Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/888afb71-4cc0-420a-9e4f-8a12168c6e40/publicMaterial
Udbyder
AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S
Vindere
(02.05.2022)
Urbaser A/S
Erhvervsparken 17
4621 Gadstrup
Indsamling af rest- og madaffald i 2- og 4-hjulede beholdere samt farligt affald i miljøbokse i Aarhus Kommune
AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 40831959
Postadresse: Karen Blixens Boulevard 7
By: Brabrand
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8220
Land: Danmark
Kontaktperson: Vicki Hald Neergaard
E-mail: vhc@affaldvarme.dk
Telefon: +45 41873336
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.affaldvarme.dk/
Del II: Genstand
Indsamling af rest- og madaffald i 2- og 4-hjulede beholdere samt farligt affald i miljøbokse i Aarhus Kommune
Opgaven omfatter indsamling af rest- og madaffald i 2- og 4-hjulede beholdere opstillet i hele Aarhus Kommune samt farligt affald i miljøbokse i henteordning fra hele Aarhus Kommune.
Opgaven omfatter endvidere medtagelse af batterier, der er placeret oven på låget til beholderen.
Aarhus Kommune
Opgaven omfatter indsamling af rest- og madaffald i 2- og 4-hjulede beholdere opstillet i hele Aarhus Kommune samt farligt affald i miljøbokse i henteordning fra hele Aarhus Kommune.
Opgaven omfatter endvidere medtagelse af batterier, der er placeret oven på låget til beholderen.
Indsamlingsordningen for rest- og madaffald omfatter ca. 2,3 mio. årlige tømninger.
Opgaven omfatter en overgangsperiode som følge af, at AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S i perioden fra den 7. august 2023 til den 30. november 2023 indfører et nyt affaldssystem. Dette indebærer, at transportøren i perioden fra kontraktstart den 1. april 2023 og frem til den 6. august 2023 skal videreføre den eksisterende ordning for indsamling af restaffald og i perioden fra den 7. august 2023 til den 30. november 2023 delvis skal videreføre den eksisterende ordning for indsamling af restaffald og den nye ordning for indsamling af rest- og madaffald.
Indsamlingsområdet omfatter husholdninger (helårsboliger (herunder etageboliger, sommerhuse og kolonihavehuse) og kommunale institutioner i Aarhus Kommune, der er omfattet af Aarhus Kommunes regulativ for husholdningsaffald. Indsamlingsområdet kan desuden omfatte virksomheder.
AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S kan forlænge kontrakten i op til 2 x 12 måneder, således at den senest udløber den 31. marts 2032 uden yderligere opsigelse.
Option ift. vejning (jf. position C1 på tilbudslisten) - AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S ønsker at kunne tilvælge, om nogle af de biler eller alle de biler, der anvendes til indsamling af rest- og madaffald, skal være udstyret med vejesystem.
Option ift. udlevering af køkkenposer (jf. position C2 på tilbudslisten) - AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S ønsker at kunne tilvælge, om transportøren skal forestå uddeling af køkkenposer til madaffald 2 gange årligt til ejendomme med individuelle affaldsløsninger.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Transportøren skal i ESPD angive omsætning (feltet ”Samlet årsomsætning”) og soliditetsgrad (feltet ”Finansielle nøgletal”) for hvert af de seneste 2 afsluttede regnskabsår afhængigt af, hvornår transportørens virksomhed blev etableret/opstartet.
Transportøren skal i ESPD (feltet ”Øvrige økonomiske og finansielle krav”) anføre, hvorvidt transportøren kan fremlægge en tilkendegivelse fra en bank, et andet anerkendt pengeinstitut eller et kautionsforsikringsselskab iht. det i kontraktens afsnit 21 anførte krav om anfordringsgaranti.
AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S accepterer kun tilbud fra transportører, som
• Har en årlig omsætning på minimum 20 mio. kr. ekskl. moms i hvert af de seneste 2 afsluttede regnskabsår
• Har en soliditetsgrad på minimum 20 % i hvert af de seneste 2 afsluttede regnskabsår
• Ifm. AVA’s indhentning af dokumentation for ESPD kan fremlægge en erklæring fra en bank, et andet anerkendt pengeinstitut eller et kautionsforsikringsselskab om, at banken/pengeinstituttet/kautionsforsikringsselskabet i tilfælde af kontraktindgåelse vil/kan stille en anfordringsgaranti på 15 % af den samlede tilbudssum (konkurrencepris).
