23948sdkhjf

Klumme: Ladeabonnementer kan være dyre for forbrugeren og for samfundet

”All inclusive”-abonnementerne havde deres berettigelse i et umodent elbil-marked, men bør ikke være en model for fremtiden. De hæmmer konkurrencen og skaber en ineffektiv udnyttelse af infrastrukturen.

Der er et udbredt politisk ønske om, at det skal være lige så let at oplade en elbil, som det er at tanke en benzin- eller dieselbil. For eksempel har Klimarådet og Eldrup-kommissionen henvist til brændstofmarkedets konkurrence og fleksibilitet som model for lademarkedet.

Brændstofmarkedet er kendetegnet ved tydelige priser, som alene varierer ift. konkurrenceintensiteten i lokalområdet, nemme betalingsløsninger (altid mulighed for dan/-kreditkortbetaling) og ingen bindinger til det enkelte selskab. Sådan er det ikke på markedet for opladning af elbiler.

På lademarkedet er såkaldte ”all inclusive”- eller ”flatrate”-abonnementer i dag meget udbredte. Den primære årsag til dette er, at der med abonnement betales en meget lavere elafgift, end hvis elbilisten selv ejer og driver sin ladestander. Samtidig sælges de fleste elbiler sammen med et ladeabonnement for at gøre skiftet fra benzin og diesel lettere for forbrugeren. FDM har dog flere gange påpeget, at abonnementer er en både dyr og ufleksibel løsning for elbilister, der ikke har et meget stort kørselsbehov. Samtidig kan abonnementerne medføre en ineffektiv anvendelse af ladeinfrastrukturen. Det bør politikerne have med i overvejelserne, når de regulerer og støtter opsætning af ladestandere men også bilforhandlerne og -importørerne, når de i stor stil sælger elbilerne med de ufleksible abonnementer i bagagerummet.

Ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv er det vigtigt, at det både kan betale sig for den enkelte ladeoperatør at udrulle ladeinfrastrukturen, og at udnyttelsesgraden af den samlede ladeinfrastruktur er høj. Problemet med "all inclusive”-abonnementer er, at de skaber konkurrence mellem ladenetværk frem for på selve ladestanderen, som man kender det brændstofmarkedet. Når forbrugeren allerede har betalt for et ”all inclusive”-produkt, skal der nemlig meget til for, at vedkommende benytter et konkurrerende netværk, som der skal betales ”ekstra” for. Det er ikke meget anderledes end i rejsebranchen, hvor gæsterne sjældent spiser ude når middagen på hotellet allerede er betalt. Derfor så man senest i påsken, at der opstod kø ved dominerende operatørers ladestandere, mens andre ladestandere lige i nærheden samtidig stod ubenyttet hen. Det hæmmer konkurrencen og skaber en ineffektiv udnyttelse af infrastrukturen.

Meget tyder på at ”all inclusive”-abonnementer vil blive mindre udbredte i fremtiden. Allerede i dag findes der langt billigere ”serviceabonnementer”, der sikrer afgiftsrefusion, så man kan nøjes med den lave elafgift uden et ”al-inclusive”-abonnement. Samtidig får vi forhåbentlig snart en ensretning af afgifterne, så alle elbilister betaler den samme afgift. Alligevel ser vi, at den politiske debat om fremtidens lademarked ofte tager udgangspunkt i netop abonnementer og konkurrerende ladenetværk. Dermed er der risiko for, at reguleringen tager udgangspunkt i fortidens marked frem for, hvordan fremtidens marked skal indrettes.

Drivkraft Danmark mener, at reguleringen bør skele til brændstofmarkedet. Vi skal have konkurrencen ud på standeren frem for mellem ladenetværk. Det skal sikres ved, at det bliver nemt og billigt at lade på tværs af operatører. Derfor er det positivt, at regeringen lægger op til krav om enten kortbetaling eller roaming, når der skal laves udbud af ladeparker langs motorvejene. Kommunerne bør have den samme tilgang til udbud på kommunale arealer. Det vil understøtte et velfungerende marked med udbredt konkurrence, mange ladeoperatører, fleksible løsninger og ikke mindst lave priser til gavn for samfundet og elbilisterne. ”All inclusive”-abonnementerne havde deres berettigelse i et umodent marked, men bør ikke være en model for fremtiden.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11