23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 177-321406
Offentliggjort
14.09.2015
Udbudstype
Offentligt udbud

Udbyder

Miljø- og Fødevarerministeriet

Vindere

(08.01.2016)
FORCE Technology
Park Allé 345
2605 Brøndby

Miljøstyrelsens referencelaboratorium for målinger af emissioner til luften

(09.01.2016)
FORCE Technology
Park Allé 345
2605 Brøndby

Miljøstyrelsens referencelaboratorium for målinger af emissioner til luften.


Miljø- og Fødevarerministeriet

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Miljø- og Fødevarerministeriet
Strandgade 29
Kontaktpunkt(er): Miljøstyrelsen
Att: Anne Jensen
1401 København K
DANMARK
Telefon: +45 72544352
Mailadresse: annje@mst.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://mst.dk/service/om-miljoestyrelsen/udbud-og-e-fakturering/aktuelle-udbud/

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.3) Hovedaktivitet
Miljø
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Miljøstyrelsens referencelaboratorium for målinger af emissioner til luften.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 12: Arkitektvirksomhed, rådgivende ingeniørvirksomhed og integreret ingeniørvirksomhed, byplanlægning og landskabsarkitektur, hermed beslægtet teknisk-videnskabelig konsulentvirksomhed, teknisk prøvning og analyse
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Danmark.

NUTS-kode DK0

II.1.3) Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene
Varetagelsen af funktionen som Miljøstyrelsens Referencelaboratorium for Måling af Emissioner til Luften. Funktionen omfatter følgende opgaver om emissioner til luft, herunder lugt:
1. Udvikling af metoder til forbedring af prøvetagning og analysemetoder, herunder præstationsprøvninger på danske og udenlandske laboratorier.
2. Teknisk rådgivning til emissionslaboratorier, virksomheder, miljømyndigheder og Miljøstyrelsen om prøvetagning og analysemetoder
3. Teknisk bistand til Miljøstyrelsen i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelser, vejledninger m.v.
4. Tilrettelægger og afholder af relevante kurser, herunder gennemførelse af temadage/workshop om aktuelle emner indenfor referencelaboratoriets område
5. Standardiseringsarbejde og andet internationalt arbejde
6. Oprettelse og drift af referencelaboratoriets hjemmeside.
II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

90731400, 90731300, 71356300

II.1.7) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8) Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
2016: 650 000 DKK + option på op til 300 000 DKK
2017: 650 000 DKK + option på op til 300 000 DKK
2018: 650 000 DKK + option på op til 300 000 DKK
2019: 650 000 DKK + option på op til 300 000 DKK.
Option på forlængelse i ét kalenderår med 650 000 DKK + option på optil 300 000 DKK.
Nedenfor anførte anslåede værdi på 2 600 000 DKK er ekskl. værdi af optioner.
Option på forlængelse med ét kalenderår.
Option på op til yderligere 300 000 DKK pr. kalenderår.
Anslået værdi eksklusive moms: 2 600 000 DKK
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: Op til 300 000 DKK pr kalenderår.
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 1
Hvis der er tale om indkøbs- eller tjenesteydelseskontrakter, der kan forlænges: anslået tidsramme for efterfølgende kontakter:
måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten)
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Varighed i måneder: 48 (fra tildeling af kontrakten)

