23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
2023/S 079-236539
Offentliggjort
21.04.2023
Udbudstype
Opdatering

Udbyder

Aarhus Kommune

Opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune


Aarhus Kommune

Koncessionsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/23/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Aarhus Kommune
CVR-nummer: 55133018
Postadresse: Rådhuspladsen 2
By: Aarhus C
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8000
Land: Danmark
Kontaktperson: Camilla Merkistein Frederiksen
E-mail: camf@aarhus.dk
Telefon: +45 41862309
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.comdia.com/aarhus-kommune/tenderinformationshow.aspx?Id=140549&List=0
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.comdia.com/aarhus-kommune/tenderinformationshow.aspx?Id=140549&List=0
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Ansøgninger eller, i givet fald, bud skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Sagsnr.: 140549
II.1.2) Hoved-CPV-kode
65300000 Eldistribution og beslægtede tjenester
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Dette udbud omfatter opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Der skal etableres 115 ladestandere/230 ladepunkter ved 36 lokationer (18 eksisterende lokaliteter og 18 nye lokaliteter) i Aarhus Kommune. 8 af disse ladestandere/16 ladepunkter er hurtigladere, mens de resterende er normalladere. Udbuddet er opdelt i 11 delaftaler. Der indgås en koncessionskontrakt med én leverandør pr. delaftale.

Koncessionskontrakterne indebærer at der ikke forventes at ske en betaling fra ordregiver til operatøren. Risikoen for etablering, drift, vedligeholdelse, renholdelse, servicering, rapportering og administration påhviler således alene de kommende operatører. Operatørerne får som modydelse hertil eneret til at virke som ladeoperatør på de offentlige arealer som beskrevet i tilbudslisten.

Nærværende udbud vedrører ikke ladestandere til den kommunale bilflåde.

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 1 860 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Denne koncession er opdelt i delkontrakter: ja
Der kan afgives bud på alle delaftaler
Maksimalt antal delkontrakter, der kan blive tildelt en tilbudsgiver: 3
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 1: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 1
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 1 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 5 lokaliteter af 8 hurtigladere/16 ladepunkter

Lokaliteter i delaftalen: Bellevuehallerne Parkeringsplads, Egå Engsø Parkering Nord, Frederiksbjerg Torv, Olaf Rudes Vej 26 og Dalgas Avenue 48

Kontraktstart: 01. november 2023

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40%
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25%
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 330 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 2: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 2
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 2 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 10 normalladere/20 ladepunkter.

Lokaliteter i delaftalen: Marselisborg Allé 23, Herluf Trolles Gade og Dalgas Avenue 12

Kontraktstart: 01. november 2023

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40 %
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 140 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 3: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 3
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 3 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 10 normalladere/20 ladepunkter.

Lokaliteter i delaftalen: Bellevuehallerne Parkeringsplads, Falstersgade 50 og Rundhøj Allé 2

Kontraktstart: 01. november 2023

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40 %
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 130 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 4: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 4
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 4 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 14 normalladere/28 ladepunkter.

Lokaliteter i delaftalen: Frederiksbjerg Torv, Lystrup Centervej 78 og Jens Baggesens Vej (ved Katrinebjergvej 75)

Kontraktstart: 01. november 2023

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40 %
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 170 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 5: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 5
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 5 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 10 normalladere/20 ladepunkter.

Lokaliteter i delaftalen: Klostergade (Udvidelse), Egebæksvej og Rosenvangs Allé 258

Kontraktstart: 01. november 2023

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40 %
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 120 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 6: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 6
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 6 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 9 normalladere/18 ladepunkter.

Lokaliteter i delaftalen: Møllegade (Udvidelse), Navitas (Udvidelse) og Louisevej 29

Kontraktstart: 01. november 2023

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40 %
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 130 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 7: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 7
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 7 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 8 normalladere/16 ladepunkter.

