23948sdkhjf

Forbrugerråd holder et vågent øje med forbrugernes tilgodehavender

I sidste uge kom det frem at Forsyningstilsynet har åbnet en undersøgelse af energiselskabet Modstrøm. Baggrunden var en mistanke om, at selskabet har beholdt sine kunders tilgodehavender, i form af aconto-betalinger, når kunderne skiftede selskab.

Jyllandsposten har afsløret, hvordan selskabet Modstrøm i perioden 2013-2019 samlede over 130 millioner kroner sammen af tidligere kunders tilgodehavender.

Pengene er forbrugernes egne, som de i sin tid har betalt forud som acontobeløb. Ved et skift af elselskab er pengene ikke automatisk blevet tilbagebetalt – og nogle firmaer som Modstrøm har altså beholdt pengene og undladt at informere kunderne om deres tilgodehavende, skriver Forbrugerrådet Tænk. 

Det er en praksis, som netop Forbrugerrådet Tænk har været kritisk overfor og derfor har organisationen kontaktet Energistyrelsen og Forsyningstilsynet og gjort opmærksom på sagen.

Energistyrelsen har svaret, at praksissen ”ikke er i overensstemmelse med hverken elforsyningsloven, el-leveringsbekendtgørelsen eller elmarkedsdirektivet.”

Forsyningstilsynet har altså åbnet en undersøgelse af netop Modstrøms metoder, men Forbrugerrådet Tænk holder nu alligevel nøje øje med sagen. 

- Vi arbejder videre med sagen og mener, at elselskaberne aktivt skal tilbagebetale de penge, de har stående, skriver Forbrugerrådet Tænk på sin hjemmeside.

Styrket kommunikation på vej fra Modstrøm

Hos Modstrøm fortæller direktør Anders Millgaard til Forbrugerrådet Tænk, at selskabet ikke udbetaler tilgodehavende fra kunder automatisk, fordi de vil være sikre på, at det er den rigtige person, der modtager pengene. 

Selskabet foretrækker at kommunikere med kunderne gennem  featuren 'Min side'. Anders Millgaard erkender dog, at man kan gøre mere for at kunderne bliver mere opmærksomme på beskeder i systemet.  

- Der kan være kunder, der ikke går ind på 'Min side' så tit eller måske aldrig. Derfor er vi også i gang med at styrke kommunikation på dette område for eksempel ved at tilbyde, at man kan få besked på mail eller sms, når der er nyt på 'Min side', siger Anders Millgaard til forbrugerrådet.

Derudover arbejder elselskabet på en funktion, hvor kunder kan klikke og få sit tilgodehavende udbetalt.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094