23948sdkhjf

Efterlysning: En mere klar rollefordeling på elmarkedet

Ny rapport: Lad elleverandøren være det primære kontaktpunkt for forbrugeren og reducer forbrugerens nødvendige kontakter med netvirksomheden.
Sammenslutningen af nordiske energiregulatorer (NordREG) har netop offentliggjort en nye rapport. I den forbindelse anbefaler man,

at lade elleverandøren være det primære kontaktpunkt for forbrugeren og at reducere forbrugerens nødvendige kontakter med netvirksomheden til forhold omkring den fysiske tilslutning med elnettet.

Det oplyser Energitilsynet i en pressemeddelelse.

El-leverandøren som omdrejningspunkt
Rapporten præsenterer anbefalinger på hvordan forbrugergrænsefladen (forbrugerkontakten) fremover skal indrettes i et fremtidigt fælles nordisk slutbrugermarked. Kort fortalt betyder anbefalingerne, at forbrugerne i langt højere grad end i dag skal vende sig mod elleverandørerne når de vil gøre brug af elmarkedet. Også ved for eksempel leverandørskifte eller flytning skal forbrugernes primære kontaktpunkt være elleverandøren.

Da elleverandørerne fungerer på et marked med konkurrence og derfor har et større incitament til at være proaktiv i forbrugerrelationer konkluderer NordREG, at det mest naturlige kontaktpunkt for forbrugeren er elleverandøren.

Forbrugeren skal dog fortsat kunne have tiltro til, at netvirksomheden sørger for information og løser problemer, der entydigt kan relateres til netforholdene, dvs. forhold som vedrører forbrugernes fysiske opkobling til nettet, herunder forhold vedrørende måler, kvalitet i leveringen samt afbrydelser.

Rapporten definerer således samlet set de forhold i forbrugergrænsefladen (forbrugerkontakten) som skal være egentlig netrelaterede forhold, der varetages af netvirksomhederne, samt de forhold som skal varetages af elleverandører og energiservicevirksomheder.

Samfakturering
Varetagelsen af opgaven med udsendelse af regningerne til forbrugerne er et centralt emne i rollefordelingen på elmarkedet. Enten kan elleverandøren, der er valgt af forbrugeren fremsende én samlet regning som omfatter både omkostninger til elektricitet såvel som betaling for netdelen til forbrugeren (såkaldt samfakturering), eller netselskabet og leverandøren kan stå for opkrævningen af hver sin ydelse. I foråret 2011 modtog NordREG en konsulentrapport, der anbefalede indførelse af én samlet regning, dvs. indførelse af egentlig samfakturering.

NordREG har på den baggrund besluttet at få foretaget en analyse af de økonomiske effekter ved obligatorisk og frivillig samfakturering for forskellige typer af interessenter. For at opnå et fuldstændigt billede af fordele og ulemper ved forskellige typer af fakturering indgår også en muligheden for separat fakturering i analysen, dvs. et tilfælde hvor elleverandør og netvirksomhed hver især udsender regninger.

Den økonomiske analyse vil blive udført af et konsulentfirma i løbet af efteråret 2011 og vil bygge videre på den allerede eksisterende konsulentrapport. Det er NordREGs intention at kunne præsentere en række endelige anbefalinger vedrørende faktureringsspørgsmålet inden udgangen af 2011.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078