23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
02.05.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

FJERNVARME FYN DISTRIBUTION A/S

Varmemålere, fjernaflæsningssystem og tilhørende målerpark


FJERNVARME FYN DISTRIBUTION A/S

282602-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Måleudstyr – Varmemålere, fjernaflæsningssystem og tilhørende målerpark
OJ S 85/2025 02/05/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn FJERNVARME FYN DISTRIBUTION A/S
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
Den ordregivende enheds aktiviteter Produktion, transport eller distribution af gas eller varme
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Varmemålere, fjernaflæsningssystem og tilhørende målerpark
Beskrivelse Fjernvarme Fyns eksisterende fjernaflæsningssystem og tilhørende målerpark bestående af ca. 68.732 stk. elektroniske varmemålere, skal overgå til et nyt fjernaflæsningssystem, da det eksisterende system udgår og ikke længere kan vedligeholdes eller udbygges. Udbuddet omfatter levering og opbygning af fjernaflæsningssystem samt opdatering eller udskiftning af ca. 66.492 Qp1,5 målere og ca. 492 Qp2,5 (Qp3,0) målere. Specialmålere og målere større end Qp2,5 skiftes af Fjernvarme Fyn Distribution A/S og der skal derfor leveres ca. 1.748 målere af varierende type og Qp størrelse i størrelsen Qp1,5 til Qp400. Fjernvarme Fyn leverer varme til et stort antal husstande i forsyningsområdet. Se vedhæftet Bilag D 1.1 Oversigt over Forsyningsområdet og del-etaper. Forsyningen er at anse som kritisk infrastruktur. Fjernvarme Fyns samlede målerpark fremgår af udbudsmaterialets Bilag D 1.2 – Målerliste, hvoraf adresser, målertype og de enkelte måleres opsætningstidspunkt. Målere Fjernvarme Fyn ejer alle målerinstallationerne. Dette gælder såvel nuværende som nye målere, der installeres i henhold til den udbudte opgave. Opgaven omfatter levering af nye målere. Der er ca. 779 stk. QP1,5 målere der skal ombygges fra G1b(R3/4)x110mm til G3/4B(R1/2)x110mm samt fra Dyklommer til direkte følere. Målerskift/opgradering af målere hos kunden Opgaven omfatter et fysisk målerskift/opgradering af alle målere til og med Qp=2,5 (3,0) m3/h hos kunden. Hjemtagningssystem Opgaven omfatter videre etablering af et hjemtagningssystem for samtlige ca. 68.732 stk. målepunkter, der er omfattet af nærværende udbud (med mulighed for udvidelse op til 100.000 stk. målere). Hjemtagningssystemet skal håndtere alle målerdata og sikre udveksling af data med Fjernvarme Fyns administrative systemer. Det udbudte arbejde er mere detaljeret beskrevet i Bilag D 1 Kravsspecifikation og arbejdsbeskrivelse. Udbuddet opdeles ikke i delkontrakter, da Fjernvarme Fyn vurderer, at der er væsentlige økonomiske fordele ved at udbyde projektet som et samlet køb; både i forhold til Totalleverandørens muligheder for stordriftsfordele samt Fjernvarme Fyns omkostninger forbundet med udbuddet og efterfølgende kontrakt- og Totalleverandørhåndtering. For yderligere detaljer henvises til udbudsmaterialets øvrige bestanddele, herunder bl.a. bilag D 1 Kravsspecifikation.
Identifikator for proceduren cf4fdbb3-26e1-42eb-8cf1-14e29c5c3911
Intern ID 477910
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Hovedpunkterne i proceduren Økonomiske aktører opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbudsmaterialet. Videre gøres der opmærksom på, at der er tale om proceduren ”Udbud med forhandling med forudgående indkaldelse af tilbud”, og at der som følge heraf kan ske tilpasninger af udbudsmaterialet, som en del af et eventuelt forhandlingsforløb.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  38300000   Måleudstyr
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  09323000   Fjernvarme (indenbys), 09324000   Fjernvarme (mellembys), 72320000   Databasevirksomhed, 73210000   Konsulentvirksomhed inden for forskning, 72318000   Datatransmission, 51200000   Installation af måle-, kontrol-, prøvnings- og navigationsudstyr, 38410000   Måleinstrumenter, 38550000   Målere
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Fyn   ( DK031 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 250 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/25/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Konkurs En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Insolvens En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Tvangsakkord uden for konkurs En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Aktiver, der administreres af en kurator En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Erhvervsvirksomheden er indstillet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en interessekonflikt, jf. udbudslovens § 24, nr. 18, i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes effektivt med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en konkurrencefordrejning som omhandlet i udbudslovens § 39 som følge af den forudgående inddragelse af de økonomiske aktører i forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Ophævelse eller en lignende sanktion En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, kontrakt med en forsyningsvirksomhed eller koncessionskontrakt og misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i det pågældende udbud har givet groft urigtige oplysninger, har tilbageholdt oplysninger eller ikke er i stand til at fremsende supplerende dokumenter vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 eller 3, og, hvis det er relevant, i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 eller 6, de fastsatte minimumskrav til egnethed i udbudslovens §§ 140-144 eller udvælgelsen i § 145. