23948sdkhjf

Partnerskaber skal løfte dansk vindindustri

En lang række spillere i den danske vindleverandørkæde mener, at partnerskaber kan være med til at skabe yderligere værdi i arbejdet på at sikre branchens konkurrenceevne.

Allerede i 2018 spurgte WindDenmark i sin årlige leverandøranalyse ind til, hvordan levetidsomkostningerne på vindenergi kunne nedbringes, og her kom ”Leverandørsamarbejde, konsolidering og/eller partnerskaber” ind med højest tilslutning, hvor 24 pct. svarede ”i høj grad”, og 56 pct. svarede ”i nogen grad”.

Det har været medvirkende årsag til, at Megavind-partnerskabet sætter fokus på partnerskaber i 2020. Projektets formål er at undersøge partnerskaber på tværs af emner såsom markedstrends, muligheder og barrierer, vidensdeling på tværs af industrier, og efterfølgende vil man lancere konkrete tiltag til at udløse potentialet.

Arbejdet blev igangsat i februar, og de endelige resultater forventes offentliggjort i forbindelse med Wind Energy Denmark-konferencen i starten af oktober.

Mangler valide data
Lige nu er man derfor i gang med at kortlægge den danske leverandørkæde.

- Jeg forventer helt klart, at vi får en analyse og en oversigt af, hvordan temperaturen er hele vejen rundt på supply chain og sikrer, at det er valide data, vi arbejder med fremadrettet. For det her projekt kommer forhåbentlig til at bekræfte alle de her knap så eksplicitte ting, der bliver talt om i branchen; både ved utilities, OEM’er og også ved supply chain, forklarer Torben Jørgensen, der er technical sales director hos Frits Schur Energy, og medlem af forretningsudvalget i Megavind.

Han fortsætter:

- Så vi vil gerne have lidt mere hardcore data at kigge ind i. Og det skal vi så bruge til at gå ud og fortælle omverdenen, hvordan vi ser det nu og her, og det kommer til at ske i oktober, men det vigtige for os er egentlig også, at vi bruger de data her til at starte et nyt trin op, hvor vi ved hjælp af de, forhåbentligt, meget konkrete data fra de forskellige indspillere kan begynde at kigge ind i, hvad det er for nogle strategier, man kunne forestille sig at levere ud til utilities, OEM’er og supply chain, så vi på en eller anden måde kan styrke den danske vind-hub. Min personlige frygt er, at hvis vi ikke gør noget, så vil udflagningen af arbejdspladser i Danmark gå mere end stærkt.

Vigtigt input fra spørgeskemaundersøgelse
Næste skridt i kortlægningen bliver gennemførelse af interviews og en spørgeskemaundersøgelse.  

Der er allerede identificeret cirka 100 selskaber – primært leverandører, OEM’er og udviklere – som respondenter til spørgeskemaet, som netop er igangsat og har deadline i midten af maj.

Men WindDenmark vil gerne have endnu flere input og ser spørgeskemaundersøgelsen som en unik mulighed for virksomhederne til at give erfaringer fra partnerskaber videre til hele branchen, samt til at præge den fremtidige dagsorden for, hvordan branchen vil arbejde videre med partnerskaber.

Som deltager får man desuden fordel af at blive inviteret med til en pre-launch-event samt får lejlighed til at være blandt de første modtagere af rapporten.

Du kan deltage i spørgeskemaundersøgelsen via følgende link: https://survey.implement.dk/LinkCollector?key=HC4Y5DNKJ23K

Megavind partnerskabet

Megavind-partnerskabet blev oprettet i 2006 i forbindelse med, at den daværende danske regering præsenterede en rapport om promovering af miljøeffektive teknologier.

Partnerskaberne har til formål at styrke offentligt-privat samarbejde mellem staten, industrien og universiteterne for at accelerere innovation inden for en række grønne teknologier.

Megavinds vision er at bevare og udvikle Danmarks position som global vindenergihub og hjem for verdens førende selskaber og forskningsinstitutioner inden for vindenergi.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078