23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Læs også: Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Her er specialet gigantiske vindmølleforme

Nye energiprojekter på vej

Kommunal bekymring: Saltpower vil teste teknologi i og på salthorst

Hedensted Fjernvarme - Nu med endnu mere overskudsvarme

Verdo får ny administrerende direktør

Biogas-selskab i retten: Biomasse-indtaget overskredet

Nyhedsbrev

4

Dansk salt-teknologi tæt på kommercialisering

Online Avis Arkiv

Verdens største havmøllepark bygges i Nordsøen

3,6 gigawatt skal forsyne millioner af husstande med strøm

1

It-giganten Google investerer i fem solcelleparker i Danmark

Vestforbrænding fyrer direktør

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Magasinet Forsyning
Sådan foregår Logstors proces

Magasinet Forsyning
En forrygende og brandfarlig ide

Hvad gør man, når man som de første i verden skal bygge et anlæg til kemisk genanvendelse af PUR? Man gør som Logstor og lærer det på den hårde måde.

SolarSack hædret med bæredygtig startup-pris

Ørsted fravælger MHI Vestas og Siemens Gamesa i USA

Demoprojekt med røde solceller ved vejs ende i Nordvest

Tyra gasser ned: Sidste prop sættes i

Coromatic lander kontrakt med verdensledende forskningsfacilitet

Hovedstadshospital etablerer vandkatakombe

Magasinet Forsyning
Gratis energi leverer både varme og køl i Tårnby

Biogas: 28.000 kilo pølser og brød er blevet til 3.500 halstørklæder

Sætter gang i undersøgelse: Tilliden til Verdo skal øges

Forsker vil fjerne medicinrester fra spildevand med selvrensende membran

Ørsted sælger fra for 21 milliarder

Energiselskabet siger farvel til sine danske aktiviteter inden for eldistribution, privatkunder og udendørsbelysning

2

Ny rekord: Vindmøller leverede 30 procent mere end forbruget

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance

Vismænd advarer mod øget olieproduktion i Nordsøen

Vestas henter norsk ordre

Pesticid i drikkevand er mindre farligt end først antaget

Finansminister varsler flere klimatiltag på finanslov

Underleverandør skærer ned efter Vestas-fyringer

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Vestas åbner midlertidig fabrik i Viborg

Dansk Norsea-ledelse får øget ansvar

Ugens grin: Strømafbrydelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Forlæng kølevæskens levetid

Nyansættelse

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Få styr på kravene til funktionsafprøvning af varmeanlæg

Det er stadig tid til udendørs reklame. Beachflag til de helt rigtige priser.

#EU in my region

KTR ROTEX ® koblinger

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Læs Electra, nr. 8 – 2019

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

Sulzer Muffin Monster. Nedeler Grinder

Grøn omstilling - hvilke køle og klimaanlæg skal du vælge?

Ny digital lagerløsning fra Gottfred Petersen! Digitalt styret konsignationslager

Eliminering af olietåge og olierøg

hi-messen samler alt inden for 3D

Mød Fibox på hi Tech & Industri Scandinavia 1.-3. oktober 2019

Oplev Bürkerts nye messe-setup på hi 2019

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Prysmian Group lancerer RFID kabelteknologi

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

Flowswitch til måling af aggressive medier!

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

#EUINMYREGION: Erfaringer med Grøn Omstilling i Nordjylland

Ara-el præsenterer Ex-d, Ex-e, Ex-de, Ex-dem kontrol paneler

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klog...

Send til en kollega

0.223