23948sdkhjf

Kolding-firma leverer elektrolyseanlæg og brinttankstation til Nordens Paris

60.000 liter diesel og 131 tons CO2 – hvert år.

Så meget reducerer 3 nye brint-busser diesel-forbruget og CO2-udledningen i Aalborgs offentlige trafik. I stedet for dieselpartiker kommer der ren vanddamp ud af de nye bussers udstødningsrør.

Green Hydrogen Systems i Kolding har produceret og installeret det avancerede tankanlæg, der er det første fuldt godkendte brint-tankanlæg i Norden med on site-produktion af brint. Det er også Green Hydrogen Systems, som har leveret det mobile og modulbaserede elektrolyseanlæg, der producerer selve brinten.

De nye brintbusser samt elektrolyse- og tankanlægget i Aalborg har været undervejs i to år og har fået støtte fra bl.a. EU og Vækstforum Nordjylland.

Det banebrydende projekt er realiseret i et tæt samarbejde mellem Aalborg Kommune, Region Nordjylland og bl.a. Green Hydrogen Systems.

Læs også: 16 nye biogasbusser til i Nordjylland

 I Region Nordjylland har man været meget tilfreds med at finde en dansk partner, der kunne levere den nødvendige rådgivning og innovative brint-teknologi:

- Vi vidste, hvor vi kunne få brint-busserne, men ikke hvem der kunne levere brint-tankstationen. Men så fandt vi Green Hydrogen Systems i Kolding, som både kunne levere elektrolyseanlægget og påtage sig ansvaret med at dimensionere og levere en komplet tankstation, der passer til vores behov, siger Christian Twitchett fra Region Nordjyllands sekretariat for regional udvikling. 

Sparer Aalborg for 60.000 liter diesel om året
Fremover vil de tre nye busser tilsammen tilbagelægge over 150.000 km årligt og fragte ca. 1 mio. passagerer rundt i Aalborg og omegn. Omlægningen til brint betyder en årlig besparelse på 60.000 liter diesel og en reduceret CO2-udledning på 131 tons.

Hos Green Hydrogen Systems er man ligeledes glad for samarbejdet og for at se de nye brint-busser indgå i ordinær trafik i Aalborg.

Læs også: Fem milliarder skal skabe storskala-testområde i Nordjylland

- Det har været en god proces, og det er meget tilfredsstillende for os at kunne bidrage med vores teknologi til et projekt, som demonstrerer, at det ikke er teoretisk ønsketænkning at bruge miljøvenlig el fra fx vindmøller til at producere brint som erstatning for de fossile brændstoffer, der belaster klimaet. I stedet for dieselpartiker er det nu ren vanddamp, der kommer ud af bussernes udstødningsrør i Aalborg, siger Niels-Arne Baden, CEO for Green Hydrogen Systems.

Syvdobler produktionskapaciteten
Green Hydrogen Systems er verdens første til at kommercialisere et modulopbygget og standardiseret elektrolyseanlæg, som kan producere brint ved hjælp af grøn energi. Virksomheden har gennem det seneste år oplevet en stærkt stigende efterspørgsel og udvider derfor nu de nuværende produktionsfaciliteter fra 700 kvadratmeter til 4000 kvadratmeter med mulighed for hurtigt at udvide yderligere helt op til 12.000 kvadratmeter. Green Hydrogen Systems forventer at tage de nye faciliteter i brug allerede den 1. november i år.

- Perspektiverne i brint er enorme, og vi oplever i disse år en stor interesse for vores modulopbyggede elektrolyseanlæg. Som udgangspunkt fylder de ikke mere, end at de kan leveres i en 20 fods container og kan derfor nemt placeres, hvor den vedvarende energi produceres, fx direkte ved vindmøller eller solcelleanlæg. I takt med, at behovet vokser, kan vores anlæg meget nemt skaleres op til større løsninger – noget, der er helt afgørende for de fleste energiproducenter, både små og store, siger Niels-Arne Baden.                                           

Om elektrolyseanlægget og brint-tankstationen

Elektrolyseanlægget HyProvide A60 fra Green Hydrogen Systems er et modulært elektrolyseanlæg, der kan omdanne fra 125 kW helt op til 20 MW grøn el til brint om året. Det svarer ca. til den mængde brændstof, som 350 busser i Danmark bruger årligt. Elektrolyseanlægget producerer løbende brinten, der opbevares på et tanklager under et tryk, hvorfra det påfyldes busserne gennem en dispenser. Tankstationen leverer ca. 130 kg brint dagligt, hvilket betyder, at de tre busser kun fyldes én gang dagligt (om morgenen) og herefter kører i normale ruter, hvor der normalt kører dieselbusser.

