23948sdkhjf

Så går arbejdet med Anholt Havmøllepark i gang

3. juledag forlader flydekranen Svanen Grenaa Havn for at påbegynde arbejdet med fundamenterne i Anholt Havmøllepark. Bladt Industries er ligeledes klar med de første monopæle.
Søndag den 20. november 2011 ankom flydekranen Svanen til Grenaa Havn og nu forlader den snart havnen igen. 3. juledag sejler den ud for at begynde arbejde med at ramme de pæle ned i havbunden, der skal bære de 111 havmøller i Anholt Havmøllepark. Det skriver P4 Østjylland.

En veteran af en flydekran
Svanen blev bygget i Holland i 1990 til anlæg af Storebæltsbroen, hvor man ønskede at kunne løfte vestbroens brofag på plads som enheder á ca. 6.000 tons. Svanen er 103 meter lang, 72 meter bred og 100 meter høj. Svanen blev senere også anvendt ved byggeriet af Øresundsbroen, skriver Dong Energy.

Efter en kraftig opgradering i 1994 har den i dag en løftekapacitet på 8.700 tons og har netop medvirket til at ramme monopæle ved to af Dong Energy’s britiske havmølleparker. Svanen har således sat de sidste 51 fundamenter i havmølleparken Walney 2, ligesom den også har rammet monopæle i havmølleparken London Array.

-Men Svanen er meget fit for fight endnu, siger byggepladsleder Esben Schmidt til P4.

Monopæle fra Bladt Industries
Bladt Industries er ligeledes klar til arbejdet med havmølleparken. Produktionen af monopælene er i fuld gang og de første er rullet på lager klar til udskibning.

Monopælene produceres dels hos Bladt Industries i Aalborg, dels hos March Wind Technology i Herning, der leverer dele til den øverste sektion, der har en konisk udformning.

Monopælen er på-svejst ’løfteører’, som Svanen benytter til at løfte monopælen i.

MT Højgaard er netop ved at klargøre det område på havnen, hvorfra monopælene skal sejles ud til Svanen.






Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125