23948sdkhjf

Elnetselskaber i daglig kamp for få afbrudsminutter

I gennemsnit ’mister’ danske elkunder elektriciteten i 20 minutter om året. Ny redegørelse om leveringssikkerhed viser, at afbruddene kan stige til 26,7 minutter i 2030. 

Elektrificering er efterhånden anerkendt som et afgørende redskab i at gøre vores energiforbrug CO2-neutralt frem mod 2050. Allerede i 2030 kan vi takket være vindmøller, solceller og bæredygtig biomasse have nået den milepæl, at elektricitetsproduktionen er CO2-neutral. Det faktum skal vi udnytte til at bringe transporten og andre sektorer på rette kurs mod 2050-mået. 

Danmark er kendt for at have en leveringssikkerhed i verdensklasse. Det bekræfter statistikken fra 2020 også: Vi har en leveringssikkerhed på 99,996 procent, hvilket svarer til at en gennemsnitlig kunde kun oplever 20 minutter afbrud i løbet af et år. 

Den historisk høje leveringssikkerhed kombineret med rigtig meget grøn elproduktion er en medvirkende faktor til, at elektrificeringen har fået en så fremtrædende rolle i klimaneutraliseringen af det danske samfund. 

Nu er det opgaven for Energinet og de lokale elnetselskaber at have fokus på fortsat høj leveringssikkerhed i takt med der kommer millioner af elbiler på vejene, og at varmepumper erstatter tusindvis af oliefyr.

I en ny rapport fra Energinet, ’Redegørelse for Elforsyningssikkerhed 2021’, lyder vurderingen, at leveringssikkerheden vil falde en anelse, så danskerne i 2030 i gennemsnit vil opleve strømafbrud i 26,7 minutter hvert år (= stadig verdensklasse!). 

Udfordringen er, at alderen på kabler, transformerstationer og andet vitalt udstyr stiger - samtidig med, at komponenterne vil blive presset tættere til deres ydeevne.

Med rettidig omhu er elnetselskaberne i fuld gang med at optrappe deres Asset Management. Det kombineret med, at digitaliseringen vil give os adgang til meget mere information om elnettets belastning fra time til time, vil blive fuldstændig afgørende for, at det lykkes at holde den tårnhøje leveringssikkerhed. 

Mange data har elnetselskaberne allerede via 3,3 millioner fjernaflæste elmålere ude hos familier og virksomheder. Opgaven er at sætte data stærkere i spil til planlægning af netdriften, så netselskaberne kan drive komponenterne tættere på belastningsgrænserne, og til løbende at foretage en modernisering af elnettet.

Kampen for den høje leveringssikkerhed fortsætter – hånd i hånd med klimakampen!

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093