1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
KLAR Forsyning A/S
Køberens retlige status
:
Offentlig virksomhed, der styres af en lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Miljøbeskyttelse
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udbud af fældningskemikalier
Beskrivelse
:
Dette udbud omfatter indkøb af aluminiumsbaseret fældningskemikalie. Indkøbet udbydes af KLAR Forsyning A/S på vegne af spildevandsselskaberne i Greve, Solrød, Køge og Stevns. Indkøbet udbydes som én kontrakt.
Identifikator for proceduren
:
2bfccf37-5732-4466-a507-0013ee3aa24d
Tidligere bekendtgørelse
:
974c59a4-1bfb-436e-9c75-c785f0908814-01
Intern ID
:
2024-00409 Fældningskemikalier
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
24962000
Kemikalier til vandbehandling
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
24300000
Uorganiske og organiske basiskemikalier,
90420000
Behandling af spildevand,
90481000
Drift af et spildevandsrensningsanlæg
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Østsjælland
(
DK021
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Kontrakten omfatter leverancer af fældningskemikalier til Ordregivers renseanlæg samt online overvågning og opfyldning af lagerbeholdning på de enkelte renseanlæg, såfremt lagertanken er udstyret med målcensor. Ordregiver har renseanlæg i Greve, Køge, Solrød og Stevns Kommuner
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
7 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
7 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Udbud af fældningskemikalier
Beskrivelse
:
Dette udbud omfatter indkøb af aluminiumsbaseret fældningskemikalie. Indkøbet udbydes af KLAR Forsyning A/S på vegne af spildevandsselskaberne i Greve, Solrød, Køge og Stevns. Indkøbet udbydes som én kontrakt.
Intern ID
:
2024-00409 Fældningskemikalier
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
24962000
Kemikalier til vandbehandling
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
24300000
Uorganiske og organiske basiskemikalier,
90420000
Behandling af spildevand,
90481000
Drift af et spildevandsrensningsanlæg
Mængde
:
180
ton
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Østsjælland
(
DK021
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Kontrakten omfatter leverancer af fældningskemikalier til Ordregivers renseanlæg samt online overvågning og opfyldning af lagerbeholdning på de enkelte renseanlæg, såfremt lagertanken er udstyret med målcensor. Ordregiver har renseanlæg i Greve, Køge, Solrød og Stevns Kommuner
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
01/10/2024
Varigheds slutdato
:
30/09/2028
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
1
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Kan forlænges med 2 år
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
7 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
7 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
nej
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Ved evalueringen af tilbuddene i forhold til underkriteriet "Pris" vil Ordregiver lægge vægt på den samlede tilbudspris ekskl. moms, som den følger af tilbudslistens side 1. Evalueringsmetoden på underkriteriet "Pris" er som følger: Der tildeles point på en skala fra 0-10. Den tilbudsgiver, der har afgivet den laveste tilbudspris, tildeles 10 point. En fiktiv tilbudssum på 50 % dyrere end laveste pris tildeles 0 point. Øvrige tilbudspriser tildeles point ud fra en lineær interpolation mellem ovennævnte yderpunkter (pointmodel). Det tildelte point ganges med vægtningen af underkriteriet "Pris".
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Levering, Administration og Kvalitet
Beskrivelse
:
Kvalitet er for Ordregiver, at der hos Tilbudsgiver er robusthed i opgaveløsningen både så vidt angår organisation, teknisk udstyr og veletablerede samarbejder med myndigheder og modtagere. Ordregiver er selv ISO 9001 og 14001 certificeret og lægger vægt på, at samarbejdspartnere har lignende systemer til sikring af arbejdsprocesser. Ordregiver vil ved evalueringen af underkriteriet "Levering, Administration og Kvalitet" lægge vægt på følgende: • Robusthed i organisation; beskrivelse af organisation og eventuelle samarbejdspartnere, herunder beskrivelse af kontaktpersoner og den kapacitet der er til rådighed. • Beskrivelse af, hvordan opgaven tænkes kvalitetssikret, herunder evt. brug af ledelsessystemer og løbende forbedringer • Kort beskrivelse af opgaveløsning: o Kontakt inden- og udenfor normal arbejdstid o Leveringslogistik – herunder rekvisitionsprocedure, leveringstider, oplysninger om eventuelle minimumsleveringer samt eventuelle andre services o Evt. Genbestillingsautomatik (vægtes meget positivt) med mulighed for at følge leverede mængder.
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Social Ansvarlighed
Beskrivelse
:
Social ansvarlighed er for Ordregiver, at der arbejdes aktivt for at minimere miljøpåvirkninger og sikring af de ansattes sikkerhed og sundhed, samt at der tages medansvar for uddannelse af fremtidens arbejdskraft. Ordregiver vil gennem indkøb medvirke til sikring af social ansvarlighed. Ordregiver har et integreret ledelsessystem hvor arbejdsmiljø og miljø indgår. Ordregiver er selv ISO 14001 certificeret. Ordregiver ønsker ikke at slamkvaliteten påvirkes af fældningskemikalierne, specifikt indholdet af miljøfremmede stoffer pr. kg. fældningsmateriale. Indholdet har ved tidligere udbud ikke haft betydning, da de tilbudte produkter har ligget indenfor et rimeligt ensartet område. Kriteriet er dog væsentligt, hvis der tilbydes et produkt med væsentlige mængder, i forhold til øvrige produkter på markedet. Indhold af tungmetaller og miljøfrem-mede stoffer kan få betydning for anlæggets slamkvalitet. Indhold af tungmetal og miljøfrem-mede stoffer noteres på tilbudslisten. Ordregiver vil ved evalueringen af underkriteriet " Social ansvarlighed " lægge vægt på, at Tilbudsgiver sikrer ordentlige arbejdsbetingelser for sine ansatte og følger udviklingen indenfor teknologi og miljø: • Beskrivelse af ledelsessystemer indenfor Miljø- og Arbejdsmiljø til sikring af opgaveløsning og løbende forbedringer i opgaveløsningen generelt. • Beskrivelse af køretøjer som er påtænkt til opgaven (type, kapacitet og EURO-norm), samt tanker om fremtidig teknologi for minimering af CO2 påvirkning i relation til opgaven. • Beskrivelse af Tilbudsgivers øvrige mål og handlinger indenfor social ansvarlighed, herunder Tilbudsgivers uddannelse af lærlinge og elever samt ansættelse af medarbejdere på særlige vilkår. • Mængden af tungmetaller og miljøfremmede stoffer.
Beskrivelse af den metode, der skal anvendes, hvis vægtningen ikke kan udtrykkes ved hjælp af kriterier
:
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale delvis uden og delvis med fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalen-derdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og ud-budslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbuds-lovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt under-rette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgi-vet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
KLAR Forsyning A/S
Organisation, der udfører betalingen
:
KLAR Forsyning A/S
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
1 222 450,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Kemira Oyj
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Udbud af fældningskemikalier - Kemira Oyj
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
1 222 450,00
DKK
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Udbud af fældningskemikalier - Kemira Oyj
Dato for indgåelse af kontrakten
:
10/09/2024
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
:
ja
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter, der skabte rammeaftalen
:
365975-2024
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
6
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
KLAR Forsyning A/S
Registreringsnummer
:
64952811
Afdeling
:
KLAR Forsyning A/S
Postadresse
:
Vasebækvej 40
By
:
Køge
Postnummer
:
4600
Landsdel (NUTS)
:
Østsjælland
(
DK021
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Bovak - Bo Brøndum Pedersen
Telefon
:
+45 30122893
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østsjælland
(
DK021
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Kemira Oyj
Registreringsnummer
:
32998224
Postadresse
:
Amager Strandvej 390
By
:
Kastrup
Postnummer
:
2770
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 28440219
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
d3a4cbad-4a1d-4831-b2c4-3bfdd5443426
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
30/05/2025
07:32:55 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
30/05/2025
11:00:43 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
354820-2025
EUT-S-nummer
:
104/2025
Offentliggørelsesdato
:
02/06/2025