Kort om elektrolyse: Fra vand til miljøvenlig brint

Elektrolyse er en teknologi, der populært sagt kan omdanne vand til C02-neutral brint. Processen kræver el og forurener ikke. Det giver mulighed for at gemme klimavenlig el fra solceller og vindmøller i form af brint, der kan bruges som brændstof i en lang række sammenhænge, herunder i biler, busser, tog og færger og til industrielle formål.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Envidan og NCC-selskab tredobler kapaciteten på nordjysk renseanlæg

Fem russiske ordrer til Vestas

Hofor aflyser udledning: Kigger på tre scenarier

Første værk på haveparkaffald kan blive det sidste

Første spadestik: Nu kan Dall Energy gå i gang i Sorø

1

GEV tester air condition på fjernvarmevand

Nyhedsbrev

12.585 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Ørsted sælger offshore-transmissionanlæg for miliarder

Online Avis Arkiv

Elnetselskab betalte søsterselskab for meget for energibesparelser

Genanvendelige katalysematerialer skal skabe bæredygtigt energilager

Siemens Gamesa snupper endnu en fransk kæmpeordre

Vestas sluttede foråret af med to ordrer

MHI Vestas tæt på rekordordre

1

Dødelig bakterie i vandet på Aarhus Rådhus

2

Gentofte har på fem år udledt 10 mia. liter urenset spildevand i Øresund

NKT udnævner ny CFO

Nye energiprojekter på vej

Inga skal tygge sig gennem Nordhavns undergrund

Eurowind får grønt lys til hybridpark

2

Vejen banet for en grønnere varme: Dispensation fra kraftvarmekravet i hus

Energistyrelsen godkender 50 MW havvandsvarmepumpe, el- og fliskedler

Video: Vindmølletårn af træ har rejst sig på Bjørkø

Siemens Gamesa render med 496 MW fransk vind

De sætter signal til Aalborgs letbane på gummihjul

Klimaminister overvejer fortsat oliejagt i Nordsøen i 2050'erne

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vestas lander hidtil største ordre i Vietnam

Første MHI Vestas-møller installeret i hollandsk havmøllepark

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Forsyning Helsingør advarer mod aggressive telefonsælgere

Danfoss og Grundfos forfølger milliardmarked i tæt parløb

Ny CEO hos Connected Wind Services

Ny formand for Dansk Batteriselskab

Danske Kraftvarmeværker får ny direktør

Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

2

De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Intelligent teknologi giver effekt på bundlinjen!

Prysmian Finland skal levere søkabel til Saimaa søen

Mobil aircondition - testet af Teknologisk Institut

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Vindmøllebranchen samfundsbidrag steg i 2018

GTS-institutternes teknologiske infrastruktur

1-faser El-måler til strømtransformer tilslutning

Charles Christensen A/S har vundet stor rammeaftale

Sammenligning af kabinetkølere

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

NOMO anvender en "total cost of ownership" indgangsvinkel

Står du på hovedet?

Tør du tage springet?

Britiske Autodesk vælger bott

Eksklusive lejligheder på Barndommens gade (Toves Gaard)

Produktionsoverblik - hvor som helst og når som helst

Bedre armerings-nummerering - gratis webinar d. 5/6

Vinkøleanlæg uden udedel - stabil kølig temperatur

Ailes Marines vælger Prysmian 66 kV inter-array kabler

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

PCSCHEMATIC Cabledim version 3.0 videopræsentation

Ét år til EOT 2021: Flere nyheder på programmet

Send til en kollega

0.172