23948sdkhjf

Biogas og fedtemøg på skoleskemaet

Et nyt skoleår betyder ofte nye elever ude på Solrød Biogasanlæg. Og det er der en god grund til. Det kommunalt ejede anlæg, der blandt andet anvender gylle og fedtemøg til at skabe fjernvarme og el, har udviklet et digitalt undervisningskoncept til de ældste klassetrin i Folkeskolen.

Efter en pilotperiode i efteråret 2017 med test blandt et par skoleklasser blev materialet taget i fuld brug og har i 2018 og 2019 været anvendt flittigt som undervisningsmateriale for 8. og 9. klasser i og omkring Solrød Kommune.

Tæt adgang gør en forskel
Solrød Biogas har ikke været alene om at udvikle undervisningsmaterialet. Der er trukket en del veksler på kommunens tidligere naturfagskonsulent Iben Dalgaard, som stået med ansvaret for at udvikle undervisningsmaterialet.

I processen har både hun og Solrød Biogas sparret med naturfagslærer Anne-Mette Møller Jensen fra Uglegårdsskolen i Solrød. Hun har blandt andet bidraget med viden om, hvordan man bedst muligt formidler til børn.

Både i forbindelse med opstarten og nu, hvor materialet er i brug, finder Anne-Mette Møller Jensen det inspirerende at kunne anvende undervisningsmateriale fra så lokalt et sted som Solrød Biogas.

- Det er fantastisk at have det privilegium at have så tæt adgang til besøg og kontakt til en grøn virksomhed, hvor vi kan gennemgå processerne. At kunne kombinere teori og praksis er en kæmpe fordel og meget vigtigt, når man skal ramme og fastholde elever i denne aldersgruppe. Det fremmer indlæringen og dermed elevernes bevidsthed om bæredygtig produktion af energi, siger Anne-Mette Møller Jensen.

Anna, Elise & Laura
En af de skoler, der har anvendt materialet, er Munkekærskolen. Tre af eleverne, som efterfølgende har valgt at tage udgangspunkt i Solrød Biogas i et af deres naturfagsprojekter, er Anna Christensen, Elisa Andersen og Laura Monty-Krohn, der går i 9. klasse.

- Vi valgte Solrød Biogas, da det var en anderledes form for grøn energi, end vi for eksempel kender det fra vindmølleenergi. Det er inspirerende, at vores kommune kan være et forbillede for flere udenlandske besøgende. Med projektet har vi samtidig lært en masse fagtermer, som for eksempel anaerobe forhold, fortæller de tre piger og tilføjer, at det er den proces, der nedbryder det organiske materiale for at danne biogassen.

Kombination gør en forskel
Lene Agertoft, der er lærer for de tre elever og naturfagsvejleder på Munkekærskolen, værdsætter, at det materiale, som hun bruger i sin undervisning, kan kombineres med praktiske øvelser, så det giver en større forståelse.

- Undervisningsmateriale kan ofte ikke stå alene, når vi snakker naturfag. I undervisningen bruger vi det derfor ofte i kombination med besøg på virksomheder, ved feltundersøgelser i naturen samt med de eksperimenter, der er udviklet til materialet. Her kan vi med undervisningsmaterialet fra Solrød Biogas virkelig mærke en forskel i indlæringen hos eleverne. Det hænger simpelthen bedre fast, når de har været på besøg og gennem undersøgelser kan eksperimentere med processerne, fortæller Lene Agertoft og tilføjer:

- At de tre piger vælger at tage Solrød Biogas som emne i et projekt er samtidig resultatet af, at anlægget og undervisningsmaterialet har vakt en interesse hos eleverne, fortæller Lene Agertoft.

Bæredygtighed på skemaet
For de tre piger gav emnet om Solrød Biogas dem en større indsigt i, hvordan anlægget biddrager til en mere bæredygtig fremtid.

- I øjeblikket er det meget oppe i tiden at snakke om bæredygtighed. Det vedrører samtidig mange emner, vi har haft om i skolen. Derfor finder vi ofte sammenhænge mellem forskellige bæredygtige projekter og biogasanlægget, fortæller de tre piger.

De fortæller endvidere, at de i forbindelse med deres kommende emne om Megabyer kommer til at inddrage nogle af elementerne, de har lært fra besøget hos Solrød Biogas, da det blandt andet handler om luftforurening.

Forældreopdragelse
Hos Solrød Biogas er direktør Kaj Holm glad for, at undervisningsmaterialet har gjort eleverne mere bevidste om klimaet. Og at kommunen tager ansvar for en bæredygtig energiforsyning af el og fjernvarme.

- Efter pilotfasen har været godt i gang, betyder det meget, at vi oplever en stor interesse fra eleverne, der som Anna, Elisa og Laura selv tager fat i Solrød Biogas som emneområde i et projekt. Det betyder, at vi er lykkedes med den kobling, vi har af teoretisk og praktisk undervisning til skoleklasserne. Det har vakt interesse og nysgerrighed hos eleverne, hvilket har været målet med materialet, siger Kaj Holm Rasmussen, direktør hos Solrød Biogas og tilføjer:

- Og lad os så håbe, at de går hjem og opdrager lidt på deres forældre

-Badstue

Artiklen er en del af temaet Magasinet Forsyning.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094