23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
21.12.2023
Udbudstype
Andre

Udbyder

Rudersdal Kommune

Udbud af kontrakt vedrørende rengøringsydelser


Rudersdal Kommune

1.  Køber
1.1  Køber
Officielt navn :  Rudersdal Kommune
Køberens retlige status :  Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktiviteter :  Generelle offentlige tjenesteydelser
2.  Procedure
2.1  Procedure
Titel :  Udbud af kontrakt vedrørende rengøringsydelser
Beskrivelse :  Kontrakten omfatter i alt 72 individuelle lokaliteter, bl.a. skoler, SFOer, daginstitutioner, administrationsbygninger, biblioteker, kulturhuse, idrætshaller, specialinstitutioner, tandklinikker, trapper, og plejecentre, samt bo og opholdstilbud, fordelt på ca. 121.000 kvadratmeter. Ordregiver skal gøre opmærksom på, at der i kontraktperioden kan ske ændringer i Ordregivers bygningsmasse, ligesom administrative eller politiske beslutninger o. lign. kan påvirke den rengøringsindsats, som leverandøren skal præstere for den fastsatte pris. Kontrakten er udbudt som en omvendt licitation. Dette betyder, at ordregiveren ikke vil evaluere direkte på baggrund af tilbudsgivernes prissætning af opgaven, men at ordregiveren i stedet fra start har beskrevet den økonomi, der vil blive betalt for udførelsen af de udbudte ydelser, hvorfor konkurrencen har bestået i at finde den tilbudsgiver, som kan tilbyde den bedste ydelse inden for dette økonomiske råderum. Den nedenfor anførte anslåede værdi er baseret på den maksimale kontraktperiode på 8 år og en forventet årlig ydelse på ca. 24.396.000 DKK. Der var mulighed for besigtigelse i perioden 18. – 19. - 20. oktober 2023 i tidsrummet kl. 08.00 – 12.00. Liste over lokaliteter og kontaktpersoner fremgår af Tilbudslisten. Tilbudsgivers personale skulle bære synligt billedlegitimation under hele besigtigelsen. Der kunne ikke stilles spørgsmål vedrørende udbuddet under besigtigelsen. Tilbudsgiveren er ansvarlig for at have opnået det nødvendige indblik i lokaliteternes byggestandard mm. Tilbudsgiveren kan ikke efterfølgende påberåbe sig forhold i lokaliteternes byggestandard mm., medmindre forholdet er ændret i perioden fra besigtigelse til kontraktindgåelsen. Det bemærkes, at vinderen af kontrakten IKKE vil være berettiget til at deltage i det kommende udbud af rengøring på øvrige institutioner i kommunen til en anslået årlig værdi på DKK 22 mio. Denne opgave blev udbudt og varetages i dag på baggrund af et EU- udbud, og opgaven forventes genudbudt i 2025/26 med opstart 1. april 2026 som en 6 årig aftale med mulighed for forlængelse i op til 2 x 12 måneder. Ordregiveren ønsker af hensyn til forsyningssikkerheden ikke, at nærværende aftale og den anførte fremtidige opgave skal varetages af samme leverandør.
Identifikator for proceduren :  fef8c9ca-1031-46e9-af1d-9d34b5bfa30c
Tidligere bekendtgørelse :  604897-2023
Intern identifikator :  DANSE.0014
Type af procedure :  Åben
Proceduren er en hasteprocedure :  No
Hovedpunkterne i proceduren :  Udbuddet gennemføres i henhold til Udbudsloven (Lov nr. 1564 af 15. december 2015, der gennemfører EuropaParlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud). Opgaven udbydes som et offentligt udbud efter Udbudslovens §§ 56 og 57.
