Fakta om udbudet
Udbyder
VF Carbon Capture A/S
Vindere
Kontrakt om etablering og drift af rørledninger til transport af indfanget CO2
(27.12.2022)
Evoda CO2 A/S
Vognmagervej 14
8800 Viborg
Kontrakt om etablering og drift af rørledninger til transport af indfanget CO2
VF Carbon Capture A/S
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 10866111
Postadresse: Ejby Mosevej 219
By: Glostrup
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2600
Land: Danmark
Kontaktperson: Andreas Christoffer Lund
E-mail: ACLU@vestfor.dk
Telefon: +45 26322304
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/8300621f-3d6b-456d-857b-c56fb561e0af/homepage
Internetadresse for køberprofilen: https://www.vestfor.dk
Del II: Genstand
Kontrakt om etablering og drift af rørledninger til transport af indfanget CO2
VF Carbon Capture A/S har til hensigt at indgå kontrakt om etablering og drift af en rørledning til transport af CO2 fra Vestforbrændings matrikel til lagringsoperatørens lagringsfacilitet.
Kontrakten har sammenhæng med Vestforbrænding-koncernens deltagelse i Energistyrelsens udbud vedrørende støttemidler til CO2-fangst og lagring, jf. udbudsbekendtgørelsesnr. 2022/S 111-312435, og vil blive indgået betinget af selskabets opnåelse af denne støtte.
Kontrakten indgås af VF Carbon Capture A/S, der er på vej til at blive stiftet, og som vil være et 100 % ejet datterselskab til I/S Vestforbrændning, jf. også pkt. II.2.14.
Det bemærkes, at det i pkt. I.1 anførte CVR-nr. relaterer sig til I/S Vestforbrænding, idet VF Carbon Capture A/S endnu ikke har eget CVR-nr. Kontrakten indgås dog (alene) af sidstnævnte selskab.
Kontrakten har en varighed på 20 år.
VF Carbon Capture A/S har til hensigt at indgå en kontrakt om etablering og drift af en rørledning til transport af CO2 fra Vestforbrændings matrikel til lagringsoperatørens lagringsfacilitet.
Kontrakten omfatter etablering af en ca. 65 km rørledning fra Vestforbrændings matrikel til lagringsoperatørens lagringsfacilitet i Stenslille.
Kontrakten indebærer bl.a. følgende krav og forpligtelser for leverandøren:
- Rørledningen skal etableres i stål og skal kunne håndtere et operationelt maximumtryk på op til 35 bar(g).
- Af sikkerhedsmæssige årsager skal rørledningen være udstyret med et antal sektioneringsventiler til styring af trykket i rørledningen og kontrol af eventuelle udslip.
Denne løsning ønskes, da transport med fx lastbiler vil kræve komprimering af CO2, da transport med lastbiler i sig selv vil indebære udledning af CO2.
Derudover indebærer den ønskede løsningen også, at den sikkerhedsmæssige risiko vil være mere håndterbar i en rørledning, hvor der vil kunne benyttes sektioneringsventiler, og et udslip alene vil bestå af en begrænset mængde CO2 ved stuetemperatur.
Endelig vurderes det nødvendigt at stille krav om, at transportoperatøren har erfaring med myndighedsbehandling, hvilket skyldes, at myndighedsbehandlingen efter det oplyste forventes at kunne give anledning til udfordringer, da myndighederne endnu ikke har besluttet, hvilket grundlag godkendelserne til etablering og drift af rørledninger til transport af CO2 skal udstedes på baggrund af, eller hvilken myndighed der vil skulle behandle ansøgninger herom. Derfor vil det kræve erfaring med myndighedsbehandling i Danmark, hvis VF Carbon Capture A/S skal have en vis sikkerhed for, at transportoperatøren vil kunne være i stand til at opnå de krævede tilladelser inden udgangen 2025.
