23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Brændselsceller installeret på verdens første brint-drevne færge

Norleds nye brintfærge ‘Hydra’ har fået installeret de første to 200 kW brændselscellemoduler

De endelige DNV-godkendelser er på plads for anvendelse af brændselsceller til brug i verdens første brintdrevne færge, ‘Hydra’, der sejler langs de norske kyster. Brændselscellerne er leveret af canadiske Ballard, der har europæisk hovedkvarter i Hobro i Danmark.

I december vil de første prøvesejladser gå i gang, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

- Installationen af ​​Ballards FCwave-brændselsceller om bord på ‘MF Hydra’ viser ikke kun, hvor effektivt nul-emissionsdrift af skibe kan implementeres, men også, hvor brugervenlig selve brændselscelleinstallationen er fra en operatørs perspektiv, siger direktør for marineprodukter i Ballard, Thomas Therkild Petersen, i forbindelse med begivenheden.

‘MF Hydra’ bliver den første færge i verden, der drives af PEM-brændselsceller, der kører på flydende brint.

Plug-and-play

De to brændselscellesystemer er installeret på færgen, så de er lette at komme til, når systemet skal vedligeholdes og serviceres. Systemets DNV-typegodkendelsescertificering betyder desuden, at designet opfylder de strenge sikkerheds-, funktions-, design- og dokumentationskrav, der findes til marineindustrien.

FCwave-modulet er en ægte plug-and-play-løsning, der giver en optimal nul-emissionserstatning for konventionelle forbrændingsmotorer ombord på skibe. Direktør for marineprodukter i Ballard, Thomas Therkild Petersen

- FCwave-modulet er en ægte plug-and-play-løsning, der giver en optimal nul-emissionserstatning for konventionelle forbrændingsmotorer ombord på skibe. Det er en højeffekts, tilpasningsdygtig motor i et hybridelektrisk system, der anvender brændselsceller sammen med batterier for at give effektiv nul-emissionsløsning. Med dette eksempel fra den virkelige verden kan vi være med til at 'afmystificere', hvordan vi reducerer kompleksiteten af ​​integration af brændselscelleteknologi – hvilket stadig kan være ret nyt for nogle skibsoperatører. I en nøddeskal er dette virkelig nul-emission, gjort nemt. uddyber Thomas Therkild Petersen.

Norleds ‘MF Hydra’ blev i 2021 kåret som 'Ship of the Year' og har en kapacitet på op til 299 passagerer og 80 biler og vil sejle på rute mellem Hjelmeland-Skipavik-Nesvik i Norge.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.626