23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Produktionen af elbiler skifter gear

Nissan satser nu for alvor på at komme i front med de elektriske køretøjer.

Lækker, sikker, forureningsfri under kørsel… Taina Erkkilä, der er kommunikationsdirektør for Nissan i de nordiske og baltiske lande, erklærer sig stolt af selskabets elbil, Nissan Leaf. Produktionen af den prisvindende familiebil er ved at komme op i gear, og i alliance med Renault satser Nissan ’big time’ på at komme i front på elektriske køretøjer.





Og der kommer til at ske rigtig meget i løbet af det næste års tid. Nissan bygger i øjeblikket på en batterifabrik i Sunderland i det nordlige England, og til næste år åbner der også en fabrik i Barcelona, Spanien. Her skal den spritnye 100 procent eldrevne varevogn e-NV200 produceres.





I slutningen af 2013 vil produktionskapaciteten på Leaf-modellen være på i alt 250.000 biler om året fordelt på 150.000 i USA, 50.000 i Japan og 50.000 i Europa.





- I 2016 skal vi på globalt plan have 1,5 mio. elbiler på vejene. Vi går efter kraftig vækst og vil accelerere ikke alene i Norden men i hele Europa, siger Taina Erkkilä til Nyhedsbladet Dansk Energi.





I alt blev der sidste år solgt over 32.000 Leaf’er på globalt plan. Japan og USA fører an - med Europas 4.000 styk på en slags tredjeplads. Indtil videre har Nissan leveret under 40 Leaf’er i Danmark, men kommunikationsdirektøren forventer sig meget af markedet, der udmærker sig ved et unikt net af ladeudstyr.





Landsdækkende infrastruktur

Såvel Clever, der ejes af SEAS-NVE og SE, som Better Place har etableret en landsdækkende infrastruktur. Nissan sælger kun Leaf fra én forhandler i København, men ambitionen er at klæde alle landets forhandlere på til den nye teknologi.





- København er en cykelby, hvor det også er let at komme rundt med Metro, S-tog og bus, konstaterer Taina Erkkilä, der forventer, at chancen for at udbrede elbiler er større i forstæderne og i den øvrige del af landet.





Ikke mindst økonomiske rammevilkår er uhyre afgørende for salget af elbiler. I øjeblikket rykker Norge ret vildt. Nissan har solgt over 1.000 styk til nordmænd inden for det seneste halve år.





En af forklaringerne er formentlig, at Norge - udover gunstige økonomiske vilkår - har vænnet sig til elbiler via en årelang egenproduktion af den lille elbil Think. Estland, England og Frankrig går også ganske godt, mens det ifølge Taina Erkkilä kniber mere i Danmark, Sverige og Finland.









BREAKING
{{ article.headline }}
0.125