Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Addresse
Se to link i udbudsteksten
Anmodning om deltagelse
Udbyder
Campus Service - Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Vindere
Delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning
(01.10.2021)
H+ ARKITEKTER A/S
2200 Frederiksberg
Delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning
(01.10.2021)
ERIK arkitekter A/S
1711 København V
Rammeaftaler om bygherre- og totalrådgivning
Campus Service - Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 30060946
Postadresse: Energivej, Bygning 409
By: Kgs. Lyngby
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2800
Land: Danmark
Kontaktperson: Jørn Høgh
E-mail: jornh@dtu.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.dtu.dk
Del II: Genstand
Udbud af rammeaftaler om bygherre- og totalrådgivning
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) gennemfører et begrænset udbud af rammeaftaler om bygherre- og totalrådgivning. Der er tale om 2 delaftaler, hvoraf den ene (delaftale 1) omfatter en rammeaftale om bygherrerådgivning og den anden (delaftale 2) omfatter en rammeaftale om totalrådgivning. DTU ønsker med rammeaftalerne at etablere et stabilt og driftssikkert samarbejde med henblik på at opnå gode løsninger for DTU’s institutter og/eller andre DTU brugere. Godt samarbejde, værdiskabende processer, høj faglighed og bygbare projekter til rette tid, kvalitet og økonomi er centrale for DTU. Det er DTU’s forventning at rammerådgiverne kan være med til at understøtte dette.
Materiale vedr. delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning er tilgængeligt på iBinder:
https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=vdskdcytqp
Materiale vedr. delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning er tilgængeligt på iBinder:
https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=uhfnjzngzd
Delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning
Ydelserne/rådgivning skal som udgangspunkt leveres hos DTU i 2800 Kgs. Lyngby, men ydelserne/rådgivning kan vedrøre DTU's øvrige lokaliteter på Sjælland, i Jylland og i Grønland.
Rammeaftalen vedrører bygherrerådgivning for DTU i henhold til Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning 2019 (YBB) udarbejdet af Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Danske Arkitektvirksomheder og Bygherreforeningen.
Der vil være tale om bygherrerådgivning i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder af varierende omfang, campusplanlægning og -udvikling, ejendomsudvikling, renovering, vedligeholdelse samt planlægning heraf, tekniske anlæg mv. Der vil både være tale om klassisk bygherrerådgivning samt kompetencer inden for fx strategier, processer, udvikling, IKT, bæredygtighed mv.
Der vil være tale om bygherrerådgivning blandt andet i forbindelse med:
- Bygge- og anlægsprojekter vedrørende nybyggeri, om- og tilbygning, renovering, vedligeholdelse mv.
- Anlægsprojekter
- Strategier, analyser og planlægning
- Forskellige typer ledelse og/eller supportfunktion, herunder projektledelse, procesledelse, IKT-ledelse, bæredygtighedsledelse, commissioning-ledelse, byggeledelse mv.
- Brugerprocesser
- Udbud
- Budgettering og økonomistyring
- Kontraktstyring.
Materiale vedr. delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning er tilgængeligt på iBinder:
https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=vdskdcytqp
DTU afholder informationsmøde for alle interesserede onsdag den 05. maj 2021, kl. 10.00.
På grund af corona-restriktioner gennemføres informationsmødet digitalt som et online-møde. Alle interesserede bedes derfor tilmelde sig via mail til jornh@dtu.dk senest den 03. maj 2021 med angivelse af deltagere og e-mailadresse. Inden informationsmødet vil alle tilmeldte modtage et link til informationsmødet.
På informationsmødet vil DTU informere om udbudsprocessen særligt prækvalifikationsfasen samt kort om de udbudte rammeaftaler.
Ordregiver har mulighed for at forlænge rammeaftalen med op til 24 måneder.
Ordregiver vil udvælge de 5 bedst egnede ansøgere for hver delaftale til at afgive tilbud.