I/S Vestforbrændings aktiviteter med CO2-fangst skal varetages i et selskab med begrænset ansvar og udøves på kommercielle vilkår. Derfor vil I/S Vestforbrænding stifte VF Carbon Cature A/S, hvis formål er som tilknyttet virksomhed til I/S Vestforbrænding at drive virksomhed med CO2-fangst ved affaldsforbrændingsanlægget i Glostrup. VF Carbon Capture A/S vil være 100% ejet af I/S Vestforbrænding.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- manglende konkurrence af tekniske årsager
VF Carbon Capture A/S vurderer, at kontrakten ikke er udbudspligtig, dels fordi selskabet ikke er pligtsubjekt efter udbudsreglerne, dels fordi kontrakten selv i så fald vil kunne tildeles direkte med hjemmel i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2.
VF Carbon Capture A/S vurderer således for det første , at selskabet ikke er et offentligretligt organ, idet aktiviteterne er af kommerciel karakter, og at CO2-fangstaktiviteten ikke er omfattet af forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 14. For en uddybende redegørelse henvises til bekendtgørelsens pkt. VI.3).
VF Carbon Capture A/S vurderer for det andet, at der af tekniske årsager kun findes én leverandør, der på nuværende tidspunkt er i stand til at levere de af kontrakten omfattede ydelser, jf. udbudslovens § 80, stk. 3, nr 2.
VF Carbon Capture A/S vurderer således, at Evida er den eneste leverandør, som på nuværende tidspunkt er i stand til at etablere en rørledning med det krævede tryk til transport af CO2 inden udgangen af 2025, og som kan opfylde de af VF Carbon Capture A/S stillede krav, herunder:
- at transport skal ske via en rørledning fra fangstanlægget til lagringsfaciliteten, hvilket kræver, at der etableres en rørledning med det krævede tryk til at transportere CO2,
- at transportoperatøren skal have erfaring med etablering og drift af rørledninger til transport af gas, således at risikoen for, at løsningen ikke kan etableres inden for den af Energistyrelsen fastsatte tidsramme for ibrugtagning, minimeres,
- at den tilbudte løsning har en høj grad af modenhed.
I relation til de stillede krav er det VF Carbon Capture A/S' vurdering, at der berettiget kan stilles krav om, at transport af CO2 skal ske via en rørledning og ikke ved fx lastbiler, idet transport med lastbiler vil kræve komprimering af CO2, fordi transport med lastbiler i sig selv vil indebære udledning af CO2, og idet der vil være en større sikkerhedsmæssig risiko forbundet hermed.
VF Carbon Capture A/S' vurderer tilsvarende, at der berettiget kan stilles krav om, at transportoperatøren skal have den påkrævede erfaring, og at den tilbudte løsning skal have en høj grad af modenhed. VF Carbon Capture A/S har i den forbindelse lagt vægt på, at det er afgørende for selskabets muligheder for at kunne efterleve den af Energistyrelsen fastsatte tidsramme for lagring af CO2, at transportoperatøren kan tilbyde en velafprøvet løsning, og at transportoperatøren har den anførte erfaring med etablering og drift af rørledninger til transport af gas.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Kontrakt om etablering og drift af rørledninger til transport af indfanget CO2
CVR-nummer: 43558641
Postadresse: Vognmagervej 14
By: Viborg
NUTS-kode: DK04 Midtjylland
Postnummer: 8800
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
VF Carbon Capture A/S' vurdering af, at selskabet ikke er pligtsubjekt i henhold til udbudsloven eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, er nærmere begrundet i følgende.
VF Carbon Capture A/S udøver sin virksomhed på normale markedsvilkår og er derfor ikke et offentligretligt organ, der er oprettet specielt med henblik på at imødekomme almenhedens behov, dog ikke behov af industriel eller kommerciel karakter, idet:
- aktiviteten varetages i et selskab med begrænset hæftelse, der ifølge lovgivningen skal udøves på kommercielle vilkår. Dette indebærer ifølge lovforarbejderne til elforsyningsloven, at ejerkommunerne skal handle som en normal markedsinvestor, der søger at opnå et for aktiviteten normalt udbytte.