Lokaliteter i delaftalen: Eckersbergsgade 27, Tranbjerg Stationsvej og Vorregårds Allé 96

Kontraktstart: 01. november 2023

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40 %
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 200 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 8: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 8
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 8 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 7 lokaliteter af 21 normalladere/42 ladepunkter.

Lokaliteter i delaftalen: Nordborggade, Sankt Johannes Allé 1, Tage Hensens Gade, Telefonsmøgen, Tietgens Plads, Vejlby Centervej og Emanuel Sejrs Gade

Kontraktstart: 19. marts 2024

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40 %
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 290 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 9: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 9
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 9 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 7 lokaliteter af 20 normalladere/40 ladepunkter.

Lokaliteter i delaftalen: Eugen Warmings Vej, Helge Rodes Vej, Hjarnøgade, Ingerslevs Boulevard, Jens Baggesens Vej 88, Klostergade og Sønderport 7

Kontraktstart: 19. marts 2024

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40 %
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 290 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 10: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 10
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 10 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 2 lokaliteter af 2 normalladere/4 ladepunkter.

Lokaliteter i delaftalen: Vennelyst Plads og Møllegade

Kontraktstart: 1. april 2024

OBS! Opstartsdatoen for delaftale 10 (Vennelyst Plads og Møllegade) er den 1. april 2024, dog vil det først være muligt at etablere nye ladestandere på Møllegade d. 2. april 2024, og på Vennelyst Plads fra d. 2. december 2024.

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40 %
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 30 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 11: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune

Delkontraktnr.: 11
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31158100 Batteriopladere
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
31681500 Opladere
45310000 Udførelse af elektriske installationer
51112100 Installation af udstyr til distribution af elektricitet
31600000 Eludstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Delaftale 11 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 2 lokaliteter af 3 normalladere/6 ladepunkter.

Lokaliteter i delaftalen: Tordenskjoldsgade og Navitas

Kontraktstart: 1. november 2025

OBS! Opstartsdatoen for delaftale 11 (Tordenskjoldsgade og Navitas) er den 1. november 2025, dog vil det først være muligt at etablere nye ladestandere på Tordenskjoldsgade og Navitas d. 2. november 2025.

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Pris 40 %
  • Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
  • Kriterie: Design 25 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 40 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Varighed i måneder: 84
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier, angivelse af oplysninger og den krævede dokumentation:

Referencer, hvis ansøger ønsker at blive prækvalificeret til delaftale 1:

Aarhus Kommune accepterer kun tilbud fra ansøgere, som:

I ESPD angiver referencer for de betydeligste lignende leveringer, der er udført inden for de seneste 3 år forud for tilbudsfristen. Med udført menes referencer, der er afsluttet eller under udførelse. Der skal angives 3 referencer. Sender ansøger flere end 3 referencer, vil Ordregiver kun kigge på de første 3 referencer.

Kun aftaleforhold, hvor der er realiseret en omsætning og som i øvrigt opfylder de fastsatte krav, vil blive godkendt som referencer.

Ved en lignende levering forstås etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af hurtigladere. Minimum en reference skal omhandle etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af minimum 2 hurtigladere.

Referencer må gerne indeholde både normalladere og hurtigladere.

For hver reference angives følgende:

- Om referencen indeholder følgende: etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af hurtigladere

- Antallet af driftede ladestandere.

- En beskrivelse af den samlede gennemsnitlige procentuelle oppetid på hurtigladere på referencen (det vil sige den gennemsnitlige procentuelle oppetid på samtlige hurtigladere på referencen. Det samlede procentuelle gennemsnit skal være for hele referencens løbetid for hver af de tre referencer. Hvis en reference endnu ikke er afsluttet, skal det samlede procentuelle gennemsnit beregnes for udført periode.

