1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Banedanmark
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
Den ordregivende enheds aktiviteter
:
Jernbanetjenester
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Genudbud af Rammeaftale om C/6042 Forenkling af København H
Beskrivelse
:
I overensstemmelse med reglerne i Forsyningsvirksomhedsdirektivet udbyder Banedanmark hermed rammeaftalen for C/6042 Forenkling af København H.
Identifikator for proceduren
:
b8acde79-be15-4dc7-8187-f81e3497e502
Intern ID
:
365109
Udbudsprocedure
:
Begrænset
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
71311230
Ingeniørarbejder i forbindelse med jernbaner
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
45221000
Bygge- og anlægsarbejde i forbindelse med broer, tunneler, skakte og underføringer,
45221100
Arbejder i forbindelse med broer,
45221114
Bygge- og anlægsarbejde i forbindelse med jernbroer,
45221240
Bygge- og anlægsarbejder i forbindelse med tunneler,
45221241
Bygge-anlægsarbejde: vejtunneler,
45234000
Arbejder i forbindelse med anlæg af jernbaner og kabelbaner,
45247210
Anlægsarbejde: dæmninger,
45262300
Betonarbejder,
71000000
Arkitekt-, konstruktions-, ingeniør- og inspektionsvirksomhed,
71311000
Rådgivning i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder,
71311300
Rådgivning i forbindelse med infrastruktur,
71312000
Rådgivning i forbindelse med bygningskonstruktioner,
71313100
Rådgivning i forbindelse med støjbekæmpelse,
71322300
Projektering af broer,
71322400
Projektering af dæmninger,
71332000
Geoteknisk ingeniørvirksomhed,
71353000
Tjenesteydelser i forbindelse med landmåling,
71355200
Landmåling,
71520000
Tilsyn med bygge- og anlægsarbejder,
71600000
Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning,
71631450
Inspektion af broer,
72212140
Udvikling af jernbanetrafikstyringsprogrammel,
90522000
Tjenesteydelser i forbindelse med kontamineret jord,
90522300
Behandling af forurenet jord,
90700000
Tjenester på miljøområdet,
90710000
Miljøledelse,
90732000
Tjenesteydelser i forbindelse med jordforurening,
90732400
Rådgivning i forbindelse med jordforurening,
98342000
Tjenester i forbindelse med arbejdsmiljøet
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger
:
Tildeling af Rammeaftalen vil ske på baggrund af tildelingskriteriet det økonomiske mest fordelagtige tilbud baseret på bedste forhold mellem pris og kvalitet efter principperne for en såkaldt "omvendt licitation”. Dette indebærer, at Banedanmark har fastsat timeraterne, hvorved der i evalueringen alene konkurreres på de kvalitative underkriterier, jf. forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 82, stk. 2. Tilbudsgiver skal således ikke tilbyde en pris (timepris). Ved tildeling af Rammeaftalen består konkurrencen i at finde den tilbudsgiver, som kan tilbyde den højeste kvalitet til de fastsatte timepriser. Det bemærkes at den anslåede reelle værdi for Rammeaftalen udgør 31 mio. kr. Den anslåede maksimale værdi for Rammeaftalen anført i bekendtgørelsen på 45 mio. kr. udgør et skøn over den maksimale forventede værdi i hele rammeaftalens løbetid, hvor der er taget højde for eventuelle uforudsete begivenheder, som måtte indtræffe i aftaleperioden.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/25/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Genudbud af Rammeaftale om C/6042 Forenkling af København H
Beskrivelse
:
I overensstemmelse med reglerne i Forsyningsvirksomhedsdirektivet udbyder Banedanmark hermed rammeaftalen for C/6042 Forenkling af København H.