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Rent nationale udelukkelsesgrunde Udbudslovens § 134 a finder anvendelse, hvorfor en ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Udbudslovens § 134 a, Stk. 2: § 135, stk. 6, finder tilsvarende anvendelse på situationer omfattet af stk. 1. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2002, nr. L 164, side 3) som ændret ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008 om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2008, nr. L 330, side 21). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153
Betaling af socialsikringsbidrag Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Betaling af skatter og afgifter Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Deltagelse i en kriminel organisation En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for handlinger begået som led i en kriminel organisation som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 (EU-Tidende 2008, nr. L 300, side 42). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EU-Tidende 2005, nr. L 309, side 15). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Svig En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for overtrædelse af straffelovens § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EU-Tidende 2011, nr. L 101, side 1). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Korruption En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som defineret i den nationale ret i ansøgerens eller tilbudsgiverens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Varmemålere, fjernaflæsningssystem og tilhørende målerpark
Beskrivelse Fjernvarme Fyns eksisterende fjernaflæsningssystem og tilhørende målerpark bestående af ca. 68.732 stk. elektroniske varmemålere, skal overgå til et nyt fjernaflæsningssystem, da det eksisterende system udgår og ikke længere kan vedligeholdes eller udbygges. Udbuddet omfatter levering og opbygning af fjernaflæsningssystem samt opdatering eller udskiftning af ca. 66.492 Qp1,5 målere og ca. 492 Qp2,5 (Qp3,0) målere. Specialmålere og målere større end Qp2,5 skiftes af Fjernvarme Fyn Distribution A/S og der skal derfor leveres ca. 1.748 målere af varierende type og Qp størrelse i størrelsen Qp1,5 til Qp400. Fjernvarme Fyn leverer varme til et stort antal husstande i forsyningsområdet. Se vedhæftet Bilag D 1.1 Oversigt over Forsyningsområdet og del-etaper. Forsyningen er at anse som kritisk infrastruktur. Fjernvarme Fyns samlede målerpark fremgår af udbudsmaterialets Bilag D 1.2 – Målerliste, hvoraf adresser, målertype og de enkelte måleres opsætningstidspunkt. Målere Fjernvarme Fyn ejer alle målerinstallationerne. Dette gælder såvel nuværende som nye målere, der installeres i henhold til den udbudte opgave. Opgaven omfatter levering af nye målere. Der er ca. 779 stk. QP1,5 målere der skal ombygges fra G1b(R3/4)x110mm til G3/4B(R1/2)x110mm samt fra Dyklommer til direkte følere. Målerskift/opgradering af målere hos kunden Opgaven omfatter et fysisk målerskift/opgradering af alle målere til og med Qp=2,5 (3,0) m3/h hos kunden. Hjemtagningssystem Opgaven omfatter videre etablering af et hjemtagningssystem for samtlige ca. 68.732 stk. målepunkter, der er omfattet af nærværende udbud (med mulighed for udvidelse op til 100.000 stk. målere). Hjemtagningssystemet skal håndtere alle målerdata og sikre udveksling af data med Fjernvarme Fyns administrative systemer. Det udbudte arbejde er mere detaljeret beskrevet i Bilag D 1 Kravsspecifikation og arbejdsbeskrivelse. Udbuddet opdeles ikke i delkontrakter, da Fjernvarme Fyn vurderer, at der er væsentlige økonomiske fordele ved at udbyde projektet som et samlet køb; både i forhold til Totalleverandørens muligheder for stordriftsfordele samt Fjernvarme Fyns omkostninger forbundet med udbuddet og efterfølgende kontrakt- og Totalleverandørhåndtering. For yderligere detaljer henvises til udbudsmaterialets øvrige bestanddele, herunder bl.a. bilag D 1 Kravsspecifikation.
Intern ID 477910
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  38300000   Måleudstyr