Referencer, hvis ansøger ønsker at blive prækvalificeret til delaftale 2-11:

Aarhus Kommune accepterer kun tilbud fra ansøgere, som:

I ESPD angiver referencer for de betydeligste lignende leveringer, der er udført inden for de seneste 3 år forud for ansøgningsfristen. Med udført menes referencer, der er afsluttet eller under udførelse. Der skal angives 3 referencer. Sender ansøger flere end 3 referencer, vil Ordregiver kun kigge på de første 3 referencer.

Kun aftaleforhold, hvor der er realiseret en omsætning og som i øvrigt opfylder de fastsatte krav, vil blive godkendt som referencer.

Ved en lignende levering forstås etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af normalladere.

Minimum en reference skal omhandle etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af minimum 6 normalladere.

Referencer må gerne indeholde både normalladere og hurtigladere.

For hver reference angives følgende:

- Om referencen indeholder følgende: etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af normalladere

- Antallet af driftede ladestandere.

- En beskrivelse af den samlede gennemsnitlige procentuelle oppetid på normalladere på referencen (det vil sige den gennemsnitlige procentuelle oppetid på samtlige normalladere på referencen). Det samlede procentuelle gennemsnit skal være for hele referencens løbetid for hver af de tre referencer. Hvis en reference endnu ikke er afsluttet, skal det samlede procentuelle gennemsnit beregnes for udført periode.

Opfyldelse af krav til referencer vurderes særskilt for hver af de to ESPD-dokumenter (delaftale 1 og delaftale 2-11). Såfremt der afgives tilbud på både delaftale 1 og delaftale 2-11 kan én og samme reference derfor indgå i begge ESPD-dokumenter.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

For delaftale 1:

Der skal angives 3 lignende referencer, hvor der er realiseret en omsætning.

Minimum en reference skal omhandle etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af minimum 2 hurtigladere.

For hver reference angives følgende:

- Om referencen indeholder følgende: etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af hurtigladere

- Antallet af driftede ladestandere.

- En beskrivelse af den samlede gennemsnitlige procentuelle oppetid på hurtigladere på referencen (det vil sige den gennemsnitlige procentuelle oppetid på samtlige hurtigladere på referencen. Det samlede procentuelle gennemsnit skal være for hele referencens løbetid for hver af de tre referencer. Hvis en reference endnu ikke er afsluttet, skal det samlede procentuelle gennemsnit beregnes for udført periode.

For delaftale 2-11:

Der skal angives 3 lignende referencer, hvor der er realiseret en omsætning.

Minimum en reference skal omhandle etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af minimum 6 normalladere.

For hver reference angives følgende:

Om referencen indeholder følgende: etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af normalladere

- Antallet af driftede ladestandere.

- En beskrivelse af den samlede gennemsnitlige procentuelle oppetid på normalladere på referencen (det vil sige den gennemsnitlige procentuelle oppetid på samtlige normalladere på referencen). Det samlede procentuelle gennemsnit skal være for hele referencens løbetid for hver af de tre referencer. Hvis en reference endnu ikke er afsluttet, skal det samlede procentuelle gennemsnit beregnes for udført periode.

III.2) Betingelser vedrørende koncessionen
III.2.2) Betingelser for udførelse af koncessionen:

For bl.a. at understøtte FN’s Verdensmål og FN’s Global Compact forpligtiger Aarhus Kommune sine operatører til at overholde en række bestemmelser vedrørende arbejdsvilkår, menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption. Disse bestemmelser med tilhørende opfølgning, herunder dokumentation samt sanktionsmuligheder ved manglende efterlevelse af bestemmelserne følger af Bilag 1.1 - Aarhus Kommunes CSR kontraktbilag

Operatøren er forpligtet til at tegne relevant produkt- og erhvervsansvarsforsikring og opretholde sådan forsikring i hele kontraktperioden. Forsikringen skal mindst dække indtil 10 mio. danske kr. pr. forsikringsår.

