23948sdkhjf

Stort batteri og en Vestas-mølle skal lynoplade elbiler på Fyn

- Hvordan kan man sikre, at strømmen er grøn, når elbilen lades op på ladestandere koblet til elnettet?

Det har energiselskaberne Vestas og OK sat sig for at svare på i form af et projekt, der allerede til november i år skal resultere i to lynladestandere, der lader via et batteri, som er digitalt synkroniseret med OK’s egen Vestas-vindmølle i Gilbjerg ved Billund.

Ladesystemet skulle være verdens største af sin art og skal give erfaringer til parterne bag projektet, så løsningen potentielt kan rulles ud i større skala.

- Med denne løsning sikrer vi sammen med OK, at persontransporten kan elektrificeres med vedvarende energi også når vindmøllen står stille. Nu skal vi indsamle erfaringer og bliver klogere på området, for vi ser et globalt potentiale i at kunne tilbyde konkurrencedygtige løsninger, der leverer grøn strøm til elbiler uden at ladestanderen nødvendigvis skal placeres lige ved siden af en vindmølle, siger Andreas Svendstrup-Bjerre, projektleder hos Vestas inden for energiløsninger og lagring.

Kapacitet på 900 kW

Batteriet lader fra elnettet, men en nyudviklet software synkroniserer batteriet digitalt med en specifik vindmølle og sikrer, at det kun lader, når vindmøllen producerer strøm. Batterisystemet er udviklet af Vestas og har en kapacitet på 900 kW og kan levere 650kWt, hvilket gør det til Danmarks største batteri i kommerciel drift.

- Hvis vi i Danmark skal nå i mål med vores ambitiøse CO2-reduktionsmål, er det helt afgørende, at vi udvikler effektive og forbrugervenlige løsninger, der gør det nemt for danskerne at tage det grønne valg. Som en verdensleder inden for bæredygtige energiløsninger med hovedsæde i Danmark, handler det om at tage lederskab for den grønne omstilling og sammen med vores partnere udvikle nye bæredygtige løsninger, siger Vestas bæredygtighedschef, Lisa Ekstrand.

Reelle perspektiver

En del af motivationen hos OK er at tilegne sig viden om samspillet mellem batteri og ladestandere, og projektet går hånd i hånd med selskabets vision om at være en nøglespiller på fremtidens energimarked, lyder det fra Thor Folmann Krarup, OK’s produktchef for e-mobilitet:

- Som kundeejet selskab har vi en særlig stor forpligtelse til at lytte til kundernes behov og teste nye teknologier til gavn for kunderne. Og i sidste ende markedsmodne de innovative idéer. Derfor undersøger vi hele tiden nye teknologier, og projektet her ser vi som én af de løsninger, der er reelle perspektiver i for forbrugeren, siger Thor Folmann Krarup og tilføjer:

- I den forbindelse er det uden tvivl væsentligt, at det sker i samarbejde med en så betydende aktør inden for vindmølleenergi som Vestas. Så det er vi selvfølgelig også glade for.

Lynladerstationen er placeret ved OKs tankstation ved afkørsel 50 ved Odense på den fynske motorvej E20.

Fakta om teknologien

900 kW-batteriet er bygget ind i en 20-fod container.

Vestas driver yderligere et batteri på 1.200 kW og 346 kW i kommerciel drift.

Ladesystemet er det største af sin art i verden, hvor man kombinerer et batteri med grøn strøm med ladestandere til elbiler.

Batteriet er via et tilpasset SCADA-system synkroniseret med OKs egen Vestas-vindmølle i Gilbjerg og oplader fra elnettet med få sekunders nøjagtighed, når vindmøllen producerer strøm

Kilde: OK og Vestas

(Forsidefoto: Colourbox)

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203