23948sdkhjf

Da ledningsnettet holdt flyttedag

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første skinne til Odense Letbane blev støbt i december 2018.

Men længe inden sporarbejdet kunne påbegyndes måtte forsyningsselskaberne dog på banen. Det er nemlig en meget stor udfordring at anlægge en letbane ind gennem en by som Odense.

Ikke kun på grund af de trafikale omstændigheder og at arbejdet skal foregå til så lidt gene for befolkningen som muligt. 

Én af de helt store udfordringer er, at undergrunden er fyldt med kabler og rør, hvor der løber vand, el, fjernvarme, tv-signal, internet og spildevand.

Al denne underjordiske infrastruktur kan man ikke sådan lige komme til, hvis der bliver anlagt et letbanespor med massive betonfundamenter ovenpå. Derfor har det også være en kæmpeopgave for de lokale forsyningsselskaber at flytte deres ledninger væk fra letbanesporet – eller opdatere dem, så de er sikret i mange årtier ud i fremtiden.

Læs også: Kun et skud i bøssen

- Arbejdet begyndte i foråret 2015, og ved årsskiftet 2017/2018 var det væsentligste overstået. De sidste fem procent er noget, der dukker op senere og må tages, som det kommer og passer ind i andet arbejde, forklarer Lars Scheuer, der er projektchef med ansvar for ledningsflytninger hos Odense Letbane P/S.

- Det passer med den tidsplan, der oprindeligt er blevet lagt. Jeg synes, det er en ret stor præstation at omlægge så mange rør og kabler på to år og ni måneder. Det er godt gået.

Gnaver sig igennem
Det er især et stærkt samarbejde mellem de mange parter, som er involveret, der har fået det til at lykkes inden for tidsrammen. Der er afholdt i hundredvis af møder med de forskellige ledningsejere, der har omlagt rør og kabler langs letbanens 14,5 kilometer lange spor.

- Da jeg tog de første møder med dem tilbage i 2014, var de næsten knockoutet over opgavens omfang. Men der gik ikke ret længe, før de tog handsken op og bare gik i gang, siger Lars Scheuer og fortsætter:

- Man kan ikke planlægge sådan en opgave fra A til Z på én gang. Men vi gnavede os ned gennem opgaven og fik den prioriteret rent tidsmæssigt. Vi fik lagt nogle gode planer, som det var realistisk at arbejde efter, og det er ikke mindst ledningsejernes fortjeneste, siger Lars Scheuer.

Derudover er der afholdt ugentlige koordineringsmøder med Vejmyndigheden, FynBus, Brand og Redning og Odense Letbanes ansvarlige på de forskellige strækninger. Der er også blevet afholdt en lang række større møder, hvor både ledningsejere og Vejmyndigheden har deltaget – og siddet omkring en tegning for at pege ud og lave aftaler.

- Der opstår en form for holdånd, når man sidder der og løser sådan en opgave. Det gør det meget nemmere, end hvis alle sidder med hver deres projekt – og efterfølgende finder ud af, at tingene ikke passer sammen, forklarer Lars Scheuer.

Mere elastik
I det hele taget har holdånd spillet en stor rolle. Især båret af de store, lokale forsyningsselskaber, VandCenter Syd, Energi Fyn og Fjernvarme Fyn. Ifølge projektchefen giver det ’mere elastik og mindre millimeterdemokrati’, når man skal have tingene til at glide.

- Vi har jo kunnet spejle os i Hovedstadens Letbane, som vi i begyndelsen havde vi identiske tidsplaner med. Men de løb ind i problemer, blandt andet fordi forsyningsselskaberne i de 11 omegnskommuner ikke var med på opgaven i samme grad, siger Lars Scheuer og fortsætter:

- Energi Fyn har for eksempel været gode til at gå forrest og tage en ledende rolle på flytningen af de bløde kabler. Mange steder har de stået for opgravning af alle kabler på strækningen og har hjulpet med at koordinere og samle de forskellige projekter samt stået for økonomien og mellemregningerne mellem selskaberne. Det var en landvinding, da kabelejerne erkendte, at det var bedre og nemmere at arbejde sammen om opgaven.

