23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
21.05.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Danmarks Nationalbank

Rammeaftale på prøvetagning


Danmarks Nationalbank

326271-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning – Rammeaftale på prøvetagning
OJ S 97/2025 21/05/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Danmarks Nationalbank
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Økonomiske anliggender
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Rammeaftale på prøvetagning
Beskrivelse På Havnegade 5 i København ligger Danmarks Nationalbanks ikoniske hovedsæde. Det skal over en længere årrække gennemgå en større og nødvendig restaurering. Bygningen er tegnet af arkitekten Arne Jacobsen og opført i årene 1965-1978, og i 2009 blev bygningen fredet. Alle opgaverne i projektet skal derfor løses i tæt dialog med Slots- og Kulturstyrelsen under hensyntagen til, at bygningen er fredet. Nationalbanken og projektets totalrådgiver varetager denne dialog. Nationalbanken har opdelt det samlede restaureringsprojekt i tre delprojekter, og hvert delprojekt forventes udbudt i flere entrepriser: • DN300. Opdriftssikring (bygningen skal opdrifts- og klimasikres); • DN200. Udvendige Arbejder (facader, tag og haver skal restaureres); og • DN100. Indvendige Arbejder (som er et omfangsrigt delprojekt, hvor der skal arbejdes med en række opgaver. Bl.a., skal en del af bygningen PCB-saneres og udvalgte dækforkanter asbestsaneres, brandsikkerheden og inde- og arbejdsklimaet skal forbedres, og så skal bygningens indretning gøres mere tidssvarende). Nationalbanken ønsker med dette udbud at indgå en rammeaftale på prøvetagning, som omfatter miljøundersøgelser af bygning og bygningsdele i forbindelse med nedrivning og renovering af Havnegade 5. Opgaverne er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Der vil blive indgået én rammeaftale med én leverandør. Den anslåede mængde omfatter følgende: 7.000 asbestprøver, 400 PCB-prøver og 150 materialeprøver/luftprøver. Derudover giver rammeaftalen mulighed for at købe separate rådgivertimer, hvor den anslåede volumen udgør 150 timer. Dette giver en samlet estimeret mængde på 7.700 "styk". Den maksimale volumen er skønsmæssigt fastsat til +30 % oveni de anslåede mængder. Udbuddet er udarbejdet af Nationalbanken i samarbejde med projektets Totalrådgiver, et konsortium bestående af EKJ Rådgivende Ingeniører samt Rørbæk og Møller Arkitekter, og Byggeledelsen, bestående af Børthy • Schriver • Lundemann. Opgaverne i henhold til denne rammeaftale skal planlægges og udføres i tæt samarbejde med blandt andre Nationalbankens totalrådgiver, byggeledelsen og Nationalbankens projektchef.
Identifikator for proceduren c6b274af-5d9b-49d9-85e3-1e4c168b65f7
Intern ID DN101, E101.21
Udbudsprocedure Begrænset
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Såfremt der modtages flere end fem (5) konditionsmæssige ansøgninger om prækvalifikation, vil Nationalbanken foretage en udvælgelse blandt disse. Umiddelbart efter meddelelse om prækvalifikation vil Nationalbanken anmode de prækvalificerede om at fremsende dokumentation for oplysningerne angivet i ESPD'et, som forventes fremsendt inden tilbudsfristen. Prækvalifikationen forventes gennemført primo juli 2025, mens tilbudsfristen vil blive meddelt de prækvalificerede, men forventes at ligge i august 2025.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71600000   Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  90650000   Tjenesteydelser i forbindelse med fjernelse af asbest, 71632000   Teknisk prøvning, 71610000   Undersøgelser og analyser til bestemmelse af sammensætning og renhed, 71900000   Laboratorieundersøgelser
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Danmarks Nationalbank
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 7 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger I dette udbud anvendes de obligatoriske udelukkelsesgrunde samt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. nr. 1-5, dvs. alle udelukkelsesgrunde bortset fra udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 6 om ubetalt forfalden gæld til det offentlige under 100.000 kr. Som dokumentation for, at tilbudsgiveren (inkl. eventuelle støttende enheder og konsortiedeltagere) ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, vil ordregiver for danske virksomheder kræve en serviceattest, som udstedes af Erhvervsstyrelsen. For tilbudsgivere (eller den støttende enhed eller konsortiedeltageren) fra andre medlemslande vil ordregiver kræve den dokumentation, som er angivet i eCertis for det land, tilbudsgiveren (eller den støttende enhed eller konsortiedeltageren) er etableret i. For tilbudsgivere (eller den støttende enhed eller konsortiedeltageren) uden for EU vil ordregiver kræve dokumentation i henhold til udbudslovens § 153 og således et af følgende (i prioriteret rækkefølge): 1) Uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i § 135, stk. 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7 nævnte tilfælde. 2) Erklæring under ed. 3) Erklæring på tro- og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiverens er etableret.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Deltagelse i en kriminel organisation I henhold til § 135, stk. 1, nr. 1 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Korruption I henhold til § 135, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Svig I henhold til § 135, stk. 1, nr. 3 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet I henhold til § 135, stk. 1, nr. 4 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme I henhold til § 135, stk. 1, nr. 5 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel I henhold til § 135, stk. 1, nr. 6 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Overtrædelse af forpligtelse relateret til betaling af skatter I henhold til § 135, stk. 3 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, B.
Overtrædelse af forpligtelse relateret til betaling af sociale bidrag I henhold til § 135, stk. 3 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, B.