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  09323000   Fjernvarme (indenbys), 09324000   Fjernvarme (mellembys), 72320000   Databasevirksomhed, 72310000   Databehandling, 72318000   Datatransmission, 51200000   Installation af måle-, kontrol-, prøvnings- og navigationsudstyr, 38410000   Måleinstrumenter, 38550000   Målere
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Fyn   ( DK031 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 01/12/2025
Varigheds slutdato 31/12/2032
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 250 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Samlet årsomsætning
Beskrivelse Ansøgers årlige omsætning skal i hvert af de tre senest offentliggjorte regnskabsår, regnet fra ansøgningsfristens udløb, mindst være 200 mio. kr.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Finansielle nøgletal
Beskrivelse Ansøgers soliditetsgrad udtrykt i procent skal i hvert af de tre senest offentliggjorte regnskabsår, regnet fra ansøgningsfristens udløb, mindst være: 14%
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn For så vidt angår vareindkøbskontrakter: levering af leverancer af den anførte type
Beskrivelse Ansøger bedes i ESPD del IV.C: ”For så vidt angår vareindkøbskontrakter: levering af leverancer af den anførte type” eller i bilag C 5 Referencer angive sine op til 5 mest sammenlignelige referencer. Heraf skal minimum 2 referencer opfylde samtlige følgende mindstekrav: i) leverancen skal være gennemført inden for de seneste 5 år regnet fra ansøgningsfristens udløb og ii) referencerne skal inkludere: • Levering og installation af mindst 10.000 stk. varmemålere eller en kombination af varme- og vandmålere. • Drift af callcenter og varetagelse af planlægning og booking for udskiftningsprojektet med fjernvarmemålere/vandmålere. • Design og etablering af netværk/system til hjemtagning af timeværdier. for fjeraflæselige fjernvarmemålerne/vandmålerne i projektet, med en ydelse på netværket på min. 97,5 %. • Levering og etablering af databehandlingssystem med analyseværktøjer samt kommunikation med administrationssystem. • Levering af Hosting-, Support- og Serviceydelse for projektet. Ansøger bør sikre, at følgende er beskrevet i alle referencer: a) Modtager af leverancen (inklusive kontaktinformationer), b) Leverancens indhold detaljeret beskrevet. Såfremt dele endnu ikke er færdigleveret, skal dette fremgå, c) Leverancens værdi i DKK, hvis muligt og d) leveranceperiode (leveranceopstart og leveranceafslutning med angivelse af specifikke datoer). Ansøger har mulighed for at vedlægge supplement til besvarelsen, der ikke kan indeholdes i ESPD’et eller i bilag C 5 Referencer, f.eks. i form af beskrivelser, billeder og illustrationer mv. Rammeaftaler og løbende kontraktforhold kan indgå som referencer, men i så fald bemærkes det, at alene de faktiske gennemførte leverancer kan inddrages i redegørelsen af referencens indhold. Såfremt ansøger beror på andre enheders kapacitet, skal referenceoplysningerne for disse angives i den støttende enheds ESPD eller i en selvstændig version af bilag C5 Referencer. En sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) skal opfylde kravet i fællesskab. Ordregiver forventer ikke at anmode om yderligere dokumentation for referencer, men forbeholder sig dog ret til at benytte de anførte kontaktinformationer og herigennem få verificeret de afgivne oplysninger. ”Referencer” vil indgå i udvælgelsen af ansøgere, såfremt mere end 3 økonomiske aktører ansøger om deltagelse. I så fald vil ordregiver inddrage de fremsendte referencer i evalueringen, herunder i hvilket omfang disse vurderes at være tilsvarende den udbudte opgave, jf. nærværende bekendtgørelsens pkt. 5.1, og således demonstrerer indgående erfaring med opgaver af tilsvarende indhold, kompleksitet, omfang og formål, særligt vedrørende: i) antal leverede og installerede varmemålere og ii) omfanget af tilsvarende ydelser leveret. Ordregiver vil således prækvalificere de 3-5 økonomiske aktører, som vurderes at have den mest indgående erfaring med tilsvarende leverancer. Ansøger bør derfor sikre, at alt relevant information følger af de fremsendte referencer, da ordregiver alene lægger vægt på det der følger af ansøgningen. Leverancerne i de fremsendte referencer inddrages alene i udvælgelsen i det omfang, at de er gennemført inden for de seneste 5 år regnet fra ansøgningsfristens udløb. Der kan maksimalt fremsendes 5 referencer, hvilket også gælder såfremt ansøger beror på andre enheders kapacitet eller er en del af en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium). Afleveres der mere end 5 referencer, vil ordregiver inddrage de 5 referencer der senest er afsluttet. Såfremt der ikke er 5 referencer der er afsluttet, vil ordregiver først inddrage de referencer, der er afsluttet og dernæst inddrage de referencer der er påbegyndt tidligst, men endnu ikke er afsluttet, indtil 5 referencer nås.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Vægtning (procentdel, præcis) 100
Laveste tærskel 3