Fakta: Odense Letbane

Odense Letbane forventes at være færdigbygget til at gå i drift i efteråret 2021.

Letbanen har et samlet budget på cirka tre milliarder kroner (i 2014-priser).

Odense Letbanes første etape bliver cirka 14,5 kilometer lang.

Den kommer forbi byens nøglepunkter og kraftcentre for udvikling.

Der bliver i alt 26 stationer på linjen fra Tarup i nord til Hjallese i syd.

Hele turen fra Tarup til Hjallese forventes at tage omkring 42 minutter.

Der forventes afgang fra hver station otte gange i timen i dagtimerne.

Et letbanetog er en moderne sporvogn - cirka 32 meter lang.

Et enkelt letbanetog kan have mere end 200 passagerer ad gangen.

Der forventes cirka 35.500 passagerer på en hverdag - og ca. 10-11 millioner om året.

Letbanen skal skabe tæt sammenhæng med det øvrige bus- og tognet.

Kilde: Odense Letbane

Mere om: Odense Letbane
Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Udbud skudt i gang for nyt dampværk

Ny opfindelse kan sikre mere effektiv lagring af grøn energi

Banebrydende teknologi på varmerør bliver testet i Jyderup

2

Intelligent dansk batteri nu på positivliste til elnettet

Evida sætter fokus på sikker forsyning

Vindvirksomheder sparede tid og penge med 3D-print

Nyhedsbrev

12.617 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

2

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Online Avis Arkiv

Flere renseanlæg skal lukke i Vejle Kommune

Energifolkemøde er udsat til næste år

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

1

Thy-Mors Energi vil bruge en milliard

1

Direktør: Nyt biogasanlæg skal være færdigt inden 2023

1

Hemmelig rapport placerer vindmøllepark i vigtigt fugleområde

Better Energy og Nykredit i nyt realkredit-samarbejde

Energinet trækker gasledning under Lillebælt

Nye energiprojekter på vej

VisBlues batterianlæg havde premiere i golfklub

Kampen mellem underleverandører er i gang

Kamstrup vil lægge flere ordrer tæt på Danmark. Det kan give muligheder for danske underleverandører.

Energy Supply udkommer også i sommerferien

1

Ganger med 3,5: Greentech-virksomhed får debut på pyrolyseanlæg i storskala

Mindst fem virksomheder kan behandle københavnsk bioaffald

En stribe danske virksomheder melder sig klar til at modtage og behandle bioaffald fra Københavns Kommune. Kommunerne må begynde se ud over egen næsetip, siger DI.

Forskere betegner energiøer uden statsstøtte som ønsketænkning

Politikerne vil opføre to energiøer helt uden statsstøtte, men det er urealistisk, mener forskere.

Brand i solceller på taget af skole

Slut, prut, finale: Energinet har lagt sidste hånd på 400 kV-linjen til Tyskland

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

2

Kritik af dansk vindmølleprojekt til en milliard i Afrika

Ny vidensbank om biogas ser dagens lys

Kinesisk ordre til Vestas

Endnu en tysk ordre til Vestas

Vandselskaber vil samarbejde om grundvandsbeskyttelse

Vestas-møller til japansk jordskælvs-region

Vestas fortsætter ordre-opturen i Vietnam

Tysk ordre til Vestas

Nye energiprojekter på vej

Vestas vinder stor repowering-ordre

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ABB to power the world’s largest diamond recovery vessel

Grøn køling til industrien

Genbestil tidligere ordrer med få klik!

Drift af elforsyningsanlæg

Hvad koster en kran til lageret eller produktionen?

Kursusnyhed: Bliv certificeret VE-installatør i varmepumper

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Består din virksomhed af bodybuildere til løft af tønder?

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

Kemi-tech på vej mod en bæredygtig fremtid

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Aircold Komfortkøling - Opnå et behageligt indeklima!

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

Pettinaroli brugsvandsfordelerrør CC50 - ideel til isolering

Glatte motorer fra NORD er ideelle til føde- og drikkevarein

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Gibotech hjælper dig gennem sommeren

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

Commissioning i byggeriet

Apollo Klimaanlæg uden udedel - SPAR 20%

Blikkenslager / Tekniske isolatør søges

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Send til en kollega

0.156