Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.comdia.com/aarhus-kommune/tenderinformationshow.aspx?Id=140549&List=0
Udbyder
Aarhus Kommune
Opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune
Koncessionsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 55133018
Postadresse: Rådhuspladsen 2
By: Aarhus C
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8000
Land: Danmark
Kontaktperson: Camilla Merkistein Frederiksen
E-mail: camf@aarhus.dk
Telefon: +45 41862309
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.comdia.com/aarhus-kommune/tenderinformationshow.aspx?Id=140549&List=0
Del II: Genstand
Opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Dette udbud omfatter opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Der skal etableres 115 ladestandere/230 ladepunkter ved 36 lokationer (18 eksisterende lokaliteter og 18 nye lokaliteter) i Aarhus Kommune. 8 af disse ladestandere/16 ladepunkter er hurtigladere, mens de resterende er normalladere. Udbuddet er opdelt i 11 delaftaler. Der indgås en koncessionskontrakt med én leverandør pr. delaftale.
Koncessionskontrakterne indebærer at der ikke forventes at ske en betaling fra ordregiver til operatøren. Risikoen for etablering, drift, vedligeholdelse, renholdelse, servicering, rapportering og administration påhviler således alene de kommende operatører. Operatørerne får som modydelse hertil eneret til at virke som ladeoperatør på de offentlige arealer som beskrevet i tilbudslisten.
Nærværende udbud vedrører ikke ladestandere til den kommunale bilflåde.
Delaftale 1: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 1 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 5 lokaliteter af 8 hurtigladere/16 ladepunkter
Lokaliteter i delaftalen: Bellevuehallerne Parkeringsplads, Egå Engsø Parkering Nord, Frederiksbjerg Torv, Olaf Rudes Vej 26 og Dalgas Avenue 48
Kontraktstart: 01. november 2023
- Kriterie: Pris 40%
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25%
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Delaftale 2: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 2 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 10 normalladere/20 ladepunkter.
Lokaliteter i delaftalen: Marselisborg Allé 23, Herluf Trolles Gade og Dalgas Avenue 12
Kontraktstart: 01. november 2023
- Kriterie: Pris 40 %
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25 %
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Delaftale 3: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 3 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 10 normalladere/20 ladepunkter.
Lokaliteter i delaftalen: Bellevuehallerne Parkeringsplads, Falstersgade 50 og Rundhøj Allé 2
Kontraktstart: 01. november 2023
- Kriterie: Pris 40 %
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25 %
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Delaftale 4: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 4 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 14 normalladere/28 ladepunkter.
Lokaliteter i delaftalen: Frederiksbjerg Torv, Lystrup Centervej 78 og Jens Baggesens Vej (ved Katrinebjergvej 75)
Kontraktstart: 01. november 2023
- Kriterie: Pris 40 %
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25 %
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Delaftale 5: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 5 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 10 normalladere/20 ladepunkter.
Lokaliteter i delaftalen: Klostergade (Udvidelse), Egebæksvej og Rosenvangs Allé 258
Kontraktstart: 01. november 2023
- Kriterie: Pris 40 %
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25 %
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Delaftale 6: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 6 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 9 normalladere/18 ladepunkter.
Lokaliteter i delaftalen: Møllegade (Udvidelse), Navitas (Udvidelse) og Louisevej 29
Kontraktstart: 01. november 2023
- Kriterie: Pris 40 %
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25 %
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Delaftale 7: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 7 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 3 lokaliteter af 8 normalladere/16 ladepunkter.
Lokaliteter i delaftalen: Eckersbergsgade 27, Tranbjerg Stationsvej og Vorregårds Allé 96
Kontraktstart: 01. november 2023
- Kriterie: Pris 40 %
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25 %
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Delaftale 8: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 8 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 7 lokaliteter af 21 normalladere/42 ladepunkter.
Lokaliteter i delaftalen: Nordborggade, Sankt Johannes Allé 1, Tage Hensens Gade, Telefonsmøgen, Tietgens Plads, Vejlby Centervej og Emanuel Sejrs Gade
Kontraktstart: 19. marts 2024
- Kriterie: Pris 40 %
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25 %
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Delaftale 9: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 9 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 7 lokaliteter af 20 normalladere/40 ladepunkter.
Lokaliteter i delaftalen: Eugen Warmings Vej, Helge Rodes Vej, Hjarnøgade, Ingerslevs Boulevard, Jens Baggesens Vej 88, Klostergade og Sønderport 7
Kontraktstart: 19. marts 2024
- Kriterie: Pris 40 %
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25 %
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Delaftale 10: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 10 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 2 lokaliteter af 2 normalladere/4 ladepunkter.
Lokaliteter i delaftalen: Vennelyst Plads og Møllegade
Kontraktstart: 1. april 2024
OBS! Opstartsdatoen for delaftale 10 (Vennelyst Plads og Møllegade) er den 1. april 2024, dog vil det først være muligt at etablere nye ladestandere på Møllegade d. 2. april 2024, og på Vennelyst Plads fra d. 2. december 2024.