Transportøren skal i ESPD (feltet ”For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: udførelse af tjenesteydelser af den anførte type”) angive referencer for de betydeligste referencer for indsamling af affald i fast rute (rutekørsel) udført inden for de seneste 3 år regnet fra tilbudsfristen.
Med ”udført” menes referencer, der er afsluttet eller under udførelse.
Der skal angives minimum 1 og maksimalt 3 referencer.
Referencelisten skal angive kundenavn, kontaktperson hos kunden samt hvilken type affald, der er indsamlet. AVA forbeholder sig ret til at kontakte transportørens referencer.
Det er et mindstekrav, at transportøren har 1 reference, som omhandler indsamling af affald i fast rute (rutekørsel) med minimum 500.000 tømninger pr. år .
Kontrakten indeholder krav om sikkerhedsstillelse, bonus- og bodsbestemmelse samt følgende klausuler: klausul om menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder samt klausul om arbejdsvilkår.
Del IV: Procedure
Tilbuddene vil blive åbnet efter tilbudsfristens udløb. Der vil ikke være adgang til at overvære tilbudsåbningen.
Del VI: Supplerende oplysninger
Ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde i Udbudslovens § § 135 og 136 gælder i dette udbud de ’frivillige’ udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137.
AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S er således forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af følgende ’frivillige’ udelukkelsesgrunde (medmindre tilbudsgiveren kan dokumentere sin pålidelighed i henhold til udbudslovens § 138):
• Har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø- social- eller arbejdsretlige område
• Er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likviditetsbehandling
• AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S kan påvise, der i forbindelse med udøvelse af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om tilbudsgivers integritet
• AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning
• AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S kan påvise, der væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt
• AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S kan påvise, der uretmæssigt har forsøgt at påvirke AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S' beslutningsproces, hvis tilbudsgiver har fået fortrolige oplysninger, der kan give dem uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller såfremt tilbudsgiver groft uagtsomt har givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger.
• Tilbudsgiver har ubetalt forfalden gæld på under 100.000 kr. til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivning i det land, hvor tilbudsgiver er etableret,.
Til dokumentation for at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene og overholder mindstekravene til egnethed skal tilbudsgiver, når AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S anmoder herom, fremlægge følgende:
- Serviceattest (inkl. Politiets logo) eller tilsvarende dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene.
- Tilbudsgivers revisorpåtegnede årsregnskaber eller uddrag heraf for de seneste 2 afsluttede regnskabsår, hvis offentliggørelse af årsregnskaber er lovpligtigt i det land, hvor tilbudsgiver er etableret. Tilbudsgiver kan godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S vurderer passende, hvis tilbudsgiveren af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge de dokumenter, som AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S forlanger.
- En erklæring fra en bank, et andet anerkendt pengeinstitut eller et kautionsforsikringsselskab om, at banken/pengeinstituttet/kautionsforsikringsselskabet i tilfælde af kontraktindgåelse vil/kan stille en anfordringsgaranti på 15 % af den samlede tilbudssum (konkurrencepris).
- Referencelisten fra ESPD betragtes som endelig dokumentation. Der vil således ikke blive indhentet yderligere dokumentation for referencerne. AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S forbeholder sig ret til at kontakte de oplyste referencer.
Krav om vognmandstilladelse ifm. tilbudsafgivelse: Tilbudsgiver skal i sit tilbud vedlægge kopi af vognmandstilladelse eller erklæring fra Færdselsstyrelsen om, at der er udstedt vognmandstilladelse til tilbudsgiver.
Tilbud skal afgives på dansk. Dog kan ESPD og ESPD-dokumentation indleveres på dansk, norsk, svensk, tysk og engelsk. Såfremt AffaldVarme Aarhus Genbrug P/S anmoder om det, skal tilbudsgiver sørge for oversættelse af ESPD og ESPD-dokumentation på norsk, svensk, tysk eller engelsk til dansk. Oversættelsen skal i givet fald ske for tilbudsgivers regning. Al dialog ifm. udbuddet skal foregå på dansk.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.
Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.
Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk