23948sdkhjf

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er lidt af en myte, at elnettet ville bukke under, hvis de danske billister i stor stil skiftede til elbiler.

Når man kigger på tallene, er elnettet faktisk ikke en hindring for, at Danmark kunne få 1 million elbiler på vejen i 2030, konkluderer forskere fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, i et nyt videnskabeligt studie.

Det skriver ph.d.-studerende Anders Thingvad i en artikel i mediet Forskerzonen, der er en del af Videnskab.dk.

- Elnettet kan sagtens levere den nødvendige energimængde, hvis det foregår på tidspunkter, hvor der ikke allerede er maksimalt forbrug, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

I tidligere studier har forskere gået ud fra, at alle billister oplader deres biler på samme tid.

Læs også: DTU slår hul ind til ny viden om saltbatterier

Men både data fra bilfabrikanten Nissan og de de danske transportmønstre peger på, at belastningen af elnettet er langt mere spredt ud over dagen.

Selv hvis man antager en 'worst case'-belastning af elnettet, hvor folk kun oplader hjemme, er det kun de steder i landet med lavest kapacitet, der ville få kortvarige problemer med overbelastning, hvis alle skiftede til elbil, konkluderer forskerne.

- Hvis man har forskellige elpriser i løbet af døgnet, kan man nudge folk til at oplade på de ’rigtige’ tidspunkter – det gør Radius eksempelvis allerede, skriver Anders Thingvad i artiklen. 

Den samlede mængde strøm, som elbilerne skulle bruge, er heller ikke et uoverkommeligt problem for elnettet, skriver den danske forsker.

Læs også: Fra gasturbiner til fusionsenergi: Mirko nærmer sig en løsning

Hvis man skulle bruge strøm til al privat transport i Danmark, ville det medføre en stigning i det nationale elforbrug på 25 procent.

Selvom det er en stor stigning, er det faktisk sammenligneligt med den forventede stigning i strømforbruget på grund af de mange nye datacentre, der bliver etableret i Danmark.

- Tager vi højde for, at ikke alle oplader samtidig – og giver dem incitamenter til at lade på forskellige tidspunkter – er der altså intet til hinder for, at det nuværende danske elnet kan forsyne én million elbiler, som kun ville være 38 procent af de biler, vi har i dag, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

Mere om: DTU | elbiler
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Veks udnytter overskudsvarmen fra opvarmet smøreolie

Video & Billedserier
DTU slår hul ind til ny viden om saltbatterier

Video & Billedserier
Solcelletagets år: Dansk soltagsproducent har fået luft under vingerne

Evida trækker klage: Nu udvides fjernvarmen i Vejle

Offersen takker af: Kosan Gas henter ny engelsk direktør

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Dansk kedelekspert bygger stort kyllingemøg-fyret kraftværk i Tyrkiet

Klumme:
Debat
Tre forslag kan fremme den grønne omstilling nu og her

NKTs højspændingskabel godkendt til tyske kabelforbindelser

Lyngby-Taarbæk Forsyning skal have ny direktør

Polsk ordre til Vestas

1

Ny rapport: Sådan kan energi-aktører bidrage til stabiliteten i el-systemet

Vestre Landsret udelukker forbrugere fra søgsmål i geotermisag

Kip med klaphatten på Strømmens Dag

Fransk kapitalfond skyder 225 millioner kroner i Better Energy

Efter møgsag: Ny direktør i Vestforbrænding

200 ton nacelle løftet på plads i en plastfiber sling

2

Vi udleder meget mere CO2, end vi tror – Vi gør det bare i Kina

Næstved Fjernvarme snupper fem distrikter på én gang

Efter misforstået opgave: Guldborgsund Forsyning prækvalificerer fire entreprenører

1

Energitung sukkergigant vil lave grøn gas til danskerne

1

Klumme:
Debat
Deleøkonomi gavner i det store klimaregnskab

Video & Billedserier
Se videoen: Sådan fjerner man 15 tons fastspænding

Forskningsprojekt vil optimere vindmølleindustrien

1

Næstved vil naturgas og oliefyr til livs

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rekordlav CO2-udledning fra danskernes elforbrug i 2019

Tysk medie: Plan for afvikling af kulkraftværker er på plads

Klimaministeren udpeger Energinets nye interessentforum

NKT lander femårig serviceaftale

Kinesiske millioner til fynske brændselsceller

Ny CEO hos Norsea Wind

Aalborg Forsyning modtager fornem pris

Siemens Gamesa sætter punktum for Senvion-opkøb

1

Elkabel lækker olie i Øresund på femte uge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Årets idrætsbyggeri 2020 – 4 projekter er i spil til prisen!

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

Pladebearbejdning med ROBOT

HN Group A/S tager ansvar og øger antallet af lærlinge.

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Sikkerheds dørlås med BUS modul og RFID læser.

Jobopslag - Servicetekniker i Trekantsområdet

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

Få konkret viden om bæredygtigt byggeri og arkitektur

Varmeforsyningsloven og varmepumper

Den ultimative guide til din virksomheds el-indkøb

Kvalitetschef til Centrum Pæle i Vejle

Nye film fra Trelleborgs fabrikker i UK

Ventilationsmontør – til ventilationsvirksomhed i vækst

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Sikkerheds dørlås med BUS modul og RFID læser.

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Send til en kollega

0.174