- Kriterie: Pris 40 %
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25 %
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Delaftale 11: Koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
Delaftale 11 omfatter en koncessionskontrakt om opsætning af offentlige ladepunkter på kommunalt areal og vejarealer i Aarhus Kommune på 2 lokaliteter af 3 normalladere/6 ladepunkter.
Lokaliteter i delaftalen: Tordenskjoldsgade og Navitas
Kontraktstart: 1. november 2025
OBS! Opstartsdatoen for delaftale 11 (Tordenskjoldsgade og Navitas) er den 1. november 2025, dog vil det først være muligt at etablere nye ladestandere på Tordenskjoldsgade og Navitas d. 2. november 2025.
- Kriterie: Pris 40 %
- Kriterie: Funktionalitet og drift 35 %
- Kriterie: Design 25 %
Koncessionskontrakten gælder for en periode på 7 år, derefter er der mulighed for forlængelse en gang op til 3 år.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Referencer, hvis ansøger ønsker at blive prækvalificeret til delaftale 1:
Aarhus Kommune accepterer kun tilbud fra ansøgere, som:
I ESPD angiver referencer for de betydeligste lignende leveringer, der er udført inden for de seneste 3 år forud for tilbudsfristen. Med udført menes referencer, der er afsluttet eller under udførelse. Der skal angives 3 referencer. Sender ansøger flere end 3 referencer, vil Ordregiver kun kigge på de første 3 referencer.
Kun aftaleforhold, hvor der er realiseret en omsætning og som i øvrigt opfylder de fastsatte krav, vil blive godkendt som referencer.
Ved en lignende levering forstås etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af hurtigladere. Minimum en reference skal omhandle etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af minimum 2 hurtigladere.
Referencer må gerne indeholde både normalladere og hurtigladere.
For hver reference angives følgende:
- Om referencen indeholder følgende: etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af hurtigladere
- Antallet af driftede ladestandere.
- En beskrivelse af den samlede gennemsnitlige procentuelle oppetid på hurtigladere på referencen (det vil sige den gennemsnitlige procentuelle oppetid på samtlige hurtigladere på referencen. Det samlede procentuelle gennemsnit skal være for hele referencens løbetid for hver af de tre referencer. Hvis en reference endnu ikke er afsluttet, skal det samlede procentuelle gennemsnit beregnes for udført periode.
Referencer, hvis ansøger ønsker at blive prækvalificeret til delaftale 2-11:
Aarhus Kommune accepterer kun tilbud fra ansøgere, som:
I ESPD angiver referencer for de betydeligste lignende leveringer, der er udført inden for de seneste 3 år forud for ansøgningsfristen. Med udført menes referencer, der er afsluttet eller under udførelse. Der skal angives 3 referencer. Sender ansøger flere end 3 referencer, vil Ordregiver kun kigge på de første 3 referencer.
Kun aftaleforhold, hvor der er realiseret en omsætning og som i øvrigt opfylder de fastsatte krav, vil blive godkendt som referencer.
Ved en lignende levering forstås etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af normalladere.
Minimum en reference skal omhandle etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af minimum 6 normalladere.
Referencer må gerne indeholde både normalladere og hurtigladere.
For hver reference angives følgende:
- Om referencen indeholder følgende: etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af normalladere
- Antallet af driftede ladestandere.
- En beskrivelse af den samlede gennemsnitlige procentuelle oppetid på normalladere på referencen (det vil sige den gennemsnitlige procentuelle oppetid på samtlige normalladere på referencen). Det samlede procentuelle gennemsnit skal være for hele referencens løbetid for hver af de tre referencer. Hvis en reference endnu ikke er afsluttet, skal det samlede procentuelle gennemsnit beregnes for udført periode.
Opfyldelse af krav til referencer vurderes særskilt for hver af de to ESPD-dokumenter (delaftale 1 og delaftale 2-11). Såfremt der afgives tilbud på både delaftale 1 og delaftale 2-11 kan én og samme reference derfor indgå i begge ESPD-dokumenter.
For delaftale 1:
Der skal angives 3 lignende referencer, hvor der er realiseret en omsætning.
Minimum en reference skal omhandle etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af minimum 2 hurtigladere.
For hver reference angives følgende:
- Om referencen indeholder følgende: etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af hurtigladere
- Antallet af driftede ladestandere.
- En beskrivelse af den samlede gennemsnitlige procentuelle oppetid på hurtigladere på referencen (det vil sige den gennemsnitlige procentuelle oppetid på samtlige hurtigladere på referencen. Det samlede procentuelle gennemsnit skal være for hele referencens løbetid for hver af de tre referencer. Hvis en reference endnu ikke er afsluttet, skal det samlede procentuelle gennemsnit beregnes for udført periode.
For delaftale 2-11:
Der skal angives 3 lignende referencer, hvor der er realiseret en omsætning.
Minimum en reference skal omhandle etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af minimum 6 normalladere.