- VF Carbon Capture A/S selv bærer de økonomiske risici forbundet med fangstaktiviteten, idet selskabet selv finansierer driften i virksomheden, og idet I/S Vestforbrænding og/eller ejerkommunerne ikke forventes at ville genkapitalisere selskabet, hvis VF Carbon Capture A/S skulle generere underskud.
- det fremgår af Kommissionens meddelelse om retningslinjer for statsstøtte til klima, miljøbeskyttelse og energi 2022 (2022/C 80/01), at støtten skal fremme udviklingen af en økonomisk aktivitet. Det er således en forudsætning for Kommissionens godkendelse af Energistyrelsens uddeling af støtte til CCS, at Energistyrelsen kan redegøre for, at støtten vil fremme udviklingen af en økonomisk aktivitet. Det er således forventningen, at der vil være/komme et marked for CO2-fangst, hvilket indebærer, at VF Carbon Capture A/S forventeligt vil komme til at udøve aktiviteten med CO2-fangst i konkurrence med andre markedsaktører.
Aktiviteten vurderes videre ikke at være omfattet af Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 14.
Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 14 omhandler således udnyttelse af et geografisk område med henblik på udvinding af olie og gas samt efterforskning efter udvinding af kul eller andet fast brændsel. VF Carbon Capture A/S udnytter ikke et geografisk område til udvinding af en gas, da det er Vestforbrændings udledning af CO2, som udgør grundlaget for CO2-fangsten, og ikke det geografiske område.
Derudover udgør fangst af CO2 ikke "udvinding" af gas i forsyningsvirksomhedsdirektivets forstand, dels fordi VF Carbon Capture A/S ikke vil producere en gas, som vil have et selvstændigt forsyningsmæssigt formål som fx metan og olie, og dels fordi der ikke sker udvinding af CO2 fra naturen, men opsamling af CO2'en i røggassen fra Vestforbrændings affaldsforbrændingsanlæg. Dette understøttes yderligere af, at der i de engelske og franske sprogversioner af direktivet anvendes henholdsvis "extraction" og "d'extraire", mens processen ved fangst af CO2 på engelsk og fransk almindeligvis omtales som "absorption" og "absorber'', altså absorbering og ikke udvinding.
Derudover er det ikke klart, om CO2 overhovedet kan kategoriseres som "gas" i forsyningsvirksomhedsdirektivets forstand, idet CO2 også kunne anses for at udgør en "gasart", et "restprodukt" eller "affald".
Endelig bemærkes, at Energistyrelsen har valgt at udbyde aftalen om støttemidler efter udbudsloven og ikke forsyningsvirksomhedsdirektivet.
På den baggrund vurderer VF Carbon Capture A/S samlet set, at selskabet ikke vil være pligtsubjekt efter forsyningsvirksomhedsdirektivet.
Selv i det omfang VF Carbon Capture A/S var pligtsubjekt i henhold til udbudsreglerne, vurderer selskabet, at kontrakten kan tildeles direkte med hjemmel i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2. For den nærmere begrundelse herfor henvises til bekendtgørelsens pkt. IV.1.1).
Det bemærkes endelig, at datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for VF Carbon Capture A/S' beslutning om at indgå aftalen og ikke datoen for indgåelse af aftalen. Aftalen vil tidligst blive underskrevet efter udløbet af en periode på 10 dage regnet fra dagen efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VF Carbon Capture A/S følger ved offentliggørelse af nærværende bekendtgørelse proceduren i henhold til § 4 i lov nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (klagenævnsloven). Aftalen vil således tidligst blive indgået efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
En klage over, at VF Carbon Capture A/S, såfremt denne måtte være omfattet af udbudsloven, i strid med udbudsloven har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal derfor være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor VF Carbon Capture A/S har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at VF Carbon Capture A/S har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for VF Carbon Capture A/S' beslutning om at indgå aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, jf. klagenævnslovens § 7, stk. 3.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette VF Carbon Capture A/S om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4.
I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk