23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Læs også: Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Klumme:
Debat
Fælles front: Lad os få en ambitiøs Power2X plan i DK

3

Kommunale solcelleanlæg har stået stille i årevis – de er ulovlige

Ny fabriksdirektør hos MHI Vestas i Nakskov

Svajende skorsten på 40 meter er revet ned i Sønderborg

Trefor Vand erstatter pesticid-ramt vandværk med nyt til 100 millioner kroner

Nyhedsbrev

LM Wind Power sætter navn på ny topchef

Online Avis Arkiv

Guldborgsund Forsyning finder entreprenør til Stubbekøbing Renseanlæg

Forening: Varmeproduktion lægger pres på gamle træer

- Inde i varmen for tiden: Dansk solcellebord scorer international pris

5

40 meter høj fjernvarme-skorsten kan styrte i vinden

Et fjernvarmeværks skorsten frygtes at vælte i Sønderborg. Politiet evakuerer derfor beboere i området

Dansk Energi Service solgt

CO2-neutral: Dansk Schneider-fabrik forfølger koncernmål

Seas-NVE vinder forsyningsudbud for gas

Svensk ordre til Vestas

European Energy vil bygge solcelleanlæg ved Struer

Bølgeenergi
Tordenskiold atter sendt til havs

Direktør: Vandsektoren kan ikke klare den øgede forurening

Nye energiprojekter på vej

Solpaneler for en halv million smadret

20 års arbejde slut: Evida og Wavin sender stålet på pension

Faxe Kommune sender to store solcelleanlæg videre i processen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

En million til varmepumpe-nørderi: Nye pumper under udvikling

Direkte forbindelse mellem Skive Fjernvarme og 585 forbrugere i Højslev

Grundfos vil digitalisere vand-infrastrukturen

Siemens Gamesa lander canadisk ordre

Klumme:
Debat
FN’s Verdensmål: Spænd buen omhyggeligt

Thor Havmøllepark
Energistyrelsen offentliggør svar om Thor-udbuddet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Semco Maritime vinder stor britisk ordre

Kontant afregning til Vestas-medarbejdere

Med hjælp fra Google: Maskinmesterskole får solceller på taget

Finsk ordre til Vestas

Coronavirus lukker to Polytech-afdelinger

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Norsk vintervejr koster på Siemens Gamesas bundlinje

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TESTO – moderne klimakamre til klima- og temperaturtest

Kataloget for 2020 er landet

Frandsen El sætter sikker strøm til nyt samlingssted

Genvind op til 72% af din energi som varme

Udførelse af elforsyningsanlæg - efter de nye regler

Hvordan bygger vi bæredygtigt? Vær med i debatterne

SICK udvider

Hvor mange medarbejdere kan du få ved at forsikre din elpris

Load test af 110 tons løfteåg (VIDEO)

exodraft a/s køber 60% af Dansk Energi Service A/S

Lemvigh-Müller udvider på svejsemaskiner

Prysmian støtter Terna med udvikling af Italiens elforsyning

Produktnyhed fra Hans Følsgaard

10 grunde til at lodret jordvarme er ligesom en Tesla

Renovering af kædeblokke i vores offshore afdeling

Forbilleder til fremtidens køkkener

138 har allerede tilmeldt sig: Bliv udstiller på EL & TEKNIK

LiFePO4 batterier lette, pålidelige og klar til brug

Grønkøling.dk - klimavenlige kølesystemer!

Bliver dine kabler, nøgler og dokumenter altid væk?

Spar plads med ny rack-monteret cirkulationskøler fra SMC

Smart lagerløsning sikrer adgang til kritiske varer

Sprit nye CAT 308E2 Gravemaskine

NYHED ONLINE: HADEF ’Liftboy’ 43/86E elektrisk wirespil

Lær Fibox A/S lidt bedre at kende i denne profil video

Send til en kollega

0.161