23948sdkhjf
>

Henrik Stiesdal gav opsummering, opråb og håb

Dag to på konferencen blev for en god andel af deltagerne begyndt med en fortælling, fra den ikoniske vindmøllepioner, der har været med fra starten

Fra verdens første havvindmøllepark, Vindeby, i 1991 til et patenteret, flydende vindkoncept ud for den norske kyst – Henrik Stiesdal har været med hele vejen og er stadig med i den innovative verdenselite i dag. Han er derfor en oplagt oplægsholder til en konference om havvind.

Så hvad har drevet den vækst, der har været inden for havvind i det seneste årti? Ifølge Henrik Stiesdal er det konkurrence, en lav rente, innovation og industrialisering, der hovedsagligt har drevet prisen ned og størrelsen op på vindmøller.

- Fra 1991, hvor Vindeby blev etableret, tog udbygningen af havvind først rigtig fart omkring 20 år senere, i 2010. Meget har ændret sig siden, blandt andet ved vi, at vi ikke engang har 20 år til at nå i mål, sagde Henrik Stiesdal til de mange fremmødte tilhørere.

Meget kan ske på 11 år - og meget skal ske
Der har været talt en del om året 2030; hvilke mål er der, hvordan når man de mål og med hvilke midler? Vi ved, at vi har travlt, hvis vi skal rette op på situationen og komme i mål med den grønne omstilling. Men det kan lade sig gøre, ting har ændret sig drastisk på 11 år før, hvilket Stiesdal understregede ved at spole tiden tilbage 11 år. Den første iPhone var næsten lige udkommet, og meget mere behøvede man måske heller ikke til at huske på, hvor hurtigt det er gået siden.

For at cementere, hvilket tempo den menneskelige udvikling kan ske i, inddrog Henrik Stiesdal ligeledes et eksempel fra den befærdede Fifth Avenue i New York i 1900, der var befærdet af hestekøretøjer, på nær én bil. I 1913 viste et billede fra samme avenue, en gade befærdet af biler, på nær ét hestekøretøj.

- Den eneste grønne energikilde der kan klare denne opgave og forsyne os med den grønne strøm, vi skal bruge i fremtiden, er vind, afsluttede Henrik Stiesdal.

Artiklen er bragt i samarbejde med Wind Denmark.

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.127