Udvælgelsen af de 5 bedst egnede til delaftale 1: Rammaftale om bygherrerådgivning vil ske ud fra en samlet vurdering af ansøgerens referencer i forhold til den udbudte rammeaftale. Ved vurderingen vil ordregiver lægge vægt på referencernes relevans i forhold til den udbudte rammeaftale, herunder særligt:
- Ansøgernes erfaring med udarbejdelse og formidling af analyser/strategier forud for igangsætning af tilsvarende projekter, der forventes at blive rekvireret inden for denne rammeaftale, fx ejendomsudviklingsstrategi, infrastrukturanalyse, potentialeanalyse, bæredygtighedsstrategi, digitaliseringsstrategi, vedligeholdelsesplan eller lignende.
- Ansøgernes erfaring med at facilitere og gennemføre brugerprocesser i forbindelse med tilsvarende projekter, der forventes at blive rekvireret inden for denne rammeaftale.
- Ansøgernes erfaring med at foretage volumenstudier samt udarbejde budgetter i forbindelse med tilsvarende projekter, der forventes at blive rekvireret inden for denne rammeaftale.
- Ansøgernes erfaring med udarbejdelse af udbudsstrategier samt facilitere og gennemføre udbud i forbindelse med tilsvarende projekter, der forventes at blive rekvireret inden for denne rammeaftale.
- Ansøgernes erfaring med bygherrerådgivning inden for forskellig –ledelse, herunder projektledelse, procesledelse, IKT-ledelse, bæredygtighedsledelse, commissioning-ledelse.
- Ansøgernes erfaring med bygherrerådgivning inden for tilsvarende bygge- og anlægsprojekter med laboratorier, der forventes at blive rekvireret inden for denne rammeaftale.
Objektive kriterier for udvælgelsen af de 5 bedst egnede til delaftale 2: Rammaftale om totalrådgivning fremgår under beskrivelse af delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning.
Ansøger skal i ESPD, del V, oplyse om referenceprojekter, som ordregiver kan tage i betragtning ved begrænsningen af antallet af ansøgere til 5. Ansøger må gerne vedlægge referencerne i et selvstændigt dokument. Ansøger må samlet set oplyse om højst 6 referencer pr. delaftale under ESPD’ens del V, som nærmere beskrevet i udbudsbetingelserne.
Referencerne må højest være 3 år gamle på tidspunktet for ansøgningsfristen regnet fra tidspunktet for gennemførelse af ydelsen, som referencen vedrører.
Delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning
Ydelserne/rådgivning skal som udgangspunkt leveres hos DTU i 2800 Kgs. Lyngby, men ydelserne/rådgivning kan vedrøre DTU's øvrige lokaliteter på Sjælland, i Jylland og i Grønland.
Rammeaftalen vedrører totalrådgivning for DTU i henhold til Ydelsesbeskrivelse for Byggeri og Landskab 2018 (YBL) udarbejdet af Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) og Danske Arkitektvirksomheder og i henhold til Ydelsesbeskrivelse for Anlæg 2019 (YBA) udarbejdet af Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI).
Totalrådgiver skal levere totalrådgivning, herunder arkitekt- og ingeniørydelser. Det vil således være totalrådgivning i forbindelse med blandt andet bygge- og anlægsarbejder, renovering, vedligeholdelse samt planlægning heraf, tekniske anlæg mv., herunder eksempelvis i forbindelse med:
- Bygge- og anlægsprojekter vedrørende nybyggeri, om- og tilbygning, renovering, optimering, vedligeholdelse mv. Eksempelvis totalrenovering af laboratorier, tekniske projekter, energirenovering af ventilationsanlæg, optimering af køleanlæg, modernisering af kontorer, møderum og undervisningslokaler, fælles arealer, facade- og tagrenoveringer mv.
- Anlægsprojekter, fx kloak og afledning af overfladevand
- Forskellige typer ledelse og/eller supportfunktion, herunder projektledelse, projekteringsledelse, procesledelse, IKT-ledelse, bæredygtighedsledelse, commissioning-ledelse, byggeledelse mv.
- Udbud
- Budgettering og økonomistyring
- Kontraktstyring
- Fagtilsyn.
Der vil som udgangspunkt ikke blive igangsat konkrete projekter, hvor totalrådgiverhonoraret overstiger 7 mio. DKK.
