23948sdkhjf

Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ny godskørselslov betyder, at almindelige varevogne med en vægt på over 2.000 kilo fremover bliver omfattet af loven og i princippet opfattet som lastbiler

Snart risikerer virksomhederne at køre godskørsel i deres varebiler. Hidtil har godskørselsloven været begrænset til køretøjer med en totalvægt over 3.500 kilo, men fra 1. juli gælder loven allerede ved en totalvægt på 2.000 kilo. Det vil sige, at almindelige varevogne fremover også vil være omfattet af loven, og i denne sammenhæng i princippet er at regne for lastbiler.

Det fastslår brancheorganisationen Tekniq i et nyhedsbrev til sine medlemsvirksomheder.

Hvilke krav, der gælder, afhænger af, om man kører ”firmakørsel” eller ”godskørsel for fremmed regning” i bilen.

- De allerfleste installatører vil køre firmakørsel, som overordnet set er transport af gods, som tilhører den virksomhed, der er registreret som bruger af køretøjet. Der er også tale om firmakørsel, hvis du transporterer gods, som virksomheden lejer, låner, udlåner eller er i besiddelse af med henblik på for eksempel køb, salg eller reparation, forklarer Tekniq.

Når den nye godskørselslov træder i kraft 1. juli 2019, skal varebiler, som anvendes til firmakørsel, være registreret hos Motorstyrelsen. Det vil sige, at man skal sørge for at bestille en ny registreringsattest med påskrift om, at kørejet bruges til firmakørsel. Og så skal registreringsattesten eller en kopi heraf fremover kunne fremvises ved kontrol, så man skal have den med i bilen.

Hjælp kan blive ulovlig
Godskørsel for fremmed regning er, som navnet antyder, transport af gods mod betaling, hvor godset ikke tilhører eller er knyttet til den registrerede bruger af køretøjet.

- Og her skal man passe på. En hjælpsom installatør eller montør, som ellers kører firmakørsel, kan nemlig relativt nemt komme til at køre "godskørsel for fremmed regning" – også uden rent faktisk at modtage betaling i kroner og ører. Ifølge de nye regler må man nemlig ikke længere hjælpe en kollega på byggepladsen med at hente noget tungt, forklarer Birger T. Christiansen, der er konsulent i Tekniq.

– Den nye godskørselslov betyder, at det er slut med lige at tage en bordplade med for tømreren, en radiator for vvs’eren eller en stor rulle kabel for elektrikeren. Hvis man kører med stykgods, som vejer mere end 11 kilo, for andre end sig selv, så er der faktisk tale om godskørsel for fremmed regning. Det skal man have tilladelse til, og varebilens chauffør skal have et varebilschaufføruddannelsesbevis. Hvis ikke man har det, så bryder man loven blot ved at hjælpe en kollega, siger konsulent i Tekniq, Birger T. Christiansen.
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Ny forskning: Eksisterende elmålere stabiliserer elnettet

Sol til 127.000 forbrugere på vej på Lolland og Falster

European Energy frygter ikke international voldgift vil stoppe havmølleprojekt

Fire kvartaler i træk med overskud hos MHI Vestas

Nyhedsbrev

Video & Billedserier
Galleri: Første tur med Ellen

Online Avis Arkiv

Lovgivning bremser effektiv indsats mod stigende grundvand

Verdo politianmeldt: Bestyrelse og ledelse ønskes retsforfulgt

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ingeniørspirer giver bæredygtige bud på Hvidovres kunstige øer

Ny direktør hos Odder Forsyningsselskab

Christian har første dag i direktørstolen hos Vestforsyning og MEC

Provas sender droner ind: Vandspild koster en kvart million i strafafgift

Ventet tilbagegang hos NKT

Borgmestre til kamp for varmeforsyningen i Esbjerg

Hun skal styre slagets gang i Energi Viborg - indtil videre

Vestas udvider topledelse

Ulykke ved Aars Fjernvarme: Medarbejder faldt syv meter ned

Vestas’ ordrebog bugner

Vindmølleproducenten skuffer dog på indtjeningen i andet kvartal

Video & Billedserier
Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

Ny millionpulje skal booste eksport af grøn dansk energiteknologi

Video & Billedserier
Galleri: Her afleverer elfærgen 'Ellen' den første bil i Fynshav

Scandlines installerer Norsepowers rotorsejl på hybridfærge

Scandlines investerer i teknologi, der udnytter vinden til fremdrift og reducerer dermed CO2-udledningen yderligere

Kamstrup styrker sin ledelsesudvikling

Siemens Gamesa henter storordre i Indien

Efter et år på posten: Direktør forlader raffinaderiet i Fredericia

Shopper ideer: Amerikanere ser på havvind i Danmark

Handelskrig sænker Danfoss-vækst

Henrik Topsøe er død

Bladt sender ordre til Århus-virksomhed

Oslo er nu verdens mest ambitiøse klimahovedstad

Nye energiprojekter på vej

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

Konkurrencestyrelsen giver grønt lys til KK-opkøb

Sydkorea henter grøn inspiration i Ringkøbing-Skjern

Danske Commodities går ind i USA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Læs Dansk VVS, nr. 7 – 2019

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Intern auditering af SKS og KLS samt ledelsesevaluering

Centrum Pæle A/S ansætter ingeniør til salg af energipæle

EN 50110

Technoflex Akkumulatorer

Selvkalibrerende CO2 detektorer gambler med sikkerheden

19-årig robot hos Bisca arbejder for en solsikker sommer

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

AEA leverer nyt solvarmeanlæg til Roslev Fjernvarme

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Nye svejserundborde på lager hos Stålspecialisten

Energiteknologi - Mød universitetet og SMVer til en dialog om samarbejde

Teknos "makes the world last longer"

Building Green sætter fokus på bæredygtige fællesskaber

Danmarks vigtigste vind-event afholdes i Herning den 1. oktober

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

Kim Kielstrup er ansat som projektleder i Halgruppen

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Hurtig fremstilling og udskiftning af hydraulikslanger

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Send til en kollega

0.156