indeholder 12 optioner på yderligere miljøovervågningsprogrammer. Se nærmere i Bilag 2, Ydelsesbeskrivelse (dok.nr. 25/10891-8).
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger KONTEK elektrodestation ude i Køge Bugt ved Stevns. Herudover arbejde hos tilbudsgivers eget kontor samt ved akkrediteret analyseinstitut. Der kan forekomme enkelte møder på Energinets lokationer.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 4   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 12
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 8 400 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) nej
Yderligere oplysninger Det bemærkes, at der er tale om et udbud med forhandling. Med undtagelse af grundlæggende elementer kan der, som konsekvens heraf, ske ændringer til udbudsmaterialet og dets indhold som en del af forhandlingsprocessen. Der stilles ikke krav til tilbudsgiverens retlige form. Såfremt det ønskes at ansøge om deltagelse i denne udbudsproces, skal det tilhørende ESPD udfyldes. ESPD’et til denne udbudsproces kan findes i EU-Supply. ESPD’et skal udfyldes i EU-Supply, hvorefter det afleveres via ”Min besvarelse”. Vejledning til udfyldelse af ESPD kan findes på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, www.kfst.dk (Ordregiver tager ikke ansvaret for indholdet af vejledningen). Bemærk venligst følgende: - En ansøger, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere andre enheders kapacitet (f.eks. et moderselskab eller søsterselskab eller en underleverandør), skal sikre, at der til ansøgningen vedlægges, såvel ansøgerens eget ESPD, samt et separat ESPD for hver af de enheder, som denne ønsker at basere sig på med en udfyldt del II: ”Oplysninger om den økonomiske aktør” og del III: ”Udelukkelsesgrunde” samt relevant information vedrørende del IV: ”Udvælgelseskriterier” og Del V: ”Begrænsning af antallet af kvalificerede ansøgere”. Det vedlagte ESPD fra disse andre enheder bør være behørigt udfyldt og underskrevet. Herudover skal der i forbindelse med fremlæggelse af endelig dokumentation yderligere vedlægges dokumentation for disse enheders/underleverandørers forpligtelse i så henseende i form af støtteerklæring. - Når grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, ansøger sammen, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et fuldt ESPD særskilt med de krævede oplysninger. Herudover skal der i forbindelse med den endelige dokumentation yderligere vedlægges Konsortieerklæring, hvormed parterne erklærer at udgøre et konsortium eller anden form for sammenslutning, som hæfter solidarisk, ubetinget og direkte for opfyldelse af den udbudte opgave.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse Ansøger skal i ESPD’ets del IV.B »Finansielle nøgletal« bekræfte sin økonomiske formåen fra det seneste årsregnskab vedrørende følgende økonomiske nøgletal: 1. Egenkapital: samlet egenkapital inkl. aktiekapital, reserver, opskrivninger, overført resultat mv. 2. Soliditetsgrad: (Egenkapital / Samlet balancesum). Nøgletallet skal angives med 2 decimaler. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders kapacitet eller er en sammenslutning af økonomiske aktører, skal information vedrørende ESPD del IV.B også angives i et separat ESPD for hver af disse enheder. Det er ansøgers ansvar at sikre, at mindstekravet til økonomisk og finansiel formåen er opfyldt og det bemærkes at kravet anses for opfyldt hvis alene én enhed isoleret set opfylder kravet. Mindstekrav til økonomisk og finansiel kapacitet: Ad 1) Egenkapitalen fra seneste årsregnskab skal på ansøgningstidspunktet være minimum 33% af den forventede totale kontraktsum (2.700000 DKK) Ad 2) Soliditetsgraden fra seneste årsregnskab skal på ansøgningstidspunktet være minimum 20 pct. Hvis soliditetsgraden er mellem 15 pct. og 20 pct. kan mindstekravet alternativt opfyldes, hvis egenkapitalen min. udgør den forventede totale kontraktsum. (8.400000 DKK)
