23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
2023/S 065-193347
Offentliggjort
31.03.2023
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Region Midtjylland, Regional Udvikling - jordforurening

Udbud af totalenteprisekontrakt om oprensning af depot ved Høfde 42 og optionsaftale om endelig retablering


Region Midtjylland, Regional Udvikling - jordforurening

Udbudsbekendtgørelse

Bygge- og anlægsarbejder

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Region Midtjylland, Regional Udvikling - jordforurening
CVR-nummer: 29190925
Postadresse: Skottenborg 26
By: Viborg
NUTS-kode: DK04 Midtjylland
Postnummer: 8800
Land: Danmark
Kontaktperson: Anja Melvej
E-mail: anja.melvej@ru.rm.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.rm.dk/
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=349256&B=DK_UDBUD
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=349256&B=DK_UDBUD
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Udbud af totalenteprisekontrakt om oprensning af depot ved Høfde 42 og optionsaftale om endelig retablering

II.1.2) Hoved-CPV-kode
45000000 Bygge- og anlægsarbejder
II.1.3) Kontrakttype
Bygge- og anlægsarbejder
II.1.4) Kort beskrivelse:

Region Midtjylland udbyder Totalentreprisekontrakt om tilrettelæggelse, projektering og udførelse af oprensning af depotet ved Høfde 42 og Optionsaftale om endelig retablering.

Udbuddet er et genudbud. Der er foretaget ændringer af udbudsmaterialet, og ansøger opfordres derfor til at læse udbudsmaterialet nøje igennem.

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 375 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
45112360 Jordsaneringsarbejder
45112400 Udgravning
71300000 Ingeniørvirksomhed
71320000 Ingeniørmæssig projektering
90722000 Miljøgenopretning
90722200 Tjenesteydelser i forbindelse med miljøoprensning
90732000 Tjenesteydelser i forbindelse med jordforurening
90732300 Behandling eller genopretning af forurenet jord
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK041 Vestjylland
Hovedudførelsessted:

Harboøre Tange

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Region Midtjylland udbyder Totalentreprisekontrakt om tilrettelæggelse, projektering og udførelse af oprensning af depotet ved Høfde 42 samt Optionsaftale om endelig retablering. Aftalerne udbydes og indgås med samme vindende tilbudsgiver gennem én evaluering. Det er således alene af kontraktuelle årsager, at der er foretaget opdeling i to aftaler.

Forureningen ved Høfde 42 opstod tilbage i 1950’erne og 60’erne i forbindelse med Cheminovas udledning af spildevand og deponering af fast affald i klitterne tæt på havet. Forureningen består af mange forskellige stoffer. Hovedforureningskomponenten er insekticidet parathion (ca. 70 tons), og derudover findes der i depotet en større mængde kviksølv (ca. 7 tons). Der har gennem tiden været udført forskellige afværgetiltag, bl.a. er depotet delvist afgravet først i 1971, hvor der blev fjernet ca. 1.200 tons forurenet sand og fast affald, og senere i 1981 blev yderligere 5.600 tons forurenet sand bortgravet og deponeret. I løbet af 00’erne blev det konstateret, at forureningen fra depotet stadig sivede ud i Vesterhavet, og forureningen blev derfor undersøgt nærmere. Undersøgelserne ledte frem til, at forureningen i 2006 blev indkapslet med en spunsvæg med det formål at forhindre yderligere udsivning af kemikalier. Det samlede afværgeanlæg består af omkransende spunsvæg med overdækkende plast-membran, anlæg til katodisk beskyttelse og kystsikring.

Der foreligger nu beslutning om og bevilling til at foretage oprensningen af den resterende forurening. Formålet med den udbudte oprensningsopgave er at fjerne forurening i et sådant omfang, at en restforurening ikke udgør en risiko for menneske og miljø; og reduktionen i forureningsmassen skal have et sådant omfang, at der efterfølgende ikke vil være brug for at drive et anlæg til afværge af depotområdet.

