1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Køberens retlige status
:
Offentlig virksomhed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udbud af LP-gas
Beskrivelse
:
Udbuddet vedrører en Rammeaftale på levering af LP-gas til tank samt opstilling af tank, leje af tank inkl. service og vedligeholdelse samt efterfølgende afinstallering/demontering og bortfjernelse af en af Leverandøren opstillet tank og til enhver af Forsvarets etablissementer i Danmark. LP-gas udgør en væsentlig form for forsyning på en række af Forsvarets etablissementer i Danmark, og benyttes herunder til rumvarme i bygninger, opvarmning af højtemperature til malerkabiner, anvendelse i køkkendrift og brandøvelsespladser, samt andre specielle opvarmningsformål. Rammeaftalen indgås af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (herefter benævnt "Ejendomsstyrelsen"). Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse (herefter benævnt ”Materiel- og Indkøbsstyrelsen”) og alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er underlagt Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettiget til at anvende Rammeaftalen til indkøb af Leverancen på Rammeaftalens vilkår og betingelser.
Identifikator for proceduren
:
2b04b5a6-80c3-4ebd-9f32-8b946a824d3f
Tidligere bekendtgørelse
:
131dfc8b-a5db-4616-9d80-ae6ab4a840ba-01
Intern ID
:
Udbud af LP-Gas
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
09000000
Mineralolieprodukter, brændselsstoffer, elektricitet og andre energikilder
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger
:
På Forsvarets etablissementer.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
5 800 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
11 600 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger
:
Ejendomsstyrelsen har valgt ikke at opdele rammeaftalen i mindre delaftaler baseret på geografi, idet det er Ejendomsstyrelsens vurdering, at værdien af de enkelte delaftaler ikke vil være interessant for de velkvalificerede virksomheder. Det er desuden Ejendomsstyrelsens ønske at have en landsdækkende leverandør af administrative og omkostningsmæssige grunde. 1) Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, Ethics, jf. ovenfor hvor der er indsat link. For adgang til udbudsmaterialet skal tilbudsgiver være registreret som bruger. Registrering er vederlagsfri. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan Ethics support kontaktes via følgende link: https://mercell.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/3. 2) Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være gældende. Det samme gør sig gældende, såfremt tilbudsgiver har uploaded flere tilbud. 3) Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem, Ethics. Det er tilbudsgivers ansvar at holde sig opdateret om eventuelle offentliggørelser på Ethics. 4) Før ordregivers beslutning om tildeling af Rammeaftalen, vil ordregiver kræve, at den tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremlægger dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælleseuropæiske udbudsdokument, jf. udbudslovens § 159, stk. 2. Tilbudsgiver skal have en passende frist til fremlæggelse af dokumentationen. Dokumentationen vedrører de i udbudsbekendtgørelsen stillede krav til tilbudsgivernes personlige og økonomiske forhold. Ud over de ovennævnte krav til dokumentation for økonomisk og finansiel formåen kræves: - serviceattest eller anden dokumentation, jf. udbudsloven § 153, stk. 1 og 2. Dokumentationen skal være udstedt inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. – Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen. – Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder. Ordregiver forbeholder sig ligeledes ret til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at indhente ovennævnte dokumentation, såfremt dette vurderes nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudsloven § 151, stk. 2. 5) Med henvisning til udbudsbetingelsernes afsnit 2.4 fremhæves regulering og sanktionering af russisk involvering. EU har indført forbud mod at tildele kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til virksomheder med russisk involvering, der overskrider grænserne herfor, jf. artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Inden tildeling af rammeaftalen, skal den tilbudsgiver, Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele rammeaftalen indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring om, at der ikke er nogen russisk involvering i rammeaftalen, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Tro- og loveerklæringen i udbudsbilag C er dokumentation på overholdelse af udbudsbetingelsernes afsnit 2.4. Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen afgive tro- og erklæringen. Støttende enheder og underleverandører skal ikke afgive tro- og loveerklæring, jf. udbudsbilag C, eftersom tilbudsgiverens tro- og loveerklæring rummer erklæring vedrørende støttende enheders og underleverandørers forhold. Udbudsmaterialet indeholder en skabelon til tro- og loveerklæringen i udbudsbilag C, som skal benyttes. Tilbudsgivere opfordres til at indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring i forbindelse med aflevering af tilbuddet.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Udbud af LP-gas
Beskrivelse
:
Udbuddet vedrører en Rammeaftale på levering af LP-gas til tank samt opstilling af tank, leje af tank inkl. service og vedligeholdelse samt efterfølgende afinstallering/demontering og bortfjernelse af en af Leverandøren opstillet tank og til enhver af Forsvarets etablissementer i Danmark. LP-gas udgør en væsentlig form for forsyning på en række af Forsvarets etablissementer i Danmark, og benyttes herunder til rumvarme i bygninger, opvarmning af højtemperature til malerkabiner, anvendelse i køkkendrift og brandøvelsespladser, samt andre specielle opvarmningsformål. Rammeaftalen indgås af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (herefter benævnt "Ejendomsstyrelsen"). Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse (herefter benævnt ”Materiel- og Indkøbsstyrelsen”) og alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er underlagt Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettiget til at anvende Rammeaftalen til indkøb af Leverancen på Rammeaftalens vilkår og betingelser.
