23948sdkhjf

Everfuel og Crossbridge klar til de næste 100 MW i Fredericia

Europa Kommissionen har i dag tildelt IPCEI-status til HySynergy 2.0-projektet, der er ledet af Everfuel A/S. 

IPCEI-status muliggør offentlig finansiering af anden fase af HySynergy-anlægget, der er udviklet med Crossbridge Energy Fredericia som partner. 

- Europa Kommissionens godkendelse af HySynergy 2.0 er et vigtigt bidrag til kommercialiseringen af grøn brint og dekarboniseringen af industri og transport i EU. Vi er meget tilfredse med anerkendelsen af projektet og de muligheder, der følger med IPCEI-status. Det er et vidnesbyrd om modenheden af HySynergy PtX-projektet og omfanget af den indflydelse, det vil have. IPCEI-finansiering vil også være en vigtig milepæl, når vi nærmer os den endelige investeringsbeslutning, siger Jacob Krogsgaard, administrerende direktør for Everfuel i en pressemeddelelse. 

Klar til næste 100 MW

Første fase af HySynergy-projektet er et 20 MW elektrolyseanlæg i Fredericia, som forventes at producere den første brint sidst på året. HySynergy 2.0, som nu har fået IPCEI-status, vil udvide det eksisterende anlæg med 300 MW elektrolyse-kapacitet. Fase II af projektet vil bestå af tre sektioner på hver 100 MW. Den offentlige finansiering, der følger IPCEI-status,  skal bane vej for de første 100 MW i anden fase.

HySynergy-projektet sigter mod at producere store mængder grøn brint, der skal bruges i industriprocesser af det tilstødende Crossbridge Energy-raffinaderi og andre partnere samt til mobilitetsformål på Everfuel-stationer.

- HySynergy fase II er en kæmpe milepæl og nøglen til en ny og grønnere fremtid for energiproduktionen i Danmark. Brint åbner døren, og HySynergy 2.0 fremskynder denne proces, siger Finn Schousboe, administrerende direktør Crossbridge Energy A/S.

I 2025, når elektrolyseanlægget på 300 MW er etableret, vil HySynergy facilitere en årlig reduktion på op til 500.000 tons CO2-udledning fra mobilitetssektoren og industrien, hvilket svarer til 11 procent af den samlede CO2-udledning fra den danske landbaserede transportsektor.

Udpeget af regeringen

Projektet HySynergy blev sidste år nomineret af den danske regering som ét af to danske power-to-X-projekter, der er berettiget til offentlig støtte, hvis de fik IPCEI-status af Kommissionen. 

Det andet projekt er Green Fuels for Denmark repræsenteret af Ørsted.

Begge projekter har nu fået status som vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse som projekter, der bidrager til jobskabelse og bæredygtig økonomisk vækst i EU. 

Regeringen har afsat i alt 850 mio. kr. til de to nominerede projekter.

Om HySynergy & Green Fuels for Denmark

HySynergy 2.0

Projektet HySynergy 2.0 er ledet af Everfuel Europe A/S og omhandler realiseringen af et elektrolyseanlæg. Projektet indebærer produktion af grøn diesel baseret på genanvendelse af CO2-intensive materialer. Projektet udgør den første af tre faser i en ambition om at realisere 300 MW elektrolysekapacitet.

Green Fuels For Denmark

Projektet Green Fuels For Denmark er ledet af Ørsted Hydrogen Green Fuels A/S og skal at realisere et elektrolyseanlæg og et CO2-fangstanlæg til produktion af bæredygtige kulstofbaseret brændsler med henblik på forbrug af vedvarende brint indenfor tung transport, herunder skibs- og luftfart. Dette projekt udgør den første og anden af i alt fire faser i udviklingen af et produktionsanlæg, der vil kunne levere 1,3 GW elektrolysekapacitet med henblik på produktion af vedvarende brint, e-methanol og flybrændstof.

Kilde: Erhvervsstyrelsen

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.094