23948sdkhjf

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er lidt af en myte, at elnettet ville bukke under, hvis de danske billister i stor stil skiftede til elbiler.

Når man kigger på tallene, er elnettet faktisk ikke en hindring for, at Danmark kunne få 1 million elbiler på vejen i 2030, konkluderer forskere fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, i et nyt videnskabeligt studie.

Det skriver ph.d.-studerende Anders Thingvad i en artikel i mediet Forskerzonen, der er en del af Videnskab.dk.

- Elnettet kan sagtens levere den nødvendige energimængde, hvis det foregår på tidspunkter, hvor der ikke allerede er maksimalt forbrug, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

I tidligere studier har forskere gået ud fra, at alle billister oplader deres biler på samme tid.

Læs også: Energien i elbiler skal udnyttes bedre

Men både data fra bilfabrikanten Nissan og de de danske transportmønstre peger på, at belastningen af elnettet er langt mere spredt ud over dagen.

Selv hvis man antager en 'worst case'-belastning af elnettet, hvor folk kun oplader hjemme, er det kun de steder i landet med lavest kapacitet, der ville få kortvarige problemer med overbelastning, hvis alle skiftede til elbil, konkluderer forskerne.

- Hvis man har forskellige elpriser i løbet af døgnet, kan man nudge folk til at oplade på de ’rigtige’ tidspunkter – det gør Radius eksempelvis allerede, skriver Anders Thingvad i artiklen. 

Den samlede mængde strøm, som elbilerne skulle bruge, er heller ikke et uoverkommeligt problem for elnettet, skriver den danske forsker.

Læs også: 6000 deltagere: DTU-konference sætter fokus på klima og energi

Hvis man skulle bruge strøm til al privat transport i Danmark, ville det medføre en stigning i det nationale elforbrug på 25 procent.

Selvom det er en stor stigning, er det faktisk sammenligneligt med den forventede stigning i strømforbruget på grund af de mange nye datacentre, der bliver etableret i Danmark.

- Tager vi højde for, at ikke alle oplader samtidig – og giver dem incitamenter til at lade på forskellige tidspunkter – er der altså intet til hinder for, at det nuværende danske elnet kan forsyne én million elbiler, som kun ville være 38 procent af de biler, vi har i dag, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

Mere om: DTU | elbiler
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Lokale griber til lommerne: Skyder én million kroner i solcellepark

Taiwansk ordre til Vestas

Officielt: Siemens Gamesa køber dele af Senvion

Envotherm vinder engelsk millionordre

Energifond vil målrette milliard til almene renoveringer

For at fremme energirenoveringer i den almene boligsektor vil PKA’s energifond Sustain Solutions øremærke minimum 1 mia. kr. til projekter

Nyhedsbrev

Ugens grin: Gemmeleg

Online Avis Arkiv

Nye energiprojekter på vej

Efter first-fire i maj: Kjellerup kører testkørsel

1

Energien i elbiler skal udnyttes bedre

1

Video & Billedserier
Vattenfalls solcellebil i flammer under verdensmesterskab

Store sydamerikanske ordrer til Siemens Gamesa

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

4

Elkedelproducent runder de 750 MW: Hjemmemarkedet har fået en plads

Efter succesfuld test med ozon: Går efter de små hospitalsanlæg

Rapport: Indikationer på snyd hos store elnetselskaber

Nipper: Der skal flere kvinder til - men ikke nødvendigvis på topposter

1

Computermodeller viser fordel ved ny vindmølletype

Lugtgenerne er væk: Biogasanlæg stadig i politiets søgelys

MHI Vestas tæt på britisk ordre

Direktørskifte hos rådgivervirksomhed med el-ekspertise

Tre-cifret millionordre og pengeregn over brændselscelleproducent

Klima-konkurrence: Studerende skal redde verden

Spildevand fra 200.000 borgere skal samles i Frederikssund

Fire gange 150 meter vind på vej til Hirtshals

Østjysk vindmølle smadret i kraftig blæst

1

Siemens Gamesa lander egyptisk ordre

Vietnam kigger på dansk havvind

Fangel Bioenergi vandt over Odense Kommune

2

Selskab vil opføre tre store havvindmølleparker

Dansk klimamål bygger på usikre tal og lobbyarbejde

Danskere etablerer vindklynge i Taiwan

1

Danmark sender millioner efter grønne løsninger i verdens byer

Prisvinder vil bygge 200 batterianlæg om året

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nystiftet erhvervspris til Polytech

2

Fremtidens el: Bilen lader selv op når strømmen er grøn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DIS Group køber mpeople

Scanning i Værløse med Topcon GLS-2000 Laser Skanner

NYHED - LSM100 slangepumpe med rustfrit pumpehus

Selvregulerende varmekabel fra Nordic Pipe ApS

ODU Denmark i stort gazellespring

Anders Lendager: Ingen bæredygtighed uden fælleskaber

Magneter - hvorfor kan de gøre en stor forskel for jer?

Når du har brug for KROGE, OPHÆNG og STATIVER, er vi klar!

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Den driftsansvarliges pligter og opgaver

Nomo har lanceret “KIZEI”

Aircold propan køleanlæg - miljøvenlig køling!

Fibox Junction box - Vedligholdelsesfri og vejrbestandig

Vi garanterer høj n​øjagtighed i vores produktion - Automa

Beskyttelsesglas til lasersvejsning fra Mirit Glas

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

RS Components indgår global aftale med Maxim Integrated

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Hydrauliske komponenter fra KTR

5. generations fjernvarme

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Send til en kollega

0.355