23948sdkhjf

Nyt projekt: Bulkskib skal opsamle og lagre CO2 under sejlads

Alfa Laval skal være teknologipartner for verdens første projekt, der skal demonstrere end-to-end CO2-opsamling om bord på skib

I et forsøg på at nå målsætningerne om reduktion af CO2-udslip fra skibsfarten har organisationen Global Center for Maritime Decarbonisation (GCMD) etableret et projekt, der skal undersøge, om det er muligt at opsamle CO2 fra handelsskibe, lagre den ombord og komme sikkert af med den igen i havn. Det er første gang et sådant forsøg føres ud i stor skala på et kommercielt fartøj.

Stena Bulk lægger skib til projektet, der blandt andet får Alfa Laval som teknologisk og ingeniørmæssig partner.

Ifølge GCMD skal forsøget finde ud af, om det økonomisk og sikkerhedsmæssigt forsvarligt at håndtere CO2-fangst og opbevaring om bord.

Projektet vil anvende allerede kendte teknologier og produkter, så erfaringerne umiddelbart kan omsættes, og forventningen er, at allerede fra 2026 vil systemer til CO2-fangst på skibe kunne være tilgængelige på markedet.

Midtvejsløsning

Et MR-tankskib fra Stena Bulk er valgt til projektet, da skibe af tilsvarende størrelse skønnes at udlede 17 pct. af skibsfartens samlede CO2-udledning. Pilotforsøget omfatter 500 timers opsamling af udstødningen fra både brændselsolie med højt svovlindhold (HSFO) eller brændselsolie med meget lavt svovlindhold (VLSFO) og desuden omfatte aflæsning af opsamlet og flydende CO2 (LCO2) i havne langs ruten på en 10-dages sejlads. Går alt efter planen, vil Stena Bulk beholde CO2-systemet ombord og se på anvendelsesmuligheder andre steder.

- GCMD er stolte af at kunne samle en stærk gruppe af interessenter til teste ​​de midtvejsløsninger, der er nødvendige for at hjælpe den maritime sektor med at dekarbonisere. Project ReMarCCABLE er i tråd med GCMD's mål om at sænke barriererne for reduktion af CO2-udslip, så international skibsfart kan opfylde eller overgå IMO’s mål for reduktion af drivhusgasemissioner for 2030 og 2050. Vi ser frem til at udnytte Alfa Lavals ekspertise på dette område for at gennemføre forsøget, siger professor Lynn Loo, administrerende direktør for GCMD i en meddelelse om Alfa Lavals deltagelse i konsortiet.

Stiller med testcenter

Alfa Laval har tidligere været en del af testprojekter og undersøgelser af CO2-opsamling, og selskabet forventer, at det nye projekt vil hjælpe med at udvide selskabets viden yderligere på dette område.

- Da produktionen af ​​kulstoffri brændstoffer i stor skala vil tage noget tid, ser vi CO2-opsamling kombineret med brændstoffer med lavt kulstofindhold som en af ​​de potentielle veje til at hjælpe skibsfarten med at nå til en netto-nulløsning. Dette partnerskab er derfor en glimrende mulighed for at udvikle en sådan løsning. Resultaterne vil hjælpe med udviklingen af ​​teknologien i stor skala, siger Sameer Kalra, formand for Marine Division hos Alfa Laval i samme forbindelse.

Ud over at bidrage med at designe, konstruere, teste og installere løsningen om bord på MR-tankskibet, vil Alfa Laval også stille sit test- og træningscenter til rådighed for at teste CO2-opsamlingssystemet og til at give træning til besætningen, før det installeres på skibet.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Ny svejserobot baner vejen for Inrotech til vindindustrien
Bryggerigigant vil have fjernvarme: Droppet projekt gennemføres måske alligevel
Amerikansk ordre til Vestas
Vil teste produktion af brint på vindmøller
Vestas lander iskold finsk storordre
Rungende nej fra kunderne til vinterpakken
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Transportmagasinet
Licitationen
Søfart

Send til en kollega

0.094