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Eventuelle krav til sikkerhedsstillelse og garantier i øvrigt fremgår af udbudsmaterialet.
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Betalingsbetingelserne fremgår af kravspecifikationen til udbudsmaterialet.
Der henvises til påkrævet elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger mv. med senere ændringer.
III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af tjenesteydere (f.eks. konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
III.1.4) Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: Tilbudsgiver er akkrediteret til Luft- og lugtmålinger af Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond (DANAK) eller et tilsvarende akkrediteringsorgan, som er medunderskriver af EA's multilaterale aftale om gensidig anerkendelse.
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Leverandøren skal udfylde 2 tro og love-erklæring om, henholdsvis udelukkelsesgrunde i henhold til udbudsdirektivets artikel 45 samt hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love. Ordregiver har udarbejdet 2 skabeloner vedhæftet udbudsbetingelserne, som skal udfyldes:
Bilag 1. Tro og love-erklæring vedrørende udelukkelsesgrunde i henhold til artikel 45, stk.1 samt 45 stk.2, litra a-c i udbudsdirektivet og
Bilag 2. Tro og love erklæring om gæld til det offentlige, jf. lovbekg. 336 af 13.5.1997.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Tilbudsgiver skal som dokumentation for den økonomiske egnethed vedlægge følgende:
1. Fremlæggelse af virksomhedens seneste balance eller uddrag heraf, såfremt tilbudsgiver er omfattet af krav i lovgivningen om offentliggørelse af balance.
2. Virksomhedens omsætning det seneste regnskabsår inden for det aktivitetsområde som kontrakten vedrører.
Såfremt tilbudsgiver ikke kan fremlægge den krævede dokumentation, skal tilbudsgiver søge sin økonomiske og finansielle egnethed godtgjort på anden vis ved at fremsende dertil egnede dokumenter. Tilbudsgiver skal i givet fald henvise til det forhold, som tilbudsgiver påberåber sig som gyldig grund for ikke at fremlægge det efterspurgte materiale.
III.2.3) Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Tilbudsgiver skal have ekspertise indenfor målinger af emissioner til luften og være akkrediteret til Luft- og lugtmålinger af Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond (DANAK) eller et tilsvarende akkrediteringsorgan, som er medunderskriver af EA's multilaterale aftale om gensidig anerkendelse.
Tilbudsgiver skal som dokumentation for den tekniske og faglige egnethed vedlægge følgende:
1. Virksomhedens referencer. Der skal vedlægges maks. 5 referencer for projekter, som tilbudsgiver har udført inden for det udbudte område de seneste 3 år regnet fra datoen for offentliggørelsen af udbudsbekendtgørelsen, jf. bilag 3. Referencelisten skal indeholde følgende oplysninger:
— Kort beskrivelse af projektet samt projektets relevans i forhold til det udbudte projekt
— angivelse af hvilken virksomhed, der har opnået referencen (dette er kun et krav, såfremt referencen baseres på en underleverandør, eller referencen gives i forbindelse med et konsortium)
— kontaktperson hos den virksomhed/offentlige institution som projektet er udført for
— kontraktperiode; og
— kontraktværdi.
2. Beskrivelse af tilbudsgivers organisation, antal ansatte, faglige kvalifikationer for de ansatte (ikke CV'er.)
3. Beskrivelse af akkrediteringer til måling af luft- og lugtemissioner.
Såfremt tilbudsgiver af gyldig grund, f.eks. at virksomheden er ny aktør på området, ikke kan fremlægge den krævede dokumentation for referencer, skal tilbudsgiver søge sin tekniske kapacitet godtgjort på anden vis ved at fremsende dertil egnede dokumenter. I så fald skal tilbudsgiver også henvise til det forhold, som tilbudsgiver påberåber sig som gyldig grund for ikke at fremlægge det efterspurgte materiale.
Ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte de oplyste referencer for at berigtige indholdet af de oplyste referencer.
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: ja

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Offentlig
IV.1.2) Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
IV.1.3) Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
MST-5219-00009
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej
IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
Skal der betales for dokumenterne?: nej
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
27.10.2015 - 12:00
IV.3.5) Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.
IV.3.7) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 3 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.3.8) Åbning af bud
Der må være personer til stede under åbningen af bud: nej

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: ja
Skønnet tidspunkt for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser: 2019.
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger
Tilbud kan ikke sendes elektronisk. Det samlede tilbud skal sendes eller indleveres til den i punkt I.1) angivne adresse mærket med EU Udbud nr. og med tydelig angivelse »Må ikke åbnes i postmodtagelsen«.
Tilbud skal afleveres i 2 papireksemplar samt en elektronisk udgave (USB-stik) af hele det afleverede tilbudsmateriale.
Tilbudsgiver skal vedstå sit tilbud i 3 måneder regnet fra tilbudsfristens udløb.
Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med afgivelse af anmodninger om prækvalifikation, vil blive offentliggjort på udbuddets hjemmeside, jf. adressen punkt I.1). Interesserede opfordres til løbende at holde sig opdateret på hjemmesiden.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://klfu.dk

VI.4.2) Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne mv. gælder følgende frister for indgivelse af klage:
45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagevejledningen fra Klagenævnet for Udbud kan findes her: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-forudbud

VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
9.9.2015

Send til en kollega

0.047