23948sdkhjf

18 førende PtX-aktører samles om anbefalinger til national strategi

Teknologien for produktion af grønne brændsler til industri, lastbiler, færger og fly gennem Power-to-X er kendt. Men skalaen skal op og prisen skal ned, så det grønne alternativ bliver konkurrencedygtigt med de fossile produkter, der anvendes i dag. Både skalering og omstilling skal ske i løbet af de kommende ti år, og de første skridt vil kræve politisk handling.

Det viser rapporten 'Anbefalinger til en dansk strategi for Power-to-X', der torsdag lanceres på konferencen 'Power-to-X: Brikkerne skal lægges nu'.

FØLGENDE VIRKSOMHEDER OG ORGANISATIONER STÅR BAG ANBEFALINGERNE

  • Dansk Energi
  • Andel
  • COWI
  • Danfoss
  • DI
  • DSV Panalpina
  • Energinet
  • Haldor Topsøe
  • ABB Power Grids Denmark A/S,
  • Hitachi ABB
  • Københavns Lufthavne A/S
  • Maersk
  • Norlys
  • SAS Danmark
  • Dansk Shell
  • Siemens Energy
  • Vattenfall Danmark
  • Yara Danmark A/S
  • Ørsted

Kilde: Dansk Energi

Bag rapporten står Dansk Energi og 17 af Danmarks ledende virksomheder inden for produktion af grøn energi samt de største danske forbrugere af energi-intensive brændstoffer.

Rapporten indeholder en række anbefalinger til regeringens kommende nationale Power-to-X-strategi, og parterne overrækker torsdag både rapport og anbefalinger til klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S).

For nu haster det, mener Dansk Energis administrerende direktør, Lars Aagaard:

– Læringskurven vil være stejl, hvis vi skal lykkes med at smide det fossile på porten og erstatte det med grønne brændsler på kun ét årti. Men vi tror på, at det kan lade sig gøre. Danmark er ikke i førerfeltet, når det gælder at omdanne el til brint og videre til brændstoffer, som kan anvendes i tung transport og industri. Men vi kan nå det endnu. Det kræver, at vi handler hurtigt politisk og vedtager en ambitiøs strategi, hvor hele værdikæden forpligter sig, siger han.

Kræver forpligtelser

Rapporten slår fast, at Danmark har chancen for at skabe en ny industri bygget op omkring Power-to-X, og at Power-to-X brændsler kan give et væsentligt bidrag til, at danske transportvirksomheder kan nå deres klimaambitioner.

Dertil kommer, at Power-to-X-brændsler bliver afgørende for, at vi kan nå vores nationale klimamål, og at verden kan leve op til ambitionerne i Paris-aftalen.

- Uden de første politiske beslutninger om rammer, kan vi ikke overkomme det paradoks, at alle venter på alle. Industri, lastbiler, færger og fly vil ikke efterspørge og forpligte sig til at aftage Power-to-X-produkter, før prisen på dem er faldet. Men priserne falder først, når produktionen stiger. Og det sker først, når forbrugerne efterspørger eller forpligter sig til at aftage produkterne. Derfor er det vigtigt med rammevilkår, der kan skabe tillid – og det er en politisk opgave at lægge dem, skriver Dansk Energi i en pressemeddelelse.

Rapporten konkluderer, at det er vigtigt, at hele værdikæden er med i en kommende Power-to-X-strategi, så hvert led forsikres med de rette politiske rammer.

– Danmark har med sine stærke erhvervskompetencer, inden for både energi og transport, forudsætningerne for at blive en førernation inden for Power-to-X. Med de rigtige rammevilkår, der både understøtter udbud- og efterspørgselssiden af Power-to-X-brændstoffer, kan vi bevare danske virksomheders langsigtede konkurrenceevne, sikre arbejdspladser og skabe det næste grønne erhvervseventyr i Danmark – til gavn for både klimaet og økonomien, siger Ulrik Stridbæk, chef for energiøkonomi i Ørsted.

Hvis strategien lykkes, vil Danmark ikke bare stå med en ny grøn industri, der kan reducere de nationale emissioner og skabe danske arbejdspladser, men også give os en international Power-to-X-førertrøje, fremgår det af rapporten.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078