23948sdkhjf

Da ledningsnettet holdt flyttedag

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første skinne til Odense Letbane blev støbt i december 2018.

Men længe inden sporarbejdet kunne påbegyndes måtte forsyningsselskaberne dog på banen. Det er nemlig en meget stor udfordring at anlægge en letbane ind gennem en by som Odense.

Ikke kun på grund af de trafikale omstændigheder og at arbejdet skal foregå til så lidt gene for befolkningen som muligt. 

Én af de helt store udfordringer er, at undergrunden er fyldt med kabler og rør, hvor der løber vand, el, fjernvarme, tv-signal, internet og spildevand.

Al denne underjordiske infrastruktur kan man ikke sådan lige komme til, hvis der bliver anlagt et letbanespor med massive betonfundamenter ovenpå. Derfor har det også være en kæmpeopgave for de lokale forsyningsselskaber at flytte deres ledninger væk fra letbanesporet – eller opdatere dem, så de er sikret i mange årtier ud i fremtiden.

Læs også: Kun et skud i bøssen

- Arbejdet begyndte i foråret 2015, og ved årsskiftet 2017/2018 var det væsentligste overstået. De sidste fem procent er noget, der dukker op senere og må tages, som det kommer og passer ind i andet arbejde, forklarer Lars Scheuer, der er projektchef med ansvar for ledningsflytninger hos Odense Letbane P/S.

- Det passer med den tidsplan, der oprindeligt er blevet lagt. Jeg synes, det er en ret stor præstation at omlægge så mange rør og kabler på to år og ni måneder. Det er godt gået.

Gnaver sig igennem
Det er især et stærkt samarbejde mellem de mange parter, som er involveret, der har fået det til at lykkes inden for tidsrammen. Der er afholdt i hundredvis af møder med de forskellige ledningsejere, der har omlagt rør og kabler langs letbanens 14,5 kilometer lange spor.

- Da jeg tog de første møder med dem tilbage i 2014, var de næsten knockoutet over opgavens omfang. Men der gik ikke ret længe, før de tog handsken op og bare gik i gang, siger Lars Scheuer og fortsætter:

- Man kan ikke planlægge sådan en opgave fra A til Z på én gang. Men vi gnavede os ned gennem opgaven og fik den prioriteret rent tidsmæssigt. Vi fik lagt nogle gode planer, som det var realistisk at arbejde efter, og det er ikke mindst ledningsejernes fortjeneste, siger Lars Scheuer.

Derudover er der afholdt ugentlige koordineringsmøder med Vejmyndigheden, FynBus, Brand og Redning og Odense Letbanes ansvarlige på de forskellige strækninger. Der er også blevet afholdt en lang række større møder, hvor både ledningsejere og Vejmyndigheden har deltaget – og siddet omkring en tegning for at pege ud og lave aftaler.

- Der opstår en form for holdånd, når man sidder der og løser sådan en opgave. Det gør det meget nemmere, end hvis alle sidder med hver deres projekt – og efterfølgende finder ud af, at tingene ikke passer sammen, forklarer Lars Scheuer.

Mere elastik
I det hele taget har holdånd spillet en stor rolle. Især båret af de store, lokale forsyningsselskaber, VandCenter Syd, Energi Fyn og Fjernvarme Fyn. Ifølge projektchefen giver det ’mere elastik og mindre millimeterdemokrati’, når man skal have tingene til at glide.

- Vi har jo kunnet spejle os i Hovedstadens Letbane, som vi i begyndelsen havde vi identiske tidsplaner med. Men de løb ind i problemer, blandt andet fordi forsyningsselskaberne i de 11 omegnskommuner ikke var med på opgaven i samme grad, siger Lars Scheuer og fortsætter:

- Energi Fyn har for eksempel været gode til at gå forrest og tage en ledende rolle på flytningen af de bløde kabler. Mange steder har de stået for opgravning af alle kabler på strækningen og har hjulpet med at koordinere og samle de forskellige projekter samt stået for økonomien og mellemregningerne mellem selskaberne. Det var en landvinding, da kabelejerne erkendte, at det var bedre og nemmere at arbejde sammen om opgaven.

Fakta: Odense Letbane

Odense Letbane forventes at være færdigbygget til at gå i drift i efteråret 2021.

Letbanen har et samlet budget på cirka tre milliarder kroner (i 2014-priser).

Odense Letbanes første etape bliver cirka 14,5 kilometer lang.

Den kommer forbi byens nøglepunkter og kraftcentre for udvikling.

Der bliver i alt 26 stationer på linjen fra Tarup i nord til Hjallese i syd.

Hele turen fra Tarup til Hjallese forventes at tage omkring 42 minutter.

Der forventes afgang fra hver station otte gange i timen i dagtimerne.

Et letbanetog er en moderne sporvogn - cirka 32 meter lang.

Et enkelt letbanetog kan have mere end 200 passagerer ad gangen.

Der forventes cirka 35.500 passagerer på en hverdag - og ca. 10-11 millioner om året.

Letbanen skal skabe tæt sammenhæng med det øvrige bus- og tognet.

Kilde: Odense Letbane

Mere om: Odense Letbane
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Veks udnytter overskudsvarmen fra opvarmet smøreolie

Video & Billedserier
Solcelletagets år: Dansk soltagsproducent har fået luft under vingerne

Video & Billedserier
DTU slår hul ind til ny viden om saltbatterier

Evida trækker klage: Nu udvides fjernvarmen i Vejle

Offersen takker af: Kosan Gas henter ny engelsk direktør

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

NKTs højspændingskabel godkendt til tyske kabelforbindelser

Lyngby-Taarbæk Forsyning skal have ny direktør

Klumme:
Debat
Tre forslag kan fremme den grønne omstilling nu og her

Dansk kedelekspert bygger stort kyllingemøg-fyret kraftværk i Tyrkiet

Polsk ordre til Vestas

1

Ny rapport: Sådan kan energi-aktører bidrage til stabiliteten i el-systemet

Vestre Landsret udelukker forbrugere fra søgsmål i geotermisag

Kip med klaphatten på Strømmens Dag

2

Vi udleder meget mere CO2, end vi tror – Vi gør det bare i Kina

Efter møgsag: Ny direktør i Vestforbrænding

200 ton nacelle løftet på plads i en plastfiber sling

Fransk kapitalfond skyder 225 millioner kroner i Better Energy

Næstved Fjernvarme snupper fem distrikter på én gang

Efter misforstået opgave: Guldborgsund Forsyning prækvalificerer fire entreprenører

1

Energitung sukkergigant vil lave grøn gas til danskerne

1

Klumme:
Debat
Deleøkonomi gavner i det store klimaregnskab

Video & Billedserier
Se videoen: Sådan fjerner man 15 tons fastspænding

Forskningsprojekt vil optimere vindmølleindustrien

1

Næstved vil naturgas og oliefyr til livs

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rekordlav CO2-udledning fra danskernes elforbrug i 2019

Tysk medie: Plan for afvikling af kulkraftværker er på plads

Klimaministeren udpeger Energinets nye interessentforum

NKT lander femårig serviceaftale

Kinesiske millioner til fynske brændselsceller

Ny CEO hos Norsea Wind

Aalborg Forsyning modtager fornem pris

Siemens Gamesa sætter punktum for Senvion-opkøb

1

Elkabel lækker olie i Øresund på femte uge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Årets idrætsbyggeri 2020 – 4 projekter er i spil til prisen!

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

Pladebearbejdning med ROBOT

HN Group A/S tager ansvar og øger antallet af lærlinge.

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Sikkerheds dørlås med BUS modul og RFID læser.

Jobopslag - Servicetekniker i Trekantsområdet

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

Få konkret viden om bæredygtigt byggeri og arkitektur

Varmeforsyningsloven og varmepumper

Den ultimative guide til din virksomheds el-indkøb

Kvalitetschef til Centrum Pæle i Vejle

Nye film fra Trelleborgs fabrikker i UK

Ventilationsmontør – til ventilationsvirksomhed i vækst

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Sikkerheds dørlås med BUS modul og RFID læser.

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Send til en kollega

0.14