23948sdkhjf

Better Place installerer ladestandere hos Vestas

Vestas’ nye hovedkvarter i Aarhus har netop modtaget højeste certificering på den såkaldte LEED-skala, hvilket kræver opladningsfaciliteter til elbiler. Nu har Better Place installeret ladestanderkapacitet til i alt 14 elbiler.
Samtidig med certificeringen og installeringen af de nye ladestandere købte Vestas fire elbiler med tilhørende Better Place-medlemskab – to Renault Fluence Z.E. og to Renault Kangoo Z.E. – som medarbejderne kan reservere og anvende i arbejdsøjemed, skriver Better Place på sin hjemmeside.

Mere end filantropi og certificeringer
Men ifølge Rasmus Nedergaard, Climate Specialist, Vestas Wind Systems, er der mere end filantropi og certificeringer bag de nye initiativer:

- Vi og vores medarbejdere har en særlig positiv holdning i forhold til at udfordre olie og gas som drivmiddel i biler – Vestas grønne energiprofil er meget forenelig med elbiler, som på sigt kan være med til at lagre vindmøllestrøm, siger Rasmus Nedergaard.

Stadig er rækkevidden et problem, så i Vestas venter man spændt på at Better Place-netværket af batteriskiftestationer åbner i april 2012.

Med et funktionsdygtigt netværk ser han muligheder for at øge antallet af elbiler hos Vestas:

- Det passer godt til Vestas at have elbiler stående på forskellige lokationer. Vi har ikke firmabiler til alle medarbejdere – og rigtig mange af vores medarbejdere, som bor nær hovedkvarteret, cykler på arbejde, så det er oplagt at snuppe elbilen, når man skal til et møde udenfor cykelafstand. Med en velfungerende infrastruktur på plads kan jeg sagtens se flere af vores ”puljebiler” være elbiler. Vores to nuværende elbiler bliver flittigt brugt af medarbejderne, og alle er enige om, at de er sjove at køre, og har det kvalitetsniveau, vi har ønsket.

Større perspektiver forude
For Rasmus Nedergaard er der dog et endnu større perspektiv i elbilinitiativet.

- Vores medarbejdere er måske mere interesserede og positivt stemte for elbilen end andre, og vi vil gerne give dem muligheden for at prøve den. Det gælder både medlemmer af ledelsen, som ønsker firmaelbiler, eller medarbejdere som vælger at købe en elbil privat. Jeg har endnu ikke oplevet nogen, der ikke synes Renault Fluence Z.E. giver en god køreoplevelse, så når infrastrukturen kommer på plads, tror jeg, de kan blive en succes – især med de konkurrencedygtige priser vi nu oplever.

Derfor ser han lige så meget initiativet som en måde at punktere myterne om elbilerne for medarbejderne og vise, at der nu findes reelle elektriske alternativer:

- At Renault Fluence Z.E. ligner en almindelig bil er helt klart med til afmystificere den. Jeg fornemmer at mine kolleger først og fremmest er nysgerrige. Og når de kører den indser de, at det jo bare er en almindelig bil. Den form for afmystificering tror jeg er god, for mange folk har et billede af elbilen, som noget der blev lavet i en baggård i 70’erne, forklarer Rasmus Nedergaard, og tilføjer:

- For elbilindustrien er det her et tog der skal sættes i gang. Hos Vestas er vi tilfredse med at kunne bidrage, ved at give 3000 medarbejdere adgang til at køre i moderne elbiler.

Kilde: Better Place

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.331