2.1.1  Formål
Kontraktens art :  Tjenesteydelser
Primær klassificering ( cpv ):  90000000 Tjenesteydelser i forbindelse med spildevand, affald, rengøring og miljøbeskyttelse
Yderligere klassificering ( cpv ):  90900000 Rengørings- og sanitetstjenester
Yderligere klassificering ( cpv ):  90910000 Rengøring
Yderligere klassificering ( cpv ):  90911000 Rengøring af boliger, bygninger og vinduer
Yderligere klassificering ( cpv ):  90911100 Rengøring af lokaler
Yderligere klassificering ( cpv ):  90919000 Rengøring af kontorer, skoler og kontorudstyr
Yderligere klassificering ( cpv ):  90919100 Rengøring af kontorudstyr
Yderligere klassificering ( cpv ):  90919200 Rengøring af kontorer
Yderligere klassificering ( cpv ):  90919300 Rengøring af skoler
2.1.2  Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) :  Nordsjælland ( DK013 )
Land :  Danmark
Yderligere oplysninger :  Rudersdal Kommune
2.1.3  Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms :  195,168,000 DKK
2.1.4  Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger :  ESPD'et er offentliggjort som en del af udbudsmaterialet, jf. afsnit 1.3. ESPD'et skulle udfyldes via Ethics. Tilbudsgiver skulle udfylde ESPD'ets afsnit II, A, B og C, afsnit III A, B og C, afsnit IV B og C samt afsnit V. I henhold til udbudslovens § 144 kunne Tilbudsgiver støtte sig på andre økonomiske aktørers økonomiske/finansielle og/eller tekniske/professionelle formåen, uanset det juridiske forhold mellem aktørerne. En Tilbudsgiver der støtter sit tilbud på andre økonomiske aktører skulle sørge for, at der indsendes ESPD'er med udfyldte relevante oplysninger fra hver af de aktører, som Tilbudsgiver støtter sig på. Dette gælder også, hvis Tilbudsgiver udgør en sammenslutning af aktører, f.eks. et konsortie, i så fald skulle hver deltager i konsortiet/ sammenslutningen udfylde seperate ESPD'er med udfyldte oplysninger i ESPD afsnit II-V. Såfremt samme juridiske enhed er en del af eller på anden måde deltager i flere tilbud, skulle tilbudsgiverne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medførte mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgivers tilbud. Tilbudsgiver opfordres til at benytte Bilag E og F eller tilsvarende som erklæringer om support/sammenslutning. Forud for tildelingsbeslutningen indhentede ordregiver dokumentation for oplysningerne afgivet i ESPD'et, jf. udbudslovens § § 151-155. Tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsprocessen, hvis tilbudsgiver er omfattet af de obligatoriske eller frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 134a – 136 og 137, stk. 1, nr. 1, 2 og 4 Tilbudsgiver skal afgive oplysninger herom i ESPD'et. I overensstemmelse med artikel 5k i Rådets forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, er Ordregiver forbudt at tildele Kontrakten til: a) russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland, b) juridiske personer, enheder eller organer, hvoraf en enhed som omhandlet i a) direkte eller indirekte ejer over 50 %, eller c) fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der handler på vegne af eller efter anvisning fra en enhed som omhandlet i a) eller b), herunder, hvis de tegner sig for mere end 10 % af kontraktværdien, underentreprenører, leverandører eller enheder, hvis formåen er udnyttet, jf. udbudsdirektiverne. Sammen med anmodningen om dokumentation for oplysninger i ESPD, ville Ordregiver forlange en erklæring fra tilbudsgiver, hvor Tilbudsgiver erklærer, at der ikke er russisk involvering i kontrakten, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k. Bilag G kan benyttes hertil. Ordregiver kan anmode om yderligere oplysninger eller dokumentation for den vindende tilbudsgivers ejerstruktur.