Intern ID
:
1
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
71311230
Ingeniørarbejder i forbindelse med jernbaner
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
45221000
Bygge- og anlægsarbejde i forbindelse med broer, tunneler, skakte og underføringer,
45221100
Arbejder i forbindelse med broer,
45221114
Bygge- og anlægsarbejde i forbindelse med jernbroer,
45221240
Bygge- og anlægsarbejder i forbindelse med tunneler,
45221241
Bygge-anlægsarbejde: vejtunneler,
45234000
Arbejder i forbindelse med anlæg af jernbaner og kabelbaner,
45247210
Anlægsarbejde: dæmninger,
45262300
Betonarbejder,
71000000
Arkitekt-, konstruktions-, ingeniør- og inspektionsvirksomhed,
71311000
Rådgivning i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder,
71311300
Rådgivning i forbindelse med infrastruktur,
71312000
Rådgivning i forbindelse med bygningskonstruktioner,
71313100
Rådgivning i forbindelse med støjbekæmpelse,
71322300
Projektering af broer,
71322400
Projektering af dæmninger,
71332000
Geoteknisk ingeniørvirksomhed,
71353000
Tjenesteydelser i forbindelse med landmåling,
71355200
Landmåling,
71520000
Tilsyn med bygge- og anlægsarbejder,
71600000
Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning,
71631450
Inspektion af broer,
72212140
Udvikling af jernbanetrafikstyringsprogrammel,
90522000
Tjenesteydelser i forbindelse med kontamineret jord,
90522300
Behandling af forurenet jord,
90700000
Tjenester på miljøområdet,
90710000
Miljøledelse,
90732000
Tjenesteydelser i forbindelse med jordforurening,
90732400
Rådgivning i forbindelse med jordforurening,
98342000
Tjenester i forbindelse med arbejdsmiljøet
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
23/08/2024
Varigheds slutdato
:
31/12/2026
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
24
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Rammeaftalen kan, med et varsel på 1 måned før udløb af den oprindelige aftaleperiode, forlænges af Banedanmark i op til 12 måneder. Banedanmark kan gøre brug af denne forlængelsesoption flere gange, dog under forudsætning af at Rammeaftalens varighed maksimalt løber indtil 31. december 2028.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Tildeling af Rammeaftalen vil ske på baggrund af tildelingskriteriet det økonomiske mest fordelagtige tilbud baseret på bedste forhold mellem pris og kvalitet efter principperne for en såkaldt "omvendt licitation”. Dette indebærer, at Banedanmark har fastsat timeraterne, hvorved der i evalueringen alene konkurreres på de kvalitative underkriterier, jf. forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 82, stk. 2. Tilbudsgiver skal således ikke tilbyde en pris (timepris). Ved tildeling af Rammeaftalen består konkurrencen i at finde den tilbudsgiver, som kan tilbyde den højeste kvalitet til de fastsatte timepriser. Det bemærkes at den anslåede reelle værdi for Rammeaftalen udgør 31 mio. kr. Den anslåede maksimale værdi for Rammeaftalen anført i bekendtgørelsen på 45 mio. kr. udgør et skøn over den maksimale forventede værdi i hele rammeaftalens løbetid, hvor der er taget højde for eventuelle uforudsete begivenheder, som måtte indtræffe i aftaleperioden.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Bemanding
Beskrivelse
:
Ved evalueringen af det kvalitative underkriterium I ”Bemanding” vil der lægges vægt på fremsendte CV’er på følgende nøglepersoner: • Projektleder • Assisterende projektleder • Fagleder Spor • Specialist Spor • Fagleder Geoteknik • Fagleder Stækstrøm • Fagleder Kørestrøm • Fagleder Broer og konstruktioner • Fagleder Afvanding • Specialist i grundvandssænkning • Fagleder Miljø Evalueringen af underkriterium I ”Bemanding” baseres på referenceprojekterne i de af tilbudsgiver fremsendte CV’er. Hver enkelt nøgleperson vægter lige meget. 1) Der evalueres på i hvor høj grad de efterspurgte nøglepersoner dokumenterer nylig relevant erfaring fra projekter, der i størrelse og kompleksitet er samlignelige med det udbudte projekt. 2) Det tillægges vægt, såfremt nøglepersonerne kan dokumentere erfaring med rådgivning på jernbaneprojekter i forskellige faser over længere tid – særligt programfase og detailfase (Fase 2 og Fase 3). 3) Derudover tillægges det særlig vægt I evalueringen af underkriteriet Bemanding såfremt nedenstående nøglepersoner kan dokumentere følgende: Projektleder: • Erfaring med økonomi- og tidsstyring, som kan nyttiggøres på dette projekt samt erfaring fra jernbaneprojekter hvor nøglepersonen har håndteret flere og komplekse grænseflader (interne og/eller eksterne), som kan nyttiggøres på dette projekt. Assisterende Projektleder: • Erfaring med økonomi- og tidsstyring, som kan nyttiggøres på dette projekt samt erfaring med jernbaneprojekter, hvor nøglepersonen har håndteret flere og komplekse grænseflader (internt og/eller eksternt), som kan nyttiggøres på dette projekt. Specialist, Spor • Erfaring med sporprojektering af horisontal- og vertikalgeometri på jernbaneprojekter. Fagleder, Geoteknik • Erfaring med rådgivning på jernbanerelaterede projekter, hvor nøglepersonen har haft ansvaret for fagområdet geoteknik. Fagleder, Broer og konstruktioner • Erfaring med rådgivning på jernbaneprojekter, hvor nøglepersonen har haft ansvaret for fagområdet broer og konstruktioner i mere end 3 år. Fagleder, Kørestrøm • Erfaring med køreledningsanlæg, BPU eller koblerfjernstyring i forbindelse med rådgivning på jernbaneprojekter. Fagleder, Miljø • Erfaring med vurdering af støj i anlægsfasen, håndtering af jordforurening og vand, som kan nyttiggøres på dette projekt, samt gennemførsel af mere end to miljøkonsekvensvurderinger, som omfatter anlæg af infrastrukturprojekter i alle miljøkonsekvensvurderingens faser.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
