23948sdkhjf

Klumme: Energibranchen gør sig klar til flere millioner elbiler

Køb en elbil, når du vurderer, at du kan finde en model, der passer til dine behov. Elbiler giver køreglæde og gavner den grønne omstilling.

Imens du overvejer eller køber et nyt transportmiddel, knokler energisektoren for at sikre, at der vil være ladeinstruktur til den omfattende omstilling, der er i gang og er en vigtig del af Folketingets ambition om 70 procent færre CO2-udledninger i 2030.

Omstillingen af personbiltransporten til elbiler giver både muligheder og udfordringer for energibranchen, men vi står overfor en bunden opgave – og vi skal nok løse den. Ladeoperatører og elnetselskaber er i fuld gang med at investere i forskellige typer opladning og bagvedliggende elnet, så vi sammen kan følge med udrulningen af elbiler i Danmark.

Internt i branchen analyserer vi på muligheder og udfordringer i forbindelse med elbilerne, så lad os tage et skridt tilbage og fastslår, at en stor del af fremtidens energi vil komme fra vedvarende energi: Solceller og vindmøller. År for år falder disse VE-kilder i pris og stiger i udbredelse. 

Nye former for lagring

Varierende elproduktion fra vind- og solenergi er forbundet med visse udfordringer, da elektricitet generelt set er dyrt at lagre. Det kan enten gøres i batterier, hvor energien lagres som elektricitet. Eller den grønne energi kan det konverteres til andre brændsler, som bedre kan langtidslagres. Det fænomen er kendt som Power-to-X, hvor X’et typisk er et flydende brændsel, som kan lagres på lige fod med de fossile brændsler, vi anvender i dag. 

Denne proces er omkostningstung, så derfor er det at foretrække, hvis elektriciteten fra vindmøllerne og solcellerne kan anvendes direkte – her udgør elbilerne et interessant potentiale.

De fleste biler kører reelt kun få timer dagligt, den resterende tid holder de stille. Hvis de er tilsluttet elnettet, når de holder stille, så er der i praksis tilsluttet et voldsomt batteri elnettet døgnet rundt. 

Det kræver blot noget smart styring, så elbilerne lader, når der er rigeligt med energi fra vindmøller og solcellerne og tilsvarende stopper, hvis der er knaphed på energien. Det har samtidig den fordel, at elbilerne ’tankes’, når energien er billigst.

Der vil naturligvis altid være mulighed for at lade på et vilkårligt tidspunkt, men så må man bare være indstillet på, at prisen er lidt højere. Det kender vi i forvejen fra de fossile brændsler, hvor tankning af benzin og diesel langs motorvejene typisk er lidt dyrere end den gennemsnitlige pris.

Smart styring af elbilers opladning vil altså øge mulighederne for at indpasse mere vind- og solenergi i det samlede energisystem. 

Undgå opladning i kogespidsen

En af udfordringerne er også at få de lokale elnet sat i spil: Elbiler kan belaste lokale elnet ved husstande og etagebyggeri. Langt de fleste biler parkeres imellem kl. 16 -18 ved brugernes bopæl, og samtidig vil brugerne typiske starte de mest elforbrugende enheder i hjemmet i samme tidsrum – i den såkaldte kogespids. 

De fleste elbiler kun vil have behov for at lade 2-4 timer efter daglige brug og skal typisk først ud at køre næste morgen. Vi skal derfor sikre, at styringen af opladningen sker, når energien er billig og bliver fordelt på tværs af de enkelte villaveje. 

Det lyder måske kompliceret, men det er det ikke! Brugerne skal blot indstille bilen til, hvornår de ønsker den fuldt opladt næste gang og sætte stikket i elbilen. Så kan systemerne, som flere ladeoperatører allerede har, klare resten og sikre, at elbilen er opladt næste gang, den skal bruges. 

For nogle er det endda muligt at sende en sms, hvis brugeren har glemt at sætte elbilen til opladning. Der er altså gode og oplagte muligheder for at gøre opladningen smartere på flere parametre. 

Hvis vi sikrer en smart opladning, bliver elbilerne til både til gavn for dig og den grønne omstilling!

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079