Retsgrundlag :
Direktiv 2014/24/EU
5.  Delkontrakt
5.1  Delkontrakt :  LOT-0000
Titel :  Udbud af kontrakt vedrørende rengøringsydelser
Beskrivelse :  Kontrakten omfatter i alt 72 individuelle lokaliteter, bl.a. skoler, SFOer, daginstitutioner, administrationsbygninger, biblioteker, kulturhuse, idrætshaller, specialinstitutioner, tandklinikker, trapper, og plejecentre, samt bo og opholdstilbud, fordelt på ca. 121.000 kvadratmeter. Ordregiver skal gøre opmærksom på, at der i kontraktperioden kan ske ændringer i Ordregivers bygningsmasse, ligesom administrative eller politiske beslutninger o. lign. kan påvirke den rengøringsindsats, som leverandøren skal præstere for den fastsatte pris. Kontrakten er udbudt som en omvendt licitation. Dette betyder, at ordregiveren ikke vil evaluere direkte på baggrund af tilbudsgivernes prissætning af opgaven, men at ordregiveren i stedet fra start har beskrevet den økonomi, der vil blive betalt for udførelsen af de udbudte ydelser, hvorfor konkurrencen har bestået i at finde den tilbudsgiver, som kan tilbyde den bedste ydelse inden for dette økonomiske råderum. Den nedenfor anførte anslåede værdi er baseret på den maksimale kontraktperiode på 8 år og en forventet årlig ydelse på ca. 24.396.000 DKK. Der var mulighed for besigtigelse i perioden 18. – 19. - 20. oktober 2023 i tidsrummet kl. 08.00 – 12.00. Liste over lokaliteter og kontaktpersoner fremgår af Tilbudslisten. Tilbudsgivers personale skulle bære synligt billedlegitimation under hele besigtigelsen. Der kunne ikke stilles spørgsmål vedrørende udbuddet under besigtigelsen. Tilbudsgiveren er ansvarlig for at have opnået det nødvendige indblik i lokaliteternes byggestandard mm. Tilbudsgiveren kan ikke efterfølgende påberåbe sig forhold i lokaliteternes byggestandard mm., medmindre forholdet er ændret i perioden fra besigtigelse til kontraktindgåelsen. Det bemærkes, at vinderen af kontrakten IKKE vil være berettiget til at deltage i det kommende udbud af rengøring på øvrige institutioner i kommunen til en anslået årlig værdi på DKK 22 mio. Denne opgave blev udbudt og varetages i dag på baggrund af et EU- udbud, og opgaven forventes genudbudt i 2025/26 med opstart 1. april 2026 som en 6 årig aftale med mulighed for forlængelse i op til 2 x 12 måneder. Ordregiveren ønsker af hensyn til forsyningssikkerheden ikke, at nærværende aftale og den anførte fremtidige opgave skal varetages af samme leverandør.
Intern identifikator :  DANSE.0014
5.1.1  Formål
Kontraktens art :  Tjenesteydelser
Primær klassificering ( cpv ):  90000000 Tjenesteydelser i forbindelse med spildevand, affald, rengøring og miljøbeskyttelse
Yderligere klassificering ( cpv ):  90900000 Rengørings- og sanitetstjenester
Yderligere klassificering ( cpv ):  90910000 Rengøring
Yderligere klassificering ( cpv ):  90911000 Rengøring af boliger, bygninger og vinduer
Yderligere klassificering ( cpv ):  90911100 Rengøring af lokaler
Yderligere klassificering ( cpv ):  90919000 Rengøring af kontorer, skoler og kontorudstyr
Yderligere klassificering ( cpv ):  90919100 Rengøring af kontorudstyr
Yderligere klassificering ( cpv ):  90919200 Rengøring af kontorer
Yderligere klassificering ( cpv ):  90919300 Rengøring af skoler
Valgmuligheder :
Beskrivelse af mulighederne :  Kontrakten indeholder følgende optioner: Option: Ordregiveren kan ændre antallet af rengøringsdage for en, flere eller alle lokaliteter med tilhørende reduktion/udvidelse af vederlaget pr. år divideret med det udbudte antal rengøringsdage. Option: Ved ændring af bygningsmassen kan ordregiveren tilkøbe rengøringsydelser til de nye lokaliteter, ligesom lokaliteter kan fragå og bygningsmassen derved formindskes. Mekanismen for ændring af bygningsmassen er nærmere beskrevet i kontrakten. Option: Ordregiveren kan tilkøbe en eller flere ekstraydelser på timebasis på baggrund af de i tilbudslisten beskrevne ekstraydelser og udbudssummer. Option: Ordregiveren kan forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder. Den maximale varighed af kontrakten er 8 år. Option: Ordregiveren kan tilkøbe Ydelse nr. 4, Rengøring af kontorer på Rådhus og Mariehøjcenter 5 x ugl. Option: Tilbudslisten omfatter rengøring hos visse selvejende institutioner, hvis tilslutning til aftalen er frivillig. Disse institutioner er markeret som option i Tilbudslisten.