70
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Organisation
Beskrivelse
:
Ved evaluering af underkriterium II ”Organisation”, lægges der vægt på det af tilbudsgiver fremsendte organisationsdiagram og den tilhørende beskrivelse. Her lægges der vægt på i hvor høj grad den tilbudte projektorganisation er operationel og effektiv. Med operationel menes bl.a., at: • Projektorganisationens ressourcer har en klar rolle- og ansvarsfordeling. • Projektorganisationen evner, udover de aftalte statusmøder, at involvere Banedanmarks projektorganisation med henblik på at sikre løbende orientering, sparring og videndeling i forbindelse med opgaveløsningen. I den forbindelse lægges der vægt på en tydelig og præcis beskrivelse af hvordan tilbudsgiver sikrer dette. Med effektiv menes bl.a. at: • tilbudsgiver kan sikre robusthed igennem hele projektet ved tydeligt at beskrive processen for hvordan henholdsvis kortvarige fraværsperioder - såsom ferie/ sygdom mv. - og langvarige fraværsperioder - såsom fratrædelser, orlov mv., håndteres. I den forbindelse lægges der vægt på en tydelig og præcis beskrivelse af hvordan tilbudsgiver sikrer dette.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
30
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven, ved forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden for 20 kalenderdage. Dette er regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af underretning om prækvalifikation. Andre klager over udbud eller beslutninger, f.eks. tildeling af kontrakter, omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal indgives 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt. Hvis klagen handler om overtrædelser af tilbudsloven eller udbudslovens §§ 191 og 192, er klagefristen på 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over indgåelse af rammeaftale efter udbudsloven (afsnit II, III og §§ 191 og 192), forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal være indgivet til klagenævnet inden 6 måneder regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrence eller et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over en ordregivers beslutning om at videreføre en kontrakt (udbudslovens § 185, stk. 2) skal indgives til klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har offentliggjort sin beslutning (udbudslovens § 185, stk. 2, 3. pkt.). Har ordregiveren fulgt proceduren i lov om Klagenævnet for Udbud § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse indgives til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Banedanmark
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Banedanmark
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Banedanmark
Organisation, der udfører betalingen
:
Banedanmark
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Banedanmark
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
45 000 000 000,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Rambøll – Transport – Bane
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Udbud af kontrakt vedr. levering af teknisk rådgivning til projekt Forenkling og fremtidssikret Københavns Hovedbanegård (1) (1) - Rambøll – Transport – Bane
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Koncessionsværdi:
Tilbuddet er et alternativt tilbud
:
nej
Produktets eller tjenesteydelsens oprindelsesland
:
Danmark
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Udbud af kontrakt vedr. levering af teknisk rådgivning til projekt Forenkling og fremtidssikret Københavns Hovedbanegård (1) (1) - Rambøll – Transport – Bane
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
19/08/2024
Dato for indgåelse af kontrakten
:
23/08/2024
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Banedanmark
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Resumé af de klager som køberen har modtaget
Antal klagere
:
0
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
5
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Banedanmark
Registreringsnummer
:
18632276
Afdeling
:
Danmark
Postadresse
:
Carsten Niebuhrs Gade 43
By
:
København V
Postnummer
:
1577
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 82340000
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Rambøll – Transport – Bane
Registreringsnummer
:
35128417
Postadresse
:
Hannemanns Alle 53
By
:
København S
Postnummer
:
2300
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 51612260
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
06eaa9c6-5a86-4a83-8af6-cd63192e79aa
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
30
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
27/09/2024
13:17:53 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
27/09/2024
13:30:43 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
589103-2024
EUT-S-nummer
:
191/2024
Offentliggørelsesdato
:
01/10/2024