23948sdkhjf

Forbrugerombudsmanden: Fire elselskaber opkræver ulovligt gebyr - to af selskaberne er ikke enige

Fire elselskaber har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse uretmæssigt opkrævet 1.500 eller 800 kroner fra forbrugere, som ønskede at opsige deres elaftale, før bindingsperioden på et halvt år var udløbet. 

Det drejer sig om elselskaberne Fauna Energi, Grow Energy, Strømtid (tidligere Go Strøm) og Velkommen.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kunne elselskaberne ikke opkræve sådanne opsigelsesgebyrer før 1. juli 2021. Det skyldes, at gebyrer på 1.500 eller 800 kroner er væsentlig højere, end elselskabernes erstatningskrav for forbrugerens opsigelse af aftalerne i bindingsperioden. Derfor er beløbene urimelige at opkræve, fremgår det af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.

God markedsføringsskik

Forbrugerombudsmanden vurderer, at de fire elselskaber overtræder god markedsføringsskik ved uretmæssigt at opkræve et gebyr ved opsigelse i bindingsperioden.

Grow Energy, Strømtid og Velkommen har også beregnet de seks måneders bindingsperiode forkert. De har ladet bindingsperioden løbe fra den dag, de er begyndt at levere strøm til den enkelte forbruger. Bindingsperioden løber dog fra den dag, en aftale bliver indgået. Der er derfor forbrugere, som er blevet opkrævet et gebyr for opsigelse i bindingsperioden, selvom de ikke længere var i en bindingsperiode med elselskaberne. Velkommen ændrede den ulovlige praksis i september 2020, mens Grow Energy ændrede praksis efter Forbrugerombudsmandens henvendelse til selskabet i starten af 2022.

Indbringes for domstolene

Forbrugerombudsmanden har anmodet de fire elselskaber om at tilbagebetale gebyrerne til forbrugerne.

 Grow Energy og Velkommen har oplyst, at de ikke er enige i Forbrugerombudsmandens juridiske vurdering, og selskaberne vil derfor ikke tilbagebetale gebyrerne. De øvrige elselskaber er ikke vendt tilbage.

Forbrugerombudsmanden vil derfor indbringe elselskaberne for domstolene med undtagelse af Fauna Energi, der er under konkurs.

Da Strømtid (tidligere Go Strøm) ikke har svaret på Forbrugerombudsmandens høringsbrev om opsigelsesgebyret, har Forbrugerombudsmanden politianmeldt selskabet for ikke at have meddelt de oplysninger, som Forbrugerombudsmanden havde pålagt selskabet at oplyse til brug for sagens behandling.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125