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Beskrivelse Ikke anvendt
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 5
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Se udbudsbetingelser
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 50,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse Se udbudsbetingelser
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 35,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Bæredygtighed
Beskrivelse Se udbudsbetingelser
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 5,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn HSE
Beskrivelse Se udbudsbetingelser
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 10,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 14/05/2025   12:00:00 (UTC+2) Eastern European Time, Central European Summer Time
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive tilbud 13/06/2025
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Beskrivelse af den finansielle garanti Opfyldelsesgaranti
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 30/05/2025   12:00:00 (UTC+2) Eastern European Time, Central European Summer Time
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Der henvises til udkast til entreprisekontrakt
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling _DEFAULT_VALUE_CHANGE_ME_
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren FJERNVARME FYN DISTRIBUTION A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Fjernvarme Fyn Service A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse FJERNVARME FYN DISTRIBUTION A/S
Organisation, der behandler tilbud FJERNVARME FYN DISTRIBUTION A/S
TED eSender Comdia ApS
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Fjernvarme Fyn Service A/S
Registreringsnummer 39055775
Postadresse Havnegade 120
By Odense C
Postnummer 5000
Landsdel (NUTS) Fyn   ( DK031 )
Land Danmark
Enhed Tine Nordenlund Mørk
Telefon 21292475
Internetadresse https://www.fjernvarmefyn.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
8.1.
ORG-0002
Officielt navn FJERNVARME FYN DISTRIBUTION A/S
Registreringsnummer 30174968
Postadresse Havnegade 120
By Odense C
Postnummer 5000
Landsdel (NUTS) Fyn   ( DK031 )
Land Danmark
Enhed Tine Nordenlund Mørk
Telefon 21292475
Internetadresse https://www.fjernvarmefyn.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-1000
Officielt navn Comdia ApS
Registreringsnummer 33501404
Postadresse Lindvedvej 73
By Odense S
Postnummer 5260
Landsdel (NUTS) Fyn   ( DK031 )
Land Danmark
E-mail support@comdia.com
Telefon +45 7199 3672
Internetadresse https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 4171 5000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 4de796a7-7290-4af8-b2ad-75fbf9d8b199   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 17
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 29/04/2025   15:15:07 (UTC+2) Eastern European Time, Central European Summer Time
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 282602-2025
EUT-S-nummer 85/2025
Offentliggørelsesdato 02/05/2025

Send til en kollega

0.047