23948sdkhjf

Flydende elektrificering på tværs af sektorer

Mens valgkampen buldrer derudaf, nærmer vi os med hastige skridt et nyt årti, der bliver afgørende for, om vi når i mål med Parisaftalen og målet om at bremse den globale opvarmning.

For at det skal lykkes, bør alle sektorer og brancher spille bedre sammen end i dag. Den pointe understregede Klimarådet for et par uger siden i sit oplæg til rådets kommende arbejde. Her beskrives samarbejder på tværs af traditionelle sektorskel som en afgørende forudsætning for målet om klimaneutralitet.

Drivkraft Danmark bakker fuldt ud op om Klimarådets opfordring. Vores medlemmer leverer 99 procent af energien til vejtransporten. Det giver os et særligt ansvar for at levere omstilling, samtidig med at hjulene holdes i gang. Derfor er det vores vision, ”at levere fremtidens energi til mennesker og samfund i bevægelse”. Det betyder blandt andet, at tankstationerne i de kommende år vil udvikle sig fra ”benzinstationer” til ”energistationer” i takt med at benzin og diesel suppleres af hurtigladestandere til elbiler, biogas, brint og andre VE-brændstoffer.

I Drivkraft Danmark ønsker vi ikke at dømme nogle teknologier ude i den grønne omstilling – de har alle fordele og ulemper og skal derfor supplere hinanden. Derfor skal vi lade teknologierne konkurrere. Gennem konkurrence sikrer vi nemlig forbrugernes behov bedst, billigst og smartest. Men samtidig er det skidt, når snævre sektorinteresser står i vejen for de gode løsninger på tværs. Vi har indenfor alle sektorer nok en tendens til at fokusere mest på egne løsninger, men vi har som brancher et ansvar for at udfordre os selv til at se ud over sektorskel. 

”Flydende el” (elektrofuels) er et fantastisk eksempel på muligheden for at høste fordele på tværs af sektorer. Elektrofuels kan blandt andet produceres ved, at vindmøllestrøm laves til elektrolyse-brint, som i kombination med for eksempel CO2 fra biogasproduktionen videreforarbejdes til flydende brændstoffer til lastbiler, fly og skibe. Med stigende mængder fluktuerende vedvarende energi i Danmark vil produktionen sikre vigtig fleksibilitet i el-systemet, samtidig med at overskydende CO2 udnyttes til grønne brændstoffer. Hvis vi som brancher bliver bedre til at samarbejde, kan de teknologiske løsninger blive et nyt dansk eksporteventyr: ”Flydende elektrificering på tværs af sektorer!”

Drivkraft Danmark vil senere i år at komme med vores bud på, hvordan vi med en markedsorienteret tilgang kan levere CO2-neutralitet inden 2050. Her kommer teknologineutrale rammer, flydende el og ikke mindst øget samarbejde på tværs af sektorer til at spille en betydelig rolle. Uden det kommer vi nemlig ikke i mål – det gælder uanset regeringsfarve.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094