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet I henhold til § 137, stk. 1, nr. 1 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet I henhold til § 137, stk. 1, nr. 1 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område I henhold til § 137, stk. 1, nr. 1 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Konkurs I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Insolvens I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Tvangsakkord uden for konkurs I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Erhvervsvirksomheden er indstillet I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Aktiver, der administreres af en kurator I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Alvorlig professionel forseelse I henhold til § 136, nr. 4 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning I henhold til § 137, stk. 1, nr. 3 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Ophævelse eller en lignende sanktion I henhold til § 137, stk. 1, nr. 4 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren I henhold til § 136, nr. 1 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure I henhold til § 136, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure I henhold til § 136, nr. 3 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Overtrædelse af forpligtelser fastsat under rent nationale udelukkelsesgrunde I henhold til § 134 a i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, D.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0001
Titel Rammeaftale på prøvetagning
Beskrivelse Denne udbudsbekendtgørelse vedrører en rammeaftale på prøvetagning, som omfatter miljøundersøgelser af bygning og bygningsdele i forbindelse med nedrivning og renovering af Havnegade 5. Opgaverne er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Udbuddet er udarbejdet af Nationalbanken i samarbejde med projektets Totalrådgiver, et konsortium bestående af EKJ Rådgivende Ingeniører samt Rørbæk og Møller Arkitekter, og Byggeledelsen, bestående af Børthy • Schriver • Lundemann. Opgaverne i henhold til denne rammeaftale skal planlægges og udføres i tæt samarbejde med blandt andre Nationalbankens totalrådgiver, byggeledelsen og Nationalbankens projektchef.
Intern ID DN101, E101.21
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71600000   Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  90650000   Tjenesteydelser i forbindelse med fjernelse af asbest, 71632000   Teknisk prøvning, 71610000   Undersøgelser og analyser til bestemmelse af sammensætning og renhed, 71900000   Laboratorieundersøgelser
Mængde 7 700   stykker
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Nationalbanken er berettiget til at forlænge rammeaftalen med 4 x 6 måneder, således at rammeaftalen kan forlænges med i alt 24 måneder, jf. rammeaftalens pkt. 20.5.
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Havnegade 5    
By København K
Postnummer 1058
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 2   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 7 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i yderligere delkontrakter, hvilket er baseret på en vurdering af, at denne del af projektet løses bedst og mest hensigtsmæssigt af samme aktør. Nationalbanken forbeholder sig retten til at anmode en ansøger/tilbudsgiver om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre ansøgningen eller tilbuddet, jf. udbudslovens § 159, stk. 5. Hvis en ellers prækvalificeret virksomhed meddeler Nationalbanken, at virksomheden ikke ønsker at forblive i udbuddet, forbeholder Nationalbanken sig retten til at prækvalificere 'den næste i rækken'. En virksomhed, der prækvalificeres som 'den næste i rækken' vil fortsat få tilstrækkelig tid til tilbudsudarbejdelsen, men må i sagens natur være indstillet på at have mindre tid end de allerede prækvalificerede (øvrige) virksomheder.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse Ansøgere skal udfylde følgende i ESPD'ets del IV, afsnit C: Ansøgeren skal aflevere op til fire (4) referencer på ansøgers mest betydelige leverancer på lignende aftaler, der er udført indenfor de seneste 3 år. Såfremt der vedlægges flere end fire (4) referencer, vil Nationalbanken inddrage de fire (4) referencer, hvor den underliggende kontrakt er indgået først, og projektet er afsluttet indenfor de seneste 3 år. For hver enkelt reference ønskes oplysninger om: • Bygherre og ansøgers kunde (hvis kunden ikke er bygherren) • Beskrivelse af det bagvedliggende projekt, herunder evt. projektets (eller den bagvedliggende ejendoms) status af fredet/bevaringsværdigt • Lokalitet(er) for opgavernes/opgavens udførsel • Beskrivelse af ansøgers konkrete rolle og udførte opgaver/ydelser (f.eks. forskellige prøvetyper) i projektet/opgaven • Beskrivelse af bygherrens, projekts aktører i øvrigt og ansøgers organisation/bemanding (uden navne) ved udførelse af projektet/opgaven • Perioden for udførelse af projektet/opgaven, herunder kontraktindgåelsestidspunkt, opgavestart og -afslutning samt antal prøver (opdelt på forskellige prøvetyper) udført i perioden • Kontraktens værdi i DKK • Beskrivelse af projektet/opgavens sammenlignelighed med det udbudte projekt, herunder særligt projektets/opgavens kompleksitet • Ansøgers allerede udførte ydelser hhv. udestående ydelser, hvis projektet/opgaven endnu ikke er afsluttet. Hvis der er tale om et/en igangværende projekt/opgave, er det alene de dele af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen. Nationalbanken opfordrer derfor til, at ansøgerne udarbejder en grundig beskrivelse af projektets stadie, hvis der vedlægges referencer fra igangværende opgaver. Nationalbanken opfordrer til, at referencerne udarbejdes og vedlægges i et separat dokument, således ESPD-dokumentet evt. alene oplister referencernes 'kaldenavn' og med henvisning til det/de separate bilagsdokumenter. Det står dog ansøger frit for at aflevere referencerne fuldt ud i ESPD'et. Der henstilles til, at hver reference ikke overstiger to (2) A4-normalsider. En normalside svarer til 2.400 anslag uden mellemrum. Tegninger, diagrammer, billeder m.v. indgår ikke i optællingen. Overskridelse af de oplyste omfang vil ikke i sig selv føre til ukonditionsmæssighed, men oplysningerne herudover kan ikke forventes inddraget i vurderingen. Nationalbanken har ikke opstillet mindstekrav til egnethed for ansøgers tekniske og faglige formåen, men vil tage afsæt i ansøgernes vedlagte referencer i forbindelse med udvælgelse. Såfremt der modtages flere end fem (5) konditionsmæssige ansøgninger om prækvalifikation, vil Nationalbanken foretage en udvælgelse blandt disse. Ved udvælgelsen af ansøgere vil Nationalbanken lægge vægt på referencernes sammenlignelighed med den udbudte opgave, herunder som den er beskrevet i det samlede udbudsmateriale. Ved den vurdering vil Nationalbanken skønsmæssigt lægge vægt på en række forhold, herunder: a. at referencen vedrører en fredet eller bevaringsværdig bygning/anlæg. b. at referencens konkrete indhold er sammenlignelig med den udbudte opgave, herunder i forhold til udførelse af samme typer eller tilsvarende typer af prøver. c. at referencens størrelse i forhold til både antal prøver i perioden og samarbejdets udstrækning er sammenlignelig med den udbudte opgave. d. at referencen i øvrigt vurderes at være sammenlignelig i forhold til det udbudte projekt, herunder projektets organisering og tilgang til arbejdet. Jo mere sammenlignelige referencerne er i deres helhed, des bedre vurdering i forbindelse med udvælgelsen.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren