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren

Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse Opfylder ansøger mindstekrav til egnethed, vil udvælgelsen blive baseret på ansøgers tekniske og faglige kapacitet. Udvælgelsen vil blive baseret på ansøgers referencer oplistet i ESPD del IV.C. Ansøger må I ESPD del IV.C aflevere de op til 3 betydeligste sammenlignelige referencer, der er udført i løbet af de sidste 5 år. Med udført inden for de sidste 5 år menes, at referencerne ikke må være afsluttet tidligere end den dato der nås, når der regnes 5 år baglæns fra datoen for aflevering af prækvalifikationsansøgning. Referencer ældre end dette vil ikke blive inddraget. Referencer, der endnu ikke er endeligt færdiggjort, kan inddrages i ansøgningen, men det skal anføres, hvilke dele der endnu ikke er færdiggjort, og dette kan have betydning for udvælgelsen, jf. afsnit 2.3. Referencerne bør indeholde: • En konkret beskrivelse af leverancen, der inkluderer o En konkret beskrivelse af det faktisk udførte arbejde, og den/de konkret udførte miljøovervågninger, o Den samlede kontraktsum (hvis muligt), o Angivelse af kontaktperson med tilknyttede kontaktoplysninger, o Dato for igangsættelse og endelig levering (dag, måned, år). o Den samlede kontraktsum (hvis muligt) Mangler eller uklarheder i beskrivelsen kan have negativ betydning for udvælgelsen jf. afsnit 2.3. Vær opmærksom på, at tekstboksen i ESPD del IV.C kan rumme mere tekst, end hvad der er synligt, og det er muligt kopiere tekst ind i boksen. Baserer ansøger sig på andre enheders kapacitet eller er ansøger en sammenslutning af økonomiske aktører, vil det maksimale antal referencer, der må indsendes, fortsat skulle respekteres og må ikke overstige 3, når de lægges sammen. Har ansøger afleveret flere referencer end tilladt, vil Ordregiver inddrage de 3 seneste referencer regnet fra datoen for endelig levering. Referencer, der endnu ikke er færdiggjort, vil i så fald ikke blive inkluderet. Har ansøger baseret sig på andre enheders kapacitet eller er en sammenslutning af økonomiske aktører, skal der afleveres et separat ESPD for hver deltagende enhed, med information vedrørende del IV.C. Mindstekrav til teknisk og faglig kapacitet: Ansøger skal i ESPD del lV.C ”Teknisk og faglig formåen” angive minimum en (1) reference, hvor tilbudsgiver har udført marine overvågning. Det er ansøgers ansvar at sikre, at mindstekrav til teknisk og faglig kapacitet er opfyldt.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren

Kriterium Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse Hvis mere end 3 ansøgere opfylder de fastsatte mindstekrav, jf. afsnit 2.2.2, vil Ordregiver prækvalificere de 3 bedst egnede ansøgere, som herefter opfordres til at afgive tilbud. Udvælgelsen af de bedst egnede ansøgere sker på baggrund af ansøgers referencer. Referencerne vil blive evalueret på i hvilket omfang de vurderes at være tilsvarende den udbudte opgave, jf. afsnit 1.4 (herunder bilag 2, Ydelsesbeskrivelsen). Der vil i evalueringen blive lagt vægt på i hvilket omfang referencerne demonstrerer indgående erfaring med opgaver af tilsvarende indhold, kompleksitet, omfang og formål. I forhold til vurdering af begrebet ”tilsvarende opgaver” lægges der i prioriteret rækkefølge vægt på følgende udførelser: - 1) Udførelse af miljøovervågning i forbindelse med elektrodeanlæg på HVDC-anlæg - 2) Udførelse af offshore miljøovervågning på driftsanlæg
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 1
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Dokumentation: Tilbudsgiver skal i henhold til tilbudslisten angive fastpris på den samlede opgave fordelt på hvert enkelt års overvågningsprogram, samt optioner. Priser skal afgives i DKK Evalueringsgrundlag: Ved vurderingen af underkriteriet ”Pris” vil Ordregiver lægge den samlede evalueringstekniske pris, der både indeholder pris for det forventede miljøovervågningsprogram samt optionen for det pågældende år til grund evalueringen, jf. Tilbudslisten. Evalueringsmetoden for underkriteriet ”Pris” er beskrevet nedenfor i afsnit 4.2.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Metode og tilgang til opgaven
