23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2022/S 159-455233
Offentliggjort
19.08.2022
Udbudstype
Koncessionstildelingsprocedure

Udbyder

I/S AV Miljø

Vindere

(16.12.2022)
Danish Biorecycling ApS
Graastenvej 10
8960 Randers SØ

Aftale om udtagning af deponeret shredderaffald


I/S AV Miljø

Koncessionsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/23/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: I/S AV Miljø
CVR-nummer: 25463242
Postadresse: Avedøreholmen 97
By: Hvidovre
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2650
Land: Danmark
Kontaktperson: Advokat Christoffer Goul Kilinc Andersen
E-mail: cgka@bechbruun.com
Telefon: +45 25263390
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/cf7a565b-8435-446c-b5be-ea84fc506417/homepage
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/cf7a565b-8435-446c-b5be-ea84fc506417/publicMaterial
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Ansøgninger eller, i givet fald, bud skal sendes elektronisk via: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/cf7a565b-8435-446c-b5be-ea84fc506417/homepage
Ansøgninger eller, i givet fald, bud skal sendes til den ovennævnte adresse
Elektronisk kommunikation kræver anvendelse af værktøjer og anordninger, der ikke er almindeligt tilgængelige. Der er gratis, ubegrænset og fuld adgang til disse værktøjer og anordninger på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/cf7a565b-8435-446c-b5be-ea84fc506417/homepage
I.4) Type ordregivende myndighed
Offentligretligt organ
I.5) Hovedaktivitet
Miljø

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Aftale om udtagning af deponeret shredderaffald

Sagsnr.: 019860-0032
II.1.2) Hoved-CPV-kode
90500000 Tjenesteydelser i forbindelse med affald
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

AV Miljø udbyder herved en aftale om udtagning og overdragelse af op til 440.000 tons shredderaffald deponeret på AV Miljøs deponeringsanlæg beliggende Avedøreholmen 97, 2650 Hvidovre, Danmark.

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 200 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Denne koncession er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
90000000 Tjenesteydelser i forbindelse med spildevand, affald, rengøring og miljøbeskyttelse
90510000 Bortskaffelse og behandling af affald
90511000 Indsamling af affald
90512000 Transport af affald
90520000 Tjenesteydelser i forbindelse med radioaktivt, giftigt, medicinsk og farligt affald
90523000 Bortskaffelse af giftigt affald, undtagen radioaktivt affald og kontamineret jord
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Hovedudførelsessted:

Avedøreholmen 97, 2650 Hvidovre

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Ordregiver udbyder herved en aftale om udtagning og overdragelse af op til 440.000 tons shredderaffald deponeret på AV Miljøs deponeringsanlæg i Avedøre.

Som følge af den høje brændværdi af affaldet og udviklingen i energipriserne mv. har det vist sig, at det kan være rentabelt for visse aktører at udtage og overtage affaldet til brug for fx eksport til nyttiggørelse i affaldsenergianlæg ved forbrænding.

Kontrakten indebærer en ret for køberen til frem til og med den 31. december 2025 for egen regning og ansvar løbende at udtage shredderaffaldet på de vilkår, der fremgår af udkastet til aftale og dens bilag.

Tilbudsgiver skal oplyse den mængde affald, som garanteres udtaget frem til og med den 31. december 2025. Tilbudsgiver er forpligtet til at udtage og overtage den garanterede mængde. I det omfang tilbudsgiver udtager og overtager affald, er tilbudsgiver forpligtet til at sikre, at opgravning, bortskaffelse mv. sker iht. de vilkår, der fremgår af udkastet til aftale med bilag.

II.2.5) Tildelingskriterier
Koncessionen tildeles på grundlag af kriterierne beskrevet nedenfor:
  • Kriterie: Garanterede mængder - 80 %
  • Kriterie: Pris - 20 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 200 000 000.00 DKK
II.2.7) Koncessionens varighed
Slut: 31/12/2025
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Ordregiver estimerer den samlede værdi, jf. punkt II.1.5, til ca. 50-200 mio. kr. Herved forstås den omsætning, som en køber umiddelbart forventes at kunne generere ved fuld anvendelse af aftalen. Det er dog vanskeligt for ordregiver at estimere værdien, idet den bl.a. afhænger af købers afsætningsmuligheder og evt. videresalgspris mv. Ordregivers estimat er således behæftet med stor usikkerhed.

