23948sdkhjf

Transportministeren sætter batteritog i spil

I forbindelse med den omfattende elektrificering af jernbanens hovednet, kaster transportminister Benny Engelbrecht nu batteritog ind på scenen,

For selvom det samfundsøkonomisk er en fordel at elektrificere hovednettet, så er det ikke alle strækninger, hvor det kan betale sig.

Tidligere beregninger har nemlig vist, at der skal være en vis mængde togtrafik på strækningerne, inden det bliver samfundsøkonomisk fornuftigt at elektrificere dem, skriver Transport- og boligministeriet. 

Benny Engelbrecht ser derfor store perspektiver i batteritog som mulig løsningsmodel på de jernbanestrækninger, hvor en traditionel elektrificering med køreledninger ikke er realistisk.

- Elektriske tog udstyret med batterier er en teknologi i hastig udvikling. Derfor er det interessant at få belyst de muligheder, som den ledningsfrie teknologi tilbyder togdriften. Det kan nemlig vise sig at være nogle lavthængende frugter, som vi kan plukke på vejen mod den grønne omstilling, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Analyse snart kalr
Batteritogene kan komme før vi ved af det.

DSB, Movia og ministeriet er ved at lægge sidste hånd på en analyse af de tekniske og økonomiske muligheder for at afprøve batteri-togs-teknologien i Nordvestsjælland.

Læs også: Socialdemokratiet er for Radius-salg på egne præmisser

Mere specifikt er det strækningen fra Holbæk til Kalundborg samt fra Holbæk til Nykøbing Sjælland, der bliver undersøgt.

Visionen er, at batteritog kan køre fra København med anvendelse af køreledninger frem til Holbæk, hvorefter toget deler sig og fortsætter på batteri til henholdsvis Kalundborg og Nykøbing Sjælland.

Når analysen er klar skal der fra politisk hold tages stilling til den videre proces. 

- På baggrund af analysen skal vi eksempelvis drøfte, om vi skal afprøve batteritog i Nordvestsjælland, og om vi skal sætte gang i yderligere undersøgelser af det øvrige ikke-elektrificerede jernbanenet, siger Benny Engelbrecht og fortsætter:

- Samlet set tegner batteritogsteknologien sig lovende og den kan derfor være med til på sigt at skabe en fossilfri togdrift i Danmark. Det er dog endnu for tidligt at drage den endelige konklusion, ligesom vi også er nødt til at se nærmere på brinttog som et muligt alternativ.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Video & Billedserier
Biogasanlæg udvider: Seks nye reaktorer på vej i Horsens

Erfarne netselskaber skyder penge i energi-komet

Efter massescreening: Ulovlige sprøjtemidler er dukket op i grundvandet

Udlandet køber dansk energiteknologi for 108 milliarder

Især eksporten af teknologi til energilagring og energibesparelser er i vækst.

Mexicansk ordre Vestas

Nyhedsbrev

Danva efter pesticid-fund: Få styr på det

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Max får landstrøm i Rønne

Kemigigant bygger to nye batteri-fabrikker

Kinesisk ordre til Vestas

DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

Klima-Dan indkalder til forhandlinger om ladestandere og erhvervstransport

BWSC og MAN Energy skal udvide kraftværk igen igen

SallingPlast er på vej videre: Grundlæggende handler det om transport af vand

En ny direktør trækker gerne forandringer med sig. Og det er lige præcis dét, der går for sig på SallingPlast i Ranum

Vandkraft og affaldsenergi: Rambøll går elektrofuel-vejen i Grønland

Drikkevandsledning skal levere varme til Lalandia

1

Linka Energy leverer længe ventet flisløsning til sønderjysk varmeværk

Midlertidig Vestas-fabrik har fart på

Farum Fjernvarme mangler lige det sidste: Varmepumpeleverandøren er fundet

1

Klumme:
Debat
Kig mod Sverige og reducer transportens CO2-udledning med 15

Millioner af pund til Ørsteds britiske brint-projekt: 100 MW elektrolysesystem i spil

Forsyningssektor til minister: Udskyd analyse

Efter corona-lukning: Vestas fyrer op under produktionen igen

Trefor Vand erstatter pesticid-ramt vandværk med nyt til 100 millioner kroner

1

Forening: Varmeproduktion lægger pres på gamle træer

- Inde i varmen for tiden: Dansk solcellebord scorer international pris

Direktør: Vandsektoren kan ikke klare den øgede forurening

Svensk ordre til Vestas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Grundfos vil digitalisere vand-infrastrukturen

Siemens Gamesa lander canadisk ordre

Klumme:
Debat
FN’s Verdensmål: Spænd buen omhyggeligt

Thor Havmøllepark
Energistyrelsen offentliggør svar om Thor-udbuddet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Semco Maritime vinder stor britisk ordre

Kontant afregning til Vestas-medarbejdere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stem på din kandidat til bedste nye BIM-bruger

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Skal I have en af de sidste stande til Building Green?

Service har aldrig været vigtigere!

Elmålerens funktionalitet og grundlægning egenskaber

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Niveauvagter fra Lisco Analytical

Vi præsenterer det nye fleksible trykværktøj til BandJoint

Solcellekabel til langvarig applikation i vand

Elprisen må sikres baglæns?

Klimatilpasningsuddannelsen starter igen den 12. maj

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Elevator positioning system

138 har allerede tilmeldt sig: Bliv udstiller på EL & TEKNIK

BioLPG kan være en del af løsningen

Fint messekit, til en god pris :)

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Du kan nu få DANMARKS BILLIGSTE varmepumpe!!

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - jordingsanlæg

Genvind op til 72% af din energi som varme

EUROPEAN BIM WEEK 2020 - 1 uge tilbage med Early Bird-rabat!

Har du et login til fyns-kran.dk?

AVK skydeventiler med PE-ender i fire nye størrelser

Send til en kollega

0.187