For hver reference angives følgende:
Om referencen indeholder følgende: etablering, drift, servicering og vedligeholdelse af normalladere
- Antallet af driftede ladestandere.
- En beskrivelse af den samlede gennemsnitlige procentuelle oppetid på normalladere på referencen (det vil sige den gennemsnitlige procentuelle oppetid på samtlige normalladere på referencen). Det samlede procentuelle gennemsnit skal være for hele referencens løbetid for hver af de tre referencer. Hvis en reference endnu ikke er afsluttet, skal det samlede procentuelle gennemsnit beregnes for udført periode.
For bl.a. at understøtte FN’s Verdensmål og FN’s Global Compact forpligtiger Aarhus Kommune sine operatører til at overholde en række bestemmelser vedrørende arbejdsvilkår, menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption. Disse bestemmelser med tilhørende opfølgning, herunder dokumentation samt sanktionsmuligheder ved manglende efterlevelse af bestemmelserne følger af Bilag 1.1 - Aarhus Kommunes CSR kontraktbilag
Operatøren er forpligtet til at tegne relevant produkt- og erhvervsansvarsforsikring og opretholde sådan forsikring i hele kontraktperioden. Forsikringen skal mindst dække indtil 10 mio. danske kr. pr. forsikringsår.
Koncessionskontrakten er desuden betinget at, af Aarhus Kommune kan godkende sikkerhedsstillelsen. Operatøren skal senest 10 arbejdsdage efter indgåelsen af Kontrakten stille sikkerhed for opfyldelse af sine forpligtelser pr delaftaleover for Aarhus Kommune. Sikkerheden stilles for antallet af ladestandere ganget med 3500 kr.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Såfremt der opstår behov for yderligere ladestandere i Aarhus Kommune, vil flere koncessionskontrakter bliver udbudt når behovet opstår.
Koncessionskontrakterne indgås for en periode på 7 år med mulighed for forlængelse op til 3 år. Den længere løbetid begrundes i, at Operatørens indtjeningsperiode vil blive afkortet som følge af de store investeringer Operatøren skal foretage.
Der er en væsentlig usikkerhed om, hvad den endelige omsætning på koncessionskontrakterne vil være i den maksimale aftaleperiode på 10 år, idet det er usikkert, hvad det reelle behov er. Udbuddet gennemføres efter Koncessionsdirektivet, fordi det ikke kan udelukkes, at den samlede kontraktvolumen - med fremskrivning af slutbrugernes forbrugsmønster i takt med udbredelsen af elbiler i Danmark - vil overstige tærskelværdien i Koncessionsdirektivets art. 8.
Aarhus Kommune er forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134a. Aarhus Kommune er desuden forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135 - 136, hvis ikke tilbudsgiveren kan dokumentere sin pålidelighed i henhold til udbudslovens § 138. Tilbudsgiver skal i ESPD’et i Ethics angive, hvorvidt tilbudsgiver er omfattet af en obligatorisk udelukkelsesgrund iht. udbudslovens §§ 135 - 136.
Der indhentes dokumentation for pålidelighed af de oplysninger, der fremgår af ESPD fra den tilbudsgiver, som Aarhus Kommune forventer at indgå kontrakt med. Tilbudsgiveren skal fremsende dokumentation for ESPD inden for en frist, der meddeles af Aarhus Kommune. Hvis dokumentationen omfatter en serviceattest, accepteres denne, såfremt den er maksimum 6 måneder gammel. Hvis tilbuddet er afgivet fra virksomheder, der er udenlandske og hjemmehørende i EU, indhentes der dokumentation i henhold til E-Certis. Hvis tilbudsgivers land ikke har angivet oplysninger om dokumentation i E-Certis, anvendes fremgangsmåden i udbudslovens § 153. Hvis tilbuddet er afgivet fra virksomheder, der er udenlandske og ikke hjemmehørende i EU, anvendes fremgangsmåden i udbudslovens § 153.Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at hvis dokumenter eller certifikater ikke udstedes af den pågældende medlemsstat eller land eller ikke er dækkende for udelukkelsesgrunden, kan de erstattes af en erklæring under ed. I lande, hvor edsaflæggelse ikke anvendes, kan en erklæring på tro og love accepteres. Den skal opfylde en af følgende betingelser:
• Afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed
• Afgivet for en notar
• Afgivet for en kompetent faglig organisation i hjemlandet eller et senere opholdsland.
Ved tilbud afgivet af sammenslutninger af tilbudsgivere, udfyldes ESPD med oplysningerne for hver deltager i konsortiet.
Ved tilbud, der baserer sig på andre enheders finansielle og økonomiske formåen og/eller tekniske og/eller faglige formåen udfyldes ESPD med oplysningerne for den/disse enhed(er).
Kravene til dokumentation for pålidelighed af de oplysninger, der er afgivet i ESPD gælder ligeledes konsortiedeltagere samt enheder, hvis formåen tilbudsgiver baserer sig på.
Desuden gælder i dette udbud følgende frivillige udelukkelsesgrunde.
• § 137, stk. 1, nr. 1-nr. 6
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk