Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Miljøstyrelsen
Vindere
Offentligt udbud af dataindsamling til råstofkortlægning
(07.09.2022)
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
Øster Voldgade 10
1350 København K
Offentligt udbud af dataindsamling til råstofkortlægning
Miljøstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 25798376
Postadresse: Tolderlundsvej 5
By: Odense C
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 5000
Land: Danmark
Kontaktperson: Laura Addington
E-mail: lauad@mst.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://permalink.mercell.com/179811134.aspx
Internetadresse for køberprofilen: http://www.mst.dk/
Del II: Genstand
Offentligt udbud af dataindsamling til råstofkortlægning
For at øge kendskabet til råstofressourcer på havet foretager Miljøstyrelsen hvert år indsamling af seismiske data og råstofboringer i de danske farvande, der benyttes til kortlægning af råstoffernes placering, volumen og kvalitet. Data og resultater fra råstofkortlægninger bliver samlet i en offentlig national database - den Marine Råstofdatabase (MARTA) - som er udviklet i samarbejde med GEUS (De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland).Miljøstyrelsen vurderer løbende hvordan råstofkortlægningen bedst kan bidrage til sikring af råstofforsyningen fra havet nationalt og regionalt. Indvinding af råstoffer i fællesområderne udgør ca. 80 % af den samlede indvinding fra havet og en endnu større andel af den daglige råstofforsyning fra havet.
For at øge kendskabet til råstofressourcer på havet foretager Miljøstyrelsen hvert år indsamling af seismiske data og råstofboringer i de danske farvande, der benyttes til kortlægning af råstoffernes placering, volumen og kvalitet. Data og resultater fra råstofkortlægninger bliver samlet i en offentlig national database - den Marine Råstofdatabase (MARTA) - som er udviklet i samarbejde med GEUS (De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland).Miljøstyrelsen vurderer løbende hvordan råstofkortlægningen bedst kan bidrage til sikring af råstofforsyningen fra havet nationalt og regionalt. Indvinding af råstoffer i fællesområderne udgør ca. 80 % af den samlede indvinding fra havet og en endnu større andel af den daglige råstofforsyning fra havet. I december 2025 udløber indvindingstilladelserne i en stor del af fællesområderne, og hvis fællesområderne skal genudlægges efter 2025, skal der gennemføres geofysisk kortlægning af områdernes råstofressourcer, samt miljømæssig kortlægning af områdernes biologiske tilstand og indvindingsaktiviteternes potentielle påvirkning af miljøet.Miljøstyrelsen har besluttet at bidrage til sikring af den daglige råstofforsyning fra fællesområder ved at forestå den geofysisk kortlægning af fællesområderne og nærliggende potentielle fællesområder i 2022/2023. Derefter udestår kun den biologiske kortlægning, som skal foretages umiddelbart før et indvindingsområde ansøges udlagt. De geofysiske data vil blive gjort offentligt tilgængelige gennem MARTA-databasen og kortlægningsresultaterne vil blive publiceret i rapporter, der kan benyttes i ansøgninger om tilladelse til råstofindvinding.
Kontrakten er ikke opdelt i særskilte delkontrakter, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt II.1.6. da Ordregiver af administrationsmæssige hensyn ønsker, at kontrakten varetages af en og samme leverandør. Endvidere vil opdeling i delaftaler ikke give den ønskede fleksibilitet i forhold til balancen mellem indsamling af seismisk data og boringer.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Relevant erhvarvsansvarsforsikring
Mindstekrav til tilbudsgivers erhvervsansvarsforsikring er en forsikringssum på 4 mio. kr.
En liste med de 5 betydeligste leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt, der er udført inden for de seneste 3 år (regnet fra tilbudsfristen), med angivelse af beløb,
datoer og modtagere, såvel offentlige som private.
Ordregivers mindstekrav til den økonomiske aktørs tekniske og faglige formåen
er minimum 2 relevante referencer fra leverancer af lignende tjenesteydelser
som den udbudte kontrakt inden for de seneste 3 år (regnet fra tilbudsfristen).
Ved relevante referencer fra leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt forstås følgende:
Indsamling af shallowseismisk data og boringer med Vibrocorer eller lignende, fortrinsvis
til kortlægning af marine råstoffer
Vilkår for kontraktens udførelse fremgår af udbudsmaterialet og kontraktudkast, herunder er der f.eks. vilkår vedr. arbejdstagerrettigheder.
Del IV: Procedure
Odense
Der vil ikke være adgang til at overvære tilbudsåbningen.
Del VI: Supplerende oplysninger
Der er som udgangspunkt hvert år et behov for at gennemføre yderligere dataindsamling, og der forventes behov for en ny kontrakt i 2023.
Tilbudsgiver skal opfylde egnethedskravene og må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene jf. angivelserne i ESPDet. Udbudsbetingelserne indeholder en vejledning til udfyldelse af ESPDet.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Fax: +45 33307799
Internetadresse: http://www.naevneneshus.dk
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til LBK nr. 593 af 02.06.2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem
der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for
beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.
Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at
ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har
indgået en kontrakt.
Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den
dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette
ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden,
jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige
angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på kr. 20.000 til Klagenævnet for Udbud.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Fax: +45 41715100
Internetadresse: http://www.kfst.dk