5.1.2  Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) :  Nordsjælland ( DK013 )
Land :  Danmark
Yderligere oplysninger :  Rudersdal Kommune
5.1.3  Anslået varighed
Startdato :  2024-04-01+02:00
Slutdato :  2030-03-31+01:00
5.1.4  Fornyelse
Højeste antal fornyelser :  2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her :  Ordregiveren kan forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder. Kontraktens seneste udløb inklusive forlængelserne er den 31. marts 2032.
5.1.5  Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms :  195,168,000 DKK
5.1.6  Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
Yderligere oplysninger :  ESPD'et er offentliggjort som en del af udbudsmaterialet, jf. afsnit 1.3. ESPD'et skulle udfyldes via Ethics. Tilbudsgiver skulle udfylde ESPD'ets afsnit II, A, B og C, afsnit III A, B og C, afsnit IV B og C samt afsnit V. I henhold til udbudslovens § 144 kunne Tilbudsgiver støtte sig på andre økonomiske aktørers økonomiske/finansielle og/eller tekniske/professionelle formåen, uanset det juridiske forhold mellem aktørerne. En Tilbudsgiver der støtter sit tilbud på andre økonomiske aktører skulle sørge for, at der indsendes ESPD'er med udfyldte relevante oplysninger fra hver af de aktører, som Tilbudsgiver støtter sig på. Dette gælder også, hvis Tilbudsgiver udgør en sammenslutning af aktører, f.eks. et konsortie, i så fald skulle hver deltager i konsortiet/ sammenslutningen udfylde seperate ESPD'er med udfyldte oplysninger i ESPD afsnit II-V. Såfremt samme juridiske enhed er en del af eller på anden måde deltager i flere tilbud, skulle tilbudsgiverne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medførte mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgivers tilbud. Tilbudsgiver opfordres til at benytte Bilag E og F eller tilsvarende som erklæringer om support/sammenslutning. Forud for tildelingsbeslutningen indhentede ordregiver dokumentation for oplysningerne afgivet i ESPD'et, jf. udbudslovens § § 151-155. Tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsprocessen, hvis tilbudsgiver er omfattet af de obligatoriske eller frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 134a – 136 og 137, stk. 1, nr. 1, 2 og 4 Tilbudsgiver skal afgive oplysninger herom i ESPD'et. I overensstemmelse med artikel 5k i Rådets forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, er Ordregiver forbudt at tildele Kontrakten til: a) russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland, b) juridiske personer, enheder eller organer, hvoraf en enhed som omhandlet i a) direkte eller indirekte ejer over 50 %, eller c) fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der handler på vegne af eller efter anvisning fra en enhed som omhandlet i a) eller b), herunder, hvis de tegner sig for mere end 10 % af kontraktværdien, underentreprenører, leverandører eller enheder, hvis formåen er udnyttet, jf. udbudsdirektiverne. Sammen med anmodningen om dokumentation for oplysninger i ESPD, ville Ordregiver forlange en erklæring fra tilbudsgiver, hvor Tilbudsgiver erklærer, at der ikke er russisk involvering i kontrakten, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k. Bilag G kan benyttes hertil. Ordregiver kan anmode om yderligere oplysninger eller dokumentation for den vindende tilbudsgivers ejerstruktur.