II.2.5) Tildelingskriterier
de nedenfor anførte kriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Kvalitet i opgaveløsningen / Vægtning: 40 %
Kvalitetskriterium - Navn: Bæredygtighed / Vægtning: 15 %
Kvalitetskriterium - Navn: Organisation og bemanding / Vægtning: 10 %
Pris - Vægtning: 35 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 375 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 78
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

Opgavens tidsmæssige varighed kendes ikke med sikkerhed. Angivelse af kontraktens varighed er et estimat, hvor det antages, at opnåelse af VVM-tilladelse kan tage op til 1½ år. Der afsættes ca. 4 år fra modtagelse af VVM-tilladelse til fuldførelse af opgaven frem til aflevering til regionen. Det bemærkes, at der efter aflevering fortsat vil påhvile totalentreprenøren kontraktforpligtigelser.

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 4
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Ved udvælgelsen blandt flere egnede ansøgere end 4 vil Region Midtjylland prækvalificere de 4 ansøgere, som i lyset af den udbudte opgaves karakter og kompleksitet har den bedste og mest relevante erfaring. Denne vurdering foretages på baggrund af den erfaring, som fremgår af referencerne, jf. del III.1.3 (teknisk/faglig formåen). Ved vurderingen lægges vægt på, at ansøger gennem de anførte referencer demonstrerer en høj grad af erfaring med oprensning af forurenet jord, hvor forureningen består af i) kviksølv eller ii) komplekse blandingsforureninger med pesticider og/eller POP´s s (persistant organic pollutants), således som disse er defineret i Stockholm Convention (Link: http://www.pops.int/Implementation/UnintentionalPOPs/ToolkitforUPOPs/Overview/tabid/372/Default.aspx ).

Ved vurderingen af ovenstående tillægges mængderne af de angivne type forurening, der er håndteret, betydning, således at større mængder af de anførte forureningstyper tillægges mere positiv betydning end mindre mængder. Endvidere vægtes det ved vurderingen af ovenstående positivt, hvis referencerne omfatter begge de ovenfor anførte (i og ii) typer af forurening i samme reference.

Referenceoplysninger i forhold til udvælgelse kan udgøres af ikke-afsluttede opgaver, men for ikke-afsluttede opgaver har status på opgavens stade betydning for referencens tyngde, idet afsluttede eller næsten afsluttede referencer vægter tungere, mens referencer, der for nylig er påbegyndt, alene har begrænset vægt.

Til brug for udvælgelsen lægges alene vægt på 10 referencer. Vedlægger ansøger/ansøgere og støttende enheder samlet flere end 10 referencer, og har ansøger ikke selv angivet en prioritering af disse, vil det være de første 10 referencer, angivet i ESPD, Del IV, afsnit C, der indgår i vurderingen af ansøgningen i relation til udvælgelsen. Såfremt der er angivet referencer i både ESPD og på særskilte referenceark – og der ikke er identitet imellem disse –vil de første 10 referencer blive identificeret på baggrund af referencer angivet i ESPD'et først. Afleveres mere end 10 referencer, tæller ansøgerens forud for eventuelle referencer fra støttende enheder. Alle referencer skal have været igangværende indenfor de senest 5 år regnet fra ansøgningsfristen for prækvalifikation.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Der indgås med den vindende tilbudsgiver to aftaler: Totalentreprisekontakt om oprensning af Høfde 42 og Optionsaftale om endelig retablering. Beslutningen om anvendelse af optionen træffes som beskrevet i Optionsaftalens afsnit 8.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Ad II.1.6: Der indgås med den vindende tilbudsgiver to aftaler: Totalentreprisekontakt om oprensning af Høfde 42 og Optionsaftale om endelig retablering.

Udbuddet er ikke opdelt i delaftaler i relation til udbudslovens § 49, da dette ikke er vurderet teknisk og økonomisk hensigtsmæssigt henset til projektets særlige karakter og totalentreprisekonstruktionen.