Koncessionskontrakten er desuden betinget at, af Aarhus Kommune kan godkende sikkerhedsstillelsen. Operatøren skal senest 10 arbejdsdage efter indgåelsen af Kontrakten stille sikkerhed for opfyldelse af sine forpligtelser pr delaftaleover for Aarhus Kommune. Sikkerheden stilles for antallet af ladestandere ganget med 3500 kr.

Del IV: Procedure

IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.2) Tidsfrist for indgivelse af ansøgninger eller modtagelse af tilbud
Dato: 22/05/2023
Tidspunkt: 09:00
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: ja
Skønnet tidsplan for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser:

Såfremt der opstår behov for yderligere ladestandere i Aarhus Kommune, vil flere koncessionskontrakter bliver udbudt når behovet opstår.

VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

Koncessionskontrakterne indgås for en periode på 7 år med mulighed for forlængelse op til 3 år. Den længere løbetid begrundes i, at Operatørens indtjeningsperiode vil blive afkortet som følge af de store investeringer Operatøren skal foretage.

Der er en væsentlig usikkerhed om, hvad den endelige omsætning på koncessionskontrakterne vil være i den maksimale aftaleperiode på 10 år, idet det er usikkert, hvad det reelle behov er. Udbuddet gennemføres efter Koncessionsdirektivet, fordi det ikke kan udelukkes, at den samlede kontraktvolumen - med fremskrivning af slutbrugernes forbrugsmønster i takt med udbredelsen af elbiler i Danmark - vil overstige tærskelværdien i Koncessionsdirektivets art. 8.

Aarhus Kommune er forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134a. Aarhus Kommune er desuden forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135 - 136, hvis ikke tilbudsgiveren kan dokumentere sin pålidelighed i henhold til udbudslovens § 138. Tilbudsgiver skal i ESPD’et i Ethics angive, hvorvidt tilbudsgiver er omfattet af en obligatorisk udelukkelsesgrund iht. udbudslovens §§ 135 - 136.

Der indhentes dokumentation for pålidelighed af de oplysninger, der fremgår af ESPD fra den tilbudsgiver, som Aarhus Kommune forventer at indgå kontrakt med. Tilbudsgiveren skal fremsende dokumentation for ESPD inden for en frist, der meddeles af Aarhus Kommune. Hvis dokumentationen omfatter en serviceattest, accepteres denne, såfremt den er maksimum 6 måneder gammel. Hvis tilbuddet er afgivet fra virksomheder, der er udenlandske og hjemmehørende i EU, indhentes der dokumentation i henhold til E-Certis. Hvis tilbudsgivers land ikke har angivet oplysninger om dokumentation i E-Certis, anvendes fremgangsmåden i udbudslovens § 153. Hvis tilbuddet er afgivet fra virksomheder, der er udenlandske og ikke hjemmehørende i EU, anvendes fremgangsmåden i udbudslovens § 153.Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at hvis dokumenter eller certifikater ikke udstedes af den pågældende medlemsstat eller land eller ikke er dækkende for udelukkelsesgrunden, kan de erstattes af en erklæring under ed. I lande, hvor edsaflæggelse ikke anvendes, kan en erklæring på tro og love accepteres. Den skal opfylde en af følgende betingelser:

• Afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed

• Afgivet for en notar

• Afgivet for en kompetent faglig organisation i hjemlandet eller et senere opholdsland.

Ved tilbud afgivet af sammenslutninger af tilbudsgivere, udfyldes ESPD med oplysningerne for hver deltager i konsortiet.

Ved tilbud, der baserer sig på andre enheders finansielle og økonomiske formåen og/eller tekniske og/eller faglige formåen udfyldes ESPD med oplysningerne for den/disse enhed(er).

Kravene til dokumentation for pålidelighed af de oplysninger, der er afgivet i ESPD gælder ligeledes konsortiedeltagere samt enheder, hvis formåen tilbudsgiver baserer sig på.

Desuden gælder i dette udbud følgende frivillige udelukkelsesgrunde.

• § 137, stk. 1, nr. 1-nr. 6

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
17/04/2023
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078