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier, angivelse af oplysninger og den krævede dokumentation:

Tilbudsgiver skal oplyse sin egenkapital i det seneste afsluttede regnskabsår.

Som dokumentation for sin økonomiske og finansielle formåen kan en tilbudsgiver fremlægge seneste årsregnskab eller uddrag heraf. Hvis dette ikke er muligt, eller hvis de pågældende oplysninger ikke fremgår heraf, så kan tilbudsgiveren fremlægge relevante erklæringer fra revisor eller tilsvarende samt ethvert andet dokument, som ordregiver vurderer passende.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Tilbudsgiver skal have en positiv egenkapital i det seneste afsluttede regnskabsår.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier, angivelse af oplysninger og den krævede dokumentation:

Tilbudsgiver bedes i ESPD'et oplyse relevante referencer om levering af tjenesteydelser vedrørende håndtering og flytning af affald udført inden for de seneste 3 år.

Tilbudsgiveren behøver ikke sende referencelister for udførte tjenesteydelser, som dokumentation for sin tekniske og faglige formåen, men ordregiver kan anmode modtagerne om at bekræfte oplysningerne.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Tilbudsgiver skal inden for de seneste 3 år have udført minimum 1 (én) levering af tjenesteydelser (reference) vedrørende håndtering og flytning af brændbart affald.

III.2) Betingelser vedrørende koncessionen
III.2.2) Betingelser for udførelse af koncessionen:

I det omfang tilbudsgiver udtager og overtager affald, skal tilbudsgiver sikre, at dette sker iht. de vilkår, der fremgår af udkastet til aftale med bilag. Tilbudsgiver har herunder ansvaret for relevante myndighedstilladelser, notifikationer mv.

Det er et krav, at tilbudsgivers eventuelle eksport af Shredderaffaldet sker til et modtageanlæg beliggende i EU/EØS. Det er tilbudsgivers ansvar at fremskaffe alle relevante tilladelser mv. og at anmelde/notificere udtagning, transport mv. af affaldet over for de relevante myndigheder, herunder Miljøstyrelsen.

Tilbudsgiver skal stille en anfordringsgaranti på 2 mio. kr., jf. aftaleudkastet.

Ordregiver afgiver tilsagn om over for Miljøstyrelsen at stille sikkerhed på op til 30 mio. danske kroner, hvilket som udgangspunkt vil muliggøre udtagning af op til 10.000 tons affald (ad gangen, dvs. som endnu ikke er attesteret bortskaffet/nyttiggjort). En evt. sikkerhedsstillelse ud over dette beløb vil skulle tilvejebringes af tilbudsgiver.

Del IV: Procedure

IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.2) Tidsfrist for indgivelse af ansøgninger eller modtagelse af tilbud
Dato: 12/09/2022
Tidspunkt: 12:00
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

Ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§ 135-136, er følgende frivllige udelukkelsesgrunde gældende for udbuddet:

- Ordregiver kan påvise, at tilbudsgiver har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljøretlige område, jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1.

- Tilbudsgiver er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor tilbudsgiver er hjemhørende, jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2.

Såfremt en tilbudsgiver er omfattet af de obligatoriske eller frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § § 135-136 samt 137, stk. 1, nr. 2, 4 og 5, kan ansøger ved at fremlægge tilstrækkelig dokumentation for sin pålidelighed påvise, at denne alligevel ikke skal udelukkes, jf. betingelserne i udbudslovens § 138. Ordregiver vil i tilfælde af, at en ansøger påtænkes udelukket, fastsætte en passende frist for fremlæggelse af tilstrækkelig dokumentation for ansøgerens pålidelighed.

Indhentning af dokumentation for oplysninger afgivet i ESPD sker i overensstemmelse med udbudslovens § § 153-155. Dokumentation for en dansk tilbudsgiver er en serviceattest udstedt senest 6 måneder før tilbudsfristen samt dokumentation for opfyldelse af mindstekravene, jf. udbudsbe-kendtgørelsen. Dokumentation for en udenlandsk tilbudsgiver anhænger af mulighederne i det pågældende land.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lovbendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.

Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på 20 000 DKK til Klagenævnet for Udbud

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
15/08/2022

Send til en kollega

0.063