23948sdkhjf

Serieproducerede elbiler rykker fra 2012

Der er store forventninger til elbilerne i 2012, hvor de serieproducerede af slagsen for alvor holder deres indtog i Danmark.
- Der er store forventninger til elbilerne i 2012.

Sådan lyder det entydige svar fra en række danske bilimportører, som Dansk Elbil Alliance har talt med. De begrunder deres vurdering med, at de serieproducerede elbiler for alvor kommer på gaden i 2012, og at der er flere modeller at vælge imellem.

Forventningen er, at der i det kommende år vil komme et sted mellem 2-3.000 nye elbiler på gaden, og bilimportørerne er også generelt enige om, at 2011 reelt var de "rigtige" elbilers første år, fordi den nye generation af serieproducerede elbiler så dagens lys i 2011.

- Der er registreret omkring 500 biler i 2011, og vi forventer, at tallet stiger til mellem 2-3.000 biler i 2012. I 2012 vil der komme flere interessante modeller på markedet, og det vil øge fokus på elbilerne yderligere som et alternativ i nærtrafikken, siger Benny Hemmingsen, erhvervssalgschef i Citroën Danmark.

Det økonomiske spiller en rolle
Der er bred enighed blandt importørerne om, at det økonomiske aspekt og sikkerheden omkring mulighederne for adgang til opladningsfaciliteter, rækkevidde og komfort har været centrale udfordringer for elbilernes indtog på det danske marked.

Men med priser der så småt nærmer sig de konventionelle biler og en infrastruktur, som er ved at blive udrullet, så har det en effekt, og samtidig viser de mange test af elbiler, som er gennemført, at elbilen et reelt alternativ.

- En prisnedsættelse på en lille bil som Citroën C-Zero, betyder, at de totale omkostninger kommer ned i niveau med de traditionelle biler i samme gruppe. Vi forventer derfor, at virksomheder, offentlige instanser og også private bilister vil tage elbilen med i deres overvejelser, når de skal have ny bil, siger Benny Hemmingsen.

Reelle politiske tiltag for elbiler mangler
I Danmark har vi alene fritagelse for registreringsafgift i 2012, som forventes at blive forlænget til 2015, men på nuværende tidspunkt er der end ikke tegn på, at elbiler kan blive fritaget for betaling i forbindelse med den kommende betalingsring rundt om København. Bilimportørerne efterspørger flere konkrete initiativer for at fremme elbilen, som det sker i vores europæiske nabolande.

- Jeg synes ikke, man i Danmark går langt nok i bestræbelserne på at skabe de politiske incitamenter for elbilen. Det er vores klare indtryk, at hvis man sammenligner med, hvad der sker politisk i andre lande for at fremme elbilerne, så sker der ikke nok på den politiske scene i Danmark. I Danmark er markedet overladt til sig selv. Vi mener, der er et stort behov for, at der sættes handling bag ord i forhold til elbilernes fremme, siger Søren Hyltoft fra Renault.

Han efterspørger bl.a. en dybere politisk involvering på ladestanderinfrastrukturen samt påpeger, at afgiftsfritagelsen er afgørende.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095