5.1.10  Tildelingskriterier
Kriterium :
Type :  Kvalitet
Navn :  Tidsmæssige ressourcer
Vægtning (procentdel, præcis) :  40
Kriterium :
Type :  Kvalitet
Navn :  Kvalitetsbesvarelsen
Vægtning (procentdel, præcis) :  60
5.1.12  Udbudsvilkår
Oplysninger om undersøgelsesfrister :  Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet tildelt nærværende kontrakt, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Der skal indbetales et gebyr på 20.000 kr. ved indgivelse af klage til Klagenævnet for Udbud. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i stand still-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnetfor-udbud/klagevejledning/
5.1.15  Teknikker
Rammeaftale :
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion :
5.1.16  Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager :  Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne :  Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten :  Rudersdal Kommune
Organisation, der udfører betalingen :  Rudersdal Kommune
Organisation, der undertegner kontrakten :  Rudersdal Kommune
6.  Resultater
Værdien af alle de kontrakter, der tildeles i denne bekendtgørelse :  195,168,000 DKK
6.1  Resultat delkontrakt-ID :  LOT-0000
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2  Oplysninger om vinderne
Vinder :
Officielt navn :  Servicefirmaet Renell A/S
Tilbud :
Tilbud – Identifikator :  Udbud af kontrakt vedrørende rengøringsydelser
Identifikator for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter :  LOT-0000
Kontraktoplysninger :
Identifikator for kontrakten : 
Titel :  Kontrakt vedrørende rengøringydelser
Dato for indgåelse af kontrakten :  2023-12-18+01:00
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale :  false
Organisation, der undertegner kontrakten :  Rudersdal Kommune
6.1.4  Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse :
Type modtagne indgivelser :  Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse :  1
8.  Organisationer
8.1  ORG-0001
Officielt navn :  Rudersdal Kommune
Registreringsnummer :  ORG-29188378
Postadresse :  Øverødvej 2
By :  Holte
Postnummer :  2840
Landespecifik underafdeling (NUTS) :  Nordsjælland ( DK013 )
Land :  Danmark
Kontaktpunkt :  Thomas Larsen
Telefon :  20752749
Denne organisations roller :
Køber
Organisation, der undertegner kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1  ORG-0002
Officielt navn :  Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer :  ORG-37795526
Postadresse :  Toldboden 2
By :  Viborg
Postnummer :  8800
Landespecifik underafdeling (NUTS) :  Vestjylland ( DK041 )
Land :  Danmark
Kontaktpunkt :  Klagenævnet for Udbud
E-mail :  klfu@naevneneshus.dk
Telefon :  +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) :  https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller :
Organisation med ansvar for klager
8.1  ORG-0003
Officielt navn :  Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer :  ORG-10294819
Postadresse :  Carl Jacobsens Vej 35
By :  Valby
Postnummer :  2500
Landespecifik underafdeling (NUTS) :  Byen København ( DK011 )
Land :  Danmark
Kontaktpunkt :  Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail :  kfst@kfst.dk
Telefon :  +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) :  https://www.kfst.dk
Denne organisations roller :
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1  ORG-0004
Officielt navn :  Servicefirmaet Renell A/S
Registreringsnummer :  26096294
By :  Helsingør
Land :  Danmark
E-mail :  se@renell.dk
Telefon :  70253399
Denne organisations roller :
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter :  LOT-0000
8.1  ORG-0005
Officielt navn :  Mercell Holding ASA
Registreringsnummer :  980921565
Postadresse :  Askekroken 11
By :  Oslo</div>
Postnummer :  0277
Landespecifik underafdeling (NUTS) :  Oslo ( NO081 )
Land :  Norge
Kontaktpunkt :  eSender
Telefon :  +47 21018800
Fax :  +47 21018801
Internetadresse :  http://mercell.com/
Denne organisations roller :
TED eSender
11.  Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1  Oplysninger om bekendtgørelsen
Identifikator for bekendtgørelsen :  434d3f88-3e06-473a-907b-5ff59674a425 -  01
Formulartype :  Resultater
Bekendtgørelsestype :  Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen :  2023-12-19Z 14:46:08Z
Sprog, som denne bekendtgørelse er officielt tilgængelig på :  dansk
11.2  Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer :  00775817-2023
EUT-S-nummer :  246/2023
Offentliggørelsesdato :  2023-12-21Z
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|