Kriterium Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse Ansøgere skal i ESPD'ets, del IV, afsnit B angive sin soliditetsgrad for hvert af de på ansøgningstidspunktet seneste tre (3) disponible, godkendte og revisionspåtegnede regnskabsår. Nationalbanken har opstillet følgende mindstekrav til økonomisk og finansiel formåen: Den økonomiske aktørs soliditetsgrad skal som minimum være 25 % baseret på et gennemsnit over de seneste tre (3) disponible, godkendte og revisorpåtegnede regnskabsår.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 5
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 5
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Teamet - organisation, samarbejde og nøglepersoner
Beskrivelse Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 60,00
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 19/06/2025   13:00:00 (UTC+2) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Se desuden: https://naevneneshus.dk/media/10442/vejledning-klager.pdf
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Danmarks Nationalbank
Registreringsnummer 61092919
Postadresse Langelinie Allé 47
By København Ø
Postnummer 2100
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Louise Elling Hansen
Telefon +4541763581
Internetadresse www.nationalbanken.dk
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +4572405600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Enhed www.kfst.dk
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +4541715000
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0000
Officielt navn Publications Office of the European Union
Registreringsnummer PUBL
By Luxembourg
Postnummer 2417
Landsdel (NUTS) Luxembourg   ( LU000 )
Land Luxembourg
Telefon +352 29291
Internetadresse https://op.europa.eu
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID a91d9277-d532-4cc4-8a24-04138217b4ca   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 19/05/2025   14:42:59 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 326271-2025
EUT-S-nummer 97/2025
Offentliggørelsesdato 21/05/2025

Send til en kollega

0.063