Intern ID
:
Udbud af LP-Gas
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
09000000
Mineralolieprodukter, brændselsstoffer, elektricitet og andre energikilder
Valgmuligheder
:
Beskrivelse af optioner
:
Ejendomsstyrelsen har i Rammeaftalens løbetid en option på at vælge, at Leverancen omstilles fra LP-gas - propan til grøn bio LP-gas. Derudover har Ejendomsstyrelsen option på levering af følgende overjordiske tanke: • Størrelse 8 m3 • Størrelse 11 m3 Ejendomsstyrelsen har endvidere en option vedrørende enten 1) eftersyn af underjordisk tank i størrelse 2,75 m3, eller 2) leje af underjordisk tank i størrelse 2,75 m3. Valget af optionsmulighederne afhænger af, hvilken beslutning Ejendomsstyrelsen træffer i forhold til ejerskabet af tanken. Der henvises til Rammeaftalens afsnit 9.2.
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger
:
På Forsvarets etablissementer.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
4
År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
5 800 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
11 600 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Ejendomsstyrelsen har valgt ikke at opdele rammeaftalen i mindre delaftaler baseret på geografi, idet det er Ejendomsstyrelsens vurdering, at værdien af de enkelte delaftaler ikke vil være interessant for de velkvalificerede virksomheder. Det er desuden Ejendomsstyrelsens ønske at have en landsdækkende leverandør af administrative og omkostningsmæssige grunde. 1) Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, Ethics, jf. ovenfor hvor der er indsat link. For adgang til udbudsmaterialet skal tilbudsgiver være registreret som bruger. Registrering er vederlagsfri. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan Ethics support kontaktes via følgende link: https://mercell.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/3. 2) Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være gældende. Det samme gør sig gældende, såfremt tilbudsgiver har uploaded flere tilbud. 3) Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem, Ethics. Det er tilbudsgivers ansvar at holde sig opdateret om eventuelle offentliggørelser på Ethics. 4) Før ordregivers beslutning om tildeling af Rammeaftalen, vil ordregiver kræve, at den tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremlægger dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælleseuropæiske udbudsdokument, jf. udbudslovens § 159, stk. 2. Tilbudsgiver skal have en passende frist til fremlæggelse af dokumentationen. Dokumentationen vedrører de i udbudsbekendtgørelsen stillede krav til tilbudsgivernes personlige og økonomiske forhold. Ud over de ovennævnte krav til dokumentation for økonomisk og finansiel formåen kræves: - serviceattest eller anden dokumentation, jf. udbudsloven § 153, stk. 1 og 2. Dokumentationen skal være udstedt inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. – Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen. – Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder. Ordregiver forbeholder sig ligeledes ret til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at indhente ovennævnte dokumentation, såfremt dette vurderes nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudsloven § 151, stk. 2. 5) Med henvisning til udbudsbetingelsernes afsnit 2.4 fremhæves regulering og sanktionering af russisk involvering. EU har indført forbud mod at tildele kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til virksomheder med russisk involvering, der overskrider grænserne herfor, jf. artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Inden tildeling af rammeaftalen, skal den tilbudsgiver, Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele rammeaftalen indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring om, at der ikke er nogen russisk involvering i rammeaftalen, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Tro- og loveerklæringen i udbudsbilag C er dokumentation på overholdelse af udbudsbetingelsernes afsnit 2.4. Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen afgive tro- og erklæringen. Støttende enheder og underleverandører skal ikke afgive tro- og loveerklæring, jf. udbudsbilag C, eftersom tilbudsgiverens tro- og loveerklæring rummer erklæring vedrørende støttende enheders og underleverandørers forhold. Udbudsmaterialet indeholder en skabelon til tro- og loveerklæringen i udbudsbilag C, som skal benyttes. Tilbudsgivere opfordres til at indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring i forbindelse med aflevering af tilbuddet.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Pris
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
100,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: - 6 måneder efter at ordregiver har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudsloven § 171, stk. 4. - 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiver har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiver om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne procedure
:
11 600 000,00
DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi
:
5 800 000,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
11 600 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
5 800 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Norbro Energi A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Rammeaftale for indkøb af LP-Gas til tank samt opstilling af tank, leje af tank inkl. service og vedligeholdelse
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Rammeaftale for indkøb af LP-Gas til tank samt opstilling af tank, leje af tank inkl. service og vedligeholdelse
Dato for indgåelse af kontrakten
:
20/05/2025
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
:
nej
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Registreringsnummer
:
38683470
Postadresse
:
Arsenalvej 55
By
:
Hjørring
Postnummer
:
9800
Landsdel (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Asbjørn Ejnar Nielsen
Telefon
:
40159323
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Norbro Energi A/S
Registreringsnummer
:
13080976
By
:
Køge
Postnummer
:
4600
Landsdel (NUTS)
:
Østsjælland
(
DK021
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
56631220
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
1521bde8-00ed-4e9e-8fee-3962edaa4646
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
28/05/2025
12:59:38 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
28/05/2025
14:03:57 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
350416-2025
EUT-S-nummer
:
104/2025
Offentliggørelsesdato
:
02/06/2025