Materiale vedr. delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning er tilgængeligt på iBinder:
https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=uhfnjzngzd
DTU afholder informationsmøde for alle interesserede onsdag den 05. maj 2021, kl. 10.00.
På grund af corona-restriktioner gennemføres informationsmødet digitalt som et online-møde. Alle interesserede bedes derfor tilmelde sig via mail til jornh@dtu.dk senest den 03. maj 2021 med angivelse af deltagere og e-mailadresse. Inden informationsmødet vil alle tilmeldte modtage et link til informationsmødet.
På informationsmødet vil DTU informere om udbudsprocessen særligt prækvalifikationsfasen samt kort om de udbudte rammeaftaler.
Ordregiver har mulighed for at forlænge rammeaftalen med op til 24 måneder.
Ordregiver vil udvælge de 5 bedst egnede ansøgere for hver delaftale til at afgive tilbud.
Objektive kriterier for udvælgelsen af de 5 bedst egnede til delaftale 1: Rammaftale om bygherrerådgivning fremgår under beskrivelsen af delaftale 1:Rammeaftale om bygherrerådgivning.
Udvælgelsen af de 5 bedst egnede til delaftale 2: Rammaftale om totalrådgivning vil ske ud fra en samlet vurdering af ansøgerens referencer i forhold til den udbudte rammeaftale. Ved vurderingen vil ordregiver lægge vægt på referencernes relevans i forhold til den udbudte rammeaftale, herunder særligt:
- Ansøgernes erfaring med arkitektrådgivning i forbindelse med tilsvarende bygge- og anlægsarbejder vedrørende universitets-læringsmiljøer samt forsknings- og undervisningslaboratorier, der forventes at blive rekvireret inden for denne rammeaftale.
- Ansøgernes erfaring med ingeniørrådgivning i forbindelse med tilsvarende bygge- og anlægsarbejder vedrørende teknisk installationstunge projekter, der forventes at blive rekvireret inden for denne rammeaftale, fx installationstunge bygninger med anlæg til forsyning af forsknings- og undervisningslaboratorier, herunder laboratorier, ventilationsanlæg, køleanlæg, procesanlæg, styring og lignende.
- Ansøgernes erfaring med projekteringsledelse i forbindelse med tilsvarende projekter, der forventes at blive rekvireret inden for denne rammeaftale.
- Ansøgernes erfaring med byggeledelse og fagtilsyn i forbindelse med tilsvarende projekter, der forventes at blive rekvireret inden for denne rammeaftale.
- Ansøgernes erfaring med kvalitetsstyringsprocesser, herunder commissioning-ledelse, IKT-ledelse og bæredygtighedsledelse i forbindelse med tilsvarende projekter, der forventes at blive rekvireret inden for denne rammeaftale.
Ansøger skal i ESPD, del V, oplyse om referenceprojekter, som ordregiver kan tage i betragtning ved begrænsningen af antallet af ansøgere til 5. Ansøger må gerne vedlægge referencerne i et selvstændigt dokument. Ansøger må samlet set oplyse om højst 6 referencer pr. delaftale under ESPD’ens del V, som nærmere beskrevet i udbudsbetingelserne.
Referencerne må højest være 3 år gamle på tidspunktet for ansøgningsfristen regnet fra tidspunktet for gennemførelse af ydelsen, som referencen vedrører.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
For delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning:
- For at kunne blive prækvalificeret til at afgive tilbud på delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning skal ansøger opfylde de 3 nedenstående mindstekrav til nettoomsætning, egenkapital og soliditetsgrad.
For delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning:
- For at kunne blive prækvalificeret til at afgive tilbud på delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning skal ansøger opfylde de 3 nedenstående mindstekrav til nettoomsætning, egenkapital og soliditetsgrad.
For delaftale 1:Rammeaftale om bygherrerådgivning:
Mindstekrav i seneste offentliggjorte regnskab: Nettoomsætning 40 mio. DKK, egenkapital 5 mio. DKK, soliditetsgrad 10 %.
