1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Viborg Varme A.m.b.a
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
Den ordregivende enheds aktiviteter
:
Produktion, transport eller distribution af gas eller varme
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Viborg Varme - EnergiHub (EHUB)
Beskrivelse
:
Viborg Varmes EnergiHub i Foulum er en ny energicentral. Projektet omfatter etablering af en fuldt operationel energicentral med varmepumpeanlæg, bestående af flere varmepumpesystemer, der udnytter overskudsvarmen fra Energinets jævnstrømsstation og Apples datacenter ved Foulum, øst for Viborg. Overskudsvarmen håndteres op til fjernvarmetemperatur med henblik på anvendelse i Viborg Varmes fjernvarmenet ud til forbrugerne. Projektet omfatter ligeledes etablering af procesopkoblings installationer i eksisterende varmecentral på Randersvej (RAVP). Procesanlægget, entreprise E01, etableres i 2 faser, hvor 1. fase - fase 1A - er en del af denne udbudspakke. E01 - Fase 1B afventer udbygningstakten i overskudsvarmen og dermed investeringsbeslutning. Øvrige entrepriser gennemføres over en samlet etape således, at eksempelvis bygge- og anlæg, fjernvarmerør og til dels tankanlæg ér etableret og dermed forberedt for fase 1A+1B varme mængder. Bygningen etableres i moduler således, at der på sigt mod øst kan udbygges for yderligere faser og dermed større overskudsvarmemængder. Dette fordrer, at Procesentreprisen i anlægsetablering indtænker mulighed for senere yderligere udbygning, ud over nævnte fase 1A & fase 1B. Energicentralen skal etableres i en række entrepriser, som fordres at kunne samarbejde om et optimalt anlæg til Viborg Varme. Projektet er opsplittet i 5 delprojekter: E01 - Procestekniske anlæg E02 - Bygge- og anlægstekniske anlæg E03 - Fjernvarmetransmissionsledninger E04 - Akkumuleringstank og buffertanke E05 - Fjernvarmerørpakke Der henvises desuden til det øvrige udbudsmateriale, som indeholder en uddybende beskrivelse af opgaven.
Identifikator for proceduren
:
17564691-35ad-48b1-83a6-b29f2b3a3d4c
Tidligere bekendtgørelse
:
439020-2025
Udbudsprocedure
:
Begrænset
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbuddet gennemføres som et begrænset udbud i henhold til forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 46. Denne udbudsform indebærer, at processen er inddelt i to faser: (i) en prækvalifikationsfase samt (ii) en tilbudsfase. I den indledende prækvalifikationsfase kan enhver virksomhed ansøge om prækvalifikation på baggrund af udbudsbekendtgørelsen. Efter udløbet af ansøgningsfristen vil Bygherre udvælge de virksomheder, som er bedst egnede til at afgive tilbud på opgaven. I den efterfølgende tilbudsfase vil de ansøgere, som Bygherre har udvalgt i prækvalifikationsfasen, blive opfordret til at afgive et tilbud på den udbudte opgave.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Bygge og anlæg
Primær klassifikation
(
cpv
):
45000000
Bygge- og anlægsarbejder
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
09324000
Fjernvarme (mellembys),
45232140
Anlægsarbejde: hovedledninger til fjernvarme
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Hobro Landevej 4c
By
:
Tjele
Postnummer
:
8830
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
50 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Bygherre har valgt at opdele projektet i delkontrakter. I den forbindelse har Bygherre besluttet at opdele projektet i fem særskilte entrepriser: E01 - Procestekniske anlæg, E02 - Bygge- og anlægstekniske anlæg, E03 - Fjernvarmetransmissionsledninger, E04 - Akkumuleringstank og buffertanke og E05 - Fjernvarmerørpakke. Nærværende udbud angår E03 - Fjernvarmetransmissionsledninger.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/25/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0001
Titel
:
E03 - Fjernvarmetransmissionsledninger (funktionsudbud)
Beskrivelse
:
Nærværende entreprise E03 udbydes i funktionsudbud, som en totalentreprise. Arbejdet omfatter hovedsageligt projektering, levering, udførelse, afprøvning, idriftsættelse og dokumentation af et komplet og fuldt funktionsdygtigt fjernvarmeledningsnet, inklusive anlægs- og rørarbejder. Der henvises i øvrigt til det øvrige udbudsmateriale, som indeholder en uddybende beskrivelse af opgavens omfang.
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Bygge og anlæg
Primær klassifikation
(
cpv
):
45000000
Bygge- og anlægsarbejder
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
09324000
Fjernvarme (mellembys),
45232140
Anlægsarbejde: hovedledninger til fjernvarme
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Hobro Landevej 4c
By
:
Tjele
Postnummer
:
8830
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
15
Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
0
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
50 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
I medfør af udbudslovens § 134 a skal Bygherre udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 11, stk. 1, nr. 1. Bygherre vil påse udelukkelsesgrundens fravær forud for tildelingsbeslutningen. Bygherre skal gøre opmærksom på, at der i medfør af artikel 5k i Rådets forordning (EU) nr. 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine (herefter "Forordningen") gælder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske selskaber og russisk kontrollerede selskaber mv. Forbuddet omfatter også tildeling af kontrakter til tilbudsgivere, som anvender støttende enheder eller underleverandører, der er omfattet af Forordningens artikel 5 k, hvis værdien af en sådan støttende enheds eller underleverandørs leverancer tegner sig for mere end 10 % af kontraktens værdi. Bygherre kan derfor på et hvilket som helst tidspunkt i udbudsprocessen kræve, at tilbudsgivere dokumenterer, at de ikke befinder sig i en situation omfattet af Forordningens artikel 5k. I den forbindelse kan Bygherre anmode tilbudsgivere om at underskrive den til udbudsmaterialet vedlagte tro- og loverklæring vedrørende fraværet af denne tilknytning. Efter at have gennemgået samtlige af de modtagne ansøgninger har Bygherre besluttet at aflyse udbudsprocessen, idet der er konstateret uhensigtsmæssigheder i udbudsmaterialet. Det er Bygherres vurdering, at de konstaterede uhensigtsmæssigheder begrænser konkurrencen om det udbudte projekt. Bygherre agter på denne baggrund at lempe mindstekravene og genudbyde projektet hurtigst muligt.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Pris
Beskrivelse
:
Pris
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
70,00
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Proces og metode
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
20,00
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Organisation og nøglepersoner
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
10,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende frister for indgivelse af klage: * Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: (1) 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. (2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. (3) seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. klagenævnslovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. (4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1. Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på 20.000 kr. til Klagenævnet for Udbud.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Viborg Varme A.m.b.a
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
6.
Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0001
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er ikke udvalgt en vinder, og konkurrencen er afsluttet.
Årsagen til at der ikke udvælges en vinder
:
Andet
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Ansøgning om deltagelse
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
7
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Viborg Varme A.m.b.a
Registreringsnummer
:
41897597
Postadresse
:
Håndværkervej 6
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Peder V. Rasmussen
Telefon
:
+45 5161 3360
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 7240 5600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 4171 5000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0000
Officielt navn
:
Publications Office of the European Union
Registreringsnummer
:
PUBL
By
:
Luxembourg
Postnummer
:
2417
Landsdel (NUTS)
:
Luxembourg
(
LU000
)
Land
:
Luxembourg
Telefon
:
+352 29291
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
427e5bec-c4e7-4c75-a66b-9cd3bea1eed8
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
30
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
26/08/2025
13:48:28 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
562907-2025
EUT-S-nummer
:
164/2025
Offentliggørelsesdato
:
28/08/2025