23948sdkhjf

Kæmpebatterier skal hjælpe med at stabilisere elnettet

Ladeoperatøren Clever har i dag indviet et kæmpebatteri ved lynladestationen i Køge.

Batteriet er det største af sin slags i Danmark, og det skal hjælpe med til at stabilisere elnettet.

Det oplyser Clever i en pressemeddelelse.

I dag kører der flere end 230.000 elbiler og plugin-hybrider på de danske veje, og det er regeringens ambition, at det tal skal stige til en million grønne biler i 2030.

Er elnettet ved at blive overbelastet, så kan Energinets system altså tale med batteriet i Køge, som så på få millisekunder kan til- og frakoble sig elnettet ved enten at lagre energi eller sende noget af den tilbage til elnettet. Mads Harder-Lauridsen, forretningsudviklingschef, Clever

Lader alle elbilerne samtidig, kommer det danske elnet under pres, og der er risiko for flere strømafbrydelser. Derfor arbejder netselskaberne på højtryk for at fremtidssikre elnettet.

Hos ladeoperatøren Clever står selskabets kunder alene for en procent af det samlede strømforbrug i Danmark.

- Skal endnu flere vælge elbilen til i fremtiden, så kræver det, at vi hjælper elnettet med at geare dem. Derfor investerede vi sidste år i to kæmpebatterier, som kan bruges til systemydelser. Det ene er idriftsat ved vores lynladestation i Køge, og her har vi testet til- og frakobling af 6000 ladebokse i få minutter med hjælp fra vores kunder, fortæller Mads Harder-Lauridsen der er forretningsudviklingschef hos Clever.

Han fortsætter:

- For at undgå fremtidige strømafbrydelser skal der være balance mellem forbrug og produktion af el. Stiger forbruget, så skal produktionen kunne følge med, og det sker ved, at Energinet aktiverer en systemydelse, som kæmpebatteriet kan levere. Er elnettet ved at blive overbelastet, så kan Energinets system altså tale med batteriet i Køge, som så på få millisekunder kan til- og frakoble sig elnettet ved enten at lagre energi eller sende noget af den tilbage til elnettet. Koblet med vores elbiler kan vi bremse opladninger i ganske kort tid, så vores kunder på den måde bidrager til at stabilisere elnettet, siger Mads Harder-Lauridsen.

Ud over batteriet i Køge vil Clever også teste et ved selskabets lynladestation i Odense.

Ud fra de erfaringer, som selskabet gør sig med de to batterier, vil Clever vurdere, om lignende løsninger skal opsættes ved andre lynladestationer, så selskabet i endnu højere grad kan bidrage til at understøtte arbejdet med den grønne omstilling.

Fakta om batterierne i Køge og Odense

  • Batterierne i Køge og Odense kan hver især levere 1,2 MWh til elnettet og har en kapacitet på 1,6 MWh.
  • Batterierne i Køge og Odense leveres af hhv. teknologivirksomhederne Hitachi Energy og Xolta.
  • Hybrid Greentech hjælper Clever med at drifte begge batterier.

Kilde: Clever

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125