For delaftale 2:Rammeaftale om totalrådgivning:
Mindstekrav i seneste offentliggjorte regnskab: Nettoomsætning 20 mio. DKK, egenkapital 2 mio. DKK, soliditetsgrad 10 %.
Hvis ansøger ikke opfylder et eller flere af de stillede krav, henledes opmærksomheden på muligheden for efter udbudslovens § 144 at støtte ansøgningen på den økonomiske og finansielle formåen hos andre enheder.
Ansøger skal erklære under ESPD'ens del IV, litra a, at de opfylder mindstekravene til den økonomiske og finansielle formåen. Det gælder også selvom ansøger ikke selv opfylder de anførte mindstekrav, men alene opfylder dem som følge af en anden enheds økonomiske og finansielle formåen, jf. udbudslovens § 144.
Det bemærkes, at nøgletallene ikke behøves oplyst i ansøgningen om deltagelse, idet ansøger i stedet i ESPD, del IV, litra a, erklærer, at ansøger lever op til mindstekravene.
For delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning:
For at kunne blive prækvalificeret til at afgive tilbud på delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning skal ansøger opfylde de nedenstående mindstekrav til ansøgerens erfaring fra de betydeligste leveringer af tilsvarende tjenesteydelser, der er udført inden for de seneste 3 år.
For delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning:
For at kunne blive prækvalificeret til at afgive tilbud på delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning skal ansøger opfylde de nedenstående mindstekrav til ansøgerens erfaring fra de betydeligste leveringer af tilsvarende tjenesteydelser, der er udført inden for de seneste 3 år.
For delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning:
For at sikre, at ansøgeren besidder den nødvendige faglige kompetence, er det et krav, at ansøgeren har minimum én reference inden for hver af nedenstående kategorier:
a) Indledende rådgivning: Referenceprojekt, der dokumenterer ansøgers erfaring med bygherrerådgivning i indledende faser, herunder idéoplæg samt håndtering af procesledelse.
b) Lærings- og studiemiljøer: Referenceprojekt, der dokumenterer, at ansøger har erfaring med bygherrerådgivning i forbindelse med et bygge- og anlægsarbejde vedrørende lærings- og studiemiljøer.
c) Laboratoriebyggeri: Referenceprojekt, der dokumenterer, at ansøger har erfaring med bygherrerådgivning i forbindelse med bygge- og anlægsarbejde vedrørende laboratoriebyggeri.
d) Digitalisering: Referenceprojekt, der dokumenterer, at ansøger har erfaring med bygherrerådgivning i forbindelse med digitaliserede bygge- og anlægsprojekter, herunder digitale bygningsmodeller.
e) Bæredygtighed: Referenceprojekt, der dokumenterer, at ansøger har erfaring med bygherrerådgivning inden for bæredygtighed i bygge- og anlægssektoren, herunder fx et bygge- og anlægsprojekt, der skal certificeres efter en anerkendt certificeringsordning, f.eks. DGNB, LEED mv.
For delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning:
For at sikre, at ansøgeren besidder den nødvendige faglige kompetence, er det et krav, at ansøgeren har minimum én reference inden for hver af nedenstående kategorier:
a) Arkitektrådgivning: Referenceprojekt, der dokumenter ansøgers erfaring med arkitektrådgivning i forbindelse med bygge- og anlægsprojekter vedrørende lærings- og studiemiljøer samt laboratoriebyggeri.
b) Ingeniørrådgivning: Referenceprojekt, der dokumenter ansøgers erfaring med ingeniørrådgivning i forbindelse med bygge- og anlægsprojekter vedrørende lærings- og studiemiljøer samt laboratoriebyggeri.
c) Digitalisering: Referenceprojekt, der dokumenterer, at ansøger har erfaring med teknisk rådgivning og bistand i forbindelse med digitaliserede bygge- og anlægsprojekter, herunder digitale bygnings-modeller.
d) Bæredygtighed: Referenceprojekt, der dokumenterer, at ansøger har erfaring med teknisk rådgivning og bistand inden for bæredygtighed i bygge- og anlægssektoren, herunder fx et bygge- og anlægsprojekt, der skal certificeres efter en anerkendt certificeringsordning, f.eks. DGNB, LEED mv.
