23948sdkhjf

Kriegers Flak CGS-løsningen undtages for EU-regel

EU’s konkurrencemyndighed har undtaget danske Energinets og tyske 50 Hertz’ projekt Kriegers Flak Combined Grid Solution fra generelle EU-regler om, at mindst 70 procent af kapaciteten i alle udlandsforbindelser skal stilles til rådighed for elmarkedet, samt at indfødning af vedvarende energi ikke må prioriteres over handel mellem medlemsstater i EU.

Undtagelsen for Kriegers Flak Combined Grid Solution gælder i 10 år med mulighed for 15 års forlængelse

- Det er meget positivt, at EU har forstået, at Kriegers Flak Combined Grid Solution er et unikt projekt, som fungerer på helt andre vilkår end traditionelle udlandsforbindelser. Vi er glade for at få en 10 års undtagelse med mulighed for at søge om 15 års yderligere undtagelse, siger Søren Dupont Kristensen, administrerende direktør i Energinet Elsystemansvar og uddyber:

- En regel om, at 70 procent af kapaciteten i en elforbindelsen altid skal stå til rådighed for elmarkedet, bryder nemlig med designet i den banebrydende CGS-ide, der kombinerer havmølleparker med en udlandsforbindelse for at skabe en effektiv og billigere grøn omstilling. 

Regel fremmer frit marked

70-procents reglen blev indført af ministrene fra de 27 EU-lande samt et flertal i Europa-Parlamentet i 2020 - længe efter at CGS-løsningen var udtænkt, godkendt og sat i søen.

Det skete som en EU-reaktion mod handelsbarrierer, grænsebomme for det frie elmarked og forsøg på protektionisme i det europæiske elnet.

Men 70 procents reglen er umulig for CGS-løsningen at overholde i sin nuværende form. For udover at være en elforbindelse mellem to landes elsystemer, kobler CGS-løsningen dels den kommende danske havmøllepark Kriegers Flak dels de to eksisterende tyske havmølleparker Baltic 1 og 2 i én fælles løsning, der udnytter elkablerne mest mulig.

Når det blæser, sendes strøm fra vindmøllerne fra de tre parker i land til forbrugere i enten et eller begge lande, men når det ikke blæser – eller når møllestrømmen kun fylder dele af kablerne - så udbydes den overskydende kapacitet i kablerne til elmarkedet, så strøm kan flyde mellem de to lande.  

Kabler udnyttes fuldt ud

CGS-løsningen, der er den første af sin art i verden, sikrer dermed, at kablerne udnyttes fuldt ud og langt mere end traditionelle ilandføringskabler fra havmølleparker.

- Hele ideen med CGS-løsningen er at bruge de dyre kabler til mere end en ting og sikre, at de konstant er fyldt op. Det skaber en effektiv grøn omstilling, hvor samfundet får mest for pengene. Jeg er helt enig i, at vi skal handelsbarrierer og grænsebomme til livs, og at mest mulig kapacitet skal stilles til rådighed for elmarkedet. Det sikrer, at producenterne har et stort marked at sælge til, og at forbrugerne får de billigste priser. Derfor er det meget glædeligt, at et projekt, som har været undervejs i mere end et årti, og som har fået regulatorgodkendt sit markedsdesign, kan undtages for ny lovgivning, siger Søren Dupont Kristensen og peger også på, at CGS-projektet er støttet af EU, netop på grund af sin banebrydende karakter, og at CGS-løsningen løbende har været drøftet med EU.

50 Hertz: Regelsæt for hybrid-parker

Administrerende direktør i tyske 50 Hertz, Stefan Kapfere, forklarer i en pressemeddelelse, at undtagelsen er et stærkt signal fra EU til innovative projekter:

- EU Kommissionens afgørelse viser, at projekter som KF CGS – som har været planlagt i mere end 10 år og er indviet - er mulige, selv om lovgivningen undervejs er ændret som et resultat af Clean Energy Pakage med 70 procent reglen. Det betyder, at den grønne elproduktion fra havmølleparkerne Kriegers Flak og Baltic 1 og Baltic 2 fuldt ud kan udnyttes, fordi kun den overskydende kapacitet skal stilles til rådighed for elmarkedet. Det er vigtigt, at EU nu laver et fremadrettet og stabilt regelsæt for hybrid-interconnector projekter, fordi KF CGS nok var verdens første af sin slags, men helt sikkert ikke bliver det sidste, siger han.

(Forsidefoto: Colourbox)

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125