23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vestas tjener milliarder på service-aktiviteter

Vindmølleproducentens service-aktiviteter vokser fortsat kraftig og bliver en stadig vigtigere indtægt.

Mens den generelle vækst i Vestas’ omsætning i første kvartal kun lå på 4 %, så lyser koncernens service-aktiviteter op med en samlet vækst i kvartalet på hele 17 % sammenlignet med første kvartal 2011. Dermed omsatte Vestas for 203 mio. euro (1,5 mia. kr.) inden for service-segmentet.

- Serviceforretningen kræver kun lidt kapital, men stor indsigt i møllernes ydelse under forskellige vind- og netværksforhold. Vestas tilbyder et stadigt bredere produktprogram, der dækker alt fra simpel tilkaldevagt til en garanteret minimumsudnyttelse af vinden, skriver Vestas i sit kvartalsregnskab.

Og der er tale om et område med stigende vigtighed for Vestas. Service-aktiviteterne er nemlig uafhængige af konjunkturer og giver derfor en kontinuerlig indkomst.

For øjeblikket har Vestas overvågningsaftaler på 37,5 GW af de i alt 50 GW vindmøllekapacitet, man gennem tiderne har installeret. Det svarer til i alt 22.000 vindmøller og en kontraktuel fremtidig omsætning på 4,2 mia. euro (31,2 mia. kr.).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203