Referenceprojekterne skal være udført inden for de seneste 3 år. Ét reference projekt må gerne understøtte flere af kategorierne ovenfor.
Hvis ansøger ikke opfylder et eller flere af de stillede krav, henledes opmærksomheden på muligheden for efter udbudslovens § 144 at støtte ansøgningen på den tekniske og faglige formåen hos andre enheder.
Ansøger skal erklære under ESPD'ens del IV, litra a, at de opfylder mindstekravene til den tekniske og faglige formåen. Det gælder også selvom ansøger ikke selv opfylder de anførte mindstekrav, men alene opfylder dem som følge af en anden enheds tekniske og faglige formåen, jf. udbudslovens § 144.
Det bemærkes, at oplysningerne/referencerne ikke behøves oplyst i ansøgningen om deltagelse, idet ansøger i stedet i ESPD, del IV, litra a, erklærer, at ansøger lever op til mindstekravene.
DTU vil inden udvælgelsen kræve oplysningerne i ESPD dokumenteret ved at anmode om oplysning om de referenceprojekter, der viser, at ansøger opfylder mindstekravene til den tekniske og faglige kapacitet. Ansøger behøver ikke indsende yderligere dokumentation for teknisk og faglig formåen end disse referencer, men DTU forbeholder sig ret til at kontakte ansøger og/eller modtagerne af ydelserne for at verificere oplysningerne, herunder de deri anførte datoer for udførelse af ydelserne. Der gælder intet maksimum for, hvor mange referencer ansøger kan anvende til at dokumentere, at ansøgers tekniske og faglige kapacitet lever op til mindstekravene.
- Delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning har ABR Forenklet som grundlag.
- Delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning har ABR 18 som grundlag.
Se øvrige kontraktudførelsesvilkår i udbudsmaterialet der indeholder udkast til rammeaftaler mv.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
DTU har overvejet at opdele udbuddet i flere delaftaler, men har fundet det mest hensigtsmæssigt ikke at foretage en sådan opdeling. Ét af formålene med disse rammeaftaler er, at få opbygget et stærkt og tillidsfuldt samarbejde mellem rådgiver og DTU, sat at rådgiver opnår et indgående kendskab til DTU, for at kunne levere den bedste rådgivning. Det er derfor DTU's vurdering, at denne opdeling i 2 delaftaler er optimal. Det er ligeledes DTU's vurdering, at yderligere opdeling vil medføre uforholdsmæssige administrative byrder, såvel i forhold til udbudsprocessen som i forhold til løbende kontraktstyring.
Der gøres opmærksom på, at en ansøger vil blive udelukket fra deltagelse, hvis ansøgeren er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde jf. udbudslovens § § 135 og 136 samt hvis ansøgeren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren er hjemhørende, jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2.
Udbudsmaterialet er frit tilgængeligt på iBinder via følgende link:
For delaftale 1: Rammeaftale om bygherrerådgivning: https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=vdskdcytqp
For delaftale 2: Rammeaftale om totalrådgivning:
https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=uhfnjzngzd
Ansøgning om deltagelse skal fremsendes elektronisk via iBinder.
ESPD udfyldes ved først at downloade ESPD-skabelon (xml-fil) fra udbudsmaterialet på iBinder og efterfølgende indlæse dokumentet under fanen "ESPD" i iBinder. Herefter kan ESPD udfyldes, underskrives og uploades på iBinder.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291095
Internetadresse: http://klfu.dk
I henhold til bekendtgørelse nr. 593 af den 2. juni 2016 af lov om Klagenævnet for Udbud skal en klage over ikke at være blevet udvalgt være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
Klager over andre forhold, fx over ikke at være blevet tildelt rammeaftalen, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter ordregivers offentliggørelse af bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en rammeaftale.
Klager skal være opmærksom på, at samtidigt med indgivelse af klage til Klagenævnet for Udbud skal klager underrette indklagede (ordregiver) skriftligt.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41711500
Internetadresse: http://kfst.dk