23948sdkhjf

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Drivkraft Danmark lancerer i dag sin Plan 2050.

Drivkraft Danmark er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer energi til mobilitet, opvarmning og proces med alle Danmarks tankstationer og raffinaderier som medlemmer samt LPG-branchen.

Branchen står for 99 pct. af energien til transporten og 40 pct. af det samlede danske energiforbrug.

Den indeholder tre konkrete bud på, hvordan Danmark opnår en CO2-neutral transportsektor, uden at det går ud over mobiliteten i samfundet.

- Hos Drivkraft Danmark ønsker vi at tage et stort medansvar for at gennemføre den grønne omstilling. Transportsektoren bærer en betydelig del af det samlede CO2-aftryk, og selvom elektrificering af bilparken vil løse en del af problemet, kan vi se, at der skal et decideret paradigmeskifte til, hvis vi skal nå målet, siger direktør i Drivkraft Danmark, Jacob Stahl Otte i en pressemeddelelse.

De tre konkrete forslag er lovkrav om CO2-fortrængning i brændstoffer til transport; omlægning af afgifter fra energi til klimapåvirkning samt tværgående forskning og udvikling af fremtidens teknologier.

Første forslag
I det første forslag lægger Drivkraft Danmark op til, at der udarbejdes en ny VE-brændstoflov, der skal opstille teknologineutrale CO2-fortrængningskrav til brændstofleverandørerne i Danmark.

Målet er, at brændstoffer skal få et stadig mindre samlet CO2-aftryk frem mod 2050, hvor de skal være helt CO2-neutrale.

Læs også: Flydende elektrificering på tværs af sektorer

Det kræver dog en række krav til producenterne, der fremover ville skulle producere brændstoffer med størst mulig CO2-fortrængning til lavest mulige pris – uagtet om der er tale om biobrændstoffer, biogas, brint eller elektrofuels.

Her skal femårige delmål sikre en realistisk og ambitiøs vej mod 30 pct. CO2- fortrængning i 2030 og 100 pct. i 2050, skriver Drivkraft Danmark i pressemeddelelsen.

Forslag to: Omlægning af afgifter
En anden væsentlig trædesten på vejen mod en CO2-neutral transportsektor er en omlægning af afgifterne, så de langt højere grad fremmer målet om CO2-reduktioner.

Drivkraft Danmark foreslår en sænkning af energiafgiften samtidig med at CO2-afgiften på brændstoffer øges.

Læs også: Christiansborg bør udvide klima-værktøjskassen

- En omlægning vil dermed gøre VE-brændstoffer relativt billigere i forhold til fossile brændstoffer og vil fremme et marked for de mest CO-fortrængende VE-brændstoffer. En sådan langsigtet afgiftsomlægning bør indgå i den igangværende transportkommissions arbejde, da en øget iblanding af VE-brændstoffer med lavere afgift vil reducere statens indtægter, skriver Drivkraft Danmark.

Forslag tre: Tværgående forskning
Som sidste del af kinderægget lægger Drivkraft Danmark op til en mere holistisk tilgang til forskning og udvikling af fremtidens vedvarende teknologier.

Drivkraft Danmark foreslår derfor, at der fra politisk side igangsættes et analysearbejde med deltagelse af forskningsinstitutioner, teknologileverandører, grønne organisationer og brancher med fokus på den tunge transports, skibes og flys opgaver, udvikling og energibehov.

- Vi kender allerede en lang række teknologier, der hver især kan bidrage til omstillingen, men der er behov for en samlet kortlægning af teknologiernes perspektiver på kort, mellemlangt og langt sigt og deres samspil med resten af energisystemet og den grønne omstilling, skriver Drivkraft Danmark.

Læs også: Nordjysk projekt baner vej for flydende el

Projektet skal danne et bedre vidensgrundlag for fremtidige politiske beslutninger om omstillingen af den tunge transport, skibe og fly i Danmark og EU.

Det vigtigste er, at klimaet vinder
For Drivkraft Danmark er det helt centrale element i forslaget et paradigmeskifte.

I stedet for at der ydes støtte til bestemte teknologier og energiformer, foreslår Drivkraft Danmark, at der fremover skal stilles krav, som sikrer en klimavenlig udvikling inden for teknologineutrale rammer og mål.

- Ingen ved, hvilke teknologier eller energiformer, der i fremtiden viser sig som de mest effektive. Derfor mener vi hos Drivkraft Danmark, at det vil give de bedste, billigste og smarteste løsninger, hvis vi fra politisk hold stiller strenge klimakrav til producenterne af teknologi og energi, og at vi derefter overlader det til markedet at afgøre, hvilke der vinder. Om det bliver flydende el produceret af sol og vind i form af elektrofuels, biogas, el, brint eller andre vedvarende energibrændstoffer, betyder ikke så meget. Det vigtigste er, at klimaet vinder, siger Jacob Stahl Otte og tilføjer:

- Vi håber, at de ansvarlige politikere sammen med Drivkraft Danmark og repræsentanter fra alle andre relaterede brancher, er parate til at indgå i dialog. Det er vigtigt, at vi på tværs af sektorskel tager fat om løsningerne så hurtigt og effektivt som muligt.

Fakta

Vejtransporten står i dag for cirka 25 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.

Selv i et optimistisk scenarie med 1 mio. elbiler på vejene i 2030 bidrager elbilerne kun med cirka 1,5 million ton mindre CO2.

For at nå målet skal Danmarks CO2-udledning reduceres med mere end 26 mio. ton CO2 – svarende til 55 procent af vores nuværende samlede udledning.

Plan 2050 er Drivkraft Danmarks bud på et paradigmeskifte, der skal sikre en CO2-neutral transportsektor.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Gængse solcelle-invertere vender tilbage på positivliste

Direktørskifte hos rådgivervirksomhed med elekspertise

Første år med brændselsceller, spadestik og tre-cifret millionordre

Fire gange 150 meter vind på vej til Hirtshals

Klima-konkurrence: Studerende skal redde verden.

Nyhedsbrev

Spildevand fra 200.000 borgere skal samles i Frederikssund

Online Avis Arkiv

Video & Billedserier
Raket skyld i gasudslip på Mors

Beredskabet måtte tirsdag aften afspærre et større område og evakuere en bankohal

Bølgeenergi
Weptos sigter mod kommercielle 4 MW-anlæg

Guldborgsund Forsyning sender renovering af renseanlæg i million-udbud

Ny direktør for energi og teknik i Aura

1

Siemens Gamesa lander egyptisk ordre

Østjysk vindmølle smadret i kraftig blæst

Vietnam kigger på dansk havvind

Fangel Bioenergi vandt over Odense Kommune

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Assens Forsyning genoptager kloakprojekt efter konkurs

2

Selskab vil opføre tre store havvindmølleparker

Dansk klimamål bygger på usikre tal og lobbyarbejde

Din Forsyning vil etablere nyt fjernvarmeanlæg

Danskere etablerer vindklynge i Taiwan

Ugens grin: Parkerings-problemer

Nye energiprojekter på vej

Flere ansøgere end sidste år: Virksomheder flokkes om energipulje

Berører igangværende og fremtidige projekter: Ny proces for åben-dør havmølleprojekter

Danmark sender millioner efter grønne løsninger i verdens byer

Prisvinder vil bygge 200 batterianlæg om året

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nystiftet erhvervspris til Polytech

2

Fremtidens el: Bilen lader selv op når strømmen er grøn

Nye olietilladelser i Nordsøen vil kun indbringe få milliarder

Ewii sælger historisk vandværk

Energilagring
22 millioner euro til energilagring kan nu blive dine

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

380 hollandske MW til Siemens Gamesa

Russisk gasgigant vil afslutte Nord Stream 2 om få uger

Klimaforsker: Tre ting batter, hvis du vil ændre dit eget klimaaftryk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Oplev 2 dage med Specialist Talks om bæredygtigt byggeri

Har du styr på din dunk?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Kædenyheder fra Brd. Klee A/S

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Åben Virksomhed – Gibotech inviterer elever fra afgangsklass

Gå online for at købe bølgepap

Fremstilling af stort kædesling

Nedtællingen til Building Green er i gang

Nyt rørsystem Flexalen® PU

Udviklingen er med batterivirksomheden ACTEC

Carsten Holm A/S udstiller på OTD 19 - Offshore Technology D

Den industrielle kontor pendel

Få en tør garage med SolarVenti A/S

XPJ - Helt hvidt kabel til fast halogenfri installation

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Problemer med statisk elektricitet på arbejdet?

Temamøde om Certificeringer

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

Munters ekspanderer

Anvend pottemagneter som holdefunktion i industrien

Optimal sikkerhed og godt indeklima i fremtidens udskoling

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

DHI vurderer kemiske stoffer ved metrobyggeri i København

Send til en kollega

0.195