Beskrivelse Dokumentation: Tilbudsgiveren skal på baggrund af det samlede udbudsmateriale udarbejde en løsningsbeskrivelse på opgaven. Beskrivelsen skal indeholde; • Beskrivelse af metode for overvågning samt hvordan det påtænkes at analysere og fortolke resultaterne. •Beskrivelse af de fysiske og kemiske forhold såsom temperatur, salinitet, strømforhold mv. i tolkningen af resultater og beskrive hvordan disse kan påvirke resultaterne • Tidsplan for overvågningsprogrammets gennemførelse og rapportering. • Akkrediteringsbeviser fra de laboratorie(r) som er tiltænkt analyseopgaverne. Løsningsbeskrivelsen bør maksimalt fylde 5 A4-sider ekskl. akkrediteringsbeviser og illustrationer som må vedlægges som bilag. Evalueringsgrundlag: Ved vurdering af underkriteriet ”Metode og tilgang til opgaven” vil Ordregiver foretage en samlet vurdering af hvordan tilbudsgiver vil løse den udbudte opgave. Ordregiver vil i denne forbindelse evaluere på, i hvilket omfang den tilbudte metode og tilgang til opgaven demonstrerer tilbudsgivers evne til at identificere relevante aktiviteter i tidsplanen og tekniske udfordringer forbundet med opgaven, herunder at tilbudsgiver forholder sig til eventuelle fejlkilder og hvordan de kan påvirke resultaterne. Ordregiver vil tillige lægge vægt på, at tilbudsgiver har en gennemprøvet proces og samarbejde med eksternt laboratorie for det efterfølgende analyse- og fortolkningsarbejde, der både sikrer en hurtig proces uden at der gås på kompromis med kvaliteten af arbejdet. Endelig lægges der vægt på, at den tilbudte metode sikrer en ensartet tilgang til opgaven således at resultaterne fra den fremadrettede miljøovervågning kan sammenlignes med tidligere års miljøovervågning samt at tilbudsgiver evner at perspektivere resultaterne ift. den generelle biologiske og kemiske tilstand i Østersøen, herunder inddragelse af relevante referencer.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Organisation
Beskrivelse Dokumentation: Tilbudsgiver skal beskrive dennes organisation i forhold til sammensætning, bemanding samt ressourceallokering i forhold til at sikre at de nødvendige kompetencer og erfaring til enhver tid er til stede i Tilbudsgivers organisation i hele kontraktperioden jf. de krav til kompetencer og erfaring, der fremgår af Bilag 2, Ydelsesbeskrivelse (dok.nr. 25/10891-8) samt at de fastlagte frister overholdes. Beskrivelsen kan med fordel indeholde information om kompetenceforhold, kommunikationslinjer og ansvarsområder. Beskrivelsen af underkriteriet ”Leveringssikkerhed” bør maksimalt fylde 4 A4-sider. Evalueringsgrundlag: Ved vurdering af underkriteriet ”Organisation” vil Ordregiver foretage en samlet vurdering af underkriteriet ud fra Tilbudsgivers beskrivelse. Ordregiver lægger vægt på at tilbudsgiver sandsynliggør, at der i hele kontraktens løbetid sikres tilstrækkelig høj kvalitet, bemanding og leveringssikkerhed Evalueringen af underkriteriet ”Organisation” vil bero på en konkret vurdering af, hvordan Tilbudsgivers organisation er robust, velkvalificeret og i stand til at kunne levere den udbudte ydelse i samme høje kvalitet i hele kontraktens levetid. Det vægtes positivt at: • Der er en tydelig og letforståelig organisationsplan hvor ansvarsområder og interne kommunikationslinjer er tydeligt defineret • Der er tydelige kommunikationslinjer herunder hvem der er stedfortræder hvis den primære kontaktperson ikke er tilgængelig • der i organisationsplanen fremgår hvem der er hhv. primær og sekundærressource ift. feltstudiedelen, analyse og afrapporteringsdelen
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kontraktvilkår