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger bedes i ESPD'et oplyse følgende:

- Nettoomsætningen i de seneste tre offentliggjorte årsregnskaber

- Soliditetsgrad i de seneste tre offentliggjorte årsregnskaber

- Egenkapitalen i det seneste offentliggjorte årsregnskab

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Ansøger skal opfylde følgende krav til økonomisk og finansiel formåen:

- Gennemsnitlig nettoomsætning på DKK 400 mio. DKK i de seneste tre offentliggjorte årsregnskaber

- Gennemsnitlig soliditetsgrad på 20 % i de seneste tre offentliggjorte årsregnskaber

- Egenkapital på DKK 50 mio. i det seneste offentliggjorte årsregnskab

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger bedes i ESPD'et angive relevante referencer.

Referencerne bedes indeholde følgende oplysninger:

1) Kort beskrivelse af opgaven med angivelse af de ydelser, som ansøger har varetaget i forbindelse hermed.

2) Angivelse af forureningsmæssige omfang af opgaven, herunder identifikation af håndterede forureningskomponenter og mængder heraf.

3) Angivelse af kontraktsum.

4) Dato for indgåelse af kontrakt samt dato for (forventet) aflevering af opgaven.

5) Angivelse af referencens kunde.

Ansøger kan vælge at vedlægge referenceark/liste, dog bedes navnet på referencerne fremgå af ESPD.

Ansøger skal i ESPD'et ligeledes bekræfte, at ansøgeren råder over et bestemt antal medarbejdere med erfaring indenfor projektering hhv. udførelse af termisk rensning, jf. nedenfor. Oplysning om opfyldelse af de krævede antal medarbejdere skal angives i ESPD’ets afsnit C under punktet "Uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer".

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Ansøger skal opfylde følgende krav til teknisk og faglig formåen:

I) Ansøger skal have udført projektering af et afværgeprojekt.

II) Ansøger skal have udført et afværgeprojekt med kontraktsum på minimum DKK 10 mio. Afværgeprojekt skal have omfattet oprensning af forurenet jord for kviksølv og/eller komplekse blandingsforureninger med pesticider og/eller POP´s (persistant organic pollutants), således som disse er defineret i Stockholm Convention (Link: http://www.pops.int/Implementation/UnintentionalPOPs/ToolkitforUPOPs/Overview/tabid/372/Default.aspx)

III) Ansøger skal have haft ansvaret for og gennemført mindst én VVM-proces (Miljøkonsekvensrapport) omfattende udarbejdelse af Natura 2000 konsekvensvurdering og ansøgning om miljøgodkendelse

Ovenstående egnethedskrav kan alene opfyldes ved brug af referencer for opgaver, der har været igangværende indenfor de seneste 5 år regnet fra ansøgningstidspunktet for prækvalifikation og som er afsluttede.

Ovenstående egnethedskrav kan opfyldes ved en eller flere referencer.

IV) Ansøger skal råde over mindst 5 medarbejdere, der hver har varetaget projektering vedr. termisk rensning af jordforurening svarende til mindst ½ årsværk inden for de seneste 5 år regnet fra ansøgningstidspunktet for prækvalifikation.

V) Ansøger skal råde over mindst 5 medarbejdere, der hver har varetaget udførelse vedr. termisk rensning af jordforurening svarende til mindst ½ årsværk inden for de seneste 5 år regnet fra ansøgningstidspunktet for prækvalifikation.

III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

Totalentreprisekontrakter baseret på ABT18 med tilføjelser og fravigelser, bl.a. som følge af opgavens kompleksitet og særlige forhold, der afviger fra sædvanlige ABT-kontrakter.

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse
Krav om at anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre kontrakten

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de første bud uden at indgå forhandlinger
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2023/S 025-072995
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 28/04/2023
Tidspunkt: 10:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 05/05/2023
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 15 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

Udelukkelsesgrunde: For nærværende udbud gælder udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 134a-136 samt § 137 stk. 1, nr. 1-6.