Beskrivelse Dokumentation: Tilbudsgiver skal som en del af underkriteriet "Kontraktvilkår" indeholde følgende (hvis relevant): En liste over foreslåede afvigelser til det vedlagte kontraktgrundlag bestående af: Rådgivningskontrakt baseret på ABR18 (25/10891-20), samt Almindelige betingelser (baseret på ABR18) (25/10891-21). Eventuelle afvigelser skal oplyses i "Afklaringslisten" under arket "Juridisk". De foreslåede afvigelser skal være eksplicitte og med forklaring på, hvorfor de er foretaget. Evalueringsgrundlag: Den udbudte opgave skal udføres på grundlag af vedlagte kontraktvilkår. Med undtagelse af følgende afsnit i: • De juridiske betingelser i Rådgivningskontrakt baseret på ABR18 (25/10891-20) o Afsnit 2.1 (Aftaledokumenter) • De juridiske betingelser i Almindelige betingelser (baseret på ABR18) (25/10891-21) o §3 (Lovvalg) o §34, stk. 1 (Betaling og tilbagehold) o §35, stk. 1 (Forfaldstid, betalingsfrist og forrentning) o §§59-63 (kapitel J. Tvister) som ikke er en del af vurderingen af "Kontraktvilkår", er det muligt for tilbudsgiver at foretage eksplicitte og velforklarede afvigelser. Disse vil indgå i vurderingen af underkriteriet "Kontraktvilkår" og det bemærkes, at eventuelle afvigelser kan medføre en nedsættelse af scoren afhængig af indhold, overskuelighed og konsekvens. Det bemærkes i den forbindelse udtrykkeligt, at afvigelser, der har til formål at begrænse ansvaret og flytte den økonomiske risiko til fordel for tilbudsgiver, vil være af særlig betydning i vurderingen. Ingen afvigelser, og dermed absolut opfyldelse af kontraktvilkårene, vil give den maksimale score på 10. For underkriteriet ”Kontraktvilkår” er det et minimumskrav, at tilbudsgiverne opnår en minimumsscore på 4. Der vil blive foretaget en samlet vurdering af dette underkriterium.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 10,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 28/10/2025   11:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at visse manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger -
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Se kontraktudkast.
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Se udbudsmaterialet.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : En klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være modta-get i Klagenævnet for Udbud inden 20 dage fra dagen efter ordre-giverens underretning om, hvem der er blevet prækvalificeret. Andre klager skal være modtaget i Klagenævnet for Udbud: 1. Inden 45 dage fra dagen efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordre-giveren har indgået kontrakt, 2. Inden 30 dage fra dagen efter, at ordregiver har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaf-tale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, eller 3. Inden 6 måneder fra dagen efter, at ordregiver har underrettet tilbudsgiverne om, hvem ordregiveren vil indgå kontrakt med, hvis der er tale om en rammeaftale.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Energinet Eltransmission A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Energinet Eltransmission A/S
Organisation, der behandler tilbud Energinet Eltransmission A/S
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Energinet Eltransmission A/S
Registreringsnummer 39 31 48 78
Postadresse Tonne Kjærsvej 65
By Fredericia
Postnummer 7000
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
Enhed Procurement - S
Telefon +45 70 10 22 44
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405708
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsen Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 88e01287-1f3a-4a47-8d26-bb8c454bb57d   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 17
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 25/09/2025   12:04:53 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 25/09/2025   12:31:37 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 631378-2025
EUT-S-nummer 185/2025
Offentliggørelsesdato 26/09/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047