--

Ad del IV.1.5: Ordregiver påtænker at gennemføre én forhandlingsrunde, men forbeholder sig retten til at gennemføre flere, ligesom der kan foretages tildeling på grundlag af de indledende tilbud.

--

Tilbudsvederlag: Tilbudsgivere, der aktivt og på tilfredsstillende vis deltager i udbudsprocessen, herunder forhandlingsforløbet, modtager et tilbudsvederlag på DKK 500.000. Tilbudsvederlaget forøges ikke uanset antallet af forhandlingsrunder. Tilbudsvederlaget udbetales efter indgåelse af totalentreprisekontrakten. Såfremt ordregiver annullerer udbuddet efter fristen for modtagelse af indledende tilbud, betales tilbudsvederlag. Tilbudsvederlag gives ikke til den vindende tilbudsgiver.

--

Ad del IV.2.4: Ansøgning og tilbud skal være på dansk, dog må CV'ere og evidens som indgår i tilbudsmaterialet gerne være på engelsk. Endvidere må dokumentation for verificering af ESPD-oplysninger ligeledes være på engelsk.

--

Foreløbig dokumentation: Som foreløbig dokumentation for, at ansøger ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene (obligatoriske og frivillige), samt er egnet, skal ansøger alene indlevere udfyldt ESPD-dokument (via EU-Supply).

Hvis ansøgningen afgives af et konsortium, skal der for hver deltager i konsortiet indleveres udfyldt ESPD-dokument. Konsortiet skal tilsammen opfylde egnethedskravene. Hvis ansøger baserer sin økonomiske og finansielle eller tekniske og faglige formåen på støttende enheder, skal der indleveres udfyldt ESPD-dokument for ansøger samt den/de støttende enhed(er). Ansøgeren skal sammen med støttende enheder tilsammen opfylde egnethedskravene.

--

Endelig dokumentation for oplysninger i ESPD: Med henvisning til udbudslovens § 151, stk. 2 vil de prækvalificerede ansøgere ved fremsendelse af meddelelse om prækvalifikation blive anmodet om at fremsende dokumentation for ESPD-oplysningernes korrekthed forud for afgivelse af tilbud. Denne dokumentation vil for danske tilbudsgivere bestå af Serviceattest (udstedt ikke tidligere end 6 måneder før tilbudsfristen) og årsregnskaber/revisorerklæring, jf. udbudsbetingelserne. For udenlandske tilbudsgivere præsteres tilsvarende dokumentation. Hvis ansøgningen afgives af et konsortium, skal der ligeledes indleveres korrekt udfyldt konsortieerklæring for konsortiet som helhed (evt. ved anvendelse af skabelon i udbudsbilag E). Hvis ansøger baserer sin økonomiske og finansielle eller tekniske og faglige formåen på støttende enheder, skal ansøger ligeledes indlevere korrekt udfyldt støtteerklæring, hvor den/de støttende enhed(er) juridisk forpligtiger sig til at stille sine ressourcer til rådighed (evt. ved anvendelse af skabelon i udbudsbilag C og D).

--

Ad del IV.2.6: Tilbudsgiver er forpligtet til at vedstå sit tilbud i 6 måneder fra tilbudsfristen. Regionen kan dog forlænge vedståelsesfristen med op til yderligere 9 måneder som følge af forhold relateret til økonomisk og/eller politisk godkendelse.

--

Berigtigelse: Regionen forbeholder sig retten til at foretage berigtigelse af indsendte oplysninger vedrørende ansøgers udelukkelse og egnethed samt efterindhente eventuelle manglende oplysninger i ESPD’et i henhold til udbudslovens § 159, stk. 5. Ansøger kan dog ikke bero sig herpå.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405708
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.

Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
27/03/2023
BREAKING
{{ article.headline }}
0.188